Gå til innhold

SkappelGenseren - samletråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har strikket genseren i iris og alpakka, men slutter noen noen gang å røyte??? Det er så ille at jeg faktisk ikke bruker genseren. I tillegg så begynte den å sige veldig i fasong, den er nå 15 cm lengre enn det jeg strikket... Så nå rekker den meg til knærne, altså litt vel lang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg har nettopp begynt på denne genseren, men er litt usikker på lengden. Jeg har sett noen som går i den og som har bakstykket nesten ned til knærne. Er det de som har strikket det slik eller har garnet strakt seg? Det er jo et veldig tungt garn. Vil den vide seg ut i bredden også?

Anonym poster: 3d81c92f88ea92d5e09d3fc5c75f7cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Hvordan fester dere to garnnøster sammen? Det har vært mye floker i nøstet mitt, så det har røket. Jeg har knytt de sammen igjen, men det er vel sikkert ikke lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE knyt sammen garnet, det blir ikke pent. Jeg strikker 3-4 masker med tråd fra begge nøster, før jeg fortsetter med det nye nøstet. Før begynte jeg rett på nytt nøste, men da ble det av og til et lite hull akkurat der jeg skiftet tråd og det er ikke så pent.

Anonym poster: 16cc280ac2b3f0ec52866313ce4f4785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt på denne genseren, men er litt usikker på lengden. Jeg har sett noen som går i den og som har bakstykket nesten ned til knærne. Er det de som har strikket det slik eller har garnet strakt seg? Det er jo et veldig tungt garn. Vil den vide seg ut i bredden også?

Anonym poster: 3d81c92f88ea92d5e09d3fc5c75f7cd6

Den vi vide seg ut i både lengde og bredde. Strikk den 15-20 cm kortere enn du vil ha den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har prøvd å strikke den i puno-garn? Min klødde sånn, og jeg klør ikke av punogarnet, så vurderte det, men hvor mange masker burde jeg da bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen har skrevet det her alt (søkefeltet fungerte ikke helt), men genseren kan strikkes i Ullrikka som kjøpes på Nille. Mye billigere enn det originale garnet som vi studenter ikke har råd til :danse:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen har skrevet det her alt (søkefeltet fungerte ikke helt), men genseren kan strikkes i Ullrikka som kjøpes på Nille. Mye billigere enn det originale garnet som vi studenter ikke har råd til :danse:

Bruker du bare ullrikka garn da? 1 tråd? Blir ellers oppskriften lik?

Takk for godt tips! :) Har tenkt på å strikke den til tantebarnet mitt, må bare finne ut av maskeantallet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det oppgitt noen strikkefasthet for den originale Skappel-genseren? Dersom det er det, er det lett å regne ut hvordan man bruker annet garn.

Er det ikke oppgitt strikkefasthet, kan man også regne det ut, men da må man vite hvor bred man vil ha genseren. Et eksempel: Man strikker med strikkefasthet 15 m per 10 cm (man må strikke en prøvelapp med det garnet og pinnestr man vil bruke, og måle etterpå), og vil ha genseren 50 cm brei. Når 15m er 10 cm, vil 1 cm være 1,5 maske. 1,5 * 50 cm = 75 masker. Mål på en genser dere har, dersom dere er usikre på bredden.

Anonym poster: 16cc280ac2b3f0ec52866313ce4f4785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er str 34/XS og lurer på hvor mange masker jeg bør legge opp? 70 eller bør jeg gå ned enda mer? jeg er liten og tynn, og er redd for at den blir for stor og posete. vil jo ha den litt oversized, men ikke sånn at jeg ser dum ut...

Endret av maurice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Hvordan fester dere to garnnøster sammen? Det har vært mye floker i nøstet mitt, så det har røket. Jeg har knytt de sammen igjen, men det er vel sikkert ikke lurt?

Bruker du garn du kan dele opp til små tråder? Isåfall, kutt av to av de trådene på hvert nøste, gjør håndflatene dine fuktig (men ikke altfor fuktig) legg endene på garnnøstene oppå hverandre og rull dem sammen inn i håndflatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har strikket mye opp igjenom, og jeg begynner på nytt nøste ved å bare la det bli en trådende, knyte endene sammen etterpå slik at knuten ligger flatt inntil. Deretter feste endene med stoppenål ved å tråkle dem inn i maskene. Blir helt usynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er str 34/XS og lurer på hvor mange masker jeg bør legge opp? 70 eller bør jeg gå ned enda mer? jeg er liten og tynn, og er redd for at den blir for stor og posete. vil jo ha den litt oversized, men ikke sånn at jeg ser dum ut...

