Gå til innhold

Rannveig Heitmann - ansvarlig mor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser at evnen til å skille mellom en saklig diskusjon (I hovedsak om _valgene_ hun tar, ikke hvordan hun ser ut) og mobbing stadig blir sjeldnere. Er så trøtt av at folk alltid skal spille på mobbing så snart ting går i mot dem. Det er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser at evnen til å skille mellom en saklig diskusjon (I hovedsak om _valgene_ hun tar, ikke hvordan hun ser ut) og mobbing stadig blir sjeldnere. Er så trøtt av at folk alltid skal spille på mobbing så snart ting går i mot dem. Det er trist.

Det som foregår er en nokså massiv og jevnlig strøm av dritt rettet mot Rannveig på bloggen hennes. Nå har noen også startet denne tråden, hvor det samme gjentar seg.

Sakset fra http://pluto.hive.no/pluto2003/klg/ped/mobbing/mobbing.htm

Hva er mobbing?

Mobbing er når en person gjentatte ganger over en viss tid blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere personer. Det er en viss ubalanse i styrkeforholdet. Den som blir utsatt for de negative handlingene, har problemer med å forsvare seg og er ofte nesten hjelpeløs overfor den eller dem som plager ham eller henne.

(Dan Olweus, Mobning i skolen, i Mobbing kan stoppes av Helle Høiby 2002)

Problemet er gjerne spørsmålet om når mobbing oppstår. Når går erting over til å bli mobbing? Det er en stor gråsone mellom disse to begrepene, og det er helt nødvendig å sette ertingen inn i en større sammenheng for å kunne vurdere når den går over til å bli mobbing, noe også Olweus’ definisjon av begrepet viser. Det viktigste og avgjørende må selvsagt være hvordan den som utsettes for ertingen opplever det. Det vil være individuelt hvordan erting oppleves, og når den vil oppleves som mobbing. Også de som mobber vil gjerne ha ulik opplevelse av hva som skal betegnes som mobbing, men dette er av underordnet betydning, all den tid det er den som rammes det må tas hensyn til. Ingen kan vurdere hva en annen føler i en slik situasjon.

Så spør jeg deg: har du inngående kjennskap til Rannveig sitt følelsesliv og hvordan hun emosjonelt håndterer det som foregår, og hvordan hun oppfatter det hele?

Anonym poster: 6e815f6cb69264d308e87a535fd1173d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som hyler opp og beskylder oss for mobbing. La meg forklare et par ting for dere:

- Rannveig har, helt frivillig, laget seg en offentlig blogg.

- På denne offentlige bloggen, som hvem som helst kan lese, legger hun ut enhver detalj om sin lille gutt, som ikke på noen måte har en stemme i dette. Han har ikke valgt å bli eksponert på denne måten. Konsekvensene vil han først oppleve om mange år

- Jenta må faktisk tåle kritikk når andre stiller spørsmålstegn ved guttens ufrivillge eksponering av en mor som ikke framstår spesielt moden når hun for eksempel legger ut bilder hvor hun står i trusa og blir "tatt bakfra" av en fyr

- Dersom jenta ikke hadde hatt barn, hadde jeg ikke brydd meg døyten om verken henne eller bloggen. Men måten hun legger ut livet sitt, og sønnens, på bloggen (hun skriver om en ufungerende far, dårlige venner og andre sosiale relasjoner) er, slik jeg ser det, svært kritikkverdig.

- Dette er verken sjalusi eller mobbing.

Anonym poster: c44d26b02ad281b76d899f618325611e

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A Andersen

Synes dere alle skulle tenke dere om en gang til før dere poster flere kommentarer på denne tråden.

Tråden heter: Rannveig Heitmann - ansvarlig mor?

Enkelt og greit: Det er ingen av dere som er flue på veggen hos og rundt Rannveig og Nathaniel. dere er derfor definitivt ikke kvalifisert til å uttale dere i så måte. Hvis noen er bekymret for Nathaniels ve og vel: Ta en tlf til barnevernet i kommunen de bor i og meld din bekymring; Hvis du ikke synes det er verdt å gjøre er det heller ikke verdt å "bekymre" deg for ham på bygda! (Ja, internett er også "på bygda".)

Rannveig har publisert ett innlegg hvor hun skriver at sønnen rullet ut av sengen en morgen. Rannveig kom seg til legevakten så fort som rå var for å få sjekket Nathaniel.

