Gå til innhold

Hvorfor er det rett og rettferdig at kvinner kan ta abort å slippe unna uønsket barn når menn ikke har denne retten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Problemet med dette er jo at det ikke er kvinnen som blir straffet, men barnet.

Barnet blir da vel straffet like fult om det får bidrag men vokser opp med en uengasjert far? Det yter ikke barnet mer rettferdighet å ta til seg litt ekstra penger fra far, gjør det det?

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet. Hvor kommer det inn?

Barnet må da vel hun som har bestemt at skal vokse opp ta seg av?! Hallo i luken. Hvis en kvinne velger å bre fram et barn med visshet om at et er uten far må hun da vel selv ta konsekvensen av det? Det er faktisk kvinnen sitt barn så lenge det er i henens kropp, det sier dere selv. Men når det kommer ut er det plutselig noen som også skal bidra med det? Merkelig tankegang det der.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Barnet blir da vel straffet like fult om det får bidrag men vokser opp med en uengasjert far? Det yter ikke barnet mer rettferdighet å ta til seg litt ekstra penger fra far, gjør det det?

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Det er selvfølgelig bedre ha en far som ikke bryr seg, men som betaler, enn en som verken betaler eller bryr seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Barnet må da vel hun som har bestemt at skal vokse opp ta seg av?! Hallo i luken. Hvis en kvinne velger å bre fram et barn med visshet om at et er uten far må hun da vel selv ta konsekvensen av det? Det er faktisk kvinnen sitt barn så lenge det er i henens kropp, det sier dere selv. Men når det kommer ut er det plutselig noen som også skal bidra med det? Merkelig tankegang det der.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Barnet velger hverken mor eller far. Begge har vært med å lage barnet, så begge må ta konsekvensene av sine valg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er det mye usaklighet rundt et relevant kjønnspolitisk spørsmål.

Spørsmålet har bl.a. bakgrunn i hvordan bidragsregler praktiseres her i landet. Kvinner kan fritt velge bort et foreldreansvar, mens far er prisgitt hennes valg. Den sviktende logikken ligger i at han har ansvar, men ingen rettigheter.

Selvbestemt abort og prevensjonsmidler ble utviklet fordi kvinner skulle kunne ta frie valg i forhold til sitt seksualliv og om hun ville bli mor. Det er en forbedring av kvinners livskår som jeg støtter. Men hva med menns rettigheter kontra ansvar? Det er her det blir galt så lenge han ikke har noen form for garantier hvis han på lik linje med kvinner vil ha et fritt seksuelliv uten risiko for å ende opp som forsørger uten å ønske det.

I dagens likestilte samfunn bør det derfor være slik at også menn skal kunne velge om de vil bli forelder eller ikke. Hvis han ikke ønsker barn men mor tvinger gjennom at barnet blir satt til verden, bør han fritas for bidrag og forsørgerplikt. Slik det er idag, har kvinnen uforholdsmessig stor makt idet hun i praksis bestemmer over to individers liv utenom seg selv. Både barnet og barnefaren.

Det er direkte uakseptabelt at så mye makt skal være samlet hos ett individ. Hvis man ikke får rettigheter, slik det er idag, bør man heller ikke påtvinges et ansvar.

Du glemmer barnets rettigheter her, Jalp. Barnet har en far, og bør ha rettigheter på lik linje med andre barn. Er det først satt til verden, har det krav på to foreldre. Hvordan skulle det ellers bli? Skal det gå rundt og føle seg som "second-hand barn" i forhold til de andre barna?

Den frie aborten kommer heller ikke alle kvinner til gode, da det ikke er alle som har etikk eller psyke til å gjennomføre en.

Dessuten så er den et gode også for menn. Mange, mange menn har unngått å bli fedre nettopp på grunn av den. Så alt i alt har løsningen gjort sexlivet friere for kvinner OG menn.

Og hvordan skulle det bli, tror du, om menn hadde muligheten til å fraskrive seg ansvaret? Mange, mange fler ville benyttet seg av muligheten til ansvarsfraskrivelse, er jeg redd, kvinnene ble på nytt sittende igjen med hele byrden, og er tvunget til å ha alene-ansvar dersom hun ikke greier å gjennomføre en abort. Rett tilbake til middelalderen.

Dere får heller gjøre noe med det der dere kan - TA ANSVAR og pass på hvem dere har sex med, og bruk kondom. Mye er gjort da.

