AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Før du begynner å lese, så vil jeg bare si at jeg vil IKKE bli syk, jeg vil IKKE bli så tynn at jeg knekker på midten og jeg vil/skal ikke dyrke anoreksi eller andre typer spiseforstyrrelser. Les heller det jeg skriver, før du svarer. Tusen hjertelig takk på forhånd for seriøse svar! Siden jeg var 10 år gammel, har jeg alltid ønsket å være tynn. Jeg har aldri i mitt liv sluttet å spise mat eller kaste opp mat, jeg har alltid prøvd ut sunne metoder for å gå ned i vekt. Jeg greide til slutt å gå ned 20 kg, men dette var da på grunn av at jeg voks i høyden og fordi jeg greide å legge om kostholdet mitt i en periode. Jeg er 171 cm høy og veier i skrivende stund 70 kg blank. Drømmen min er å bli tynn. Jeg vil ikke bli så tynn at ribbebeina kommer til syne, men gjerne så tynn at kragebeina viser tydelig (har en liten fetisj for kragebein, syns det er så vakkert). Jeg vil ha tynne lår og jeg vil egentlig at alt skal være tynt. Nei, det er ikke en besettelse eller en forstyrrelse, jeg bare vil være tynn. Hvorfor? Fordi jeg har en stor lidenskap for KLÆR. Og det er sjeldent jeg kommer med ned i klær som jeg liker og som ser bra ut for meg. Jeg er veldig glad i korte skinnjakker, men kan ikke bruke det på grunn av for mye fett på mage og hofter. Jeg vil bruke tanktopper og trange jeans, men kan ikke dette heller - på grunn av kroppsformen jeg har per nu. Jeg er lubben, litt for mye fett her og der - SPESIELT på lårene. Tykt lag med fett over alt. Som hindrer meg i å kle meg i klær jeg liker! Så grunnen til at jeg har mest lyst til å gå ned i vekt og bli tynn, er fordi jeg vil kle meg i klær som passer til personligheten min og klær som jeg liker. Som tidligere nevnt, stor lidenskap for klær. Det er liksom min interesse, min aller største interesse, som jeg egentlig ikke kan gjøre noe med på grunn av kroppen min og stilen jeg ønsker å ha. Så klart, det blir ingen drastisk forandring om jeg da eventuelt går ned i vekt - men jeg kan kle meg bedre. Og se bedre ut. Jeg kler ikke å ha for mye fett på kroppen, å ha en flott og slank kropp, gjerne litt tynn, hadde vært perfekt! Med andre ord handler ikke dette om at jeg skal akseptere meg selv (jeg aksepterer meg selv allerede nok som det er), men jeg vil forandre kroppen min til drømmen min. Og det er å være slank/tynn. Det er ikke noe galt med selvtilliten min. Dette er bare en drøm jeg vil oppfylle. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gå frem. Så klart, legge om kostholdet er det viktigste, men bør jeg spise "lett" mat? Som for eksempel salater, frukt og grønnsaker? Det skal veldig lite til for at jeg blir mett, kan spise en skyr til frokost klokken 08:00 og være mett helt til middag. Men dette er så klart ikke sunt, så tar meg som oftest en frukt innimellom (ah, appelsiner!!!!). Jeg er veldig glad i mat sånn ellers, og er selvfølgelig jævla glad i kalorier og karbohydrater. Men dette er noe jeg lett kan kutte ut om jeg vil. Viljestyrken er på plass og motivasjonen er også god, men jeg trenger råd og tips! Jeg vil helst gå ned til 60 kg. 55 kg er jo selvfølgelig drømmen, men jeg vet så klart ikke hvordan kroppen min kommer til å se ut når jeg veier 55 kg. Jeg vil jo ikke bli så tynn at jeg får stort gap mellom lårene og ribbebeina mine viser. Jeg vil bare være.. Tynn. Setter stor pris på svar. Anonym poster: 5d009e074cf7ff71ece119269eaeff2d
