Gå til innhold

ny å nervøs..men spent

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

hei.. icon_smile.gif)

Jeg er 18 år og nå gravid i 7 uke, og er ganske nervøs for alt i ingenting. Gjør jeg rett, gjør jeg galt? Er liksom helt på jordet!

Så langt har jeg bare vært litt plaget av noe som ligner menssmerter, men har lest meg til her i KG at det ikke er noe å bli så bekymret over.

Skal snart til første legeundersøkelse. Både gleder å gruer meg. Hva er det som egentlig skjer på en sånn undersøkelse?

Mamma er ikke så villig til og informere meg, så jeg vender meg til dere og ber om råd. Hun virker både glad og skuffet på samme tid. Vet ikke hvor jeg har henne i denne saken.:/ Gleder meg uannsett mye til tiden fremover. Har fått høre alle de negative tingene om den, men gleder meg allikevell. icon_smile.gif

MvH en glad Litle icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann Litle, og velkommen hit icon_smile.gif

Gratulerer så masse med graviditeten, spennende ikke sant!?!

Er selv gravid i uke 18, skal på ultralyd i morgen og glede-gruer meg noe voldsomt...

Du lurte på hva som skjer på den første legekontrollen; kan bare svare ut fra hva min lege gjorde, men jeg tror det følger en viss oppskrift.

Første kontroll tok jeg diverese blodprøver for å finne blodtype, de tester deg for HIV, syfilis og litt andre sykdommer de kan finne ut av vha blodprøver. De sjekker Hb´en din (blodprosenten) og jernlagrene (ferritin) for å se at alt er innen normalen; Hb synker gjerne utover i svangerskapet og det kan bli nødvendig med jerntilskudd, så Hb vil de måle regelmessig utover.

Ellers må du ta med en urinprøve (glass får du billig på apoteket), de sjekker om det er sukker, bakterier ol. i urinen.

De måler blodtrykket også, dette vil gjøres på hver svangerskapskontroll for å se om BT blir for høyt (høyt BT kan indikere svangerskapsforgiftning/preeklampsi).

Vekten skal også noteres, for å se at du legger tilstrekkelig på deg etterhvert...eller at barnet vokser mao. Ta det ikke for høytidelig om vekten ikke følger bøkene helt slavisk, dette varierer mye fra person til person, men man skal IKKE slanke seg! (spise sundt er bra!)

Kanskje får du utdelt en gratis svangerskapsbok også.

På første svangerskapskontroll er det vanlig med en GU for om mulig å fastslå helt sikkert at du er gravid. Legen kan se at fargen på slimhinnene har blitt mer blålilla, og han kjenner på livmorens størrelse. For deg er det enda for tidlig å kjenne livmoren fra utsiden.

Legen fyller også ut "helsekort for gravide", et skjema som følger deg gjennom hele graviditeten.

Hmmm, stort mer kan jeg ikke huske av første kontroll, men håper det er litt til hjelp!

Er det noe må du bare spørre icon_smile.gif

Håper du fortsetter med dagbokskriving her, det er så spennende å se hvordan det går med allesammen.

Gi moren din litt tid, så skal du se at hun snart gleder seg stort over å skulle bli mormor.....mamma er helt på tuppa fortiden i allefall icon_lol.gif

Du sier du kun har hørt om alt det negative om graviditet; må bare si at selv har jeg enda ikke opplevd NOE negativt...litt vondter her og der er helt normalt, men det er til å leve med. Har heldigvis ikke vært plaget med kvalme, men det er det visst bare 40% som blir. Nei, ikke gru deg uten grunn, gled deg over hver fine dag du har under graviditeten, og er det noe dumt/negativt/vondt, er det bare å spørre oss her inne......vi trøster og hjelper etter beste evne icon_smile.gif

Er forresten ikke så mye galt du kan gjøre, skjer det noe med fosteret hadde det sansynligvis skjedd uansett. Det er lett å bekymre seg for alt mulig (gjør det selv), men det er ikke mye du kan gjøre fra eller til. Et par kostråd bør man følge, samt tenke litt fornuftig! Skal se det går bra!

