Gå til innhold

Rundkjøring, hvorfor kjører "alle" feil?


kat-e

Anbefalte innlegg

Ved innkjøring til rundkjøring har man vikeplikt fra venstre.

Når man er inne i en rundkjøring og skal bytte felt, så har man vikeplikt uansett om man skal skifte til venstre eller høyre felt.

Punktum :)

Anonym poster: dc4136b3e4f84ac103f907377fa57a09

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er mange rundkjøringer her jeg bor med to felt i rundkjøringen, og kun ett felt på flere avkjøringer.

Men to felt løser egentlig ikke problemstillingen. Om den andre bilen kommer på på avkjørsel to og skal ut på avkjørsel fire (der jeg kom på), da legger vedkommende seg i høyre feltet rett etter jeg har passert. Om jeg ligger i innerste feltet og skal ut mellom avkjøring to og tre, så må jo fortsatt en av oss vike?

Jeg tror du har misforstått konseptet med rundkjøringer.

Hvis det ikke er noe annen oppmerking i veibanen, skal venstre felt inn i rundkjøringen kun brukes om man skal ta av i siste avkjøring. I alle andre avkjøringer, skal du legge deg til høyre.. og du vil følgelig ikke få noen i ditt kjørefelt! ut? jo, da blunker du deg ut rett etter siste avkjøring.

Endret av vester
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går normalt sett fint for meg også, kjære vene!

Jeg er bare en av dem som stusser over slike uklarheter. ;)

Ser blant annet at andre her skriver det motsatte: at det er vikeplikt fra høyre etter at man har kjørt inn i rundkjøringen - noe som også var min opprinnelige oppfatning. Ikke rart det blir surr når folk har motsatte oppfatninger både i praksis og svart på hvitt.

Ville egentlig bare dobbelsjekke om jeg var helt på bærtur, fordi det ikke virket helt logisk å bremse for nyannkomne i rundkjøringa.

Dette er etter min mening ikke en uklarhet - reglene er veldig klare på dette.

Men hvis den som er i rundkjøringen er for sen med å legge seg ut, har den bilisten brutt reglene, og har da selvsagt vikeplikt for den nyankomne, som faktisk kjører riktig.

Endret av Rosemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det også at høyre bil har vikeplikt for venstre bil om de skal ut på samme utkjørsel? Da blir det isåfall motsatt av hva Surriball skrev.. :klo:

Sikker på du ikke blinker deg ut for sent? Om du allerede blinker deg ut så skal jo ikke den andre bilen legge seg inn foran deg og blokkere for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har misforstått konseptet med rundkjøringer.

Hvis det ikke er noe annen oppmerking i veibanen, skal venstre felt inn i rundkjøringen kun brukes om man skal ta av i siste avkjøring. I alle andre avkjøringer, skal du legge deg til høyre.. og du vil følgelig ikke få noen i ditt kjørefelt! ut? jo, da blunker du deg ut rett etter siste avkjøring.

Men hva som er siste avkjøring kommer an på hvor man begynte hen. Hvis Chloe kommer inn i rundkjøringa og bil 2 kommer på i andre avkjøring (rett fram for henne) og skal ut i fjerde avkjøring (altså bil 2 skal kjøre rett fram, mens Chloe skal til venstre), så vil jo Chloe ligge innenfor bil 2, og ha bil 2 som sperrer for at hun skal komme seg ut igjen. Eller?

Anonym poster: 4c4d5faa2871bb934713bddeef5981a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jo først i rundkjøringen OG ligger til venstre for den andre bilen... :klo: Skal jeg da vike for alle bilene som kommer fra avkjøring to og skal rett ut på avkjøring tre, om det er flere på rad?

Da fletter man, og kjører annenhver. Desverre et ukjent konsept for de fleste som ikke har kjørt en del i Oslo. Og dersom man bytter felt i rundkjøringen har man vikeplikt for alle. Dersom man oppdager at man har lagt seg i feil felt er det ofte tryggere å ta en ekstra runde for å rette opp, enn å begynne å bytte, når det er mye trafikk.

Anonym poster: d060c93a9b69eb6b175bf517e3eac2c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du har misforstått konseptet med rundkjøringer.