Gjest O___o Skrevet 19. august 2012 #2 Skrevet 19. august 2012 Tren styrke og kombinere det med et riktig kosthold
79kreps Skrevet 19. august 2012 #3 Skrevet 19. august 2012 Det kommer jo an på hvor fort du vil gå ned i vekt og om du har tenkt å trene i tillegg til å legge om kostholdet ditt. En meget effektiv måte er å kutte på fettinnhold og karbohydrater i mat. Ingen mat med mer enn 10% innhold av fett og karbohydrater. På denne måten kan du også spise når du ønsker da du uansett ikke vil legge på deg. Vær flinkere å gå fremfor buss/bil, er ikke mye som skal til, bare litt bedre kosthold og litt mer bevegelse. Jo mer du går fremfor å kjøre, jo bedre form blir du i og da ønsker en nesten automatisk å utfordre seg selv til flere og lengre turer, som igjen kan føre til lett jogging etterhvert. Når du kommer i vekten du ønsker så kan det være lurt å holde fettnivået i maten lavt fortsatt, men heller øke inntak av karbohydrater noe. Frukt inneholder mye karbohydrater, så derfor er grønnsaker mye bedre å spise. Det viktigste er uansett å ikke lure seg selv til å bli helt fanatisk, trene hver dag, gå sulten, spise mat en egentlig ikke liker osv. Da går det gale etter få uker. Vil du trene i tillegg til å endre kosthold så ta en time tre ganger i uken, og tren med noen du liker. Tur på fjellet, treningsstudio, dans eller noe annet du synes er kjekt:-)
Lille Blåklokke Skrevet 19. august 2012 #4 Skrevet 19. august 2012 Hei. Jeg har selv gått ned fra 78 kilo til mine 61 kilo jeg veier nå. Målet er 55/57 kilo. Jeg er 167 høy. Eneste jeg kan fortelle deg er det som har funket på meg. Jeg har brukt lang tid på vektnedgangen, og på grunn av det så kan jeg skjeie ut rimelig mye uten at det har noe å si på vekta. Jeg kuttet drastisk ned på raske karbohydrater og karbo generelt. Spiser mindre ting som potet, ris, pasta osv. Spiser så og si aldri junk food. Godis/ karbo dag en gang i uka. Drikker bare lett brus og vann. Litt melk en gang i blandt. Mat for meg kan bestå av To egg til frokost (eggerøre) eller hjemmelaget frokostblanding. En frukt Proteinshake og noe lett til lunch (etter trening) En skyr eller hjemmelaget frokostblanding. Noe magert til middag, feks. stekt kyllingfilet eller stekt laks med noe lett ved siden av. En frukt, skyr eller en skive lavkarbo brød eller noe annet lett til kvelds. Utenom ekstrem endring av matvaner så trener jeg 1-2 timer 5 dager i uka. Elipsemaskin (kondisjon) 20-60 min Tung styrketrening Er ekstremt fornøyd med kroppen nå i forhold til før. Veier like mye som da jeg var 17 men ser mye bedre ut pga. Trening.
Lille Blåklokke Skrevet 19. august 2012 #5 Skrevet 19. august 2012 (endret) Har du foresten ipad/ iphone så anbefaler jeg at du laster ned shapeup på den. Der kan du føre inn alt du spiser om dagen og den regner ut hvor mange kallorier du har spist og skal ha osv. Man kan scanne koder på matvarene og den finner maten automatisk. Endret 19. august 2012 av Lille Blåklokke
79kreps Skrevet 19. august 2012 #6 Skrevet 19. august 2012 (endret) Greit det fungerer for deg, men at en som ikke er vant til å trene skal starte så hardt gjør at hun går lei av å trene og gir opp etter 3-4 uker. Begynn å trene rolig, en time tre ganger i uken er nok dersom kostholdet sitter. De fleste blir etterhvert avhengig av å trene så lenge de ikke går for hardt ut i starten, og da vil en også finne det treningsnivået som passer en best selv. Ikke bruk vekt. Kast badevekten for alltid. Grunnen er enkel. Det kan være stor