Gå til innhold

Mars/April 2013.


Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Tja, tviler på at jeg kommer til å synes det går noe fortere denne gangen enn forrige gang, og forrige gang gikk kjempesakte. Men jeg tror det har mye å gjøre med formen din i svangerskapet. Jeg ble sykemeldt i uke 15, og går fortsatt hjemme i mammapermisjon (fødte jo for 8 måneder siden), og nå skal jeg jo gå hjemme i permisjon fram til uke 24-25. Tror nok ikke svangerskapet flyyyr avgårde nei.

Selv om jeg har lovt meg selv å ta ting fullstendig piano denne gangen, jeg er vanligvis en skikkelig kontrollfreak som hadde alt klart før tredje trimester, så kjente jeg at jeg ble ganske glad når jeg måtte sove to timer idag. Så det er tydelig at trøtthetssymptomet er på plass (var nemlig litt bekymret for at jeg ikke hadde mange symptomer). Tror kanskje at jeg har vondt i puppene også, men det er ikke så lenge siden jeg sluttet og amme, så jeg var ikke sikker på om det var det som gjorde det. Yey for symptomer :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes, nå som jeg plutselig er i uke 9, at det har gått ganske fort. Når jeg var på ferie i utlandet med blødninger i uke 6, 7 og 8 syntes jeg derimot at ukene gikk veeeeeeldig sakte. Tror ukene kommer til å fly av gårde fremover nå som jeg har begynt å jobbe igjen, og det er helt greit! Gleder meg til 12 uker når jeg kan begynne å glede meg på skikkelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det. Timene flyr ikke avgårde, men på en rar måte synes jeg ukene til nå har gjort det. De kan godt fortsette sånn fram til uke 12. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Jeg syntes også tiden har gått fort! Jeg er allerede i uke 9 i morgen :hoppe: Så til tross for at jeg har tilbringt dagene på sofaen omtrent i koma den siste tiden så går tiden alikevel gitt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle nye og gratulerer så mye med en liten reke i magen! :hoppe:

Her er det rolige dager fortsatt, jeg er sykemeldt enda og begynner på 50% igjen på jobb på mandag, men det er usikkert hvor lenge jeg blir i den jobben. Sjefen la meg omtrent for hat når jeg fortalte at jeg var gravid i samme slengen som jeg ble sykemeldt pga kvalme, så jeg føler meg omtrent trakassert av han nå for tiden. Skjønner ikke at det er mulig å vise så lite forståelse.. Jeg er oppriktig sjokkert. Så jeg skal snakke med legen min i løpet av en måneds tid å høre hva han anbefaler meg å gjøre.. Kjedelig situasjon dette :(

Ellers så har jeg fått tildelt fødeplass på Ullevål og fått dato for første ordinære UL, som blir den 1. November! Det blir utrolig spennende! :nigo: Noen andre som skal/vurderer å føde på Ullevål av dere som bor i Oslo?

Og jeg har begynt sånn smått med babyklærshopping, har hittil kjøpt 3 bodyer, 2 strømpebukser, en fleecedress og en liten lue, babyklær er så søte! Blir helt mo i knærne av å gå rundt å se på de små plaggene :fnise:

Edit: la til noe.

Så kjedelig med negativ reaksjon fra sjefen din :( Er det lov å spørre hvordan han trakaserer?

Gruer meg veldig til å fortelle sjefen om graviditeten selv for jeg har startet i ny jobb for ikke lenge siden. De kommer sikker til å synes de har gjort det scoopet når de finner ut at jeg er gravid :sukk:

Jeg har fått fødeplass på Ullevål jeg også! Og så har jeg fått time til ultralyd den 6 nov. Synes det var litt sent, for da er jeg jo i uke 20...

Er det forresten noen som har fått helsekort for gravide? Jeg har fått beskjed om å ha med det til jordmor i uke 12, men kan ikke se å ha fått noe helsekort? Noen vet hvor og hvordan man får tak i et slikt helsekort? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig med negativ reaksjon fra sjefen din :( Er det lov å spørre hvordan han trakaserer?

Gruer meg veldig til å fortelle sjefen om graviditeten selv for jeg har startet i ny jobb for ikke lenge siden. De kommer sikker til å synes de har gjort det scoopet når de finner ut at jeg er gravid :sukk:

Jeg har fått fødeplass på Ullevål jeg også! Og så har jeg fått time til ultralyd den 6 nov. Synes det var litt sent, for da er jeg jo i uke 20...

Er det forresten noen som har fått helsekort for gravide? Jeg har fått beskjed om å ha med det til jordmor i uke 12, men kan ikke se å ha fått noe helsekort? Noen vet hvor og hvordan man får tak i et slikt helsekort? :klo:

Gud, jeg gruer meg til å fortelle det til min sjef også! Jeg er jo i permisjon nå, og skal starte i jobb i januar, men siden pappaen har hatt permisjon nå i sommer så har jeg kunne tatt litt tilkallingsvakter, og da snakket jeg og sjefen min om dette med flere barn, der jeg sa at det kom til å ta flere år før vi fikk neste, og hun svarer "Ja, for du har ikke jobbet her så lenge..." Åååh!

