Gå til innhold

Hvorfor er det rett og rettferdig at kvinner kan ta abort å slippe unna uønsket barn når menn ikke har denne retten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mens kvinner da har retten til å velge å ha sex, velge å ikke bruke prevansjon og velge å vekk konsekvensene av det om det skulle passe seg? Nei, jeg trenger ikke klage til naturen fordi å få abort er ikke naturgitt, det er et privilegum mennesker tilbyr kvinner. Men hvor er det privilegiumet til menn? Det er kvalmt hvordan du bare sier at sånn er det, deal with it, jeg er kvinne og jeg har mine rettigheter. Om menn hadde hatt samme holdning for 50 år siden hadde du vært på kjøkkene fortsatt.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Hva er det du egentlig mener er problemet: At kvinner kan velge abort, eller at menn ikke kan det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns jeg ser det for meg, hvordan det skulle blitt hvis menn skulle fått fullstendig amnesti når det gjelder dette spørsmålet... "jada, jenta mi, blir du gravid så skal jeg SELVFØLGELIG stille opp". Yeah, right... Menn er jevngode løgnere som kvinner der, gitt!

Det er faktisk så enkelt som at du må bruke kondom hvis du ikke vil ha barn. Elementær biologi...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser du for deg at menns rett til abort skal foregå i praksis? Skal politiet komme og hente den gravide med makt, for så å tvangsabortere?

Jeg forstår det slik at mannens "abort" kun skal være på papiret. Det vil si at han fraskriver seg alle plikter og rettigheter til barnet.

Anonym poster: 19719049ecf59e8e1a4ebba05d7c077c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondom gir nedsatt nytelse og en annen ting er at man bør kunne stole på det noen forteller deg! Dessuten kan ei dame finne på å sette seg på bakbeina hvis hun ikke får det som hun vil. Dere forventer at menn bare skal skru av kåtheten og alt som en jævla maskin som det måtte passe dere! Igjen er det denne bruk og kast holdningen til oss. Jeg blir kvalm! Menn som ikke vil bli far bør ha rett til å slippe å ha noe med en unge å gjøre en kvinne påtvinger han. Det er best for både han og barnet.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Ja, bu-huuu, jeg er jo så kåt, stakkars meg, da må jeg jo få lov til å kjøren i deg uten kondoo-ooom...

Det er ju du som oppfører deg som en jævla maskin, når du er prisgitt kåthetene din på denne måten. Det er du som har bruk og kast holdning her, som ikke gidder å ta eget ansvar når du ikke vil ha barn av det.

Men sånn har det vært bestandig. "Det er kvinnen som blir gravid - så da får kvinnen ta seg av prevensjonen. Jeg er MANN og skal bare pule."

Sorry, det er ikke sånn lenger. Om dere ikke vil ha barn, må dere nok ta deres del av ansvaret for å unngå det.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minpin

Livet er urettferdig, sånn er det faktisk bare. Den dagen dere kan bli gravide får nok dere også muligheten til å ta abort. "Hurra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan menn stå og tisse? Jeg vil også stå og tisse!!! forskjeller på kjønn vettu, og det har seg sånn at når noen har sex så er et kvinnen som blir gravid og skal bære fram et barn ikke mannen. Har du pult rundt uten kondom nå? ja. då får du sette dong på staka neste gang så slipper du uønskede barn..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Violetta

Jeg forstår det slik at mannens "abort" kun skal være på papiret. Det vil si at han fraskriver seg alle plikter og rettigheter til barnet.

Anonym poster: 19719049ecf59e8e1a4ebba05d7c077c

Men hvor kommer da barnets rettigheter inn?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bu-huuu, jeg er jo så kåt, stakkars meg, da må jeg jo få lov til å kjøren i deg uten kondoo-ooom...

Det er ju du som oppfører deg som en jævla maskin, når du er prisgitt kåthetene din på denne måten. Det er du som har bruk og kast holdning her, som ikke gidder å ta eget ansvar når du ikke vil ha barn av det.

Men sånn har det vært bestandig. "Det er kvinnen som blir gravid - så da får kvinnen ta seg av prevensjonen. Jeg er MANN og skal bare pule."

