Gå til innhold

Rundkjøring, hvorfor kjører "alle" feil?


kat-e

Anbefalte innlegg

Etter å ha hjelpt niesen min med lappen og samtidig fått diskutert hvordan man skal kjøre i en rundkjøring, med bla sjåførlæreren, har jeg oppdaget at det er nesten farlig og hevde sin rett.

Fra vegvesnet :

Hvem som krysser vikelinjen først er normalt av betydning.

Ingen bryr seg, jeg kan kjøre inn i rundkjøringen først, men biler fra venstre som hekter seg på bilene foran som et lokomotiv ligger på hornet. De verken ser vikeplikt skiltet eller bremser ned.

Kort fortalt når man kommer til en rundkjøring så kommer man som kjent til et vikeplikt skilt. Vikeplikt skiltet betyr normalt at man har vikeplikt for trafikk inne i rundkjøringen og at man må bremse ned og kjøre sakte inn i rundkjøringen.

I England har jeg sett at man på noen rundkjøringer har satt opp trafikklys, det så veldig effektivt ut og så ut til å forhindre kø.

En slik situasjon skulle egentlig ikke ha oppstått om de som nærmer seg rundkjøringen hadde bremset ned og kjørt rolig inn.

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønte ikke helt dette med biler fra venstre? Trodde man måtte vike for dem?

Anonym poster: 05ca391c39b7366a8421e07f9ed67c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bryr seg, jeg kan kjøre inn i rundkjøringen først, men biler fra venstre som hekter seg på bilene foran som et lokomotiv ligger på hornet. De verken ser vikeplikt skiltet eller bremser ned.

Går ut fra de bilene foran allerede er inne i rundkjøringen, de har jo du vikeplikt for så da skjønner jeg ikke hva du mener med at du kjører inn først?

Anonym poster: 5b6d73ac4e0e3999686b1d9b8c2a9d19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundkjøringer blir jeg aldri klok på.

F.eks: Jeg skal til venstre (tredje avkjøring) i en rundkjøring. Jeg legger meg da inn i midterste feltet, og mellom avkjøring to og tre planlegger jeg å blinke ut.

Akkurat idét jeg passerer avkjøring to ankommer en ny bil. Denne bilen skal fra avkjøring to til avkjøring tre, og benytter derfor kun bruke det ytterste feltet - nettopp det feltet jeg skal bytte inn i.

Da ligger vi altså i hvert vårt felt, jeg med kanske halvannen meter fortrinn i innerste feltet (i ferd med å blinke ut), og begge skal ut via tredje avkjørsel. Hvem viker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rundkjøring har man vikeplikt for de som kommer fra venstre. Kommer du først inn i situasjonen, og ikke er til hinder for andre, kan du likevel kjøre først. Dette krever da at alle som kommer til en rundkjøring faktisk tilpasser farten, og at man samarbeider. Hindrer man bilder fra venstre - da bryter man vikeplikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundkjøringer blir jeg aldri klok på.

F.eks: Jeg skal til venstre (tredje avkjøring) i en rundkjøring. Jeg legger meg da inn i midterste feltet, og mellom avkjøring to og tre planlegger jeg å blinke ut.

Akkurat idét jeg passerer avkjøring to ankommer en ny bil. Denne bilen skal fra avkjøring to til avkjøring tre, og benytter derfor kun bruke det ytterste feltet - nettopp det feltet jeg skal bytte inn i.

Da ligger vi altså i hvert vårt felt, jeg med kanske halvannen meter fortrinn i innerste feltet (i ferd med å blinke ut), og begge skal ut via tredje avkjørsel. Hvem viker?

Den som ligger i midterste feltet viker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som ligger i midterste feltet viker.

Jeg var jo først i rundkjøringen OG ligger til venstre for den andre bilen... :klo: Skal jeg da vike for alle bilene som kommer fra avkjøring to og skal rett ut på avkjøring tre, om det er flere på rad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jo først i rundkjøringen OG ligger til venstre for den andre bilen... :klo: Skal jeg da vike for alle bilene som kommer fra avkjøring to og skal rett ut på avkjøring tre, om det er flere på rad?

Det handler jo ikke om hvem som kom inn først når du først er inne! Det er naturlig å ha vikeplikt for biler til høyre for deg, dessuten er det lettest for ham å "flytte seg". Det er kjipt når det er mange på rad, men du kan jo ikke bare presse deg inn heller...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rundkjøring har man vikeplikt for de som kommer fra venstre. Kommer du først inn i situasjonen, og ikke er til hinder for andre, kan du likevel kjøre først. Dette krever da at alle som kommer til en rundkjøring faktisk tilpasser farten, og at man samarbeider. Hindrer man bilder fra venstre - da bryter man vikeplikten.

Betyr det også at høyre bil har vikeplikt for venstre bil om de skal ut på samme utkjørsel? Da blir det isåfall motsatt av hva Surriball skrev.. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det også at høyre bil har vikeplikt for venstre bil om de skal ut på samme utkjørsel? Da blir det isåfall motsatt av hva Surriball skrev.. :klo:

Når man skal inn i rundkjøringa, har man vikeplikt for de som allerede er der. Når man er inni, har man vikeplikt fra høyre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundkjøringer blir jeg aldri klok på.

