Gå til innhold

Drukning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan bruker dere ordet drukning? Jeg synes stadig jeg ser omtaler i media av drukningsulykker, hvor det er uklart om personen vil overleve. Er det bare meg som mener at druknet=død? Hvis man blir gjenopplivet så har man jo ikke druknet? For meg blir det som om man skulle beskrive en dødsulykke der alle overlevde. Er det bare meg som bruker ordet feil? Synes jeg ser dette med drukningsulykker uten dødsfall stadig oftere i media. Bra de overlever, selvsagt, jeg bare lurte på om det er riktig bruk av ordet :)

Anonym poster: 9da02d1224624888dcc60f4d7cfd4b60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo druknet selv om de klarer å gjenopplive deg. Selv ser jeg på drukning som alle hendelser der en person 'inhalerer' såpass mye vann at de ikke vil kunne overleve uten hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Nei, jeg er helt enig! For meg er det også slik at om man drukner, så dør man.

For øvrig er det slik hos meg at å bli skutt også innebærer at man dør. Men her er jeg tydeligvis en utdøende rase, etter språket i media å dømme, i hvert fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Du har jo druknet selv om de klarer å gjenopplive deg. Selv ser jeg på drukning som alle hendelser der en person 'inhalerer' såpass mye vann at de ikke vil kunne overleve uten hjelp.

Nei, tradisjonelt er å drukne det samme som å dø. Og man kan f.eks. si "holde på å drukne" dersom man vil uttrykke det du refererer til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tradisjonelt er å drukne det samme som å dø. Og man kan f.eks. si "holde på å drukne" dersom man vil uttrykke det du refererer til.

Helt tydelig at vi tenker forskjellig :)

'Holde på å drukne' er i mitt hode tilfeller der man klarer å berge seg selv, til tross for å ha svelget/inhalert vann.

På samme måte som 'å bli skutt' for meg ikke er ensbetydende med å dø, nettopp fordi veldig mange jo faktisk blir skutt uten at de dør av det.

*begynne å lete etter korrekte definisjoner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Helt tydelig at vi tenker forskjellig :)

Hehe, ja, det gjør vi. Og hvis det er sånn at det er din oppfatning av ordet som er den mest utbredte (noe jeg absolutt ikke ser bort fra), så er det et bevis på at ordet har fått en liten betydningsendring i de senere årene. For det er hevet over enhver tvil at det tidligere var slik at å drukne = å dø.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hva skal man kalle det hvis noen blir skutt uten å dø av det da? det lurer jeg jeg på :gjeiper:

Anonym poster: 99508e9125bcdd8474e905bcd20f7e01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, det gjør vi. Og hvis det er sånn at det er din oppfatning av ordet som er den mest utbredte (noe jeg absolutt ikke ser bort fra), så er det et bevis på at ordet har fått en liten betydningsendring i de senere årene. For det er hevet over enhver tvil at det tidligere var slik at å drukne = å dø.

:)

Okei, har foretatt hurtigsjekk :gjeiper:

Det er visst fortsatt en del uenigheter om hva som er riktig definisjon, men den norske legeforeningen skriver iallfall: Drukning: Respirasjonssvikt etter opphold i eller under vann.

Vi har litt rett begge to da, for de føyer også til: Nærdrukning er ikke lenger en offisiell betegnelse fordi den har blitt brukt forskjellig internasjonalt, og dette har ført til forvirring.

Da har du altså helt rett i forhold til den opprinnelige betydningen i norsk språk. Jeg 'unnskylder' min oppfattelse med at all litteratur jeg har lest om temaet er rimelig ny wink.png

De går visst også stadig mer bort fra betegnelser som 'våt drukning', 'tørr drukning' osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Men hva skal man kalle det hvis noen blir skutt uten å dø av det da? det lurer jeg jeg på :gjeiper:

Å bli skutt på, å bli skutt mot, å bli beskutt, å bli skutt i armen. For eksempel. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man sier jo at noen er blitt skutt hvis de har fått avfyrt en kule inn i seg, hvis de dør ville jeg sagt at de ble skutt og drept eller noe i den duren.

I mine øyne har man druknet selv om man blir gjenopplivet, for da har man vært klinisk død. Hvis man blir bevistløs uten å ha vært død mener jeg at man har vært nær ved å drukne.

