Gå til innhold

Kjøpe bil privat - hva må ordnes?


venus_

Anbefalte innlegg

Jeg skal trolig kjøpe en bruktbil fra privatperson. Denne bilen har vært avskiltet og er ikke eu-godkjent pga det. Hva må jeg ordne? Hva skal gjøres av meg og hva skal gjøres av selger? Og i hvilken rekkefølge skal diverse ordnes? Tenker på ting som feks forsikring, omregistrering, eu-godkjenning og hva mer? Noen som har peiling som kan hjelpe?

Edit: Vet det er jeg selv som må ordne forsikring, men når må dette være på plass? Før bilen kjøpes eller kan jeg ordne det senere?

Endret av venus_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står bilen uten skilter må du kjøpe prøveskilt for å hente den.

Du og selger må fylle ut vognkort del 2 og levere inn. Da kan du tegne forsikring og levere den til EUkontroll. Eller du kan vente ca 1 uke etter vognkortet ble levert, da får du brev fra veivesenet med omregistreringsavgift og informasjon om hva som må gjøres før du får nye skilt.

Har du fått info om hva som skal til for å få eugodkjent bilen? Det kan fort bli dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VET du at du får bilen godkjent? vær veldig forsiktig med å kjøpe ikke-godkjent bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger skal visst få den eu-godkjent før han selger den, så da er ikke det noe problem. Det er en relativt ny bil, så det skulle nok gått greit uansett. Han skal også registrere den. Er det bare forsikring og finansieringen jeg trenger å ordne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk for guds skyld brønnøysundregisteret om at det ikke er gjeld på bilen!

ut over det er det kun forsikring som skal til straks omregistreringen er betalt for at du skal få vognkort. vegavgift må også være betalt, såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk for guds skyld brønnøysundregisteret om at det ikke er gjeld på bilen!

ut over det er det kun forsikring som skal til straks omregistreringen er betalt for at du skal få vognkort. vegavgift må også være betalt, såklart.

Det har jeg sjekket :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får ikke brev i posten fra vegvesenet når man leverer inn eierskifte på en avregistrert bil. Sjekk med trafikkstasjonen om skiltene er makulert, hvis de er det, bestill nye.

For å få ut skiltene må EU-kontroll, forsikring og vognkort del 2 være i orden. Omregistreringsavgift betaler du når du henter ut skiltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...