Brimi Skrevet 29. august 2012 #21 Del Skrevet 29. august 2012 Vel, det er forskjell overalt. Men regla " bilær og båtær, tutær og bråkær" er det folk forbinder Vestfold med, for mange ihvertfall. Den regla har vi brukt siden vi var unge. Men som sagt, det er ikke alle i Vestfold som snakker sånn. Første gang jeg hørte den var faktisk fra en fra Drammen som brukte den regla for å beskrive språket til Vestfoldingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #22 Del Skrevet 29. august 2012 Stygt, blæh! (har en eks fra Horten, er bitter) . Anonym poster: 2e3d34c60de09ca2663ff03aaa84ae09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 30. august 2012 #23 Del Skrevet 30. august 2012 Vel, det er forskjell overalt. Men regla " bilær og båtær, tutær og bråkær" er det folk forbinder Vestfold med, for mange ihvertfall. Den regla har vi brukt siden vi var unge. Men som sagt, det er ikke alle i Vestfold som snakker sånn. Første gang jeg hørte den var faktisk fra en fra Drammen som brukte den regla for å beskrive språket til Vestfoldingene. Er nok ikke mange som snakker sånn. Iløpet av de 21 årene jeg bodde der, har jeg aldri hørt det. Ja, vet at de som ikke har bodd der sier det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twinsie Skrevet 30. august 2012 #24 Del Skrevet 30. august 2012 Er nok ikke mange som snakker sånn. Iløpet av de 21 årene jeg bodde der, har jeg aldri hørt det. Ja, vet at de som ikke har bodd der sier det. Hele familien min snakker sånn hvert fall, men det er så vanlig for meg at jeg legger ikke engang merke til det. Men! de pratær ikke like breit som vårs fra grenland Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #25 Del Skrevet 31. august 2012 Ikke enig i at man sier bilær og båtær i Sandefjord eller ellers i Vestfold. Det er et rykte. Snakker man bredt bruker man faktisk a. F eks "guttane". "Guttane læbba med pæler bortover jolde"<br /><br /> Anonym poster: 243ca775d41f5579a79f33c0cdf524f8 Rykte? Høres ut som om du kan veldig lite om dialekter. Vestfolddialekt er "bilær og båtær". "Guttane" er jo flertallsform. "gutt-gutten-guttær-guttane". Vestfolddialekt kjennetegnes at -ær og -ane endinger på en del substantiv, -ær endinger på verb (jobbær, brukær), diftonger (veit, sein, bein), kløyvd infinitiv, tjukke l'er, "ho" (i alle fall sør i fylket) om hunkjønn osv. At du ikke snakker slik, betyr ikke at Vestfold-dialekten ikke er slik. Det betyr at du IKKE snakker Vestfolddialekt. Generelt snakker man bredere (bræiære) sør i fylket enn i nord. De snakker bredere i Sandefjord og Larvik enn i Horten. Mange unge snakker dessverre ikke dialekt i Vestfold (som mange andre steder på østlandet). Det betyr som sagt ikke at dialekten ikke er slik. Men lurer virkelig på hvem du omgås hvis du aldri har hørt noen si "guttær". Når det gjelder forskjell på østfold og vestfold, ligger det mye i tonefallet, og at man mange steder i østfold ikke har diftonger. Pluss selvsagt en del lokale uttrykk. "Pælær" (gummistøvler) tror jeg likevel er et uttrykk i østfold også. Anonym poster: 4797a8f49eb14095c490fc6fee1c6a51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #26 Del Skrevet 31. august 2012 Så merkelig at jeg aldri har hørt dette. Jeg har bodd i Sarpsborg noen år nå, er i Fredrikstad rett som det er også, men kan ikke si si jeg har har lagt merke til noe spesielt med talemåten. Kanskje den gamle garde snakker sånn da? Har du ikke sett på charterfeber med de to bingodamene? De er fra Særp og snakker ekte "særping" . Man hører det godt på de yngre som ikke snakker like bred dialekt også. Samme gjelder Halden og Fredikstad. Ikke mye som minner om "oslosk". Anonym poster: da876e948579b12e4706646a8fe510bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 31. august 2012 #27 Del Skrevet 31. august 2012 Har du ikke sett på charterfeber med de to bingodamene? De er fra Særp og snakker ekte "særping" . Man hører det godt på de yngre som ikke snakker like bred dialekt også. Samme gjelder Halden og Fredikstad. Ikke mye som minner om "oslosk". Anonym poster: da876e948579b12e4706646a8fe510bf Nei, slike fjolleprogrammer ser jeg virkelig ikke på. Det kan jo hende disse damene la på litt ekstra også, da. Jeg var ufrivillig tilskuer en gang jeg var på besøk, jeg ble flau på deltagernes vegne. Det var en episode hvor disse voksne damene la an på noen unge menn (finner eller svensker, tror jeg). De så ikke ut til å forstå at disse bare hadde moro av dem, at de gjorde narr av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 31. august 2012 #28 Del Skrevet 31. august 2012 Høres ut som om du kan veldig lite om dialekter. Vestfolddialekt er "bilær og båtær". "Guttane" er jo flertallsform. "gutt-gutten-guttær-guttane". Vestfolddialekt kjennetegnes at -ær og -ane