Hvis det ikke er noe annen oppmerking i veibanen, skal venstre felt inn i rundkjøringen kun brukes om man skal ta av i siste avkjøring. I alle andre avkjøringer, skal du legge deg til høyre.. og du vil følgelig ikke få noen i ditt kjørefelt!

Har du lest? Plasseringen er jo AKKURAT det jeg skrev! Jeg skal til venstre og ligger derfor i VENSTRE fil. Bil to kom på fra utkjørsel to rett etter jeg hadde passert. Vedkommende vil kjøre rett frem (altså rett forbi min avkjørsel) og ligger derfor i HØYRE fil. Når jeg skal blinke ut til ytterste fil rett etter hans ankomst møtes vi derfor i ytterste fil om ingen viker.

Derfor må jeg i innerste feltet vike fordi jeg har vikeplikt fra høyre, trodde jeg, og det har jeg også fått flere bekreftelser på her inne hittil. Om du er uenig si gjerne ifra, men vi er i samme båt når det gjelder plassering. Puuh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva som er siste avkjøring kommer an på hvor man begynte hen. Hvis Chloe kommer inn i rundkjøringa og bil 2 kommer på i andre avkjøring (rett fram for henne) og skal ut i fjerde avkjøring (altså bil 2 skal kjøre rett fram, mens Chloe skal til venstre), så vil jo Chloe ligge innenfor bil 2, og ha bil 2 som sperrer for at hun skal komme seg ut igjen. Eller?

Anonym poster: 4c4d5faa2871bb934713bddeef5981a8

Åh, stor tommel opp! Da var forklaringa hvertfall forståelig for noen! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på du ikke blinker deg ut for sent? Om du allerede blinker deg ut så skal jo ikke den andre bilen legge seg inn foran deg og blokkere for deg.

Jeg blinker idét jeg passerer bilen. Så bytter jeg fil raskt. Alikevel er høyre feltet fort opptatt av en bil som kaster seg inn - noe som forhindrer mitt bytte.

Blinker jeg før det blir det oppfattet som at jeg skal ut i den avkjørselen neste bil kommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er noe annen oppmerking i veibanen, skal venstre felt inn i rundkjøringen kun brukes om man skal ta av i siste avkjøring. I alle andre avkjøringer, skal du legge deg til høyre.. og du vil følgelig ikke få noen i ditt kjørefelt! ut? jo, da blunker du deg ut rett etter siste avkjøring.

Ikke alle rundkjøringer ser ut som i teoriboka, med fire armer i rett vinkel til hverandre. Her i Oslo har vi mange rundkjøringer som bryter med dette, da må man følge skilting og sunn fornuft.

Anonym poster: d060c93a9b69eb6b175bf517e3eac2c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest? Plasseringen er jo AKKURAT det jeg skrev! Jeg skal til venstre og ligger derfor i VENSTRE fil. Bil to kom på fra utkjørsel to rett etter jeg hadde passert. Vedkommende vil kjøre rett frem (altså rett forbi min avkjørsel) og ligger derfor i HØYRE fil. Når jeg skal blinke ut til ytterste fil rett etter hans ankomst møtes vi derfor i ytterste fil om ingen viker.

Derfor må jeg i innerste feltet vike fordi jeg har vikeplikt fra høyre, trodde jeg, og det har jeg også fått flere bekreftelser på her inne hittil. Om du er uenig si gjerne ifra, men vi er i samme båt når det gjelder plassering. Puuh.

Du skal jo blinke deg ut!! og da skal jo følgelig ingen komme i ditt felt..

Spol til 29 sek og følg med på den røde lastebilen..

http://www.youtube.com/watch?v=45p565MVEsk&feature=player_detailpage#t=29s

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er etter min mening ikke en uklarhet - reglene er veldig klare på dette.

Men hvis den som er i rundkjøringen er for sen med å legge seg ut, har den bilisten brutt reglene, og har da selvsagt vikeplikt for den nyankomne, som faktisk kjører riktig.

Jeg blinker og bytter felt nærmest foran den bilen som venter, men alikevel så skal du se at har klart å kaste seg inn i høyre felt. <3 Rushen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo blinke deg ut!! og da skal jo følgelig ingen komme i ditt felt..

Spol til 29 sek og følg med på den røde lastebilen..

