Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Liam?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fremdeles ikke opplevd at et barn har mobbet et annet barn fordi barnet het Liam. Og det er vel ikke akkurat slik at de som mener Liam er et mindre pent navn sitter å forteller barna sine det? Min mor har aldri fortalt meg hva hun mener om hverken det ene eller det andre navnet, selv om hun helt klart har sine motforestillinger mot enkelte navn. Tror nok det finnes såpass fornuft i de fleste av oss at vi tenker over hva vi sier foran barna... Å påstå at mobbing blant barn kommer av at enkelte her på forumet forbinder navnet Liam med white trash og under mødre er vel å dra det litt langt, eller?

Det er en liten del av det. Hva med når moren sitter i bilen og ser ei stor damen og sier for eksempel: Se på ho der*ler*. Hva tror du de oppfatter da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om noen bruker ordet "mobbing" én gang til, fordi de plutselig møter folk som har andre meninger enn seg selv, så spyr jeg utover tastaturet.

Liam er, som "gjest" skrev, et dessertnavn. Alle helnorske Liamer er i barnehagealder og det ligger i klasse med Trisander, Emma, Theo, Mie, Lucas, Thiliander og andre tøysenavn som nedre middelklasse/arbeiderklasse gir ungene sine.

Man kan mene hva man vil om det, men alle jeg vet om som heter det, er sønner av tenåringsmødre fra småsteder på Østlandet. Og en rollefigur i den britiske TV-serien "Shameless", som foresten er en fantastisk serie alle burde se. I Shameless er foresten Liam (karakteren) underklassesøppel bosatt i en trygdebolig i Manchester.

• Liker 8
Skrevet

Om noen bruker ordet "mobbing" én gang til, fordi de plutselig møter folk som har andre meninger enn seg selv, så spyr jeg utover tastaturet.

Liam er, som "gjest" skrev, et dessertnavn. Alle helnorske Liamer er i barnehagealder og det ligger i klasse med Trisander, Emma, Theo, Mie, Lucas, Thiliander og andre tøysenavn som nedre middelklasse/arbeiderklasse gir ungene sine.

Man kan mene hva man vil om det, men alle jeg vet om som heter det, er sønner av tenåringsmødre fra småsteder på Østlandet. Og en rollefigur i den britiske TV-serien "Shameless", som foresten er en fantastisk serie alle burde se. I Shameless er foresten Liam (karakteren) underklassesøppel bosatt i en trygdebolig i Manchester.

Huff. Hvordan kan du vite hva mødrene til alle liam'er tjener?

SÅ patetisk!

Skrevet

Huff. Hvordan kan du vite hva mødrene til alle liam'er tjener?

SÅ patetisk!

Følte du deg truffet?

Det er ingen hemmelighet at det ikke akkurat er overklassen som gir barna sine slike dessertnavn.

Hvorfor er det noe å bli så sur over?

• Liker 7
Skrevet

Følte du deg truffet?

Det er ingen hemmelighet at det ikke akkurat er overklassen som gir barna sine slike dessertnavn.

Hvorfor er det noe å bli så sur over?

Hvordan vet du det? Kjenner du ALLE overklasse menneskene i norge? Virker sånn. Har noen venner som er i overklassen og ja et parr av de har dessertnavn som du kaller de. Så du kan ikke dømme på pengene man har.

Og nei jeg føler meg ikke truffet.

Blir litt irritert for du tar alle under en kam.

Skrevet (endret)

Hvordan vet du det? Kjenner du ALLE overklasse menneskene i norge? Virker sånn. Har noen venner som er i overklassen og ja et parr av de har dessertnavn som du kaller de. Så du kan ikke dømme på pengene man har.

Viser til tidligere sitat i samtalen: "Er ikke rart barn mobber når de har foreldre som mobber barn for de sine navn!!!!"

Hvor mange tok du under en kam der? Omentrent alle her som ikke kunne fordra navnet Liam, og som ikke pakket meiningen sin inn i pent papir før de publiserte det på forumet.

Endret av Lilla-dings
  • Liker 2
Skrevet

Jammen godt at alle ikke har som mål å leve som dem i "overklassen"...

Anonym poster: 936c90318ce877f0d300cbf29b2cf477

Skrevet

"- Vi har sett en tendens til at de fleste navnene som havner på navnetoppen etter en tid får en lav sosial stauts, rett og slett fordi de er utsatt for slitasje. Man blir lei disse navnene, forteller Utne.

