Gå til innhold

Tunge kjøretøy i venstre fil?


spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

På motorveien der det er fire felts-vei går det som regel radig. Kanskje ikke i rushtiden, men i denne sammenheng er ikke dette relevant.

Jeg tenker på svære lastebiler eller busser som på død og liv må ligge i venstre felt. Da sier det seg selv at disse kjører ganske så fort, og om de hadde mistet kontrollen ville en stakkars personbil måtte tatt imot dette kjøretøyet. Det har vært diskutert at det skal være alkoholtest-starter på lastebiler. Fint det, men et likestort problem er jo det å holde seg våken, grunnet trange dead-lines frister. Dette kan jo også være et svar på at lastebiler ligger i venstre felt for å rekke et tidspunkt. Jeg kan forstå at de legger seg ut i venstrefelt i oppoverbakker, men dette er ikke problemet.

Hva synes dere om lastebiler/busser som suser forbi dere når dere ligger fint i fartsgrensen (80/90/100 km/t)? Er det akseptabelt? Jeg er klar over at ”det går som regel bra”-prinsippet er et godt argument, men likevel synes jeg det er skremmende at disse lastebilsjåførene gir på, legger seg tett i rompa på bilen foran osv.

Noen meniger?

Ps. Dere lastebil/buss-sjåførere, ikke bli så veldig sinna da ;) Håper dere forstår konsekvensene hvis det går gæli..

Endret av spørsmålstegnet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller fleste lastebiler kan ikke kjøre i 100 da de er sperret.

Så mye jeg har vært på veien, så har jeg aldri opplevd tungtransport i venstre fil om ikke de må kjøre forbi noen. O iallefall aldri opplevd at lastebiler ligger i venstrefila opp bakker...da skal de jo legge seg mot høyre

Og når man kjører tungtransport så er det faktisk trafikkfarlig og lite miljøbevisst og ligge bak noen som kjører veldig ustabilt, derfor er det bedre å kjøre forbi.

Det tar som regel ikke lange tiden å kjøre forbi, så vil ikke si at det er å ligge i venstrefila

Endret av Ryvre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste lastebiler kan ikke kjøre i 100 da de er sperret.

Så mye jeg har vært på veien, så har jeg aldri opplevd tungtransport i venstre fil om ikke de må kjøre forbi noen. O iallefall aldri opplevd at lastebiler ligger i venstrefila opp bakker...da skal de jo legge seg mot høyre

Og når man kjører tungtransport så er det faktisk trafikkfarlig og lite miljøbevisst og ligge bak noen som kjører veldig ustabilt, derfor er det bedre å kjøre forbi.

Det tar som regel ikke lange tiden å kjøre forbi, så vil ikke si at det er å ligge i venstrefila

Har lagt ofte merke til det ved Skulleruddumpa (E6 sør for Oslo), og ned den bakken der. (også opp). Det er flere ganger jeg ser lastebiler som kjører forbi andre lastebiler, og samtidig drar på forbi andre biler. Den strekningen er 80 km i timen, og når de kjører forbi ligger de omkring 100 km/t. Uansett så vil jo det gjøre en bil om til et trekkspill hvis den mister kontrollen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På motorveien der det er fire felts-vei går det som regel radig. Kanskje ikke i rushtiden, men i denne sammenheng er ikke dette relevant.

Jeg tenker på svære lastebiler eller busser som på død og liv må ligge i venstre felt. Da sier det seg selv at disse kjører ganske så fort, og om de hadde mistet kontrollen ville en stakkars personbil måtte tatt imot dette kjøretøyet. Det har vært diskutert at det skal være alkoholtest-starter på lastebiler. Fint det, men et likestort problem er jo det å holde seg våken, grunnet trange dead-lines frister. Dette kan jo også være et svar på at lastebiler ligger i venstre felt for å rekke et tidspunkt. Jeg kan forstå at de legger seg ut i venstrefelt i oppoverbakker, men dette er ikke problemet.

Hva synes dere om lastebiler/busser som suser forbi dere når dere ligger fint i fartsgrensen (80/90/100 km/t)? Er det akseptabelt? Jeg er klar over at ”det går som regel bra”-prinsippet er et godt argument, men likevel synes jeg det er skremmende at disse lastebilsjåførene gir på, legger seg tett i rompa på bilen foran osv.

Noen meniger?

Ps. Dere lastebil/buss-sjåførere, ikke bli så veldig sinna da ;) Håper dere forstår konsekvensene hvis det går gæli..

Jeg er helt enig i at noe burde gjøres! Her er en artikkel: http://www.sb.no/nyh...sonen-1.6710107

Anonym poster: 2b31e47f986aadd9328e28eff0b8e8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Kjører de over 90km/t ringer du politiet og gir de reg. nr.

Alle biler over 7500kg skal være sperra på 90km/t. (lett lastebil fra årsmodell 2001 (diesel) og 2005 (bensin) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper mange kjøretøyer som egentlig skulle vært sperret har fjernet denne sperren. det er visst ikke det største problemet ifølge en lastebilmekaniker jeg kjenner.

må innrømme jeg klør meg i hodet når jeg ligger i 100 +/- og blir forbikjørt av tungtransporter inn mot oslo og det har da vært nok av rallybussing i disse buss for tog tider i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter denne forskriften med hjemmel i vegtrafikkloven har ingen lov til å kjøre fortere enn 80 km/t dersom den tillatte totalvekten på kjøretøyet overskrider 3500 kilo.