Lykke til, klemmer fra

flettavinke.gif

~~~~~~~~~~1212[ Dette Innlegg er endret av: fletta den 2002-05-30 13:29 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!! minipersonen064.gif11

Gratulerer så masse med graviditeten! Ønsker deg masse lykke til videre og håper alt går bra! icon_smile.gif Oppdater oss ofte sånn at vi får vite åssen det går med deg da!

Klemmer fra Sessa

4+3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei myrtel...

nei, d va ikke planlagt. fikk lettere sjokk da æ fant det ut, å samme me farn.

han vakke tell å snakke tell den første tia...men sånt skjer vel.

men unge har æ allti ønska mæ...

men no ser d ut tell at han åsså har oppfatt aka som skjer å e litt meir på banen. mannfolk asså icon_wink.gif

MvH litle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

huff... o`smærte!

Har hatt ondt i mangen i 6 av di 7 uken trur æ. Bynne å bi lettere sprø pga dæm!!

Glede mæ tell dæm avtar litt...får jo nestn ikke søv om natta førr tia. Ellers så går tia, å æ spekulere på så mye rart.

Blandt anna: katti bør æ si d tell familien?

Tar det lang ti før dæm kan se d sjøl, at en ny krabat e på vei?

No e d bare mamma, pappa å et søskenbarn som vet om d...

Ho søskenbarne mitt har allerede tilbudt sæ å sette barnevakt. Snakker om å være kjapp i avtrekkern icon_smile.gif

Da va det ikke meir å sei førr denne gang.

Kos litle icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Da var første kontroll unnagjort.

alt va normalt, men hadde litt lavt sånn hormonnivå..huska ikke ka d hormonet kaltes.

Føle mæ i tipp topp form, å bare glede mæ tell tia fræmover.. icon_biggrin.gif

Nu har nån av di nærmeste i familien fått vite det, å alle tok d bra. Det e æ gla førr...

MvH en lykkelig Litle icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous

hu hei kor tia går...

Synes d va igår æ fant d ut..å no e æ 10- snart 11 uke på vei!

:) :D bi jo reint førrstyrra.. Men lættere bi d ikke.

Krangel å anna dame( :evil: ) kommer mellom mæ å barnefarn.. E depremert fra topp til tå.. Vet ikke kor æ ska gjøre av mæ. Har hatt d lætt å bare vært småkvalm, å synes dette e KONGE!!

GLEDA MÆ!!

Litle 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous

På mandag 8. Juli så bynne æ på uke 14!! :D

Jøss ka tia har gått..å æ gleda mæ meir enn før. Alt har gått bra så langt, bare mindre kvalme en gang eller to. Har fått time tell ultralyd åsså no. Ska dit 14. August, da e æ i uke 19 har æ regna mæ fræm tell... Kan ting bli bedre??

Kos Litle å nurket 12+6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den lille spiren og velkommen som dagbokskriver har ikke vært innom dagboka de før jeg :lol: .

Ser du blir en ung mor og kansje ikke alle er likke positive med det..men stå på så skal nok dette gå bra. Håper barnefaren stiller opp nå og etter barnet er født.

Skal dere flytte sammen?? Ønsker deg lykke til dette går så bra skal du se!!

ØNSKER DEG EN GOD SOMMER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei å tusen takk..

Det går ikke så bra for tiden... Synes alt er bare kaos. Og mamma gjør det ikke lettere. Idag sa hun bare at hun var lei opp ungene å skulle reise bort noen dagen... Hvor lenge sa hun ikke noe om. Så nå får jeg ansvaret for meg å min søster på snart 11... Vet ikke hva jeg skal gjøre!!! :cry:

Litle å Nurker 13+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Heisann litle, fant dagboka di. Har nesten ikke vært her, førr e har problem mæ å logg me på. Håpæ de e rettet no.

:hoho: Ellers vil e bærre sei: Don`t worry, be happy, så treffes vi på kafka på onsdag.

I dag e vi 11+3 dager, e å pitteliten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hehehehehehehe....!!!

no e æ lettere happy!! trur æ kjente første bevegelsan fra Nurket sist søndag... d va hærli!! :D :D

så no e alt bare "vællstand".. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Anonymous

hei hei godt folk!!

I dag va Nurket akkurat 4 mnd.. jøss ka tia går!

Verka som at alt bynte igår... hmmmm...

Glad? å jada, å gleda mæ sykt tell Januar..

Litle og Nurket 16+1 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, heisann!

Det høres ut som om du er ved godt mot, og det er deilig å høre!

Det er ikke bare bare å bli mamma når man er 18 år. Kjæresten din kan bare dra dit peppern gror hvis han ikke passer godt på deg! Han har faktisk vært med på dette han også. Og hvis ikke.... synd for han! Da går han virkelig glipp av noe stort. Dessuten har vi jenter en tendens til å klare oss helt utmerket på egenhånd!

Moren til samboeren min var 17 år da hun fikk han. Og han er det fineste menneske jeg vet om! Så det er ingen tvil om at man er like bra mamma selv om man er ung! Samboeren min hadde det helt supert han, for han fikk være med overalt. Han hadde jo tross alt unge foreldre som ville oppleve en haug med ting.

Du kommer til å klare dette kjempefint! Uansett om det blir alene eller sammen med kjæresten din!

Lykke til videre!

Klem fra Helene Harefrøken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Helene..

Å takk for oppmuntrende ord. Hadde besøk av barnefarn idag.. Det var så søtt å se han. :)

Da han så at magen hadde bynt å ta form ble han helt borte.. Koset å pratet med den, og plaserte noen gode kyss midt på magen :ler:

Var litt søtt å se på. Så nå har han funnet ut at han skal gå litt mer inn i rollen virket det som.. Og det gledet mine ører.

Hilsen en lykkelig Litle og Nurket 16+5 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, litle

Ser at jeg ikke har skrevet noe i dagboken din før, så nå må jeg bare gratulere deg med graviditeten. :D

Så fint å se at barnefaren syns det beynner å bli kos med magen og den lille inni. Tror det går mer og mer opp for kommende fedre etterhvert som magen blir større, at det virkelig er et lite mirakel som bor der inne. Ser ihvertfall at min samboer syns at det blir mer og mer spennende etterhvert som tiden går.

Ville bare ønske deg lykke til. :D

Klem fra

Cobra 13+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei...

Takker å bukker Cobra. :) Joda, han har nok funne det ut no... At Nurket e på vei.. Men d tok si ti... Mannfolk altså :roll:

Men men.. Kos dæ me nurket ditt da..

Klæm Litle og Nurket 16+5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at barnefaren viser interesse for nurket nå.

Sikkert ikke like lett for de heller, men de slipper jo tross alt alle ulempene me kvalme, ømme pupper osv så stille opp må de.

Håper det går bra me dere framover noe jeg er sikker på at det gjør!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Heia dere to!! Korsn går d med dere? :briller:

Vi har d bare bra, voks å trives. :ler:

Mæn syns at dagan kan gå litt fortar, ska på UL på mandag, verkæ som ei heil evighet. Heldigvis e d kafka i morro, du kjæm ja?? :hoho:

E no 16+5 i dag(ke d bi etter ul e d ingen som veit...)

Masse sommerklæmma fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...