De fleste mødre/fedre har ved en eller annen anledning vært vitne til at barnet deres har ramlet fra 50-60 cm høyde og langt fra alle har dratt til legevakten i den forbindelse. Noen har tom. mistet barnet/det har ramlet fra høyere høyder uten at de har reist til legevakten av den grunn.

Dette må jo være ett argument for at Rannveig heitmann er en ansvarlig mor.

Rannveig er flink til å spørre om tips og råd, det er langt fra alle mødre som gjør det.

Rannveig drar ut på byen en gang iblandt og bruker både tid og penger på eget utseende, jeg ser ikke at Nathaniel lider av matmangel eller ikke har klær av den grunn? De bor så vidt vi kan se i en grei leilighet, har besteforeldre som hjelper til der det trengs og ellers venner.

Så til alle dere som sier at dere reagerer på de lettkledde bildene osv. pga hun er mor: Hva er det som gjør det så mye bedre at en nittenåring uten barn legger ut lettkledde/nakenbilder av seg selv på nett? Regn ut sannsynligheten for at disse får barn ettervert og si meg: Hvis alt du legger på nett blir der -Har det egentlig noe å si om du har barn eller ikke på det tidspunkt du legger ut slike bilder? Disse bildene er jo like tilgjengelige om 10-20 år som de er idag og det er uansett ikke før barnet blir eldrel at det evt. har meninger om dette.

Dessuten er det faktisk dere som legger grunnlaget for at Nathaniel og evt. andre barn i samme situasjon (JA, for det er det garantert at der er selv om ikke dere har funnet dem!) blir flau/mobbet over dette senere i livet.

Jeg kjenner ikke Rannveig og kan derfor på ingen måte uttale meg om hun er en uansvarlig mor, men ting tyder på at:

Rannveig Heitmann - ansvarlig mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne bloggeren burde fått litt veiledning i nettvett, spesielt siden bloggen hennes handler så mye om sønnen hennes og hun i tillegg legger ut utfordrende og halvnakne bilder av seg selv åpent på nett. Jeg synes det er et dårlig argument at hun er 19 år og "må få lov til å leve ut ungdomstiden", hun har ansvar for et lite barn og det ansvaret må hun ta uansett alder. Hun burde velge om hun vil lage en mammablogg eller en glamourmodell-blogg, i stedet for å blande det sammen på en vulgær måte. Det inngår i ansvaret for et barn også å beskytte det på internett, og akkurat på det punktet synes jeg hun virker uansvarlig.

Anonym poster: 7d8641eb6e3993589e75892bbb9cb095

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rannveig Heitmann - ansvarlig mor!

Jeg tror ikke du forstår forskjellen på å være ung mor som drikker og koser seg og ellers er ansvarlig - og å være en som gjør dette og legger det ut på nett og gjør seg til en offentlig person. Jeg kunne ikke bry meg mindre om hva slags mor hun er for sønnen sin privat. Det er ikke det hun viser hele Norge.

Å offentlig legge ut massevis av bilder av og informasjon om sønnen sin - og fullstendig kullkaste sin sønns integritet og blotte hans privatliv på den måten, os skrive dritt om faren hans - uten at gutten har noe han skulle sagt - det er så jævlig egoistisk og uansvarlig som det kan få blitt.

Når hun så blander dette med egne bilder av seg selv på fylla, med kjolen over trusa og puppene ut av kjolen - da tenker jeg -

Rannveig Heitmann - UANSVARLIG mor

Anonym poster: c44d26b02ad281b76d899f618325611e

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest God nok!

Har lest gjennom bloggen, arbeider med barn og er IKKE bekymret.

- Hun er veldig opptatt av sønnen sin

- Hun prioriterer han, boligforhold, leker og ustyr er veldig tilfredstillende

- Hun har famile som kan trå til

- Hun har venner, dvs ett nettverk

- Han har barnehageplass

- Slik som jeg vurderer det er det sunt "å slå seg løs" innimellom, dette skjer ikke hver helg men av og til ( stor forskjell )

- Hun kunne vært mer forsiktig med å legge ut upassende bilder,men det kvalifiserer ikke til "dårlig mor",

tvert i mot, jeg ser en mor som har mye kjærlighet og gi og som stimulerer sønnen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å jeg er så sjalu på 19 årige alenemødre med usunn hudfarge, glamourmodelldrømmer, reality-b-kjendis-status og trygdeleilighet i Alta"

Said by no one ever

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom bloggen, arbeider med barn og er IKKE bekymret.

