Gå til innhold

Frøkna har flyttet til ny by for å studere!


frøkna

Anbefalte innlegg

Jeg var da så heldig å komme inn i Lillehammer på sosionom utdanning her. Vakker by, virkelig, nå har jeg bodd her i en hel uke! Jeg kjenner ingen her fra før av så var litt skummelt, men har allerede bodd for meg selv en stund så akkurat det går fint.

Jeg er forresten 22 år og bodd for det meste i Oslo. Skoledagene har så langt gått fint, og lærerne virker flinke og motiverende og det er kanskje det viktigste.

Som du kanskje allerede har skjønt så blir nok denne dagboksskrivingen litt tidsfordriv for meg da jeg ikke kjenner så mange her enda, men tenker det kan være spennende også for andre som kanskje vurderer å bli sosionom eller høgskole, jeg føler i hvert fall at jeg vet mye om det nå som jeg lurte på før, så det er bare å spørre!

Vurderte egentlig først å starte blogg, men kanskje det jeg skriver blir mer synlig her? Jeg skriver jo ikke bare for min egen skyld, men blir glad for innspill :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordommer?

Fordommer er et så veldig negativt ladet ord, men samtidig noe alle har i stor eller mindre grad, og jeg tror det er først når man har innsikt i egne fordommer at man kan virkelig starte for å jobbe rundt dem. Mange fordommer er jo faktisk sunn fornuft.

Kanskje det ikke er så lurt å prate med mannen som skriker med kniv i hånda. Uten at du vet hvorfor han står der å skriker med kniv i hånda sier fordommene dine deg at han kan være farlig.

De fordommene vi jobber i mot er jo de som er grunnløse. I forelesning i dag hadde vi om flykninger og asylmottak i Norge. Gjester i forelesningen var en som jobbet ved et asylmottak, og hun sa det fortsatt var folk med fordommer, og det må vi jobbe mot.

Litt senere i forelesningen fortalte hun om forskjellige kulturinnslag de hadde i kommunen hvor asylmottaket hennes var og at da selv ordføreren kom som var fra FRP. "Det var sikkert bare et politisk stunt da" la hun til.. Snakk om fordommer!

Vet ikke om noen andre i forelesningen så ironien. Noen fordommer er det liksom greit å ha, andre ikke.

Endret av frøkna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Glemt litt dagboken, men virker ikke som at så mange bryr seg uansett :P

Begynner å merke studentøkonomien first hand, og jeg som trodde det ikke ville være så annerledes enn økonomien jeg var vant med. Pensumbøker er dyrt for å si det sånn! I tillegg svis mange penger av med å henge med sosialt. Har pendlet en del til Oslo også for å vedlikeholde forholdet mitt og vennene mine der.

Det blir til å prøve å finne en deltidsjobb, noe som ikke er så lett som det kanskje virker når jeg bor i en såpass liten by med såpass mange studenter som vil ha det samme som meg, men vi får se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei! Jeg fant tråden din da jeg drev å googlet å slik. Jeg vurderer å flytte til Lillehammer for å studere sosionom til høsten. Helt alene, vel og merke. Kjenner ingen der eller noe. Vil du fortelle meg litt om din opplevelse så langt med tanke på selveste studie, hvordan det er lagt opp, skoledager, miljøet og menneskene der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...