Gå til innhold

Zionisme: En form for rasisme og rasediskrimiminering. Ikke rart Breivik er zionist.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om konflikten fordi jeg er en israelvenn. Det eneste som kanskje kan virke litt bekymringsfult er at den jødiske stat betaler firehundretusen tl hver nye jødiske innbygger som bosetter seg i palestinaland på vestbredden.

Om vi ser kart fra 1968 så ser vi at palestinere bare styrer over en ca en tredjedel av vestbredden i forhold til hva de gjorde i 1968.

Dersom alle som ville kunne bosette seg på vestbredden og i israel så hadde det ikke vært noen problem, problemet er at jødene ønsker at det kun skal bo jøder i hele israel, og den endelig drømmen er en stor-israel som grenser fra middelhavet i vest til dødehavet i øst!

Iran er mer inkluderende for jøder enn det jøder er for muslimer, vi vet jo alle at i iran sitter det jøder både i styre og som en del av befolkningen. For eksempel har jøder en plass i parlamentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Waco: det er svært få jøder/israelere som ønsker dette. Derimot ønsker de ikke å innlemme personer som idag har utenlandsk statsborgerskap/ikke statsborgerskap med annen bakgrunn. Dette bunner i enkel statistikk og jeg kan forstå det fra et slikt ståsted. Hvis man åpner grensene vil det ganske raskt bli flertall av ikke-jøder. Når man er kringsatt av fiender så skjønner jeg det ståstedet.

Det siste du skriver om jøder i Iran bør du jaggu legitimere. Og da snakker jeg ikke om lapdogs som er plassert av propagandaministeriet. Ta på deg en kippa og dra til Iran du om du tør ;)

Jeg skulle ønske Jordan og Egypt hadde tatt tilbake områdene de tapte slik at vestbredden igjen var en del av Jordan og gaza Egypt. Da hadde hele greia vært problemfritt. Idag havner jo palestina-araberne i en klinsj mellom Israel og landets fiender som gjerne vil ha en liten gruppe sinte folk som de kan benytte som fotsoldater.

Det er garantert langt fra perfekt hverken på Gaza eller Vestbredden - men det er interessant poeng når fedme-problemer er eksploderende på nivå med USA i disse områdene. Altså å fremstille dem som sultende og uten tilgang på ressurser er feilslått av politiske støttespillere. Det de trenger er en velfungerende statskonstruksjon. Og så lenge de politiske partiene virker som frihetsorganisasjonene i "Life of brian" så vil jo det aldri skje.

Det stygge Israel gjør er å tillate kriminelle østeuropeere som hevder å være jøder å bosette seg samt få støtte til å flytte ut til nybyggerområder på omdiskuterte areal. Disse burde vært revet og folk flyttet vekk derifra asap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke så mange meninger om israel og brevik. Bare husker at breivik fra kompendiumet drømmer om en fremtid hvor vesten er alliert med israel og al-aqsa moskeen er jevnet med jorda og vi har bygget verdens største synagoge på tempelplassen til ære for messias tilbakekomst.

I kompendiumet til breivik finner man ganske mange snåle historier om hvordan israel og vesten sammen skal bygge fremtidens israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men ifølge ham og i likhet med pavekirka på 1300tallet så er jo Israel og jødene bare en brikke i spillet for å oppnå dominans i midtøsten. Hele målet "hans" er jo å jage ut alt som heter muslimer.

Han liker vel det faktum at gammel-testamentet er basisen også. Virker ikke som han har fått med seg mye av det nye testamentets budskap iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du unngår å fortelle at Palestinerene ikke kan bli en del av Knesset (Israels svar på Stortinget), og at Palestinere ikke kan bevege seg fritt i de områdene Jødene kan bevege seg fritt i.

Det er fordi palestinerne ikke er israelere, men utlendinger. Israelske arabere har samme rettigheter som israelske jøder (dvs. de har flere rettigheter fordi araberne i motsetning til jødene selv kan velge om de vil ta militærtjeneste).