Strikk en prøvelapp for å se hvordan strikkefastheten er, mål på en genser du har hvor bred du vil ha den, og regn ut masketallet.

Anonym poster: 16cc280ac2b3f0ec52866313ce4f4785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Litt gammel tråd, men jeg har et spm ang Skappelgenseren med hette. Finnes det en oppskrift med hette eller flere ulike typer med hette? Noen som vet? Når jeg har googlet syntes jeg det har sett ut som det er to ulike?

Er ganske fersking når det gjelder å strikke litt mer avanserte ting, men er denne en grei "førstegenser" å strikke for en nybegynner? :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aceydazey

Jeg svarer ikke på ting jeg ikke vet 100%, så anbefaler at du spør på facebookgruppen Dorthestrikk:) Der er det garantert flere som har strikket med hette. Skappelgenser er absolutt et bra nybegynnerprosjekt. Du strikker 4 deler som sys sammen. Men pass på å kjøpe garn som ikke røyter! Jeg sitter igjen med en haug gensere og en Mariajakke som jeg ikke bruker pga det:( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.3.2017 den 13.07, mrs rosa skrev:

Litt gammel tråd, men jeg har et spm ang Skappelgenseren med hette. Finnes det en oppskrift med hette eller flere ulike typer med hette? Noen som vet? Når jeg har googlet syntes jeg det har sett ut som det er to ulike?

Er ganske fersking når det gjelder å strikke litt mer avanserte ting, men er denne en grei "førstegenser" å strikke for en nybegynner? :)  

Ja, genseren kan strikkes med hette, finnes i hvert fall en type hvor halsåpningen overlapper fra hver sin side. 

Den er veldig enkel å strikke, selv for en nybegynner, men som en over her anbefaler jeg garn som ikke røyter noe særlig. Velg gjerne et tykkere garn, da kan du strikke med kun en tråd og den blir nok lettere, det er min erfaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2017 den 13.20, aceydazey skrev:

Jeg svarer ikke på ting jeg ikke vet 100%, så anbefaler at du spør på facebookgruppen Dorthestrikk:) Der er det garantert flere som har strikket med hette. Skappelgenser er absolutt et bra nybegynnerprosjekt. Du strikker 4 deler som sys sammen. Men pass på å kjøpe garn som ikke røyter! Jeg sitter igjen med en haug gensere og en Mariajakke som jeg ikke bruker pga det:( 

Takk for tips :)  Skal melde meg inn der. Har bestilt ene Skappelboka, der er det oppskrift på to med hette. På tilbud nå på Ark  :) 

Endret av mrs rosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kicki_90 skrev:

Ja, genseren kan strikkes med hette, finnes i hvert fall en type hvor halsåpningen overlapper fra hver sin side. 

Den er veldig enkel å strikke, selv for en nybegynner, men som en over her anbefaler jeg garn som ikke røyter noe særlig. Velg gjerne et tykkere garn, da kan du strikke med kun en tråd og den blir nok lettere, det er min erfaring. :)

Takk for svar :) 

 

Endret av mrs rosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Drar opp denne igjen i stedet for å starte ny :lillesky2: 

Jeg er en plass mellom M og L i vanlige klær, når gensere er oversized bruker jeg å gå for M for å slippe å se ut som en potetsekk som jeg fort gjør (liten og nett). Nå har jeg funnet ut at jeg skal strikke en skappel som mitt første ordentlige strikkeprosjekt. Jeg har lest gjennom denne tråden og gikk for litt billigere garn, drops alpaca og drops brushed alpaca silk siden jeg ikke fant vivaldi (?) på noen nettsider i farta. Samt pinnestr 6 i stedet for 7. 
Skal jeg følge oppskriften slavisk, eller strikke noen færre masker for en litt oversized genser og ikke en svær teltgenser? Jeg ønsker en form som denne (link Maria Skappels blogg) på kroppen, men noe mindre og kortere i armene. 

Tanken er jo å ha en genser å bruke på sommerkveldene som ikke er spesielt varme her oppe i nord, altså ikke en vintergenser. Skal jeg likevel gjøre som enkelte har anbefalt, nemlig å bruke 2 tråder med det tynneste garnet? HVOR tynn blir genseren liksom? :rodme: 

Hilsen ny-nybegynner. 

Anonymkode: afd9c...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...