Gå til innhold

Ord delings feil - har de kommet for å bli?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg se at stadig flere ikke klarer å skrive skikkelig norsk. Den norske skolen må være skikkelig dårlig når elevene etter 10 år på skolebenken ikke engang klarer å skrive et ord som "kjempebra" riktig.

Anonym poster: c017f9b632f1ed751db69f43b9289051

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva kan gjøres for å få slutt på problemet? Mere lekser? Høyre krav? Flinkere foreldre? Jeg vet ikke. Men noe må gjøres.

Anonym poster: c017f9b632f1ed751db69f43b9289051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke orddeling, men særskriving når man deler opp et sammensatt ord. Litt morsomt, at dersom man særskriver "særskriving", så blir det "sær skriving" ;-)

Anonym poster: 1fde2d6fe363fc15a0275f16bf5cb8c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig synes ofte det er godt voksne som gjør denne feilen, så da må det i såfall en revolusjon til. Eller, jeg synes i grunn mennesker i alle aldersgrupper gjør slike feil, så det blir feil for meg å legge skylden på "de yngre".

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg se at stadig flere ikke klarer å skrive skikkelig norsk. Den norske skolen må være skikkelig dårlig når elevene etter 10 år på skolebenken ikke engang klarer å skrive et ord som "kjempebra" riktig.

Anonym poster: c017f9b632f1ed751db69f43b9289051

Jeg er enig med hva du foreslår. Jeg er ikke enig med at "kjempebra" er et ord som skulle brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Orddelingsfeil, eller særskriving, kan være skikkelig morsomt eller bare veldig irriterende. Ananas biter er f.eks en morsom særskrivingsfeil.

De fleste orddelingsfeil jeg ser, er av voksne. Har en venninne som skriver en del statusoppdateringer på facebook, og det er uten unntak særskrivingsfeil der. Verker etter å rette dem opp, men litt sosial intelligens har man da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maria_Marihøne

Jeg har også inntrykk av at dette er en feil som stort sett blir gjort av voksne. Menjeg skjønner ikke hvor det kommer fra, for jeg kan ikke huske at det var så ille for noen år siden?

Kanskje det har noe med at engelsk blir mer og mer vanlig, for der deler de jo opp omtrent alle ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det har noe med at engelsk blir mer og mer vanlig, for der deler de jo opp omtrent alle ord.

Tror det er noe i det ja, når man bruker mye engelsk og norsk går det lett i surr hos noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fønni spørsmål ass ! Who cares, synes det er værre med alle småungene som ikke klare å skille mellom å og og, og ikke klarer forskjell i hverken uttale eller skrive lyder som kj skj sj k sh osv.

Men jeg kunne jo henge meg opp i trær og, sikkert like interessant det.

Jaja, kjeder man seg er det sikkert mye spennende man kan spørre om.

Anonym poster: 37d1ab28f1929ae2b118c4a5695ba417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette MÅ komme mer tydelig inn i skolen. Jeg lærte først på ungdomsskolen av en kompis at man ikke skulle dele ord (og jeg var faktisk en som fikk med meg ting). Orddelingsfeil er forferdelig, og jeg får lyst til å grave ut øynene mine med spiseskje når jeg ser det i logoer osv.

Jeg tror kanskje dette er kommet for å bli, men som sagt, få det mer eksplisitt inn i skolen. Norskfaget i skolen er en vits og burde ha mye mer grammatikk, noe som kommer tydelig fram når man ser hvor elendig til og med voksne med videregående utdanning kan skrive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt før, er min teori om hvorfor dette er, eller virker å være, mer utbredt nå sammenligna med før, rett og slett at flere personer uttrykker seg skriftlig - tidligere eksisterte det ikke et kvinneguiden, eller en facebook der kassadama på Rimi kunne ytre seg (med sine skrivefeil). Derfor blir det flere skrivefeil rundt om for våre sarte øyne å kunne sanse, slik at vi kan skrive hatinnlegg om at norskfaget i skolen er en vits.

Dét, og engelskpåvirkning, som enkelte her allerede har nevnt.

Endret av Drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt før, er min teori om hvorfor dette er, eller virker å være, mer utbredt nå sammenligna med før, rett og slett at flere personer uttrykker seg skriftlig - tidligere eksisterte det ikke et kvinneguiden, eller en facebook der kassadama på Rimi kunne ytre seg (med sine skrivefeil). Derfor blir det flere skrivefeil rundt om for våre sarte øyne å kunne sanse, slik at vi kan skrive hatinnlegg om at norskfaget i skolen er en vits.

Dét, og engelskpåvirkning, som enkelte her allerede har nevnt.

Den der var vel under beltestedet, vel? Det er sikkert ikke verre stilt med skriveferdighetene for "kassadama på Rimi" (dvs. butikkpersonale) enn jevnt over i befolkningen ellers.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der var vel under beltestedet, vel? Det er sikkert ikke verre stilt med skriveferdighetene for "kassadama på Rimi" (dvs. butikkpersonale) enn jevnt over i befolkningen ellers.

Det var selvfølgelig bare et eksempel på at enkelte samfunnsgrupper stiller dårligere hva angår rettskriving, og at disse uttrykker seg skriftlig i større grad nå enn før. Er du uenig i at slike samfunnsgrupper finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er problemet, egentlig? Språk har da utviklet seg siden mennesket begynte å kommunisere verbalt? Språk er jo ikke uforanderlig, det er under stadig endring og påvirkning.

Anonym poster: 9b0cb23da40201a4af72999f1f14c8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var selvfølgelig bare et eksempel på at enkelte samfunnsgrupper stiller dårligere hva angår rettskriving, og at disse uttrykker seg skriftlig i større grad nå enn før. Er du uenig i at slike samfunnsgrupper finnes?

Nei, jeg er ikke uenig. Det er et såpass komplekst tema at det ikke er hensiktsmessig å drøfte i denne tråden, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...