endinger på en del substantiv, -ær endinger på verb (jobbær, brukær), diftonger (veit, sein, bein), kløyvd infinitiv, tjukke l'er, "ho" (i alle fall sør i fylket) om hunkjønn osv. At du ikke snakker slik, betyr ikke at Vestfold-dialekten ikke er slik. Det betyr at du IKKE snakker Vestfolddialekt. Generelt snakker man bredere (bræiære) sør i fylket enn i nord. De snakker bredere i Sandefjord og Larvik enn i Horten. Mange unge snakker dessverre ikke dialekt i Vestfold (som mange andre steder på østlandet). Det betyr som sagt ikke at dialekten ikke er slik. Men lurer virkelig på hvem du omgås hvis du aldri har hørt noen si "guttær". Når det gjelder forskjell på østfold og vestfold, ligger det mye i tonefallet, og at man mange steder i østfold ikke har diftonger. 100% enig. "Pælær" (gummistøvler) tror jeg likevel er et uttrykk i østfold også. Ja, Drillo er jo f.eks. kjent for å bruke det uttrykket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O___o Skrevet 31. august 2012 #29 Del Skrevet 31. august 2012 Tja. De har en dialekt som er tilnærmet Oslo og By-Østfoldsdialekt. De bruker mye I. " Har funnet " = " Har finni " Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iev Skrevet 31. august 2012 #30 Del Skrevet 31. august 2012 Bor selv litt utenfor Tønsberg. Folk snakker jo forskjellig.. Er mye "Bilær og båtær" her på nøtterøy ihvertfall... Dog hører det litt mer til den eldre generasjonen ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nica. Skrevet 3. september 2012 #31 Del Skrevet 3. september 2012 Mye i'endinger, Tja. De har en dialekt som er tilnærmet Oslo og By-Østfoldsdialekt. De bruker mye I. " Har funnet " = " Har finni " Dette er jeg enig i. Synes det er mye I og Æ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 4. september 2012 #32 Del Skrevet 4. september 2012 Jeg har til gode å høre en som bruker Æ som f.eks båtær i Tønsberg. Det høres helt forferdelig ut og jeg hadde garantert lagt merke til det. Men nå snakker jeg ikke så mye med eldre mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 4. september 2012 #33 Del Skrevet 4. september 2012 Det er ikke bare eldre mennesker som bruker bred L og Æ. Jeg er "bare" 20 år og jeg bruker bred L og noen ganger Æ. Men jeg er enig at man ikke hører så mye bred dialekt i Sandefjord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #34 Del Skrevet 4. september 2012 Det er ikke bare eldre mennesker som bruker bred L og Æ. Jeg er "bare" 20 år og jeg bruker bred L og noen ganger Æ. Men jeg er enig at man ikke hører så mye bred dialekt i Sandefjord. Går du mellom døra, som mange andre i Sandefjord? Anonym poster: 3c6c414bad5dedd630f0d68bd8af480c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 4. september 2012 #35 Del Skrevet 4. september 2012 Går du mellom døra, som mange andre i Sandefjord? Anonym poster: 3c6c414bad5dedd630f0d68bd8af480c Jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 4. september 2012 #36 Del Skrevet 4. september 2012 Det er mulig at dialekten i Sfj/Larvik er like bred nå som den var før, men min generasjon (over 30 år) snakker stort sett veldig bredt. Men alt er jo også hva man er vant til. Jeg syns ikke Sandefjord hadde bred dialekt inntil jeg flyttet og kom tilbake flere år senere. DA hørte jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #37 Del Skrevet 4. september 2012 Mange steder i sør-øst Norge som de snakker Harry. Her jeg kommer fra snakker de heldigvis nynorsk. Anonym poster: d1a3bf5098f784a3a9ab83f90a31da29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #38 Del Skrevet 4. september 2012 Mange steder i sør-øst Norge som de snakker Harry. Her jeg kommer fra snakker de heldigvis nynorsk. Anonym poster: d1a3bf5098f784a3a9ab83f90a31da29 Hva som er harry er opp til ørene som hører å bestemme... Hvis du snakker nynorsk, hvorfor skriver du ikke nynorsk? Anonym poster: 1fc87344b1cf56d0a6e57457327d54f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #39 Del Skrevet 4. september 2012 Mange steder i sør-øst Norge som de snakker Harry. Her jeg kommer fra snakker de heldigvis nynorsk. Anonym poster: d1a3bf5098f784a3a9ab83f90a31da29 Trodde ikke nynorsk var et talespråk jeg! Anonym poster: 4824a52a8c6ece74403331ea6824f526 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 5. september 2012 #40 Del Skrevet 5. september 2012 Et morsomt klipp der du hører en dialekt fra Vestfold finner du her: http://p3.no/hallop3/category/innringere/ gå ned til "Hør “Kåres” utrolige historie her" Der kan du høre: køddær fiskær slappær av kameratær jobbær tidlære livsnytær nektær ellers kan du høre ting som "veiane", og "betart" (betalt med retrofleks), som er en "kvasi-tjukk-L". Helt ærlig, så veit jeg ikke om fyren køddær eller ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå