Gå til innhold

"Ja, det er vanlig med kviser på sommeren"


Gjest imli

Anbefalte innlegg

Tittelen på ein artikkel her på KG/Klikk.no. Heiter det ikkje "om sommeren"? Kva er greia med å bytte ut "om" med "på" i alle moglege setningar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kittycat

Ja vel, då vet vi det. Vestlending selv, så ville selv sagt "om". Men det er jo bare en headline til en an tusen lowsy artikler.. who cares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På sommeren" høyrast jo rett og slett utruleg barnsleg ut! Men eg høyrer/ser folk som seier/skriver det heile tida - "på stua", "på kvelden", "på dagen", "på vinteren", "på våren", har t.o.m sett "på jula" :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel, då vet vi det. Vestlending selv, så ville selv sagt "om". Men det er jo bare en headline til en an tusen lowsy artikler.. who cares?

Joda, men poenget var berre at dette ikkje er den einaste plasse eg har sett dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På sommeren" høyrast jo rett og slett utruleg barnsleg ut! Men eg høyrer/ser folk som seier/skriver det heile tida - "på stua", "på kvelden", "på dagen", "på vinteren", "på våren", har t.o.m sett "på jula" :overrasket:

På stua(ville selv sagt i), på dagen, på vinteren, på våren er jo helt riktig det. Men det heter I jula. Du sier vel ikke om jula?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På stua(ville selv sagt i), på dagen, på vinteren, på våren er jo helt riktig det. Men det heter I jula. Du sier vel ikke om jula?

Nei, eg seier "i jula". Og om dagen, om kvelden, om natta, om våren osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om dagen, om kvelden, om natta, om våren osv.

Jeg tror det er lov, men fy søren så stygt og feil det høres ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "på" og er fra østlandet. Om sommeren? Tja, kan vel si begge deler, men jeg ville definitivt sagt "på sommeren", eller "på sommer'n" som jeg sier. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker "om" i Nord-Norge, så det er nok ikke spesielt for vestlendinger.

Anonym poster: 8020ee8c74f706bd61e77f1c33fe996d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det heter på. Om brukes stort sett av vestlendinger.

Jeg sier om dagen, om natten, om kvelden osv. Jeg er østlending, nærmere bestemt sør for Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

På stua(ville selv sagt i), på dagen, på vinteren, på våren er jo helt riktig det. Men det heter I jula. Du sier vel ikke om jula?

Jeg sier som deg i stua, men om i de andre eksemplene. Om tidsrom kan vi for eksempel si "det er på dagen ett år siden", "midt på vinteren".

Hva gjør du om dagen (for tiden), Kråkefjas? ;) Ville du brukt "på" her?

Det er ofte ingen fasit på hva som er korrekt i alle tilfeller. Det kommer mye an på sammenhengen og dialekt.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker "om" i Nord-Norge, så det er nok ikke spesielt for vestlendinger.

Anonym poster: 8020ee8c74f706bd61e77f1c33fe996d

Vet ikke hvor i nord norge du er fra (jeg er fra nordland), men jeg sier på sommeren. Om sommeren høres bare helt feil ut :P

Anonym poster: 309abd0ffcdeaa52af440c82629adf4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du om dagen (for tiden), Kråkefjas? ;) Ville du brukt "på" her?

nei, det ville jeg ikke. men da har det en helt annen betydning også. Ikke det TS preiker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg har alltid tenkt at "på sommeren" er feil skriftleg, eg... Meiner å ha høyrt det og, ar ein skal skrive "om". Muntleg avheng det sjølvsagt av dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name='imli' timestamp='1342897876' post='112868

38']

Eg har alltid tenkt at "på sommeren" er feil skriftleg, eg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

http://www.kk.no/897254/soler-du-deg-kvisete

Utdrag:

Hudlege Jon Langeland ved Hudklinikken i Oslo forklarer hvordan fenomenet «Mallorca-akne» oppstår i denne saken.

– Erfaringsmessig vil jeg si at det vanligste er at aknehud blir bedre om sommeren, sier han.

– UV-lys har en positiv effekt på akne, blant annet fordi det demper aktiviteten av aknebakterier. Men det er også noen som får verre hud av å være i solen – såkalt «Mallorca-akne», bekrefter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...