Endret av Flair
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mannfolk skal få lov å bestemme at kvinner skal ta abort fordi de ikke gadd å bruke gummi så bør voldtatte kvinner få lov å bestemme at voldtektsmannen får pikken sin kappa av.

Om dama ikke vil at du skal bruke kondom så dropp å ha sex. Om du ikke gidder å bruke kondom så vær oppmerksom på at dama kan bli gravid.

Vær uansett oppmerksom på at SEX KAN GJØRE DAMA GRAVID, selvom man bruker prevensjon!

Spiller vel uansett ingen rolle om man forhører seg med mannen... I mitt tilfelle så snakket jeg masse med min eks om hva vi skulle gjøre da jeg fikk en positiv graviditetstest. Han var tøff og mente at det å være pappa var han kjempe klar for. 1mnd senere begynte han å drikke mye og var borte fra meg hele tiden og det endte med at han stakk fra sin høygravide kjæreste fordi han ikke følte for å bli pappa.

Jeg måtte kjøre moped til jordmorkontroller fordi han heller ville sove enn å kjøre meg, jeg fødte alene, jeg lå alene på barsel mens min nyfødte baby lå på nyfødtintensiv fordi han sleit med å puste, jeg var alene med en liten baby og barnefar løfta ikke en finger for å møte barnet sitt. Jeg reiste til den andre enden av landet for at familien til barnefar skulle få se babyen, de brydde seg ikke og jeg ble sittende alene der en hel uke fordi jeg prøvde å gjøre noe snilt for bf og hans familie.

Barnet er nå 2år gammelt og barnefar har sett barnet 3 ganger og alle de gangene har jeg måtte legge alt til rette for samværet slik at barnefar slapp å gjøre noe. Da jeg satte ned foten droppa han heller å møte ungen. Nå lever han som om ingenting har skjedd.

Heldigvis møtte jeg en fantastisk mann da barnet mitt var 5-6mnd gammel som nå er pappa.

Det er heller ikke rettferdig, men du ser vel ikke meg sitte her på kg og kreve at alle fedre skal møte ungen sin 1 gang i uka?.?.?<br /><br /> Anonym poster: fb8e3d9c42278885f3730e05ae927378

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet velger hverken mor eller far. Begge har vært med å lage barnet, så begge må ta konsekvensene av sine valg.

Men fortsatt hadde HUN retten til å ta abort om det passet henne, det hadde ikke han. Nei vettufaenmeghva! Det er hennes valg, er hun ikke resursterk nok til å ta seg av barnet alene bør hun vel avstå, om hun vil det beste for barnet? faren kan dø, forsvinne, fordufte, hva gjør hun da? Man er ikke to om å lage et barn så lenge faren har null han skal ha sagt i forhold til sitt eget engasjement til det.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer barnets rettigheter her, Jalp. Barnet har en far, og bør ha rettigheter på lik linje med andre barn. Er det først satt til verden, har det krav på to foreldre. Hvordan skulle det ellers bli? Skal det gå rundt og føle seg som "second-hand barn" i forhold til de andre barna?

Den frie aborten kommer heller ikke alle kvinner til gode, da det ikke er alle som har etikk eller psyke til å gjennomføre en.

Dessuten så er den et gode også for menn. Mange, mange menn har unngått å bli fedre nettopp på grunn av den. Så alt i alt har løsningen gjort sexlivet friere for kvinner OG menn.

Og hvordan skulle det bli, tror du, om menn hadde muligheten til å fraskrive seg ansvaret? Mange, mange fler ville benyttet seg av muligheten til ansvarsfraskrivelse, er jeg redd, kvinnene ble på nytt sittende igjen med hele byrden, og er tvunget til å ha alene-ansvar dersom hun ikke greier å gjennomføre en abort. Rett tilbake til middelalderen.

Dere får heller gjøre noe med det der dere kan - TA ANSVAR og pass på hvem dere har sex med, og bruk kondom. Mye er gjort da.

