Gå til innhold

Feil påminnelse fra Kreftregisteret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et brev i dag fra Kreftregisteret med en påminnelse om å ta en celleprøve fra underlivet fordi de hevder at det er mer enn 3 år siden sist jeg tok en. Men jeg tok en celleprøve i fjor, det husker jeg veldig godt, og det er ekstra lett å huske det fordi jeg flyttet til andre enden av landet og byttet derfor selvsagt fastlege, og det er fastlegen jeg har nå som tok den siste celleprøven. Jeg fikk også like etterpå brev fra Kreftregisteret med info om at de har registrert prøven og at jeg har blitt med i masseundersøkelsen deres (jeg har tilsammen tatt celleprøver 3 ganger), dette var første gang jeg fikk brev fra Kreftregisteret. Jeg har så langt bare hatt negative prøver heldigvis. Jeg skal ringe legekontoret mitt i morgen uansett, men er det noen andre har som har opplevd å få en påminnelse som ikke stemmer? Jeg bare lurer på om de gjør "ofte" feil..

Anonym poster: e65076f94f852486de19ed0980f5973b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk påminnelsesbrev et år for tidlig en gang. Men jeg gjorde ikke noe med det, jeg bare ventet til året etter med å ta undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at prøvesvarene ikke alltid automatisk går over til Kreftregisteret, sånn at de ikke får med seg siste svar. Dette kan jo gjerne skje i forbindelse med flytting og slikt, og ofte er det ikke Kreftregisteret sin feil, men sykehuset (eller rettere sagt datasystemet på sykehuset) som gjør en glipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev så fikk jeg et brev fra Kreftregisteret ETTER den siste prøven som jeg tok i fjor, om at de hadde registrert den. Og når jeg tenker meg om så trenger jeg ikke da å ringe legen og spørre om det, hehe, husker uansett at jeg sjekket svaret i fjor. Det er ikke så nøye for meg hvis Kreftregisteret gjør feil (selv om det selvsagt blir feil i statetikken), det hadde vært verre hvis prøven min aldri kom til noe laboratorium.

Anonym poster: e65076f94f852486de19ed0980f5973b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått slike påminnelser som ikke har stemt. Men jeg har tenkt at så lenge legen min har bekreftet for meg at de ikke fant noe unormalt, er det det jeg vil forholde meg til. Har også som andre her har nevnt tenkt at resultatene har brukt endel tid på å komme fra legekontoret (laboratoriet) til kreftregisteret.

Anonym poster: 3f4c2186653a59519f68b7196536fcb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle var det ikke det at resultatene var trege til Kreftregisteret, siden jeg som sagt fikk brev fra de kort tid etter jeg tok prøven i fjor.

Men selvsagt så stoler jeg på legekontoret mitt og husker jo at jeg sjekket resultatet i fjor. "Bra" at jeg ikke er den eneste som har opplevd å få feil info i brev fra de.

Anonym poster: e65076f94f852486de19ed0980f5973b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror - men vet ikke sikkert - at de sender ut påminnelsene hvert 3. år etter at du fylte 25 år, uavhengig av hvilket år du tok prøven. Så la oss si at du ikke tok en prøve da du var 25 år, men ventet til du var 26, så vil du få påminnelse året du fyller 28 år, selv om det ikke er 3 år siden du tok prøven.

Anonym poster: 2789ac41343d8540619ee250aa00ab4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått slike påminnelser som ikke har stemt. Men jeg har tenkt at så lenge legen min har bekreftet for meg at de ikke fant noe unormalt, er det det jeg vil forholde meg til. Har også som andre her har nevnt tenkt at resultatene har brukt endel tid på å komme fra legekontoret (laboratoriet) til kreftregisteret.

Det er skandaløst at slike innkallelser sendes til feil tidspunkt. Dette kan medføre engstelse hos pasienten. Slike tabber må kunne gi grunnlag for en klekkelig pasientskadeerstatning, og de skyldige må finnes og fjernes fra sine stillinger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var meg du quotet, klokken 01:48.

Mener du virkelig at det er så ille? Klekkelig pasientskadeerstatning? Jeg skjønner jo at noen kan bli engstelige, men det som står i brevet er tross alt bare "...det er nå over tre år siden forrige celleprøve" eller noe sånt.

Anonym poster: 3f4c2186653a59519f68b7196536fcb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var meg du quotet, klokken 01:48.

Mener du virkelig at det er så ille? Klekkelig pasientskadeerstatning? Jeg skjønner jo at noen kan bli engstelige, men det som står i brevet er tross alt bare "...det er nå over tre år siden forrige celleprøve" eller noe sånt.

Anonym poster: 3f4c2186653a59519f68b7196536fcb9

Ja, jeg mener at dette er svært alvorlig. Det hevdes i brevet at det er gått over 3 år siden forrige prøve, selv om TS visste at det kun var gått ca ett år. Dette kunne bety at forrige prøve var kommet bort og aldri ble besvart, alternativt kunne det bety at hun nå ble innkalt allerede etter ett år selv om vanlig intervall er tre år, og at det ble formulert slik som et klosset forsøk på ikke å vekke frykt.

TS risikerte å få utløst en angstlidelse, eller i det minste noen søvnløse netter. Det skulle bare mangle at ikke dette ga rett til pasientskadeerstatning. Det er også viktig å luke ut arbeidstagere som begår slike feil. Det bør være nulltoleranse for feil i helsevesenet. Terskelen for å avskjedige de ansvarlige (eller i det minste gjøre dem økonomisk ansvarlig for erstatningen til den skadelidte) for feil av alle slag i helsevesenet må senkes vesentlig. Pasientene må være trygge på at de alltid får hurtig og korrekt diagnose og optimal behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men når man har fått bekreftet fra legen sin hva resultat av prøven var, så er det jo ikke sånn at prøvene er rotet bort og at man aldri fikk vite resultatet, og dermed kunne hatt en alvorlig sykdom uten å vite det.

Blir litt nysgjerrig også da - hvordan mener du at vi som får et påminnelsesbrev uten at det har gått tre år skal gå frem for å få erstatning?

(igjen - var meg du quotet)

Anonym poster: 3f4c2186653a59519f68b7196536fcb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener at dette er svært alvorlig. Det hevdes i brevet at det er gått over 3 år siden forrige prøve, selv om TS visste at det kun var gått ca ett år. Dette kunne bety at forrige prøve var kommet bort og aldri ble besvart, alternativt kunne det bety at hun nå ble innkalt allerede etter ett år selv om vanlig intervall er tre år, og at det ble formulert slik som et klosset forsøk på ikke å vekke frykt.

TS risikerte å få utløst en angstlidelse, eller i det minste noen søvnløse netter. Det skulle bare mangle at ikke dette ga rett til pasientskadeerstatning. Det er også viktig å luke ut arbeidstagere som begår slike feil. Det bør være nulltoleranse for feil i helsevesenet. Terskelen for å avskjedige de ansvarlige (eller i det minste gjøre dem økonomisk ansvarlig for erstatningen til den skadelidte) for feil av alle slag i helsevesenet må senkes vesentlig. Pasientene må være trygge på at de alltid får hurtig og korrekt diagnose og optimal behandling.

Ha,ha dagens!

Er du klar over hvor vanskelig det er å få gjennomslag i pasientskadeerstatningen? Selv ved alvorlige feil. Da får man heller ringe dem og forklare problemet. Man må heller ikke stå i registeret, det er frivillig.

Anonym poster: 650404ef084be3d19ca2eba57ff2d463

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet over så mener jeg at de sender automatisk ut et slikt brev hvert tredje år fra fylte 25 uavhengig om man tar prøver innimellom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...