Sorry, det er ikke sånn lenger. Om dere ikke vil ha barn, må dere nok ta deres del av ansvaret for å unngå det.

co signer den ass....er du mann så tar du ansvar, er du ikke mann så sitter du på KG og sutrer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor kommer da barnets rettigheter inn?

Barnets rettigheter er det ingen av "menn-bør-også-ha-mulighet-til-abort"-menigheten som snakker om.

Barnet er underordnet lommeboken.

Anonym poster: 19719049ecf59e8e1a4ebba05d7c077c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Barnets rettigheter er det ingen av "menn-bør-også-ha-mulighet-til-abort"-menigheten som snakker om.

Barnet er underordnet lommeboken.

Anonym poster: 19719049ecf59e8e1a4ebba05d7c077c

Selvsagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er det mye usaklighet rundt et relevant kjønnspolitisk spørsmål.

Spørsmålet har bl.a. bakgrunn i hvordan bidragsregler praktiseres her i landet. Kvinner kan fritt velge bort et foreldreansvar, mens far er prisgitt hennes valg. Den sviktende logikken ligger i at han har ansvar, men ingen rettigheter.

Selvbestemt abort og prevensjonsmidler ble utviklet fordi kvinner skulle kunne ta frie valg i forhold til sitt seksualliv og om hun ville bli mor. Det er en forbedring av kvinners livskår som jeg støtter. Men hva med menns rettigheter kontra ansvar? Det er her det blir galt så lenge han ikke har noen form for garantier hvis han på lik linje med kvinner vil ha et fritt seksualliv uten risiko for å ende opp som forsørger uten å ønske det.

I dagens likestilte samfunn bør det derfor være slik at også menn skal kunne velge om de vil bli forelder eller ikke. Hvis han ikke ønsker barn men mor tvinger gjennom at barnet blir satt til verden, bør han fritas for bidrag og forsørgerplikt. Slik det er idag, har kvinnen uforholdsmessig stor makt idet hun i praksis bestemmer over to individers liv utenom seg selv. Både barnets og barnefarens.

Det er direkte uakseptabelt at så mye makt skal være samlet hos ett individ. Hvis man ikke får rettigheter, slik det er idag, bør man heller ikke påtvinges et ansvar uten an man selv ønsker det.

Endret av Jalp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens kvinner da har retten til å velge å ha sex, velge å ikke bruke prevansjon og velge å vekk konsekvensene av det om det skulle passe seg? Nei, jeg trenger ikke klage til naturen fordi å få abort er ikke naturgitt, det er et privilegum mennesker tilbyr kvinner. Men hvor er det privilegiumet til menn? Det er kvalmt hvordan du bare sier at sånn er det, deal with it, jeg er kvinne og jeg har mine rettigheter. Om menn hadde hatt samme holdning for 50 år siden hadde du vært på kjøkkene fortsatt.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Selvfølgelig skal kvinner ta like stor del av ansvaret for ikke å bli gravid som menn. Noe annet har jeg aldri sagt. Jeg har null tilovers for abort som prevansjonsmetode. Men når det først har skjedd, har kvinnen rett til å bestemme over sin egen kropp.

Privilegium? Menn har da andre privilegier, som f.eks. å slippe å føde, og slippe å amme. Likestilling betyr ikke at alt skal være identisk.

Synd at du ikke klarer å innse realiteten fordi du sliter med kvalme, men fakta er at menn dessverre bare må takle dette, på samme måte som kvinnen dessverre må takle at hun må føde.

Den hjernedøde kjøkkenkommentaren overser jeg bare.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn kan velge å ikke ha sex, kvinner kan velge å ikke ha sex.

Menn kan velge å bruke prevensjon, kvinner kan velge å bruke prevensjon.

Menn kan velge å sterilisere seg, kvinner kan velge å sterilisere seg.

Altså kan begge to faktisk velge å ikke utsette seg for en situasjon som ender med barn. Når barnet først er født, må jo hensynet til barnet komme først.

Anonym poster: bf0b36590b586a1c054ff96381f787dd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes på lik linje som kvinner kan ta abort burde menn kunne fraskrive seg et farskap de ikke ønsker. Kvinner som lurer menn til barn burde fått en straff for dette i tillegg til at mannen skulle slippe ett uønsket farskap, med alt det økonomiske det innebærer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Som vanlig er det mye usaklighet rundt et relevant kjønnspolitisk spørsmål.