Du tar feil! Det hadde nok blitt FÆRRE graviditerer om kvinner faktisk måtte ta ansvar selv for sine lite gjennomtenkte valg. de fleste graviditeter oppstår nemlig av at kvinner har denne fallskjermen og eieretten på mannen om hans frø skulle spire inni henne.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fortsatt hadde HUN retten til å ta abort om det passet henne, det hadde ikke han. Nei vettufaenmeghva! Det er hennes valg, er hun ikke resursterk nok til å ta seg av barnet alene bør hun vel avstå, om hun vil det beste for barnet? faren kan dø, forsvinne, fordufte, hva gjør hun da? Man er ikke to om å lage et barn så lenge faren har null han skal ha sagt i forhold til sitt eget engasjement til det.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

"Assa, jeg vil gjerne kjøren i deg, men om det blir barn av det så får du ta ansvaret"...

:spy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Du tar feil! Det hadde nok blitt FÆRRE graviditerer om kvinner faktisk måtte ta ansvar selv for sine lite gjennomtenkte valg. de fleste graviditeter oppstår nemlig av at kvinner har denne fallskjermen og eieretten på mannen om hans frø skulle spire inni henne.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

De aller fleste som tar ansvar for nyfødte er faktisk kvinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Assa, jeg vil gjerne kjøren i deg, men om det blir barn av det så får du ta ansvaret"...

:spy:

"Jeg vil gjerne at du kjører den inni meg og blir det barn bestemmer jeg om du blir pappa eller ikke"

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil! Det hadde nok blitt FÆRRE graviditerer om kvinner faktisk måtte ta ansvar selv for sine lite gjennomtenkte valg. de fleste graviditeter oppstår nemlig av at kvinner har denne fallskjermen og eieretten på mannen om hans frø skulle spire inni henne.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Det hadde blitt FÆRRE graviditeter om menn faktisk hadde tatt ansvar selv for sine lite gjennomtenkte valg og heller brukt kondom.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde blitt FÆRRE graviditeter om menn faktisk hadde tatt ansvar selv for sine lite gjennomtenkte valg og heller brukt kondom.

Man er vel TO om å ikke bruke kondom også?!

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man er vel TO om å ikke bruke kondom også?!

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Er det du eller dama som har en penis som kondomen skal tres på???<br /><br /> Anonym poster: fb8e3d9c42278885f3730e05ae927378

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de barna som må vokse opp uten å vite hvem faren er?Hva skal moren si?At han er død?Ikke vil ha noe med henne eller ungen å gjøre? Et barn skal da vokse opp uten å kjenne halvparten av sin familie. Det er mange kvinner idag som går den andre veien, dvs NEKTER mannen å se ungen, og disse kvinnene er like forskrudde som menn som mener at de skal kunne "velge bort"en unge som skal vokse opp med en mindre tilhørlighetsfølelse.

Vet dere hvordan det er?Å vokse opp uten å kjenne sin far eller sin mor?Å hele tiden lure på hvordan og hvem personen er?Jeg har en vennine som er sammen med en som aldri har sett faren sin fordi faren ikke ville ha noen "lausunge", og hele oppveksten hadde han ingen mannspersoner i livet annet enn fettere og onkler.(Moren var ikke en av disse som slenger seg på mann etter mann i håp om å finne en brukbar reserve-pappa, derav bruk-og-kast mentaliteten om menn).

Denne gutten klarer seg fint, jada, men han har alltid det savnet etter en far, han har selv sagt at det nesten hadde vært bedre om faren var død enn vissheten om at han lever og ikke vil ha kontakt.

Moren fikk seg samboer da han var 12 år, dvs 12 år uten en farsfigur. Nå har han hatt en farsfigur siden 12 års alderen og 2 yngre halvsøsken, men tenk dere det å leve uten en far eller en mor, men allikavel vite at det er fordi faren/moren ikke vil ha kontakt.

Det som er en eventuell løsning på "damer som puler på seg barn og stakkars ufrivillige menn" er først og fremst å sørge for beskyttelse, punkt 1. Kondom! Dette er bare sunn fornuft for de fleste.

Også burde staten gjøre det mindre attraktivt å bli alenemor, jada, det er hardt å være alene om ungen, men herregud du kan dra på jobb mens ungen er i barnehage, ikke sitte på ræva og motta 700 000kr i året for å gjøre ingenting. Og når det er UNGE kvinner som får barn, så får det være strengere oppfølgning, fordi alle vet at når Marianne på 16år og 9 mnd gravid om noen år har lyst til å drikke og feste, ja det går utover ungen, og ungen får mindre tilfredstillende oppvekstvilkår.