forskjell fra dag til dag hva en veier uten at en har gått hverken opp eller ned i reell vekt. Ta heller profilbilde av deg selv i undertøy en dag i uken, gjerne hver fredag etter ukens tredje treningsøkt. Ta gjerne forfra og i fra siden Når du så har holdt et bra kosthold og vært i jevn aktivitet/trening så tar du frem bildene etter 8 uker og sammenligner. Se først fra uke til uke, så kan du sammenligne uke1 og uke8 side om side. Dette er en ekstremt bra motivasjonsfaktor. Selv om en ikke klarer å se fremgang i speilet underveis, så vil en helt klart se det på bilder. Flytende karbohydrater er forresten noe du absolutt bør holde deg unna, uansett om det er pepsi max eller cola light. Behovet for snop og sukker forsvinner litt etter litt bare en ikke gir etter hver gang en er snopesyk. Ha en dag i uken der du unner deg selv litt ekstra, da gjerne en liten sjokolade og en liten brus, bare ikke overdriv. Endret 19. august 2012 av 79kreps 1
Gjest Candy Pie Skrevet 19. august 2012 #7 Skrevet 19. august 2012 Oi, dæven...var noe med det du skrev, som er ganske likt meg. Her er det "kulemagen" som er problemet, men har andre "forstyrrelser" som kommer i veien. Har styrt med dette i 3 år og er dritt lei. Jeg gleder meg til jeg blir meg. Jeg synes det er slitsomt med folk som hinter til at "herregud...få deg et liv" eller "vær deg selv" osv... Da skulle de vist at det er akkurat det jeg prøver på. Har dessverre ikke noen "super-tips" for dessverre så er det livsstilendring som er tingen, og da gjelder det bare å spise sunt, lite/ofte og ha en kose dag i uken. Og trene så klart...gå turer ellers i uken, ta heisen, mye husarbeid og så videre. Rart det det der...høres så latterlig enkelt ut, men er jo ikke det. Jeg har imidlertidig en "før-plan" jeg tenker å sette til verks snart. Håper det ordner seg for oss begge
Meridian Skrevet 19. august 2012 #8 Skrevet 19. august 2012 (endret) Jeg skjønner hva du mener. Du vil med andre ord bli slank? Mitt råd er å se på kostholdet. Kutt ut alle karbohydrater som er lagd av hvetemel(dette får uansett blodsukkeret til å svinge), og du skal se at du raser ned i vekt. Vær også forsiktig med sukkeret...for det er lett å kompensere for sult meg sukkermat som godt... Derfor er det viktig å spise mye av det sunne fettet og proteiner, da dette metter på en god måte og blodsukkeret holder seg stabilt. Fokuser på å mette deg på fett og proteiner. Spis mye grønsaker, spesielt mye grønne grønsaker og bladgrønsaker, og spis frukt og bær - lag deg gjerne en smoothie hver dag. Fett(det sunne fettet) er slankende, og protein er viktig for fin hud, hår, negler, oppbygging av kroppen. Sunt fett og protein er det masse av i fisk, avokado, nøtter og frø. Dette kan du spise deg god og mett på, og virker slankende. Jeg spiser ofte fiskewokker, og strør alltid masse cashewnøtter eller sesamfrø på maten når den er ferdig. Nøtter og frø metter veldig, da det er proppfult av sunt fett og protein. På denne måten vil du slanke deg på en sunn måte, og samtidig spise deg mett på en sunn og god måte. PS: Når det gjelder trening, trenger du ikke å hardtrene hver dag. Det hjelper at du beveger på deg hver dag, men det holder at du går tur, eller til og fra jobb/skole. Selv prøver jeg å turne litt hjemme, stå på hender og gå i bro og sånt, det er veldig bra! Endret 19. august 2012 av Bølle 1
79kreps Skrevet 19. august 2012 #9 Skrevet 19. august 2012 Frukt er masse karbohydrater i. Bær er bra.