Helsekort fikk jeg første legetime. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fortalte om graviditeten til sjefen min ganske tidlig pga ubehag på jobb. Sjefen tok det greit, men jeg synes at kollegene mine tok det værre. Plutselig ble jeg bare i veien. Det virker som at enkelte arbeidsplasser og karrieremennesker ikke er åpen for noe annet enn jobb, så familie finnes ikke i deres verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi tilbake fra ultralyd hvor vi fikk se et bankende hjerte og et sprellende lite knøtt :strix::hoppendeglad::strix: Gynekologen kunne fortelle at blødningene jeg har hatt ikke skyldtes noe farlig og at jeg kunne slappe helt av :hoppendeglad: Og så har vi fått ny time i uke 12 (12+3) for ny kontroll, men det var mest for at jeg skal kunne slappe av etter et ganske psykisk tøft svangerskap hittil. Føler meg hundre kilo lettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Så kjedelig med negativ reaksjon fra sjefen din :( Er det lov å spørre hvordan han trakaserer?

Gruer meg veldig til å fortelle sjefen om graviditeten selv for jeg har startet i ny jobb for ikke lenge siden. De kommer sikker til å synes de har gjort det scoopet når de finner ut at jeg er gravid :sukk:

Jeg har fått fødeplass på Ullevål jeg også! Og så har jeg fått time til ultralyd den 6 nov. Synes det var litt sent, for da er jeg jo i uke 20...

Er det forresten noen som har fått helsekort for gravide? Jeg har fått beskjed om å ha med det til jordmor i uke 12, men kan ikke se å ha fått noe helsekort? Noen vet hvor og hvordan man får tak i et slikt helsekort? :klo:

Trakasserer er vel muligens feil bruk av ord, men jeg føler meg regelrett lagt for hat av han. Men uansett, jeg har hatt jobben min i 1,5 år, jeg begynte som deltidsansatt ved siden av studiene men har jobber ca 80% halvparten av tiden jeg har jobbet der.

Da jeg ble ferdig med skolen i vår spurte jeg sjefen om jeg kunne på ny kontrakt på 100% og det var ikke noe problem! Så gikk det 3 mnd og jeg og min kjære skulle i banken for å be om lån på ny leilighet og jeg fikk da beskjed om å ta med arbeidskontrakten min. Så jeg gikk til sjefen og ba om kontrakten og han fikset det med en gang (lite viste jeg at jeg var gravid da).

Så gikk det en mnd og jeg ble sykemeldt pga kvalmen som slo meg ut og jeg måtte fortelle til han at jeg var sykemeldt på grunn av svangerskapskvalme og null energi. Og da tror jeg det svartnet for sjefen..

Jeg ble regelrett lekset opp! Han kunne ikke forstå hvorfor jeg var sykemelding eller at jeg i det hele tatt fikk sykemelding på noe så dumt dette! Jeg var da gravid ikke syk! "Graviditet er ikke en sykdom, Little P"

Og han syntes det var ekstremt suspekt av meg å be om en kontrakt på ny stilling den mnd jeg ble gravid (han hadde glemt at vi ble enige om dette flere mnd i forveien) Og hadde han vist at det var slik jeg var så hadde han aldri gitt meg den nye kontrakten, og om jeg våget å være mer borte fra jobb så behøvde jeg ikke komme tilbake, for jeg ødela alt for kollegaene mine med å være på dette viset. Og han forbydde meg i samme slengen å møte de jeg jobber med utenfor jobb, "er du sykemeldt er du SYK og da skal du holde deg hjemme!". Osv osv.. Slik holdt han på i et kvarter før jeg gikk lamslått ut fra kontoret hans..

Såå man kan vel si at jeg ikke gleder meg nevneverdig til å gå på jobb i dag :( Grunn 1: sjefen, grunn 2: jeg er ikke i bra form enda..

Så nå har jeg faktisk ikke lyst tilbake dit, noen gang..

Da er vi tilbake fra ultralyd hvor vi fikk se et bankende hjerte og et sprellende lite knøtt :strix::hoppendeglad::strix: Gynekologen kunne fortelle at blødningene jeg har hatt ikke skyldtes noe farlig og at jeg kunne slappe helt av :hoppendeglad: Og så har vi fått ny time i uke 12 (12+3) for ny kontroll, men det var mest for at jeg skal kunne slappe av etter et ganske psykisk tøft svangerskap hittil. Føler meg hundre kilo lettere!