4. På vegstrekning med særskilt fartsgrense høyere enn 80 km i timen må motorvogn med tillatt totalvekt over 3.500 kg eller motorvogn med tilhenger ikke kjøres fortere enn 80 km i timen.

Det betyr at også de som har "stor bil" - altså kjøretøy som krever mer enn førerkort klasse B ikke har lov til å kjøre fortere enn 80km/t uansett. Det samme gjelder når man kjører bil med tilhenger, uavhengig av vekten på bilen eller tilhengeren.

Når man kjører bil med tilhenger, og tilhengeren veier mer enn 300 kilo + ikke har egne bremser så kan man ikke kjøre fortere enn 60 km/t.

Dette står i forskriftens §13.

Dette har ytterst få av norges befolkning fått med seg, og jeg blir stadig forbikjørt når jeg følger fartsgrensen i 100 km/t. Da suser både busser, lastebiler og personbiler med hengere forbi. Gjerne også hestetransport - med hest!

Jeg syns at alle kjøretøy med vekt over 3500 OG alle med tilhenger (uavhengig av vekt!) burde være låst til høyre felt - rett og slett fordi det skaper potensielle farlige situasjoner når disse legger seg over i venstre felt.

For noen år siden ble jeg nesten most mellom en trailer og en tunnelvegg da en fjott av en trailersjåfør absolutt skulle kjøre forbi meg inni en tunnel og ikke passet på å følge med på at han faktisk hadde kjørt forbi meg før han la seg tilbake i høyre felt. Bilen min var bare centimeter fra å bli metallskrap...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er møkk lei av lastebiler ol som kjører forbi i venstre feltet. Ikke fordi de kan miste kontrollen, men fordi de sinker oss andre så sinnsykt. Jeg er dritt lei av å mått kjøre i 70 i 90-sona fordi lastebilene skal kjøre forbi andre lastebiler i oppoverbakker. Ja, dette skjer ofte (opplever det neste hver gang jeg er ute å kjøre).

Kjente jeg ble litt irritert med en gang jeg leste overskriften faktisk :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de ligger i venstre felt er vanligvis at det kryr av idioter i vanlige personbiler, som ikke sørger for å gi dem nok avstand, men hiver seg inn foran dem, i deres bremsesone, og blir liggende der. Lastebiler trenger plass foran seg for å regulere farten i bakker, og når folk ikke tar hensyn til dette må de bruke venstrefeltet. Hadde de ikke gjort dette ville de sinket oss vanlige biler i langt større grad, fordi de hadde måttet ned i lavere hastighet oftere. Grunnen til at de må kjøre forbi andre lastebiler er gjerne fordi de er ulikt lastet, og dermed har ulik fartskapasitet.

Miste kontrollen skjer ikke så veldig ofte, siden moderne lastebiler har retarder, men dersom det skjer får det like store konsekvenser, samme hvilket felt man ligger. Eventuelt er det vel verre i høyrefeltet, siden det er der de fleste bilene ligger? Samme med trøtte sjåfører, store biler har strenge kjøre- og hviletider, som skal forebygge dette.

Å henge seg opp i at store biler kjører 10km/t over grensa blir å kaste stein i glasshus, da dette er noe 99% av alle andre også gjør, og lastebiler trenger denne ekstra farten for å ikke dette ned i fart i lange bakker osv. Husk også at lastebiler ikke har noen feilmargin på fartsmåleren, slik man ofte har i personbiler.

Anonym poster: 6677feefd7fb8718d37063271d272074

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å henge seg opp i at store biler kjører 10km/t over grensa blir å kaste stein i glasshus, da dette er noe 99% av alle andre også gjør, og lastebiler trenger denne ekstra farten for å ikke dette ned i fart i lange bakker osv. Husk også at lastebiler ikke har noen feilmargin på fartsmåleren, slik man ofte har i personbiler.

Anonym poster: 6677feefd7fb8718d37063271d272074

jeg tilhører isåfall den ene prosenten som forsøker å holde grensene så lenge det er teknisk mulig og farten måles ved hjelp av gps og ikke speedometer (jeg og sambo har testet). men jeg irriterer meg heller ikke over å havne bak saktegående kjøretøy som mange andre gjør.

jeg aksepterer ikke at det skal være "lov" for tyngre kjøretøyer å bryte fartsgrensene pga last og tyngde, da får førere/eier av kjøretøy ta konsekvens av tung last og heller ta det tvungent med ro oppover og legge inn denne tidsbruken på leveransetider.

når det gjelder grisekjøring av tyngre kjøretøyer så ser jeg like ofte at de krysser 80-sonen på bygdevei og legger seg opp mott tresifret så henger og skap vingler i vildens sky... ikke gøy å komme i motgående felt da for å si det slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trondheim har jeg titt og ofte opplevd digre vogntog suse forbi i 120-130 ned okstadbakkene (2 og 3 felts 80-sone). Ser vognene flagrer rundt bak de i snøføyka på vintern og har tenkt minn for å si det sånn.

Og ja jeg klarer å måle hastighet og baserer meg ikke på visningen på speedo'en. Jeg bedriver banekjøring på hobby så jeg anntar jeg treffer på rimelig rett på hastighetsvurderingen.

Endret av Guybrush
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...