Lille Blåklokke Skrevet 19. august 2012 #10 Skrevet 19. august 2012 Greit det fungerer for deg, men at en som ikke er vant til å trene skal starte så hardt gjør at hun går lei av å trene og gir opp etter 3-4 uker. Begynn å trene rolig, en time tre ganger i uken er nok dersom kostholdet sitter. De fleste blir etterhvert avhengig av å trene så lenge de ikke går for hardt ut i starten, og da vil en også finne det treningsnivået som passer en best selv. Ikke bruk vekt. Kast badevekten for alltid. Grunnen er enkel. Det kan være stor forskjell fra dag til dag hva en veier uten at en har gått hverken opp eller ned i reell vekt. Ta heller profilbilde av deg selv i undertøy en dag i uken, gjerne hver fredag etter ukens tredje treningsøkt. Ta gjerne forfra og i fra siden, Når du så har holdt et bra kosthold og vært i jevn aktivitet/trening så tar du frem bildene etter 8 uker og sammenligner. Se først fra uke til uke, så kan du sammenligne uke1 og uke8 side om side. Dette er en ekstremt bra motivasjonsfaktor. Selv om en ikke klarer å se fremgang i speilet underveis, så vil en helt klart se det på bilder. Flytende karbohydrater er forresten noe du absolutt bør holde deg unna, uansett om det er pepsi max eller cola light. Behovet for snop og sukker forsvinner litt etter litt bare en ikke gir etter hver gang en er snopesyk. Ha en dag i uken der du unner deg selv litt ekstra, da gjerne en liten sjokolade og en liten brus, bare ikke overdriv. Hvis det var mitt innlegg du siktet til, kan du kanskje lese hva jeg faktisk skrev! Jeg skrev, eneste jeg kan fortelle er hva som Funket FOR MEG. Hun spurte om råd for å gå ned i vekt, og jeg forteller henne min erfaring, har aldri skrevet at det er rette veien for alle eller eneste måten. 1
Meridian Skrevet 19. august 2012 #11 Skrevet 19. august 2012 (endret) Frukt er masse karbohydrater i. Bær er bra. Ja, derfor skal man ikke overspise seg på frukt, men det er ikke farlig å spise litt frukt hver dag. Frukt er sunt og viktig. Inneholder mye vitaminer som er viktig for kroppen. Bær er ikke farlig å spise mye av, og det er mye vitaminer og antioksidanter i. Grønsaker kan man spise så mye man vil av. TS, om du lager deg salat, så bruk mye grønne bladgrønsaker, ikke bare isbergsalat liksom.... Supersunt og slankende med grønne bladgrønsaker. Og ikke vær redd for å strø på sesamfrø eller andre frø, eller nøtter. Jeg bruker det på alt, for det er så bra å spise dette. Jeg bruker bl.a. valnøtter eller sesamfrø på alt fra is til fruktsalat. Det er bedre å spise en mango eller druer enn å spise godteri og brus iallfall Endret 19. august 2012 av Bølle
79kreps Skrevet 19. august 2012 #12 Skrevet 19. august 2012 Det er bedre å spise en mango eller druer enn å spise godteri og brus iallfall Så klart, det er jeg helt enig i:-)
Mb26 Skrevet 20. august 2012 #13 Skrevet 20. august 2012 Ah, jeg har det AKKURAT som deg! Veier 73kg, er 173 cm høy. Jeg har akkurat den samme drømmen som deg! Elsker at hoftebein stikker ut, og ELSKER klær. Men føler at jeg ikke kan kle meg i noenting pga kroppen min. Er litt lubben med mye fett på lår og en del på mage/rygg. Er så deilig å se at noen har deg akkurat som meg. Slenger meg på!
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #14 Skrevet 23. august 2012 Hei har nylig gått ned 16 kilo :-D ! siden Mars . 5 mnd . Jeg var 170 og 78 kilo. Er nå 62 kilo La meg fortelle hva som funket for meg ! Jeg først og fremst sverger til havregrøt for det har forandret meg fysisk. Jeg likte ikke dette før men nå elsker jeg det og er mett en god stund pluss at jeg får i meg god frokost. Havregrøt med kanel(hjelper til med forbrenningen) samt ferske bær og det spiser jeg 98 % av tiden. Jeg kuttet ut pasta, brød og ris. Og spiste ikke etter klokken 19-20 . Ble jeg sulten drakk jeg masse vann eller frukt . Og det gjorde egentlig alt. Jeg gikk ned nesten med engang . Selvfølgelig trente jeg . 