Ja, sånn fungerer det i teorien, her også med en bred midtrabatt mellom filen for avkjøring og påkjøring. Her var det passere avkjøring -> god tid til å blinke -> bytte fil foran bil som da blir ventende.

I mitt "hverdagskryss" er det passere avkjøring (villedende å blinke her) -> blinke foran bil som såvidt ser det -> bytte fil i det samme som vedkommende kjører inn i rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, sånn fungerer det i teorien, her også med en bred midtrabatt mellom filen for avkjøring og påkjøring. Her var det passere avkjøring -> god tid til å blinke -> bytte fil foran bil som da blir ventende.

I mitt "hverdagskryss" er det passere avkjøring (villedende å blinke her) -> blinke foran bil som såvidt ser det -> bytte fil i det samme som vedkommende kjører inn i rundkjøringen.

Siden du er enig i at det er slik det fungerer i teorien, vil det jo også være slik det skulle ha fungert i praksis. Du blinker deg ut når de i feltet ved siden av deg har kjørt ut. Hvis det i ditt tilfelle er slik du beskriver det, ja da får du gjøre slik du gjør da..! Det er jo strengt talt det samme bare at det går hurtigere :roll:

Det ser ut som du fra første innlegg har lagt deg opp en mening om saken, så da bruker ikke jeg noe mer energi på dette.

Endret av vester
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er enig i at det er slik det fungerer i teorien, vil det jo også være slik det skulle ha fungert i praksis. Du blinker deg ut når de i feltet ved siden av deg har kjørt ut. Hvis det i ditt tilfelle er slik du beskriver det, ja da får du gjøre slik du gjør da..! Det er jo strengt talt det samme bare at det går hurtigere :roll:

Det ser ut som du fra første innlegg har lagt deg opp en mening om saken, så da bruker ikke jeg noe mer energi på dette. Peace out.

Jeg har ikke lagt meg opp noen mening, bortsett fra en teori jeg trodde var riktig (og den presenterte jeg vel først nederst på forrige side). Jeg merker du ikke har forstått situasjonen engang (om jeg kjører i praksis som i teorien, så kjører jeg PÅ noen), så da var vel denne dialogen ganske dødfødt uansett. ;)

Endret av Chloe-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blinker og bytter felt nærmest foran den bilen som venter, men alikevel så skal du se at har klart å kaste seg inn i høyre felt. <3 Rushen.

Jeg vet at det finnes de som ikke følger reglene, men det har ingenting med med reglene å gjøre, det er personene.

Min hovedregel i trafikken er "jeg har vikeplikt for idioter, uansett hvor rett jeg har!". ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er usikker eller redd for idioter kan du bare legge deg i høyre felt uansett hvor du skal, mye enklere :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke forstått? Hva er det å forstå? Rundkjøringen du speiler, er jo slik rundkjøringer flest fungerer. duh

Først mener du at jeg har "misforstått konseptet med rundkjøringer", og gir meg en leksjon om plassering som er HELT lik plasseringen i eksempelene mine. Så mangler du evne til å se at kanskje ikke alle rundkjøringer fungerer PRESIST som en video fra Statens Veivesen. Da sier jeg takk for bidraget, men nå er det faktisk meg som ikke har mer energi til overs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg kom på denne tråden i sted, da jeg kjørte gjennom en nyopprettet rundkjøring.

Rundkjøringen er litt spesiell, så jeg skal prøve å forklare den fra min vinkel.

Den har tre innkjøringer, fra sør, øst, og nord, men kun to avkjøringer, nord og vest, noe som tilsier at hvis reglene blir fulgt, har de som skal inn i rundkjøringen fra øst ingen mulighet til å kjøre inn i rundkjøringen dersom det er kø fra sør.

Det var det i dag, og som sagt hvis reglene for kjøring i rundkjøring ble fulgt, ville det vært en kilometer lang kø fra øst.

Slik ble det ikke, da alle som kom fra sør slapp biler fra øst inn foran seg (ureglementert fletting!).

Jeg har aldri opplevd en så "smooth" avvikling av trafikk i en rundkjøring!

Jeg har vel ikke noe poeng med å fortelle dette, annet enn å dele med andre hva litt smidighet i trafikken kan gjøre, både med tanke på avvikling av trafikk, og også med tanke på humør hos sjåførene. :)

Anonym poster: 16978d6fe629fe0e0a79875e4dcd3c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...