- Hun er veldig opptatt av sønnen sin

- Hun prioriterer han, boligforhold, leker og ustyr er veldig tilfredstillende

- Hun har famile som kan trå til

- Hun har venner, dvs ett nettverk

- Han har barnehageplass

- Slik som jeg vurderer det er det sunt "å slå seg løs" innimellom, dette skjer ikke hver helg men av og til ( stor forskjell )

- Hun kunne vært mer forsiktig med å legge ut upassende bilder,men det kvalifiserer ikke til "dårlig mor",

tvert i mot, jeg ser en mor som har mye kjærlighet og gi og som stimulerer sønnen sin.

Hvis du "jobber med barn" så skjønner jeg ikke at du syns det er ok å sitte og vurdere andre menneskers omsorgsevne på denne måten i et forum, basert på hva du leser i en blogg. Høres lite profesjonelt ut, spør du meg.

Det er vel ikke det at hun fester og kler seg utfordrende som er så spesielt, men at hun legger ut bilder som vil være der når sønnen blir eldre. Utover det vet vel ingen noe som helst om hvorvidt hun er en god eller dårlig mor, basert på en blogg. Ærlig talt...

Anonym poster: bc3e3d822661f05e6cde7c4e655a80ac

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du "jobber med barn" så skjønner jeg ikke at du syns det er ok å sitte og vurdere andre menneskers omsorgsevne på denne måten i et forum, basert på hva du leser i en blogg. Høres lite profesjonelt ut, spør du meg.

Det er vel ikke det at hun fester og kler seg utfordrende som er så spesielt, men at hun legger ut bilder som vil være der når sønnen blir eldre. Utover det vet vel ingen noe som helst om hvorvidt hun er en god eller dårlig mor, basert på en blogg. Ærlig talt...

Anonym poster: bc3e3d822661f05e6cde7c4e655a80ac

Og da venter jeg på alle innlegg som går på alle andre mammabloggere . ansvarlige mødre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du "jobber med barn" så skjønner jeg ikke at du syns det er ok å sitte og vurdere andre menneskers omsorgsevne på denne måten i et forum, basert på hva du leser i en blogg. Høres lite profesjonelt ut, spør du meg.

Det er vel ikke det at hun fester og kler seg utfordrende som er så spesielt, men at hun legger ut bilder som vil være der når sønnen blir eldre. Utover det vet vel ingen noe som helst om hvorvidt hun er en god eller dårlig mor, basert på en blogg. Ærlig talt...

Anonym poster: bc3e3d822661f05e6cde7c4e655a80ac

Det faller naturlig, har arbeidet med barn i så mange år at jeg fint kan vurdere omsorg, tro meg det finnes nok av barn som foreldre ikke er like opptatt av, som mangler utstyr og ellers velfungerende nettverk.

Så jo, jeg kan fint kartlegge mennesker basert på slik informasjon og her ble jeg nyskjerrig, lik det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå, jeg bare elsker slike konstruktive og saklige innlegg som "Christina" sitt her!

Helt utrolig at det finnes slike bitre KJERRINGER som sitter på dette forumet og MOBBER. For det er det dere gjør, tenk dere om før dere tar fatt på tastaturet. Og en ting er sikkert, dere er faen ikke det døyt bedre enn Rannveig når dere legger ut om henne.

Jepp, jeg er en bitter kjerring fordi jeg stiller meg kritisk til en mors fullstendig mangelfulle dømmekraft som går utover barnet hennes. Merk - ikke en gang har jeg forsøkt å mobbe Rannveig, jeg har kun kommentert innholdet hun legger ut offentlig på nett - og stilt meg kritisk til metodene hennes.

Uansett hva dere måtte mene, så lenge det er negativt så kan man holde det for seg selv i stedet for å forpeste samfunnet med selvgode innspill om hvordan andre er og hva de gjør "feil".

Er det det du driver med her, når du kaller oss som svarer i tråden kjerringer, navklienter og dårlige mødre? For øvrig også herlig at dette kommer som et forsvar for Rannveig som støtt og stadig henger ut personer rundt seg, være det seg barnefaren som ikke stiller opp, eller venninner, som her fra gårdagens innlegg:

"Synes det er så sykt teit, for etter jeg ble "uvenn" med min tidligere venninne, så har mange av disse bloggerne blitt bestevenner... på blogg ! HAHAHAHA. Dauer? Og denne eks-venninnen min har i tilegg en blogg tilnærmet kopi av min mens jeg gikk gravid! Hun skriver nesten ALT jeg skreiv mens jeg gikk gravid. Flirer litt når jeg leser, hun nevner barnefar OFTE.. det gjorde jeg også, og det var det en grunn til.. jeg savnet han masse masse innerst inne selv om jeg ikke ville inrømme det til noen ! Hvorfor prøve såå hardt ? Samme sier jeg om min andre eks-venninne som hengte meg ut i en videoblogg."