Anonym poster: b51eff590b9514877e6452039417a931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Man sier jo at noen er blitt skutt hvis de har fått avfyrt en kule inn i seg, hvis de dør ville jeg sagt at de ble skutt og drept eller noe i den duren.

I mine øyne har man druknet selv om man blir gjenopplivet, for da har man vært klinisk død. Hvis man blir bevistløs uten å ha vært død mener jeg at man har vært nær ved å drukne.

Ja, og dermed er det altså de litt nyere betydningene av disse ordene du har som del av din språkfølelse. Begge impliserte nemlig tidligere at man døde, så det har tydeligvis foregått en betydningsglidning den senere tiden (for jeg tror nok at det er veldig mange som er av samme oppfatning som deg). :)

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Hvis man blir bevistløs uten å ha vært død mener jeg at man har vært nær ved å drukne.

Å ha vært nær ved å drukne, er nettopp hva jeg ville brukt om en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å drukne som barn, men jeg vil ikke si at jeg druknet som barn, siden jeg ble berget og overlevde. Så druknet=døde.

Men drukningsulykke, det tolker ikke jeg som at noen automatisk døde - det sier bare noe om hva slags ulykke det er... litt som fly-, bil-, sykkelulykke.

Og å bli skutt er, for meg, å bli truffet av en kule - her må overlevd/død spesifiseres for at jeg skal få det med meg :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lært på livredningskurs at å drukne er egentlig ufrivillig opphold under vann.

Og da snakker vi ikke om noen kaster deg i vannet og du kommer opp igjen, men ikke klarer komme deg opp på egenhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan jo drukne i sitt eget spy. Er lungene fulle av vann har man druknet.

Anonym poster: fc0d180202f2840497e373e650e5ba1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte også på den bruken da jeg leste en artikkel på VG tidligere i dag. Min definisjon er at å drukne betyr å dø av å få vann (eventuelle andre væsker) i lungene. Hvis man overlever, ja da holdt man på å drukne men gjorde det ikke. Så å si "jeg drukna i sta" blir altså helt feil i mine ører, da er det heller "jeg holdt på å drukne i sta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice

Nei, jeg er helt enig! For meg er det også slik at om man drukner, så dør man.

For øvrig er det slik hos meg at å bli skutt også innebærer at man dør. Men her er jeg tydeligvis en utdøende rase, etter språket i media å dømme, i hvert fall.

Det er nesten utrolig at du og jeg har samme oppfatning av noe :). Jeg har "kranglet" med flere om denne betydningen. Er du også enig i at å bli kvalt og å forulykke betyr at man dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det er nesten utrolig at du og jeg har samme oppfatning av noe :). Jeg har "kranglet" med flere om denne betydningen. Er du også enig i at å bli kvalt og å forulykke betyr at man dør?

Hehe. Og ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen fortalt meg at de hadde blitt skutt så hadde jeg ikke stusset og skjønt at de overlevde, som feks min egen far som ble skutt i hodet som barn. Han lever jo og jeg hadde ikke vært til om han døde da. Men hadde feks min far sagt at han druknet som barn så hadde jeg sett rart på han, fordi jeg forbinder å drukne med å dø. Men vet at definisjonen er at man har hatt vann i lungene og pustestopp, og kan overleve, man er bare vant med at det betyr døden. Når noen overlevde så sier man nesten druknet. Man sier ikke nesten skutt om noen som ble skutt, jeg har iallefall aldri hørt noen si at de ble nesten skutt når de ble skutt :tronderbart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hadde noen fortalt meg at de hadde blitt skutt så hadde jeg ikke stusset og skjønt at de overlevde, som feks min egen far som ble skutt i hodet som barn. Han lever jo og jeg hadde ikke vært til om han døde da. Men hadde feks min far sagt at han druknet som barn så hadde jeg sett rart på han, fordi jeg forbinder å drukne med å dø. Men vet at definisjonen er at man har hatt vann i lungene og pustestopp, og kan overleve, man er bare vant med at det betyr døden. Når noen overlevde så sier man nesten druknet. Man sier ikke nesten skutt om noen som ble skutt, jeg har iallefall aldri hørt noen si at de ble nesten skutt når de ble skutt :tronderbart:

Det er en betydningsforskjell mellom å bli skutt og bli skutt på/mot. I siste tilfelle kan man også si å bli beskutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...