Men også de høyere klassers måte å velge navn på påvirker hvilke navn som beholder høy status og hvilke som ikke gjør det, forklarer navneforskeren.

- Vi ser at foreldre fra områder med høy sosial status velger bort de mest populære navnene. De ønsker seg ofte noe mer særegent. Derfor vil de mest populære navnene etter hvert bli overrepresentert i områder med lav sosial status, hvor man gjerne velger trygt og velkjent, sier Utne."

(sitatet er en link til en lengre artikkel som omhandler emnet)

Dette er det jeg fant på 15 sekunder via google, mer tid gadd jeg ikke bruke. Om du mener jeg tar feil, kan du svare meg med oppegående argumenter.

Det gjør ikke du.

Meg: "Flertallet som gir barna sine dessertnavn tilhører middelklasse/arbeiderklasse"

Deg: "kjenner du ALLE i overklassen lissom. Lite patetisk du er!"

Det der er ikke argumentasjon, du bare spyr ut noe vissvass.

• Liker 4
Skrevet

"- Vi har sett en tendens til at de fleste navnene som havner på navnetoppen etter en tid får en lav sosial stauts, rett og slett fordi de er utsatt for slitasje. Man blirlei disse navnene, forteller Utne.

Men også de høyere klassers måte å velge navn på påvirker hvilke navn som beholder høy status og hvilke som ikke gjør det, forklarer navneforskeren.

- Vi ser at foreldre fra områder med høy sosial status velger bortde mest populære navnene. De ønsker seg ofte noe mer særegent. Derfor vil de mest populære navnene etter hvert bli overrepresentert i områder med lav sosial status, hvor man gjerne velger trygt og velkjent, sier Utne."

(sitatet er en link til en lengre artikkel som omhandler emnet)

Dette er det jeg fant på 15 sekunder via google, mer tid gadd jeg ikke bruke. Om du mener jeg tar feil, kan du svare meg med oppegående argumenter.

Det gjør ikke du.

Meg: "Flertallet som gir barna sine dessertnavn tilhører middelklasse/arbeiderklasse"

Deg: "kjenner du ALLE i overklassen lissom. Lite patetisk du er!"

Det der er ikke argumentasjon, du bare spyr ut noe vissvass.

Som sagt før, Liam befinner seg på 32.plass- altså et godt stykke unna topp ti listen.

Skrevet

liam.gif

Det er fortsatt bare på 32. plass...

Skrevet

Et godt argument, takk for det.

Liam er på 6.plass over navn som øker i bruk. Har du link til plasseringen? Jeg prøvde å google det men fant det dessverre ikke.

• Liker 2
Skrevet

Og 32.plass på navnestatistikken er faktisk ganske så høyt mtp alle navnene som finnes og hvor mange barn som faktisk fødes... :filer:

• Liker 3
Skrevet

Har en kar på sju måneder i familien som heter Liam, flott type. Liam er forøvrig et fint navn.

Skrevet

Et godt argument, takk for det.

Liam er på 6.plass over navn som øker i bruk. Har du link til plasseringen? Jeg prøvde å google det men fant det dessverre ikke.

http://www.ssb.no/navn/

Der finner du oversikt over mest bruke guttenavn i 2011.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Diskusjonen om dette navnet har tatt helt av hehe

• Liker 1
Skrevet

Og 32.plass på navnestatistikken er faktisk ganske så høyt mtp alle navnene som finnes og hvor mange barn som faktisk fødes... :filer:

250 av over 31000 fødte gutter ble kalt Liam i 2011, så det er neppe noe "alle" heter som enkelte påstår..

Skrevet

http://www.ssb.no/navn/

Der finner du oversikt over mest bruke guttenavn i 2011.

Takk :)

Ettersom navnet er på 6.plass i navn som øker mest i populritet, kan vi gå ut i fra at det vil ha en langt høyere plassering enn nr. 32 i 2012-lista over mest populære navn.

Og som en annen nevnte over her: 32.plass er ikke så hakkandes gæli. Det er faktisk ganske høyt.

Sett i sammenheng, er navnet Marius på 39. plass og Fredrik på 37.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner hva du mener.

• Liker 2
Skrevet

liam.gif

Der har vi altså årsaken til at jeg ikke ser for meg at en 40 år gammel mann kan hete Liam. Navnet var nærmest ikke-eksisterende til slutten av 90-tallet. Ergo, per i dag finnes det svært få voksne menn som heter det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...