I enkelte områder kan Palestinerene ikke engang ta samme buss som nybyggerene,

Det er vel fordi nybyggerne ikke føler seg trygge på grunn av alle terrorangrepene.

og store landområder blir fratatt Palestinerene som har bodd der i generasjoner.

Hvilke landområder da?

De blir fratatt sine olivelunder og dermed også fratatt levebrødet. Israel har også tvunget Palestinerene til å selge vannkildene for en latterlig lav sum. Palestinerene har heller ikke fått den tollen de ihht avtale har rettmessig krav på. Israel har bl.a. bombet sykehus på Gazastripen og områder der det oppholder seg barn. De benytter også splintbomber og Napalm bomber.

Alt dette må du selvsagt dokumentere, siden jeg ikke stoler på tomme påstander fra noen som beviselig driver historieforfalskning.

Dermed praktiseres det en rasisme på lik linje med det Apartheid regimet som Boerene praktiserte før Nelson Mandela slapp ut av fengselet.

Israel er idag eneste land i verden som praktiserer Apartheid.

Det hadde vært apartheid dersom det var rettet mot egne innbyggere, men israelske arabere har samme rettigheter som jøder. Hvis det er apartheid å behandle utlendinger forskjellig fra egne innbyggere er samtlige land i hele verden apartheidstater.

Du husker kanskje historien der Israelske militære holdt vakt slik at paramilitære tropper kunne gå inn og henrette flere tusen barn og andre flyktninger i Sabra og Shatila ? Dette var det lengste Israelske militære kunne gå uten å bli stilt til ansvar selv.

Historieforfalskeren "glemmer" å ta med at dette bl.a. medførte at forsvarsministeren fikk sparken. Det er ikke så viktig å ta med fakta når man skal forfalske historien, tydeligivs.

Så du regner Apartheid regimet i Israel som et moderne demokrati (selv om Israel er det eneste landet i verden som praktiserer Apartheid etter at Sør Afrika ga det opp), og velger å se bort fra realiteten om at Israel defineres som en religiøs stat det jødenes tro er retningsgivende (en medvirkende årsak til at de muslimske Palestinerene ikke kan få sete i Knesset).

Hvis Israel er en apartheidstat så er også Norge det. Se over.

Palestinerne får ikke sete i Knesset fordi de ikke er israelske statsborgere. Arabere som er israelske statsborgere kan stemme ved valg og stille til valg selv. Men historieforfalskeren er visst mer opptatt av å ignorere slike fakta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om konflikten fordi jeg er en israelvenn. Det eneste som kanskje kan virke litt bekymringsfult er at den jødiske stat betaler firehundretusen tl hver nye jødiske innbygger som bosetter seg i palestinaland på vestbredden.

Jeg var også veldig kritisk til det Israel gjør på Vestbredden, men det var fordi jeg manglet kunnskap om situasjonen. Faktum er at da Israel invaderte Vestbredden så var det jordansk område, og det skjedde fordi det var stadige angrep mot Israel. De hadde ikke noe valg.

De som bodde på Vestbredden hadde ingen problemer med å være jordanere, og identifiserte seg som det.

I 1988, etter å ha prøvd i mange år å kreve Vestbredden tilbake, trodde visst Jordan de fortsatt kunne bestemme over området, og erklærte at de ga det til palestinerne.

WTF?

Jordan prøvde altså å gi noe de ikke hadde autoritet over til noen andre!

Så status på Vestbredden i dag er egentlig at det er et område som Jordan har sagt fra seg. Det gjør ingenting om det blir en palestinsk stat der, men samtidig så har også mange jøder flyttet tilbake til områder der de ble massakrert og kastet ut på 20-tallet da araberne fant ut at de ville nekte jødene tilgang til deres hellige steder.

