Gå til innhold

"la røren svelle i 30 min" hva betyr å svelle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg husker ikke hva det betyr å la røren svelle, betyr det at den skal stå i fred? På kjøkkenbenken eller i kjøleskapet, eller?

Anonym poster: e8e49928dc0236f823a17831bf7f1571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du lar den stå i fred. Pleier alltid la vaffel- og pannekakerøre stå på benken ei stund, men andre plasserer den i kjøleskapet. Tror ikke det spiller så stor rolle egentlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, på tide med et matkurs, tror jeg.

Jeg er den annyme brukeren som spurte etter vaffelrøre, jeg håper jeg slipper å lage en tråd om hvordan man steker dem også :ler:

Anonym poster: 6f2c662bc0645b1b987ae9ef94cb9bef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svelle er en prosess som skjer når hvete og vann står over lengre tid, feks. Du vil se at røren gjerne er tykkere etter 30 minutter, eller at det virker som om det er mer av røren. Svelle er ett annet ord for å bli oppblåst. Prosess med hvete vann og evt bakepulver gjør at det "gjærer" seg og sveller.

Anonym poster: c91ab4c6fe54ac21933a5c306bd579a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel på en måte at røra skal heve seg, akkurat som en gjærdeig.

:)

Anonym poster: 60d458f679a351fa6754c3ca6e22f90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, på tide med et matkurs, tror jeg.

Jeg er den annyme brukeren som spurte etter vaffelrøre, jeg håper jeg slipper å lage en tråd om hvordan man steker dem også :ler:

Anonym poster: 6f2c662bc0645b1b987ae9ef94cb9bef

haha, forsto det var deg :) lykke til med vaflene, en kan ikke bli god til noe en ikke øver på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaha......... det er derfor den ser så fin og tykk ut på bildene, mens min røre minnet mest om vann nesten, så ja, den får stå i 30 min da hehe.

Pinlig! Takk for god info!

Anonym poster: 6f2c662bc0645b1b987ae9ef94cb9bef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble vafler, og de ble kjempegode, takker for all hjelp :D

Det var helt annerledes når jeg lot røren svelle, den ble fin og tykk, liksom. Ikke som det vannet jeg alltid stekte vafler av før.

Anonym poster: 6f2c662bc0645b1b987ae9ef94cb9bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre :) Jeg lar den stå på disken om den bare skal stå i 30min. Men hvis jeg lager røren i veldig god tid på forhånd (hvis du skal spare tid før du skal steke vaflene), så lar jeg den stå i kjøleskapet, siden det tross alt er melk osv i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...