3 dager i uken høy puls trening. Pluss jeg prøvde og gjør fortsatt dette, og det er å gå strekninger jeg normalt ville tatt bil eller buss . Ta trappa isteden for eventuelt heisen :-) Grunnen til at dette funket for meg var også fordi jeg skjønte at jeg fortsatt kunne ha mine kosedager så lenge jeg hadde kontroll . Hadde 1 dag i uken etter jeg hadde gått ned litt i vekt. Og ved spesielle anledninger, og det utgjorde ingen forskjell jeg fortsatte treningen dagen etter og holdt meg stabil, og fortsatte å gå ned i vekt :-) Og det som er viktig er å drikke enormt mye vann spesielt før måltider det holder deg mett. Jeg spiste ikke karbohydrater bare engang i uken. Jeg planla alltid godt hva jeg skulle ha den ene dagen å da lagde jeg meg en god middag og det holdt meg i gang. Så ja . GOD FROKOST! Ikke kjøp slankeprodukter funker ikke(for meg/fleste). Spis frukt som mellommåltid eller eventuelt knekkebrød/cottage cheese med bær(gjorde jeg). En fin middag med fisk/kylling/kjøtt - Grønnsaker. Jeg spiste sjeldent salat for det funket ikke for meg som en rett i seg selv. Hadde det som regel med noe kjøtt ved siden av. Men jeg spesielt inkluderte kjøtt mye i maten, og ganske ofte fisk. Ops(Spiste ikke poteter). Sluttet å kjøpe mat ute som ferdig produkter. Til kvelds ett knekkebrød så drakk jeg bare vann. Men utenom havregrøten så gjorde det underverker at jeg kutta ut mat etter klokken 20.00 fordi det du spiser etter klokken 20.00 er vanskeligere for kroppen å forbrenne. (Har jeg hørt noe som sies å være en myte). Men de sier at mye av kosematen spises på kvelden derfor går man ned i vekt. Men hvertfall jeg spiste ikke mye mat på den tiden jeg spiste på kvelden. Jeg spiste kanskje et par brødskiver. Så jeg tror på at om man kutter ut mat etter 20.00 så går man ned i vekt fordi kroppen ikke forbrenner like mye på kvelden. Du er ikke like aktiv :-D Dette klarer du håper på tilbakemeldinger om åssen det går å hvordan du legger frem ditt kosthold :-) Det blir en livsstil og ikke midlertidig! Lykke til Anonym poster: d7446a1318d087ed5d44c69e9c86073e 3
Gjest ThaiChi Skrevet 23. august 2012 #15 Skrevet 23. august 2012 (endret) Krøll med dataen, fikk visst bare opp innlegget til personen over meg. Derav svaret. Jupp. Endret 23. august 2012 av ThaiChi
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2012 #16 Skrevet 24. august 2012 Skal du bli tynn må du trene :-) Tren gjerne på studio noen ganger i uken, det er artig og sosialt. Det som virkelig brenner kalorier er imidlertid lange turer i terrenget. Finn en fjelltopp du kan gå til, og sett deg som mål å gå litt fortere for hver gang. Det er også veldig motivererende å bruke en pulsklokke som måler intensitet og kaloriforbruk. Da får du en umiddelbar tilbakemelding på treningsøkta, og det blir lett å velge den beste treningen. Viktig å variere, slik at du ikke overbelaster deg eller går lei :-) Mange gode tips om kosthold på trening.no, men det er viktig å finne noe man liker, og som ikke er for sært. Lykke til
crystalcharm Skrevet 24. august 2012 #17 Skrevet 24. august 2012 (endret) Løpe, løpe og løpe Sverg til tradisjonell norsk mat! Du vet fisk, grønnsaker, frukt, bær, grovbrød, yoghurt osv. Ikke kutt ut så mye av brødprodukter så lenge det ikke er loff og hvitt brød, alt annet grovt og med fullkorn kunne du trengt for å opprettholde energien du trenger å forbrenne. Hold deg unna industrimat! Velg noe lett til frokost, havregrøt, musli, grovt brød, kanskje litt frukt vedsiden av. Bare ikke tenk så ekstremt at du må kutte ut ditt eller datt, bare erstatt det med noe sunnere! Ikke spis mindre, men spis mindre og oftere. Hver gang du har lyst på søtt, spis frukt Lavkarbo holder du deg unna når du