Mye av grunnen til at nybyggerne klamrer seg fast er at araberne truer med å stenge jødenes tilgang til jødiske hellige steder.

Dersom alle som ville kunne bosette seg på vestbredden og i israel så hadde det ikke vært noen problem, problemet er at jødene ønsker at det kun skal bo jøder i hele israel, og den endelig drømmen er en stor-israel som grenser fra middelhavet i vest til dødehavet i øst!

Nei, Israel var fornøyd med grensene fra 1947. Det var araberne som ikke godtok det.

Iran er mer inkluderende for jøder enn det jøder er for muslimer, vi vet jo alle at i iran sitter det jøder både i styre og som en del av befolkningen. For eksempel har jøder en plass i parlamentet.

Israelske arabere har både stemmerett og egne representanter i nasjonalforsamlingen.

Når du sprer slike falskheter om Israel er det vanskelig å tro deg når du påstår at du er en israelvenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, du unngår å fortelle at Palestinerene ikke kan bli en del av Knesset (Israels svar på Stortinget), og at Palestinere ikke kan bevege seg fritt i de områdene Jødene kan bevege seg fritt i. I enkelte områder kan Palestinerene ikke engang ta samme buss som nybyggerene, og store landområder blir fratatt Palestinerene som har bodd der i generasjoner.

Du snakker tull og lyver. Kanskje du bør forholde deg til å være "Far til 2", i stedet for å diskutere politikk, som du åpenbart ikke forstår! Gå og lek med barna dine, du!

http://en.wikipedia...._of_the_Knesset

Anonym poster: b7b6a9558041f3d98e2b3a83f49f03f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sionismen handlar vel om at Israel/Palestina skal vera jødanes eiga land, slik det står omtalt i gamle testamentet. Politisk vert sionismen rekna for å vera på ytterste høgre fløy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sionismen handlar vel om at Israel/Palestina skal vera jødanes eiga land, slik det står omtalt i gamle testamentet. Politisk vert sionismen rekna for å vera på ytterste høgre fløy.

Nå har vel den ideologien aldri vært anarkistisk eller fokusert på svak stat/lite kontroll?!

Historisk og ellers har det hele tiden handlet om å gjenskape en jødisk stat i "gamlelandet". Varianter av ønsker utover dette er like forskjellige som velgere i norske partier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel den ideologien aldri vært anarkistisk eller fokusert på svak stat/lite kontroll?!

Historisk og ellers har det hele tiden handlet om å gjenskape en jødisk stat i "gamlelandet". Varianter av ønsker utover dette er like forskjellige som velgere i norske partier.

Det er eg klar over, det finnest vel t.d sionistar som kallar seg "liberale" og er meir sentrumsorienterte, om ein kan kalle det det. Svaret mitt var veldig generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sprer slike falskheter om Israel er det vanskelig å tro deg når du påstår at du er en israelvenn.

Det er ikke jeg som finner på at jøder har adgang til nasjonalforsamlingen i iran, det er en lovfestet rett.

Grunnloven garanterer religiøse rettigheter for de godkjente minoritetene, det vil si jøder, kristne og Zarathustra-tilhengere (parsere). I Parlamentet har de kristne to seter, jøder og parserne ett sete hver. Zarathustra-tilhengere tilhører den siste utløper av gammel-iransk religion og utgjør i dag en gruppe på omkring 0,1 %; denne gruppen omtales i Koranen blant «bok-folkene» og deres religionsutøvelse er følgelig beskyttet i landets lov. Jødene utgjør omkring 0,1 %, de kristne utgjør rundt 0,7 %.

Fant jeg ved og lese i store norske leksikon, http://snl.no/Iran/religion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som finner på at jøder har adgang til nasjonalforsamlingen i iran, det er en lovfestet rett.

