Gå til innhold

Hjelp, skal begynne med kjøretimer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er sykt nervøs nå. Jeg fyller 18 år i februar neste år, og må komme meg i gang med kjøretimer ganske snart. Jeg ringte kjøreskolen for noen uker siden, og de skulle ringe meg opp igjen i løpet av dagen. Jeg har stått på venteliste siden slutten av mai (det var første gangen jeg ringte, har ringt flere ganger) og nå tror jeg at jeg får kjørt.

Problemet er at jeg har kjørt VELDIG lite bil. Jeg kjørte litt rett før jeg fylte 16 år med pappa, og da lærte jeg meg å løse bilen og gire. Men jeg lærte meg aldri rett bruk av clutchen, når jeg skal holde inne, slippe ut, hvor fort, hvor sakte osv osv. Er livredd for å kvele bilen i en rundkjøring (aldri kjørt i rundkjøring), er hovedsaklig redd for å kvele bilen! Hater når det skjer, for jeg blir stresset og får litt problemer med å starte igjen..... Jeg sliter med prestasjonangst, så kanskje det har liiitt med det å gjøre?

Har iallefall kjørt litt med pappa, men ikke på vanlig vei. Jeg bor på landet, så har bare kjørt på smale veier. Aldri rygget før. Ikke lært meg å gire ordentlig i svinger. Jeg har kjørt en del med automatgir også, dette går helt fint. Er bare den forbanna clutchen som er problemet..

Noen andre som tar kjøretimer eller skal snart begynne? Er veldig nervøs, vet ikke hva jeg vil med dette innlegget men åååhh, jeg forbanner manuell gir, hvorfor kan ikke alle bare kjøre automat. :gjeiper:

Anonym poster: 39bc8e59afc3987f363aa362e92b58b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde heller ikke kjørt så mye før jeg begynte å ta kjøretimer (hadde ryggskade som gjorde at jeg ikke fikk kjøre bil). Første kjøretimen skulle jeg lære bakkestart (vinter). Mn vettu hva, kjørelærerne er utrolig flinke til å forklare at jeg klarte det på første forsøk :) Jeg kvalte bilen maaaaange ganger mens jeg øvelseskjørte, men alle ser jo at du øvelseskjører så ikke stress (ja, vet det er lett å si men du klarer det).

Og husk; kjørelæreren er der for å lære deg og kjøre bil. De får inn mange som aldri har sittet bak et ratt, så du er jo nesten litt øvet i forhold til mange andre. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, kjøretimer! Gled deg! :D Jeg begynte med timer i juli, og hadde kjørt veldig lite før jeg begynte med timer, og jeg har lært masse! Jeg bor langt unna foreldre og slekt, og har dermed ikke mulighet til å øvelseskjøre, men dette ser ut til å gå i orden både økonomisk og tidsmessig med tanke på lappen.

Jeg synes det er kjempekoselig med kjøretimer! Jeg var også stresset før min første time siden jeg kunne så lite, men kjørelæreren din kommer til å tilpasse timen utifra hva du kan fra før og hvilke utfordringer du kan takle.

Tips: Ta teorien så raskt som mulig! Da er du både godt forberedt på hvilke regler som gjelder i trafikken, og kjørelæreren din kan raskere melde deg opp til oppkjøring når den tid kommer. :) Det er ikke så kult å være på kjøretime og bruke hele timen på å fundere på hva skilt betyr, når man heller kunne brukt tiden på å øve på å kjøre i trafikken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...