De fleste som sitter på nett for å hakke på andre er på et eller annet punkt mislykket, enten som forelder, navsnylter, har fåtalls venner, mangler sosial antenne, osv...

Angrep er det beste forsvar, eller? Jeg tror nesten jeg kan garantere deg at de fleste som på en eller annen måte har kritisert Rannveig i denne tråden verken er asosiale, mislykkede foreldre eller navsnyltere.. Tvert i mot tror jeg dette er modne mennesker som er kritiske til en uansvarlig ung mor som deler altfor mye av livet sitt på nett, på bekostning av sitt eget barn. Det er ikke vanskeligere enn som så.

Anonym poster: c44d26b02ad281b76d899f618325611e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faller naturlig, har arbeidet med barn i så mange år at jeg fint kan vurdere omsorg, tro meg det finnes nok av barn som foreldre ikke er like opptatt av, som mangler utstyr og ellers velfungerende nettverk.

Så jo, jeg kan fint kartlegge mennesker basert på slik informasjon og her ble jeg nyskjerrig, lik det eller ikke.

Det er helt utrolig, håper virkelig ikke det er denne type "profesjonalitet" du bruker i arbeidet ditt. Hvordan kan du for eksempel vite noe om samspillet mellom barn og mor, og om tilknytningen mellom barn og i hvilken grad mor er i stand til å følge barnets initiativ ved å lese om tingene mor gir barnet på en blogg??

Men, dette er off topic, vi får være enig om å være uenig om dette.

Anonym poster: bc3e3d822661f05e6cde7c4e655a80ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, jeg bare elsker slike konstruktive og saklige innlegg som "Christina" sitt her!

Jepp, jeg er en bitter kjerring fordi jeg stiller meg kritisk til en mors fullstendig mangelfulle dømmekraft som går utover barnet hennes. Merk - ikke en gang har jeg forsøkt å mobbe Rannveig, jeg har kun kommentert innholdet hun legger ut offentlig på nett - og stilt meg kritisk til metodene hennes.

Er det det du driver med her, når du kaller oss som svarer i tråden kjerringer, navklienter og dårlige mødre? For øvrig også herlig at dette kommer som et forsvar for Rannveig som støtt og stadig henger ut personer rundt seg, være det seg barnefaren som ikke stiller opp, eller venninner, som her fra gårdagens innlegg:

"Synes det er så sykt teit, for etter jeg ble "uvenn" med min tidligere venninne, så har mange av disse bloggerne blitt bestevenner... på blogg ! HAHAHAHA. Dauer? Og denne eks-venninnen min har i tilegg en blogg tilnærmet kopi av min mens jeg gikk gravid! Hun skriver nesten ALT jeg skreiv mens jeg gikk gravid. Flirer litt når jeg leser, hun nevner barnefar OFTE.. det gjorde jeg også, og det var det en grunn til.. jeg savnet han masse masse innerst inne selv om jeg ikke ville inrømme det til noen ! Hvorfor prøve såå hardt ? Samme sier jeg om min andre eks-venninne som hengte meg ut i en videoblogg."

Angrep er det beste forsvar, eller? Jeg tror nesten jeg kan garantere deg at de fleste som på en eller annen måte har kritisert Rannveig i denne tråden verken er asosiale, mislykkede foreldre eller navsnyltere.. Tvert i mot tror jeg dette er modne mennesker som er kritiske til en uansvarlig ung mor som deler altfor mye av livet sitt på nett, på bekostning av sitt eget barn. Det er ikke vanskeligere enn som så.

Anonym poster: c44d26b02ad281b76d899f618325611e

vi er alle forskjellige, hva som er riktig for deg er ikke nødvendigvis det for andre.

Hvilke rett har DU til å bestemme HVORDAN ANDRE skal leve livet sitt?) Fortell meg der du sitter på din høye hest, hvilke rett har du?

Endret av Sulosi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er helt utrolig, håper virkelig ikke det er denne type "profesjonalitet" du bruker i arbeidet ditt. Hvordan kan du for eksempel vite noe om samspillet mellom barn og mor, og om tilknytningen mellom barn og i hvilken grad mor er i stand til å følge barnets initiativ ved å lese om tingene mor gir barnet på en blogg??

Men, dette er off topic, vi får være enig om å være uenig om dette.

Anonym poster: bc3e3d822661f05e6cde7c4e655a80ac

Kan fortelle deg at jeg er høyt utdannet, har arbeidet med barn i åresvis, veiledet mennesker i åresvis og bruker aktivt kartleggingsverktøy, jeg leser også mellom linjer, fungerende nettverk er f,eks en av dem;)

jeg skrev at det jeg obsertverte gjennom bloggen virker godt nok.

Endret av Sulosi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er alle forskjellige, hva som er riktig for deg er ikke nødvendigvis det for andre.

Hvilke rett har DU til å bestemme HVORDAN ANDRE skal leve livet sitt?) Fortell meg der du sitter på din høye hest, hvilke rett har du?

Hvilken rett har Rannveig til å bestemme hvordan alle detaljer om SØNNEN hennes blir eksponert på nett? Har han noen stemme i dette? Er det greit at han om ti-femten år kan lese om hvordan moren hans hang ut faren hans, venninnene sine og la ut i detalj om ham selv, om sykdommene hans og bæsjebleiene hans? Er det greit at han må se på bilder av moren sin som tørrpuler på alle guttevennene sine? Jeg vet ikke med deg, men selv hadde jeg ikke likt at venninnene mine fant slike ting om moren min da jeg var 14...

Jeg snakker for en liten gutt som vil kunne oppleve konsekvensene av morens valg om noen år. Rannveig kan leve livet sitt akkurat som hun vil for meg, jeg regelrett driter i hva hun gjør privat. Men hun må faktisk innse at hun er mor, og at hun bør oppføre seg ansvarlig i morsrollen.

Anonym poster: c44d26b02ad281b76d899f618325611e

Endret av Sulosi
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, for noe kaklekjerringer! De sitter på nett og munnhugger over ei jente som har en blogg fordi dere ikke liker livsstilen hennes??? Hvor mange av dere som kritiserer kjenner denne jenta personlig og er kvalifiserte til å dømme henne som mor og menneske? Det som legges ut på bloggen er en liten del av henne og hennes liv, dere aner da ikke hvordan hennes hverdag fungerer og hvordan hun fungerer i sin rolle til daglig? Fordi dere ser noen festbilder på nett, så tror dere det stort sett er sånn hverdagen hennes er?

Kvinne er kvinne verst, det er helt sikkert. Hun munne sikkert vært litt mer forsiktig med å legge ut enkelte bilder på nett, men det er det mange som burde.

En ting til: jeg vet om utrolig mange mennesker som er ekstremt opptatt av å vise det som betegnes som en perfekt fasade, men som innenfor husets fire vegger faller totalt igjennom både som foreldre, partnere og medmennesker. Jeg tror helt sikret at Rannveig er en mye bedre mor en veldig mange andre, men folk flest tenker sjelden over alt man aldri får se. Rannveig byr på seg selv, og viser det meste. Noe av det burde hun kanskje ikke vist, men ingenting av det hun viser har avslørt henne som en dårlig mor hittil, så vidt jeg kan se.

Og hvordan kan dere kritisere en som jobber med barn for å forsvare omsorgsevnen hennes her, med argumenter som at det er lite profesjonelt å vurdere noe slikt ut i fra hva som står i en blogg? Da lurer jeg på hva i all verden det er som gjør alle dere andre så jævlig kvalifiserte til å dømme henne som en dårlig mor på akkurat det samme grunnlaget?<br /><br /> Anonym poster: 6e815f6cb69264d308e87a535fd1173d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle deg at jeg er høyt utdannet, har arbeidet med barn i åresvis, veiledet mennesker i åresvis og bruker aktivt kartleggingsverktøy, jeg leser også mellom linjer, fungerende nettverk er f,eks en av dem;)

jeg skrev at det jeg obsertverte gjennom bloggen virker godt nok.

Du leser mellom linjene at dama er en god mor, uten noensinne å ha møtt henne?? Samtidig som du beskylder en annen person du aldri har møtt og ikke aner noe om for ikke å ha livserfaring eller kompetanse nok?

Anonym poster: c44d26b02ad281b76d899f618325611e

Endret av Sulosi
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...