Gå til innhold

Laparoskapi?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

MÅ man ta LAP (kikhullsoperasjon) før evt. prøverør??

Legen min mener at det ikke er nødvendig siden samboer har nedsatt sædkvalitet, men jeg har lest at feks Rikshospitalet krever dette.

Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm... Det vet jeg ikke.

Jeg har vært igjennom lap fordi det var en del av utredningen..

Selv om det er noe galt med mannen, utelukker jo ikke det at det er noe galt med deg!

Jeg ville vel kanskje tro at de vil være sikre på at alt er i orden med deg før de setter i gang noe prøverørsforsøk. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar, Nightgirl!

Ja, skulle tro det. Jeg forstår ikke helt hvorfor gynekolgen min mente at det ikke var nødvendig....kjedelig om jeg nå må gjøre dette (ca 6 måneder siden jeg var ferdig med hsg-røntgen, blodprøver etc).

Hmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom du har tatt hsg røntgen og alt var fint, så trenger du neppe en laparaskopi. Jeg har bare tatt hsg-røntgen og den tok jeg først etter 3 forsøk, så det er ikke krav før IVF begynner. Saken blir nok en helt annen om mannen er "frisk som en fisk". Da må du utredes på det meste også lapasaskopi.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Det er greit å få tatt en lap. Da vet du helt sikkert om noe er galt eller ikke. Kjedelig å bruke f.eks 2 forsøk og så lap. Nei, like greit å få det gjort.....

Ps. er vel ingen ekspert på området, dette er bare mitt synspunkt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med cathrine27. Det er veldig lurt å ta den, for da vet du om alt er greit eller ikke.

Mannen til en veninne av meg hadde også nedsatt sædkvalitet, så de mente at hun ikke trengte noen videre utredning.

Men etter 3 forsøk så fant de ut at hun kanskje burde begynne med litt utredning hun også, og det viste seg da at alt ikke var greit med henne heller.

Så hun "kastet" bort 3 forsøk hun.

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres utrolig vondt ut...

Kan noen av dere med erfaring fra feltet fortelle litt om hvordan det fungerer?

Har ikke selv kommet så langrt i prosessen at det ennå er aktuelt, men det ligger jo i løypa om vi ikke får det til å klaffe snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laparaskopi høres vondt ut?

Neida, det er det ikke. Det går så bra så!

Litt vondt i operasjonssåret blir det naturlig nok, og noen får også litt smerter i overkroppen/skuldre/rygg, men det går fort over. Du får masse smertestillende på sykehuset som du kan hive i deg :ler:

Det er en deilig følelse å vite at alt er i orden der nede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lap gjennomføres poliklinisk og du er i narkose og etterpå merker du at du har hatt magemuskler... og litt vondt i skuldrene. Jeg har gjort dette av andre grunner og reist hjem et par timer etterpå - helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ubehag må du regne med - men tro meg; det er ingen traumatisk opplevelse!

Og jeg er ei pyse :roll:

Det som var det verste for meg var at jeg ble så dårlig av narkosen, det tok veldig lang tid før jeg kom meg på bena, og i noen dager slet jeg med forstoppelse og fikk jo da veldig ondt imagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...