F.eks: Jeg skal til venstre (tredje avkjøring) i en rundkjøring. Jeg legger meg da inn i midterste feltet, og mellom avkjøring to og tre planlegger jeg å blinke ut.

Akkurat idét jeg passerer avkjøring to ankommer en ny bil. Denne bilen skal fra avkjøring to til avkjøring tre, og benytter derfor kun bruke det ytterste feltet - nettopp det feltet jeg skal bytte inn i.

Da ligger vi altså i hvert vårt felt, jeg med kanske halvannen meter fortrinn i innerste feltet (i ferd med å blinke ut), og begge skal ut via tredje avkjørsel. Hvem viker?

Hvis dette er tilfellet, kan jeg ikke skjønne at det ikke er to felt ut av rundkjøringen? Evt. at du ikke har lagt merke til oppmerking i selve rundkjøringen?

Endret av vester
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det også at høyre bil har vikeplikt for venstre bil om de skal ut på samme utkjørsel? Da blir det isåfall motsatt av hva Surriball skrev.. :klo:

Hmm. Jeg ser for meg at hvis det er så mange felt i rundkjøringen, så vil det fortsette å være flere felt etter rundkjøringen? Sitter og tenker på rundkjøringer med flere felt, men jeg kommer ikke på noen som har kun ett felt videre. Det ødelegger jo flyten i rundkjøringen hvis alle i midten må vente!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundkjøringer blir jeg aldri klok på.

F.eks: Jeg skal til venstre (tredje avkjøring) i en rundkjøring. Jeg legger meg da inn i midterste feltet, og mellom avkjøring to og tre planlegger jeg å blinke ut.

Akkurat idét jeg passerer avkjøring to ankommer en ny bil. Denne bilen skal fra avkjøring to til avkjøring tre, og benytter derfor kun bruke det ytterste feltet - nettopp det feltet jeg skal bytte inn i.

Da ligger vi altså i hvert vårt felt, jeg med kanske halvannen meter fortrinn i innerste feltet (i ferd med å blinke ut), og begge skal ut via tredje avkjørsel. Hvem viker?

Dette skjønner jeg ikke helt.

Er det flere felter inn i rundkjøringen, er det vanligvis også flere felter ut av rundkjøringen. (Jeg har aldri opplevd noe annet, men skriver "vanligvis", fordi jeg ikke har oversikt over alle rundkjøringer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er tilfellet, kan jeg ikke skjønne at det ikke er to felt ut av rundkjøringen? Evt. at du ikke har lagt merke til oppmerking i selve rundkjøringen?

Er mange rundkjøringer her jeg bor med to felt i rundkjøringen, og kun ett felt på flere avkjøringer.

Men to felt løser egentlig ikke problemstillingen. Om den andre bilen kommer på på avkjørsel to og skal ut på avkjørsel fire (der jeg kom på), da legger vedkommende seg i høyre feltet rett etter jeg har passert. Om jeg ligger i innerste feltet og skal ut mellom avkjøring to og tre, så må jo fortsatt en av oss vike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som butter felt har vikeplikt, samme om du ligger til høyre eller venstre for de andre bilene :)

Anonym poster: 74abad7e48bd0e1cfa2aa4ffc2e261a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er mange rundkjøringer her jeg bor med to felt i rundkjøringen, og kun ett felt på flere avkjøringer.

Men to felt løser egentlig ikke problemstillingen. Om den andre bilen kommer på på avkjørsel to og skal ut på avkjørsel fire (der jeg kom på), da legger vedkommende seg i høyre feltet rett etter jeg har passert. Om jeg ligger i innerste feltet og skal ut mellom avkjøring to og tre, så må jo fortsatt en av oss vike?

Ok, sånn sett.

Da har den andre bilen vikeplikt for deg, siden du allerede er i rundkjøringen, og han må legge seg inn bak deg.

Men jeg lurer da på om du kanskje skifter felt litt for sent, for normalt sett går dette av seg selv.

Endret av Rosemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jo først i rundkjøringen OG ligger til venstre for den andre bilen... :klo: Skal jeg da vike for alle bilene som kommer fra avkjøring to og skal rett ut på avkjøring tre, om det er flere på rad?

Har hørt at om det blir kollisjon i en slik situasjon så blir skylden fordelt.

Anonym poster: c0e11ae7385196374c2823edefffde45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når "alle" andre gjør feil, burde man kanskje revurdere om man faktisk gjør feil selv :P

Anonym poster: c1d821c5acd485c505d80e0982a0f01a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, sånn sett.

Da har den andre bilen vikeplikt for deg, siden du allerede er i rundkjøringen.

Men jeg lurer da på om du kanskje skifter felt litt for sent, for normalt sett går dette av seg selv.

Det går normalt sett fint for meg også, kjære vene!

Jeg er bare en av dem som stusser over slike uklarheter. ;)

Ser blant annet at andre her skriver det motsatte: at det er vikeplikt fra høyre etter at man har kjørt inn i rundkjøringen - noe som også var min opprinnelige oppfatning. Ikke rart det blir surr når folk har motsatte oppfatninger både i praksis og svart på hvitt.

Ville egentlig bare dobbelsjekke om jeg var helt på bærtur, fordi det ikke virket helt logisk å bremse for nyannkomne i rundkjøringa.

Endret av Chloe-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...