Gå til innhold

Bil-spørsmål fra en noob


Myosotis

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har tenkt litt på det i det siste... om jeg ikke burde gå i gang med å skaffe meg bil snart. Men grønn som jeg er har jeg jo selvfølgelig ikke peiling på noen ting som helst. :) Jeg har bla ganske liten inntekt for tiden, og må først finne ut av om jeg har råd til å skaffe meg bil enda. Så da skulle jeg gjerne hatt litt hjelp av dere til å regne litt på dette.

- Hva koster det sånn circa å ta lappen?

- Hva må jeg regne med å betale for en helt ok bruktbil? (har sett litt på finn og finner bla opel corsa for 15.000-40.000, er det en grei og vanlig pris?)

- Hva koster det circa å fylle tanken, og hvor mange km kan man kjøre på full tank circa?

- Hva annet må inn i regnestykket? Bilavgifter, forsikringer og slikt?

Trenger bare en kjemperøff oversikt som jeg kan ta utganspunkt i. Bruk gjerne din egen bil som utgangspunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Varierer veldig. Hvor mye har du kjørt fra før? Du kan bruke alt fra 10 - uendelig med penger.

- Alt fra 5000, du trenger ikke bruke all verden på en flott bil første gangen. Jeg brukte under 20 på min første, etter 1,5 år kjøpte jeg meg ny bil. Trengte større bil, rett og slett.

- Diesel, bensin, prisen? Hvor stor er tanken? Hvor mye bruker bilen? Det er jo et så vidt spørsmål at jeg ikke gidder å svare. En bil kan bruke lite eller mye, prisen varierer veldig over alt, størrelsen på tanken varierer også. Jeg fyller tanken to ganger i mnd ca, bensin. Bruker ca 0,6-0,7 på mila. Setter av 1500-2000 på bilen i mnd. Forsikring utenom.

- Veiavgift, årsavgift, forsikring, eu-kontroller, reperasjoner, service, olje osv.

Jeg har en nyere bil, nesten tjue tusen i året på forsikring, service en gang i blant, eu-kontroll annet hvert år, årsavgift i mars, veiavgift en gang i året (spørs hvor du bor), bensin og plutselig kan det skje noe.

Har også en eldre bil, 3000 i mnd på forsikringer, bruker nesten ikke diesel, skifter olje ca to ganger i året, ellers bruker den ikke olje, så er det årsavgift og kontroller. Denne skal jeg selge, da jeg ikke bruker den lenger. En god førstegangsbil, som ikke tok mye penger fra kontoen min.

Har en finfin samboer som mekker det meste, så har mye mindre utgifter om det skulle være noe.

Anonym poster: a3a15ca9add341e75aac0f401cdfc74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel Corsa bruker trolig lite bensin, kanskje 0,65 liter pr mil på blandet kjøring Hvis du fyller 30 liter så kommer du da ca 450 km for omtrent 450 kroner. Det blir 9000km for 9000kroner+forsikring som blir kanskje 5000 for bare ansvar. Nafmedlem drøyt 1000. Reparasjoner 10000 pr år. Prisfall hvis du handler for 30000 og den har 3 års restholdbarhet. 10000. Oljeskift 1000? Bompenger 10000? + Nye dekk 2000? Sum 48000+ det jeg glemte 2000 (vindusviskergummi, spylevæske,bremsevæske,lyspærer,...) = 50000

Jeg kan ha glemt noe mer også, og det kommer forhåpentligvis bedre regnestykker nedover i tråden.

Årsavgift 2700kr? Da blir det 52700

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har veldig liten inntekt og i utgangspunktet klarer deg fint ved hjelp av kollektivtrafikk og naturlige fremkomstmidler foreslår jeg at du lar være. Det er et pengesluk uten like. Og om du først skaffer deg bil er det ekstremt vanskelig å gå tilbake til å ikke ha det igjen om du finner ut du vil omprioritere økonomien din.

Unntaket er om du har en veldig god venn som kan bil og er villig til å skru på den for deg når det behøves. Da kan du skaffe en billigere eldre bil (spør vennen om hva du bør velge) og komme lett unna vedlikehold osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens. :)

Ser nå at det å skaffe seg bil er et litt mer komplisert regnestykke enn jeg trodde... Mange utgifter å tenke på, men de kan visst variere mye avhenging av hva man velger! I Grosnys regnestykke på Open Corsaen var nå ikke så ille så langt egentlig.

Jeg har vel ikke 100% behov for bil akkurat nå, men når jeg nå etterhvert flytter og får meg fast jobb da hadde det vært ganske greit med bil tenker jeg. Har aldri kjørt før og aldri tatt sertifikat heller. Tror jeg satser på å skaffe meg lappen først også får vi se hva det blir til.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har det å skaffe seg lappen blitt veldig mye dyrere. Om du trenger grunnleggende opplæring og ikke har holdt på mye på egenhånd så blir det kjapt 15-20 000 kroner idag

Å fylle en tank er avhengig av tankens størelse. Tanker på snittbiler idag ligger på rundt 40-50 liter og med en bensinpris på rundt 14,50 vil det koste deg 6-700 kroner. Det er billigst å fylle på søndager

Å kjøpe en bil som skal forflytte deg korte avstander som fra hjem til jobb trenger ikke være dyrt. Men det kan bli veldig mye dyrere om du kjøper katta i sekken. Alltid ta med deg noen som har peiling når du kjøper, og aldri heng deg opp i akkurat DEN bilen. Ha flere alternativer å se på. Jeg ville kanskje strekket meg til rundt 20 000 hvis du vil ha noe som ikke krever mye jobb med en gang. Ting å se på:

- registerreimbytte/vannpumpe

- rust i hjulbuer og ellers ved hengsler osv

- clutch

- motorfester

- foringer

- bremser

- elektronikk

- er den nylig eu-godkjent?

Å ha en bil er ikke billig her til lands. For det første har man bommer, omregisteringsavgift (du må betale staten for å få lov å kjøpe bilen), forsikring (dette bør du sjekke før du kjøper bilen - enorme forskjeller mellom selskapene kan det også være), servicehistorikk (når har den vært til service og hvor flink har tidligere eiere vært til å ta vare på bilen):

- ta fullt oljeskift (ca 500 kroner) (dette bør du gjøre hver 10.000 km eller oftere)

- omregisteringsavgift på 1-2000 kroner

- forsikring ca 4-10 000 i året

- eu kontroll ca 500 kroner annenhvert år

- om regreim og vannpumpe må byttes må du ut med 4-10.000 kroner (dette gjøres stort sett hver 100 000 km på de fleste biler)

- bensinforbruk ca 10 kroner per mil. Altså rundt 1 krone per kilometer

- dekk koster deg ca 7-800 kroner stykket å bytte

- årsavgiften ligger på rundt 2500+ kroner i året

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...