Grunnloven garanterer religiøse rettigheter for de godkjente minoritetene, det vil si jøder, kristne og Zarathustra-tilhengere (parsere). I Parlamentet har de kristne to seter, jøder og parserne ett sete hver. Zarathustra-tilhengere tilhører den siste utløper av gammel-iransk religion og utgjør i dag en gruppe på omkring 0,1 %; denne gruppen omtales i Koranen blant «bok-folkene» og deres religionsutøvelse er følgelig beskyttet i landets lov. Jødene utgjør omkring 0,1 %, de kristne utgjør rundt 0,7 %.

Fant jeg ved og lese i store norske leksikon, http://snl.no/Iran/religion

Du skal ikke nevne alle jødiske arbeidere og innbyggere som ble slaktet og kastet ut da Khomeini kom til makten? Dette blir like troverdig som å si at vi hadde norsk styre under 2 verdenskrig pga Quisling og co. Siden når har et diktatur en nasjonaforsamling med noe som helst makt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eg klar over, det finnest vel t.d sionistar som kallar seg "liberale" og er meir sentrumsorienterte, om ein kan kalle det det. Svaret mitt var veldig generelt.

Joda, reagerte bare mest på at du kalte de høyreekstreme da ytterste høyre fløy jo er anarkister på venstre-høyreaksen. Du tenker kanskje at de er sosialkonservative, men dette er noe helt annet enn å være høyreekstrem. De deler langt mer med venstresiden med mye reguleringer, statlig kontroll og fokus å stat over individet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sionismen handlar vel om at Israel/Palestina skal vera jødanes eiga land, slik det står omtalt i gamle testamentet. Politisk vert sionismen rekna for å vera på ytterste høgre fløy.

Kanskje du burde lese tråden før du kommenterer. Jeg skrev nemlig følgende allerede på side en:

Zionisme går rett og slett ut på at jødene skal ha et hjemland. Altså Israel. Innenfor zionismen har du både moderate og ekstremister, sekulære og religiøse. Zionismen i seg selv er ikke rasistisk i det hele tatt. Det er bare et ønske om at jødene skal få samme muligheter som andre folkegrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som finner på at jøder har adgang til nasjonalforsamlingen i iran, det er en lovfestet rett.

Bra finte, men det jeg faktisk skrev var:

"Israelske arabere har både stemmerett og egne representanter i nasjonalforsamlingen.

Når du sprer slike falskheter om Israel er det vanskelig å tro deg når du påstår at du er en israelvenn."

Med andre ord snakket jeg om israelske arabere, siden du indirekte påstod at israelske arabere ikke kan være en del av nasjonalforsamlingen i Israel:

"Iran er mer inkluderende for jøder enn det jøder er for muslimer, vi vet jo alle at i iran sitter det jøder både i styre og som en del av befolkningen. For eksempel har jøder en plass i parlamentet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke nevne alle jødiske arbeidere og innbyggere som ble slaktet og kastet ut da Khomeini kom til makten? Dette blir like troverdig som å si at vi hadde norsk styre under 2 verdenskrig pga Quisling og co. Siden når har et diktatur en nasjonaforsamling med noe som helst makt?

Som sagt har jeg ingen kunnskaper om midtøsten politikk jeg bare nevnte som et bidrag i debatten at i iran så har jøder en plass i nasjonalforsamlingen.

Blir helt feil og anklage meg for noe som helst eller spørre meg om hva som var hva under annen verdenskrig? Nygårdsregjeringen som tok imot tyskerne 9 april var etter min mening dårlige politikere dersom de ikke hadde etterrettning om at tyskerne var på vei. Hvorfor kunne tyskerne ta toget gjennom sverige uten at regjeringen oppdaget besøket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er galt med og være israelvenn og samtidig være skeptisk til enkelte detaljer angående deres politikk?

Er du en sånn ubetinget menneskevenn som lar vennene dine gjøre hva de vil av destruktive handlinger, eller er du en god venn som sier ifra når vennene dine går for langt?

