Gå til innhold

Hvilken øyenfarge vil barnet få


Gjest villrev

Anbefalte innlegg

Jeg har kullsort hår og mørkebrune øyne. Mannen har noe lysebrunt hår med grønne øyne. Begge er Asiatere fra samme land.

Blir spennende å se hva slags hår/øye-farge barna vil få:-)

Merkelig nok har begge nevøene til mannen(fra to forskjellige søstre) fått grønne/grå øyne uten at noen av foreldrene har hatt det.

Er jo litt morsomt at de har fått øyenene til onkelen sin! Da har han nok sterke gener:-D



Anonymous poster hash: 6d533...c19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Brune øyne er helt vanlig blant etnisk norske nordmenn, spesielt på vestlandet. Noen historikere mener at på slutten av siste istid kom det to grupper med mennesker til norge. Den første kom langs iskanten på kysten, mens den andre var større og kom over østersjøen. Den første gruppen var mer kompakte og hadde brune øyne og mørkt hår, mens den andre var høye og hadde blå øyne og lyst hår.

Da de møttes blandet de gener, og siden den andre gruppen var større ble deres lyse farger vanlige selv om de er ressecive.

Mine egne øyne er grønne med brunt i midten og en kraftig mørkegrå ring rundt. Pappa har brune og mamma har blå med samme mørkegrå ring som meg.



Anonymous poster hash: 2a167...708
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Begge mine sønner har brune øyne, og det synes jeg er litt morsomt, da alle i min familie har knallblå øyne. Alle fire besteforeldre har også blå øyne, den eneste som har brune, er faren deres, så da er nok hans gener sterke, sett i forhold til alt det blå ellers på begge sider.

I tillegg er begge lyse i håret, og det er en fin kontrast til de brune øynene :)

Endret av Whitestripes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine sønner har brune øyne, og det synes jeg er litt morsomt, da alle i min familie har knallblå øyne. Alle fire besteforeldre har også blå øyne, den eneste som har brune, er faren deres, så da er nok hans gener sterke, sett i forhold til alt det blå ellers på begge sider.

I tillegg er begge lyse i håret, og det er en fin kontrast til de brune øynene :)

Høres litt tvilsomt ut at faren til barnet har brune øyne mens hans foreldre igjen har blå begge to. Kan det være at barnets farmor har gjort noe hun ikke skulle ha gjort ca. 9 måneder før faren til barnet ble født?

Anonymous poster hash: 7cfdb...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Høres litt tvilsomt ut at faren til barnet har brune øyne mens hans foreldre igjen har blå begge to. Kan det være at barnets farmor har gjort noe hun ikke skulle ha gjort ca. 9 måneder før faren til barnet ble født?

Anonymous poster hash: 7cfdb...4f8

:ler:

Neppe, men hennes far igjen hadde brune øyne, så det forklarer vel hvorfor hun fikk to sønner med brune øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Neppe, men hennes far igjen hadde brune øyne, så det forklarer vel hvorfor hun fikk to sønner med brune øyne.

I følge standard arveregler kan ikke to med blå øyne få barn med brune øyne. Så denne dama kan nok ha funnet på litt av hvert som ennå ikke folk har funnet ut av.

Anonymous poster hash: 7cfdb...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Whitestripes

I følge standard arveregler kan ikke to med blå øyne få barn med brune øyne. Så denne dama kan nok ha funnet på litt av hvert som ennå ikke folk har funnet ut av.

Anonymous poster hash: 7cfdb...4f8

Vel, hvis du hadde kjent henne, hadde du ikke tenkt den tanken en gang. Ingen regel uten unntak, sies det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du hadde kjent henne, hadde du ikke tenkt den tanken en gang. Ingen regel uten unntak, sies det vel.

Riktig, hun fremstår som anstendig men ingen regel uten unntak. Selvsagt er det veldig sannsynlig at det er som jeg antyder her. Men hvilken rolle spiller nå det.

Anonymous poster hash: 7cfdb...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, hun fremstår som anstendig men ingen regel uten unntak. Selvsagt er det veldig sannsynlig at det er som jeg antyder her. Men hvilken rolle spiller nå det.

Anonymous poster hash: 7cfdb...4f8

helt feil. For det er mer enn ett gen som bestemmer øyefarge.

Anonymous poster hash: 0c9e3...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Riktig, hun fremstår som anstendig men ingen regel uten unntak. Selvsagt er det veldig sannsynlig at det er som jeg antyder her. Men hvilken rolle spiller nå det.

Anonymous poster hash: 7cfdb...4f8

Nå må du slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt feil. For det er mer enn ett gen som bestemmer øyefarge.

Anonymous poster hash: 0c9e3...3b1

Selvsagt er det mulig. Men tar vi for oss alle situasjoner hvor de vi antar er foreldrene har blå øyne og barnet brune, så vil fasiten i de fleste tilfeller være at barnet egentlig har en helt annen far.

Anonymous poster hash: 7cfdb...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det mulig. Men tar vi for oss alle situasjoner hvor de vi antar er foreldrene har blå øyne og barnet brune, så vil fasiten i de fleste tilfeller være at barnet egentlig har en helt annen far.

Anonymous poster hash: 7cfdb...4f8

"Standardregelen" som du lærer på videregående stemmer ikke. Det viser seg at det er mange alleler som koder før øyefarge, dessuten kan mutasjoner oppstå, så blåøyde kan godt få brunøyde barn.

Anonymous poster hash: c2fc7...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den 'øyefargetesten' det er lenket til på første side, og ifølge den, som tok hensyn til både søsken og besteforeldre, skulle jeg med 100 % sannsynlighet hatt blå øyne. Jeg har brun-grønne. Mine foreldre har begge øreflipper, jeg har ikke. Jaja.



Anonymous poster hash: 3e98c...50b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Standardregelen" som du lærer på videregående stemmer ikke. Det viser seg at det er mange alleler som koder før øyefarge, dessuten kan mutasjoner oppstå, så blåøyde kan godt få brunøyde barn.

Anonymous poster hash: c2fc7...5d4

Les innlegget du siterte om igjen. Spesielt den første setningen. Men også resten.

Klarere nå?

Anonymous poster hash: 7cfdb...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den 'øyefargetesten' det er lenket til på første side, og ifølge den, som tok hensyn til både søsken og besteforeldre, skulle jeg med 100 % sannsynlighet hatt blå øyne. Jeg har brun-grønne. Mine foreldre har begge øreflipper, jeg har ikke. Jaja.

Anonymous poster hash: 3e98c...50b

Fri øreflipp er dominant, så klart at du fint kan ha faste.

Anonymous poster hash: 7cfdb...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...