Jeg kjenner kvinner som har oppdratt 3 barn alene. og de klarte det de, men de klarte det ved å ta ansvar og bedre fremtiden til barna, ikke sitte på ræva å motta stønad.

Det er som en vits, vil du tjene deg rik, er det bare å bruke musa som bankterminal...Unger skal ikke bli født under slike vilkår. Og de mennene som ikke vil ta ansvar men allikavel klager over barnebidrag, da burde det bli en ordning med at enten så tar du ansvar, du møter ungen jevnlig, er med på å betale regninger og kjøpe klær, men dette skal kun gjelde til ungen, det skal ikke finansiere morens "ut på byen med noen venniner", og at man da deler såpass på utgiftene og deltagelse i barnets liv, eller så snu dere vekk fra ungen, vis at du ikke eier ryggrad og betal MYE i barnebidrag.

kvinner som ikke tar ansvar skal få konsekvenser, og menn som ikke tar ansvar skal få konsekvenser.

Det er først og fremst BARNET man skal ta hensyn til, ikke sin egen egoisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vil gjerne at du kjører den inni meg og blir det barn bestemmer jeg om du blir pappa eller ikke"

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Sånn er det ja, med mindre man fjerner muligheten for fri abort. Vil du heller det? Mange kvinner benytter seg jo av muligheten nettopp fordi fedrene lager vanskeligheter. Velger de likevel å bære fram barnet er de ubønnhørlig knyttet til denne mannen for resten av sitt liv.

Du VET det er kvinnen som har det siste ordet, likevel skibber du kondom.

Og du AB over:

Dumt, dumt svar. Selvfølgelig kan kvinnen forlange at du bruker kondom - men om du ikke vil risikere et barn, tar du faen meg ansvaret selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man er vel TO om å ikke bruke kondom også?!

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Unnskyld meg, skal kvinner ha ansvar for alt mulig nå da?

For å bruke pillen, være ærlig, be mannen om å bruke kondom osv...?

Hva med DITT ansvar, skal du ikke ha noe som helst ansvar kun fordi du er mann - DITT ansvar å bruke kondom, så er det kvinnens ansvar å bruke p-piller eller annet.

Ganske enkelt.

Du høres jo ut som drømmemannen, du! Fraskrive deg alt ansvar...!

Anonym poster: 3970590f6199a2ae17062de3726bb1bd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du eller dama som har en penis som kondomen skal tres på???<br /><br /> Anonym poster: fb8e3d9c42278885f3730e05ae927378

Er det du eller dama som har en penis som kondomen skal tres på???<br /><br /> Anonym poster: fb8e3d9c42278885f3730e05ae927378

:skratte:

Er dama eller mannen som har en livmor ungen skal poppe ut fra? Dere kvinner eier jo pokker ikke prinsipper her i hele tatt. Det ene toskte argumentet etter det andre.

Det som er greia kvinner, er at dere selv sier det er deres kropp og deres valg. Hadde dere vært så jævla bekymra for å bli gravide og forlatt hadde vel dere vært mye strengere på kondombruk enn hva dere er nå? Men dere har denne fallskjermen dere benytter dere godt av. Frastøtende.

her sitter dere faktisk og sier at menn er ansvarlig for deres graviditet, deres barn dere bestemmer toalt over om skal vokse opp eller ikke og atpåtil skal han pokker forsørge dere om det skulle passe seg også. Snakk om ansvarsfraskrivelse av en annen verden.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte:

Er dama eller mannen som har en livmor ungen skal poppe ut fra? Dere kvinner eier jo pokker ikke prinsipper her i hele tatt. Det ene toskte argumentet etter det andre.

Det som er greia kvinner, er at dere selv sier det er deres kropp og deres valg. Hadde dere vært så jævla bekymra for å bli gravide og forlatt hadde vel dere vært mye strengere på kondombruk enn hva dere er nå? Men dere har denne fallskjermen dere benytter dere godt av. Frastøtende.

her sitter dere faktisk og sier at menn er ansvarlig for deres graviditet, deres barn dere bestemmer toalt over om skal vokse opp eller ikke og atpåtil skal han pokker forsørge dere om det skulle passe seg også. Snakk om ansvarsfraskrivelse av en annen verden.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

JUST USE A FUCKING CONDOM punkt nr 1:):)

bruk huet littegranne da, det går ann det og, er ikke dere menn så jævla logiske og tenkende da?Bortsett fra når dere får ståpikk??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...