Jeg synes bare det er trist at mennesker ikke får lov til og seile sjøveien med forsyninger gjennom middelhavet til gaza dersom man ønsker det.

Men du er vel en sånn israelervenn at du synes det er kult at ingen får lov til og seile til gaza fordi gaza er under beleiring og blokade? Mine venner skal ikke behøve og blokere andre mennesker fra verdenssamfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan en palestina-araber ikke komme inn som representant på dere storting - h*n er jo ikke israelsk statsborger?! En svenske kan jo ikke bli stortsingrepresentant heller.

Det jeg mener er galt er at om en Palestiner som har bodd i samme hus hele sitt liv sammen med sine foreldre plutselig ikke skal ha samme rettigheter som jødene bare fordi jødene har sendt sine militære styrker inn og okkupert de Palestinske områdene, så blir det galt.

Vi i Norge kan ikke frata samene de samme rettighetene som vi andre har. Det er denne feilen Israel gjør ovenfor Palestinerene.

Og du går i den sedvanlige fella og sammelinger epler og pærer for å frem ditt subjektive standpunkt. Det er også passe hyklersk at vi nordmenn skal drive og sitte på vår høye hest all den tid vi behandlet våre fiender langt værre etter 2.verdenskrig.

Forklar.

Jeg vil nok trå at vi begge to langt på vei heller ville vært israelsk araber enn sort i sør-afrika for 20 år siden.

Det er din vurdering.

Israel var det eneste landet som sendte militære rådgivere til Sørafrika for å hjelpe de hvite å undertrykk de fargede slik Israel idag undertrykker Palestinerene.

Og til slutt - du er veldig glad i å referere til episoder hvor den ene parten har begått fæle handlinger men unnlater å nevne de tusenvis av tilfellene som går den andre veien. Du er så lite objektiv at du diskvalifiserer deg selv til å delta i debatten i utgangspunktet. Det er som å diskutere med en religiøs. Du er ikke ute etter pragmatiske løsninger eller å se problemet ifra begge sider - du er helt fastlåst.

Jeg er av den mening at TS har rett og argumenterer antagelig for den samme problemstillingen som TS beskriver. Som nevnt ovenfor sendte Israel militære rådgivere for å hjelpe tuil med undertrykkingen av fargede i Sør Afrika. Jeg antar at Israels holdning er en holdning også ABB støtter ettersom det gjelder å umndertrykke/fortrenge folk utenfor sentraleuropa.

Beklager at det ble surr i siteringen i dette innlegget. Jeg tror en del var svar til jabx

Endret av Far til 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med og være israelvenn og samtidig være skeptisk til enkelte detaljer angående deres politikk?

Nå er det forskjell på å være skeptisk, og å spre usannheter.

Jeg synes bare det er trist at mennesker ikke får lov til og seile sjøveien med forsyninger gjennom middelhavet til gaza dersom man ønsker det.

Det er fordi Gaza brukes til å angripe israelske sivile.

Men du er vel en sånn israelervenn at du synes det er kult at ingen får lov til og seile til gaza fordi gaza er under beleiring og blokade? Mine venner skal ikke behøve og blokere andre mennesker fra verdenssamfunnet.

Det er ikke kult, men jeg kan ikke se at Israel har så mange andre valg. Jo enklere det er å få inn våpen, desto flere angrep blir det på israelske sivile.

Blokader er helt lovlige, og det er ikke noe bare Israel benytter seg av i krig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel var det eneste landet som sendte militære rådgivere til Sørrika for å hjelpe de hvite å undertrykk de fargede slik Israel idag undertrykker Palestinerene.

Dette har du naturligvis kilder på?

Det er jo merkelig at Israel skulle være så opptatt av å undertrykke de fargede, siden landet selv hadde hentet inn nettopp fargede jøder fra Afrika for å la dem få et nytt og tryggere hjemsted.

Demoniseringen din av Israel ligner rett og slett på nazisme. Aktiv propaganda mot jødene og Israel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...