Spørsmålet har bl.a. bakgrunn i hvordan bidragsregler praktiseres her i landet. Kvinner kan fritt velge bort et foreldreansvar, mens far er prisgitt hennes valg. Den sviktende logikken ligger i at han har ansvar, men ingen rettigheter.

Selvbestemt abort og prevensjonsmidler ble utviklet fordi kvinner skulle kunne ta frie valg i forhold til sitt seksualliv og om hun ville bli mor. Det er en forbedring av kvinners livskår som jeg støtter. Men hva med menns rettigheter kontra ansvar? Det er her det blir galt så lenge han ikke har noen form for garantier hvis han på lik linje med kvinner vil ha et fritt seksualliv uten risiko for å ende opp som forsørger uten å ønske det.

I dagens likestilte samfunn bør det derfor være slik at også menn skal kunne velge om de vil bli forelder eller ikke. Hvis han ikke ønsker barn men mor tvinger gjennom at barnet blir satt til verden, bør han fritas for bidrag og forsørgerplikt. Slik det er idag, har kvinnen uforholdsmessig stor makt idet hun i praksis bestemmer over to individers liv utenom seg selv. Både barnets og barnefarens.

Det er direkte uakseptabelt at så mye makt skal være samlet hos ett individ. Hvis man ikke får rettigheter, slik det er idag, bør man heller ikke påtvinges et ansvar uten an man selv ønsker det.

Som mann har du all rett til å:

Bruke kondom

Avstå fra sex

Sterilisere deg

Barnet bør, dersom det blir til etter at du har valgt bort disse alternativene, ha rett til å vite hvem som er far, bli forsørget av sine foreldre, og å kjenne begge sine foreldre.

Jeg spør igjen : Hvordan ønsker du - i praksis - at selvbestemt abort for menn skal foregå?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye urettferdig og lite gjennomtenkte svar her at jeg blir provosert. INGEN HER SIER AT MENN SKAL HA RETTEN TIL Å BESTEMME OM DAMA SKAL TA ABORT! Det vi sier er at så lenge hun har retten til å velge vekk barnet, må menn også ha det! Altså i form av null bidrags og forsørgelsesplikt! Det er ikke naturen som gir kvinner rett til abort, det er mennesker. Og selv om menn skulle få rett til å velge vekk barnet, er fortsatt dere i den største bestemmelsesrett da dere fortsatt kan ta abort om han vil ha barn. Hvorfor er ikke dere kvinner opptatt av likestilling og rettferdighet når det kommer til det som ikke gavner dere selv?

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Maria_Marihøne

Synes på lik linje som kvinner kan ta abort burde menn kunne fraskrive seg et farskap de ikke ønsker. Kvinner som lurer menn til barn burde fått en straff for dette i tillegg til at mannen skulle slippe ett uønsket farskap, med alt det økonomiske det innebærer.

Problemet med dette er jo at det ikke er kvinnen som blir straffet, men barnet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann har du all rett til å:

Bruke kondom

Avstå fra sex

Sterilisere deg

Barnet bør, dersom det blir til etter at du har valgt bort disse alternativene, ha rett til å vite hvem som er far, bli forsørget av sine foreldre, og å kjenne begge sine foreldre.

Jeg spør igjen : Hvordan ønsker du - i praksis - at selvbestemt abort for menn skal foregå?

Det har jeg repetert gang etter gang. Null forsørgelses og bridragsplikt for menn som ikke vil ha barnet. Dette burde være en selvfølge så lenge det er en selvfølge at kvinner har angrerett når uhellet først er ute.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes på lik linje som kvinner kan ta abort burde menn kunne fraskrive seg et farskap de ikke ønsker. Kvinner som lurer menn til barn burde fått en straff for dette i tillegg til at mannen skulle slippe ett uønsket farskap, med alt det økonomiske det innebærer.

Da straffer du barnet. Hvordan er dette rettferdig? Hvordan kan du rettferdiggjøre dette? Hvorfor har du slike onde meninger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Det har jeg repetert gang etter gang. Null forsørgelses og bridragsplikt for menn som ikke vil ha barnet. Dette burde være en selvfølge så lenge det er en selvfølge at kvinner har angrerett når uhellet først er ute.

Anonym poster: 9513527bd1acc33c80c9ac74bf7c0419

Barnet. Hvor kommer det inn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...