Hurra!! Håper du endelig klarer å slappe av ordentlig og bare nyte tiden :strix:

Men jeg syntes det var litt sen UL ja, du er jo en uke før meg i svangerskapet og har fått UL en uke etter meg :klo:

Endret av Little princess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det verste jeg har hørt Little Princess! Blir helt målløs av å lese hvordan sjefen din oppfører seg! For det første høres han ut som et lite sympatisk og intelligent menneske, og for det andre bryter han loven når han oppfører seg sånn fordi du er gravid! Skjønner godt du ikke vil tilbake dit! Og det er IKKE opp til han å vurdere om du er frisk nok til å jobbe, og hva du er frisk nok til å gjøre på "fritiden" din. Makan til idiot! Synes du fint kan kalle dette trakassering! Har du tillitsvalgte eller lignende du kan prate med på jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ahr, for en idiot av en sjef! Det er jo helt håpløst.

I forrige svangerskap hadde jeg en sjef som ikke hadde noen forståelse for at graviditet (tross ingen sykdom) kan medføre noen sterke symptomer som gjør at man blir begrenset eller ikke har mulighet til å arbeide. Men til og med hun visste å holde seg noen lunde på riktig side av lovverket, dog noe uprofesjonell i sine kommentarer, ja.

Er du organisert?

Er ikke bare bare å kombinere gravditet med arbeidsliv alltid, for en dust!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Takk for støtte dere, jeg lurte en stund på om der bare var jeg som overreagerte og at sjefer reagerte sånn ifht sykemeldinger og graviditet, helt til jeg snakket med venner og familie som ogås var lamslått av sjefens oppførsel.

Så jeg er ærlig talt litt rådvil for tiden.. Blir jeg mer sykemeldt så kommer sjefen til å gjøre alt han kan for å holde meg borte ut svangerskapet, men jeg vet selv at det å løpe rundt på flisgulv i 8 timer hver/annenhver dag blir for mye for meg nå, for han sa også at det blir tilnærmet umulig med tilrettelegging (hektisk jobb).

So what to do? Jeg lurer på å ringe legen etter denne arbeidsuken min og forklare situasjonen på jobb og formen min, så får jeg se hva han mener bør gjøres.

Har noen av dere noen innspill?

Edit: vi har ikke tillitsvalgt og jeg er ikke organisert.

Endret av Little princess
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde jeg vært deg, Little Princess, vill jeg ha snakket med legen min, og blitt sykemeldt resten av svangerskapet. Det er ikke ålreit å gå hjemme, men det er ikke ålreit å være gående i en sånn arbeidssituasjon heller. Jeg ville ha levert oppsigelse etter fødsel, sånn at du ikke trengte å gå tilbake etter permisjon. Du skylder ikke sjefen din noe som helst, iallefall ikke med hans instilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om problemet videre med jobben blir at sjefen ikke er villig til å tilrettelegge/arbeidssituasjonen ikke kan tilrettelegges i forhold til graviditet kan du søke svangerskapspenger via fastlegen.

Jeg ville fått time snarest til fastlege og fortalt om arbeidssituasjon, hva din sjef har sagt/hvordan din situasjon blir håndtert og ikke minst hvordan dette oppleves for deg. Og ikke ville jeg hatt noe dårlig samvittighet i forhold til sjef om fraværet ble langvarig - fravær må man regne med når man ikke ivaretar sine ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, Frøken Vims! :strix: Nå ble jeg så glad på dine vegne! Så deilig at du kan puste lettet ut!! :strix:

Blir skikkelig sint når jeg leser hva du skriver om sjefen din, Little Princess! :( Det er faktisk 2012, og slik behandling av ansatte skal ikke forekomme. Skjønner godt at du ikke ønsker å være der mer. Snakk med legen din om det. Hvis ikke arbeidsgiveren din kan tilrettelegge arbeidet for deg, kan du heller ikke være der når det går på helsa løs! Jeg har heldigvis veldig greie sjefer, så på jobben min var det bare hyggelige kommentarer å få når jeg fortalte om graviditeten. Men jeg jobber jo i helsevesenet, og her er det maaange kvinner i fertil alder for å si det sånn. ;)

Asanti: Ja, jeg har faktisk fått litt kviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Jeg var på jobb i dag, begynte på 50% sykemelding for å se an hvordan jeg skulle klare meg. Meeeen det gikk ikke bra, jeg stod på jobb lettere apatisk og lidelig kvalm og klarte ikke å gjøre noe som helst, så jeg ble sendt hjem etter 3 timer. Da var jeg ødelagt..

Så nå må jeg ringe legen i morgen og be om 100% sykemelding for en stund framover, helst ut svangerskapet som Niennas sier. For jeg føler det ikke lengre er et alternativ å være på jobb halvtid -jeg må ta hensyn til kollegaene mine også-, men jeg gruer meg så utrolig til å måtte ringe sjefen min å fortelle det at jeg blir helt matt ved tanken..

Hva skal jeg si?? Han syntes jo ikke "grunnen" min er bra nok uansett.. Ååå dette ødelegger så mye av gleden min!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...