skal forbrenne fett. Men herregud, unn deg noe godt i helga, bare du ikke fråtser i deg pizza liksom. Velg sunt men godt! Jeg har aldri slanka meg med vilje, er allerede så slank som det går an å bli men er i en prosess av å brenne det ekstra fettet som ligger på magen og rundt om etter når jeg var lubben en stund. Dette er altså tips jeg har fått godt nytte av fordi det fungerer på meg og jeg ser resultat! Det med vekta di må du kanskje tenke litt på, 55 kg høres litt lite ut til en høyde som din? Kan være du veier mer enn målet når du kommer dit, men det vel individuelt Er 163 cm høy sjøl og veier 53! Og jeg er liten. Og en annen ting som kan hjelpe deg på veien er at det finnes masse youtube videoer på nettet, fitness og motivasjonsbilder med quotes på instagram som jeg er veldig fan av. Før og etterbilde av folk! Du klarer det, lykke til Husk å løpe masse, men ikke push deg sjøl første gangene, begynn gradvis så kroppen din følger etter Endret 24. august 2012 av crystalcharm
AnonymBruker Skrevet 24. august 2012 #18 Skrevet 24. august 2012 Er vel bare å spise mindre og røre mer på deg, det. Enkelt og greit. Anonym poster: efec390ddeef99e5f734551e838a2510
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2012 #19 Skrevet 17. september 2012 Jeg veier 66.8 kilo og er 1.63\1.64 høy. Jeg føler meg veldig feit. Magen min er ikke så jævla stor, men lårene mine! De er faktisk veldig store, spess innsiden var lårene. Da jeg tar på meg olabukser, og ser meg selv i speilet, vil jeg bare begynne å gråte. Lårene stikker ut! Jeg liker det ikke. Det irriterer meg bare så sykt mye. Og nå, skal jeg gå ned kilo. Jeg orker ikke mer. Jeg vil jo også ta på meg de klærene jeg ønsker meg. Er så lei av å gå med hettegenser, og tights, eller hvordan det skreves. Det er mange feite folk som tar på seg bukser, og jeg aner ikke hvorfor jeg ikke gjør det! Vekten min sûger rææw. Da jeg engang skulle sitte på fanget til en gutt, (bestevenn) følte jeg at jeg var veldig tynn, og at han ville si at jeg skulle gå av, siden han fikk vondt. Så jeg gikk av. Det er faktisk ingen som synes jeg er feit, MEN JEG SYNES DET ! ÅÅÅRRHHH.. Fàen, altså. Vekten min irriterer meg noe helt sykt ! Og det LIKER jeg ikke. Jeg vil veie 54 kilo! Altså jeg vil gå ned 12 kilo! Kan vi gå ned 12 kilo på 2 uker? Svar. Er jeg overvektig? Tynn? Normal, eller hva? svar, jeg holder på å dø her.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2012 #20 Skrevet 17. september 2012 Jeg veier 66.8 kilo og er 1.63\1.64 høy. Jeg føler meg veldig feit. Magen min er ikke så jævla stor, men lårene mine! De er faktisk veldig store, spess innsiden var lårene. Da jeg tar på meg olabukser, og ser meg selv i speilet, vil jeg bare begynne å gråte. Lårene stikker ut! Jeg liker det ikke. Det irriterer meg bare så sykt mye. Og nå, skal jeg gå ned kilo. Jeg orker ikke mer. Jeg vil jo også ta på meg de klærene jeg ønsker meg. Er så lei av å gå med hettegenser, og tights, eller hvordan det skreves. Det er mange feite folk som tar på seg bukser, og jeg aner ikke hvorfor jeg ikke gjør det! Vekten min sûger rææw. Da jeg engang skulle sitte på fanget til en gutt, (bestevenn) følte jeg at jeg var veldig tynn, og at han ville si at jeg skulle gå av, siden han fikk vondt. Så jeg gikk av. Det er faktisk ingen som synes jeg er feit, MEN JEG SYNES DET ! ÅÅÅRRHHH.. Fàen, altså. Vekten min irriterer meg noe helt sykt ! Og det LIKER jeg ikke. Jeg vil veie 54 kilo! Altså jeg vil gå ned 12 kilo! Kan vi gå ned 12 kilo på 2 uker? Svar. Er jeg overvektig? Tynn? Normal, eller hva? svar, jeg holder på å dø her. Legg ut et bilde av kroppen din så er det lettere og svare på det Du er akkurat innenfor en normal BMI hvert fall ^^ Anonym poster: 0cc188ac75bdf33fe274834bda0ae25e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå