Gå til innhold

Hjemmelaget mat eller ferdig mat?


Me*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Minpin

Når jeg spiser alene blir det som regel ferdig eller halvferdig mat. Føler nesten at det er bortkasta tid når jeg står lenge på kjøkkenet for å lage "ordentlig" mat bare til meg selv. Når jeg spiser med andre, derimot, lager vi alltid mat fra bunnen av. Samme hvis jeg får middagsgjester, da serverer jeg selvsagt ikke frossenpizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er første gang jeg har skjønt at pirking på rettskrivning kan være kjempeirriterende... Skal prøve å slutte å gjøre det selv, etter å ha lest den posten her. Dialekten til TS har vel lite å si for forståelsen her. Jeg sier også fra bånn av, fordi det heter det på min dialekt. Jeg vet at man ikke skal skrive på dialekt her, men fra bånn av skjønner vel alle.

On topic: Jeg lager mat fra bunnen av, eller fra bånn av, hvis jeg har tid. Det skjer ikke så ofte... Men i dag skjedde det! :)

Anonym poster: ae5905d0d8e0efeda59bd9cfe04c9c6c

Er utrolig hva enkelte mennesker faktisk henger seg opp i..

Men overser det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er første gang jeg har skjønt at pirking på rettskrivning kan være kjempeirriterende... Skal prøve å slutte å gjøre det selv, etter å ha lest den posten her. Dialekten til TS har vel lite å si for forståelsen her. Jeg sier også fra bånn av, fordi det heter det på min dialekt. Jeg vet at man ikke skal skrive på dialekt her, men fra bånn av skjønner vel alle.

On topic: Jeg lager mat fra bunnen av, eller fra bånn av, hvis jeg har tid. Det skjer ikke så ofte... Men i dag skjedde det! :)

Anonym poster: ae5905d0d8e0efeda59bd9cfe04c9c6c

Er utrolig hva enkelte mennesker faktisk henger seg opp i..

Men overser det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget mat smaker alltid best:)

Men har vel litt med om man har tid, interesse og ork til det..

Noen varer er halvfabrikat, men aldri sauser, kjøttkaker, karbonader,

Pizza, ja en del mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager det meste fra bunnen, også rundstykker og knekkebrød (men kjøper også frosne rundstykker... litt fordi jeg synes det er kjedelig å elte gjærdeig og ikke har kjøkkenmaskin). Som kvist kjøper jeg yoghurt (naturell), spekemat, pasta (tørr eller fersk) osv. Og av og til frossen ferdigmat som vårruller og pizza selv om jeg kan lage begge deler selv. Jeg bor alene, men synes det er helt ok å lage skikkelig mat til meg selv - i dag hadde jeg reker og salat, dessverre ble aiolien mislykka, men så enkelt er det.. og i går lagde jeg løk- og potetsuppe med hjemmebakte rundstykker og serranoskinke ved siden av.

Mesteparten av matlaginga lærte jeg meg da jeg hadde samboer, men han var helt ureflektert på området og presterte gjentatte ganger å si han likte Toro tomatsuppe bedre enn min hjemmelagde (selv når jeg anstrengte meg for å få den så streit som mulig). For meg er matlaging og det å være bevisst på hva man putter i seg såpass viktig at jeg tror en potensiell kjæreste også må være litt på nett. Selv om jeg forstår man har forskjellige prioriteringer. Jeg kommer sikkert aldri til å bli noen gourmetkokk eller renne ned dørene til luksusrestauranter, men setter pris på denslags også :)

Anonym poster: 80c5e2603176cc0c1d547cdaa1ea2af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca 40 / 60 tenker jeg (40 er hjemmelaget). Har faktisk funnet en soppsaus på pose som er overraskende god. Ellers lager jeg stort sett saus selv.

Edit for å legge til at kaker og rundstykker baker jeg selv.

Endret av Ixnay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Helt fra bunn av vil si at man lager pastaen selv, saus og alt. Det gjør jeg aldri/sjelden.

Alltid posesaus til kjøtt, men oste- eller pastasaus kan jeg lage fra bunn. Pasta osv. er alltid kjøpt, og kjøper en del ferdig kjøttdeig (det er også halvfabrikat).

Så sjelden HELT fra bunn av, men ofte blir det litt ordentlige middager jeg bruker tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _La Femme

Jeg lager mat fra bunnen av nesten hver dag. Det er veeeldig sjeldent jeg ikke lager fra bunnen av. Det eneste jeg kjøper delvis ferdig, er saus (på pose), og tørrvarer som f.eks. pasta. Jeg er utrolig dårlig på sauser. Jeg elsker å lage mat og jeg elsker å spise. Og med min eksperimentering på kjøkkenet har jeg funnet fram til at hjemmelaget mat er sååå mye bedre enn ferdigmat.

Jeg mener at om du åpner et glass Dolmiosaus og har over kjøttdeigen, er det ikke hjemmelaget mat. I mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lavkarber blir jeg ofte nødt til å lage all mat, men jeg spiser gledelig ferdigmat når jeg en sjelden kan få det. Jeg skal ærlig talt si at det er mye ferdiglaget mat som er god.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad i å lage mat og lager mye fra bunnen av, men jeg helt ærlig ikke problemet med å bruke både hel- og halvfabrikat i ny og ne.

I går og i dag var middagen laget fra bunnen av, dagen før spise vi pølse i brød, og verken pølsene eller brødet var hjemmelagt. ;)

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uklare grenser på hva som egentlig er halvfabrikat, men i det store og det hele så bruker jeg jo kjøttdeig, tørr pasta og fond fra butikken. Den typen ting. Jeg lager egne pølser og kverner eget kjøtt, men det er ikke hele tiden. Jeg bruker svært sjelden halvfabrikat av typen sauser, supper og gryteretter, men jeg bruker desto oftere helfabrikat som brød, Dolmiosaus og ferdigpizza/ferdigmiddager. Sistnevnte mest på jobb siden matlagingsmulighetene der er begrensede.

Blir litt vanskelig å gi en brøk på det, men kanskje 70/30 der 70 er fra bunnen av? Det er selvsagt helt avhengig av hva man mener med fra bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alt fra bunnen av. Når det gjelder middager så er det like lett som å lage en toropose. Helt alvorlig, det tar ikke lenger tid å åpne en boks hakkede tomater og hive i litt krydder enn det gjør å rive opp en toropose og måle opp 2 dl vann. Når det i tillegg smaker bedre, og er sunnere, og ofte billigere, så ser jeg ingen grunn til å kjøpe posemat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Borghild

jeg trosser "alle" på KG med å si jeg liker ferdigmat aller best!!

Det er en skam å innrømme her på KG, men det er fakta at jeg liker toro best :P

Mange her nekter for at de nooooen sinne bruker halvfabrikata, men jeg nekter å tro dem......

Haha, ja det er en skam her på kg å like og ikke minst bruke ferdigmat! Og om nesten ingen bruker det, hvorfor i all verden selger det så bra da? Blir som med se og hør det.

Jeg spiste mye ferdigmat før, men nå MÅ vi lage det meste fra scratch fordi jeg har utviklet glutenallergi i voksen alder og det aller meste av ferdigmat inneholder hvetemel. Men gud hvor jeg savner å kunne ta meg en mr lee etter jobben eller ikke minst de gode minipizzaene og pirogene fra Billys og hva alt heter. Mange gode ferdige sauser også, men er jo mel i alle.

Heldigvis er det gubben som lager mat her i huset og han er superflink til å lage mat. Hadde jeg måttet lage maten hadde det ikke blitt mye mat gitt. Ikke kan jeg lage mat for jeg er verdens verste kløne på kjøkkenet og dessuten er det kjedelig!

Og Toro har mye bra! Glutenfri muffins og vaffelmix er helt supert! Tilsett vann og margarin, stek og ferdig!

Endret av Borghild
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesiren

Jeg er også lavkarber, så kan med hånden på hjertet si at det ikke finnes en eneste Toro-pose i mitt kjøkkenskap :) Men synes faktisk Toro gjør en ok jobb jeg med noen av grytene sine, som f.eks den der Bali gryten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste her blir laget fra bunnen av.

Tar ikke mye lengre tid heller når man først har blitt trygg på det man skal lage. Sparer en hel del penger på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _La Femme

Nå lagde jeg nettopp en oppgradert versjon av Mac & Cheese. Jeg kokte makaroni, lagde en saus basert på bl.a. kyllingkjøttdeig løk, hvitløk, chili, tomater, urter, brunsukker og spisskummin. Lot den putre sammen en god stund før jeg helte sausen over makaronien i en ildfast form. Gratinerte det så i ovnen med ost på toppen, og strødde over persille.

Greit nok, jeg slaktet ikke kylling og lagde kyllingkjøttdeigen, og jeg kjøpte makaronien på Rema 1000. Men jeg satte sammen alle ingrediensene til èn velsmakende rett, så jeg vil kalle det hjemmelaget. Det kostet veldig lite, og tok meg bare 45 minutter (mye dødtid innimellom til å rydde litt på kjøkkenet, osv).

Folk må gjøre som de vil. Å kjøpe ferdig Toro gryter er helt greit for meg, men jeg foretrekker hjemmelagd mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...