Gå til innhold

Fjordland som er utgått på dato (men som er nedfrosset)


super-s

Anbefalte innlegg

For en stund siden kom pappa med masse fjordlandmat til meg som gikk ut på dato noen dager senere (han driver en matbutikk). Han ba meg om å fryse det ned, og sa at det da ikke var farlig å spise det når det var gått ut på dato.

Men så har det seg sånn at jeg er veldig skeptisk på mat som er gått ut på dato, så jeg ville spørre her om noen vet om det går bra å spise det?

Håper på svar fort, er sulten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du frøs det ned før det gikk ut er det ikke noe problem. Det er jo detfor vi fryser ned mat, for at det skal holde lengre :) Det står antagelig på pakkene hvor lenge de kan ligge fryst også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge produktet ikke har vært fryst ned flere ganger er det ingen fare. Varm opp og god middag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barista

Det er ingen problem! :-) Er selv ekstremt kresen på det, men jeg hadde ikke brydd meg så lenge:

1. du frøys de ned ett par dager før de gikk ut på dato

2. de har ikke ligget i fryseren i mange måneder

3. du tar det opp dagen før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem! :-) Er selv ekstremt kresen på det, men jeg hadde ikke brydd meg så lenge:

1. du frøys de ned ett par dager før de gikk ut på dato

2. de har ikke ligget i fryseren i mange måneder

3. du tar det opp dagen før

Ehm, så lenge man fryser det ned før ELLER iløpet av siste forbruksdag så går det bra

Anonym poster: 26055cb05f103f7b9d1c3a603d7144c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er så redde for denne datoen på maten. Det er bare å lukte på og smake på i tilfelle du er i tvil. Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barista

Ehm, så lenge man fryser det ned før ELLER iløpet av siste forbruksdag så går det bra

Anonym poster: 26055cb05f103f7b9d1c3a603d7144c9

Ehm?

Dette handler om meninger. Du kan mene at det er greit å fryse ned på samme utløpsdato, jeg gjør ikke. Jeg ga ingen fasit, men hvis du leser nøye, så skriver jeg at for min del, så holdt ovennevnte kriterier.

Hvis du fryser det ned på utløpsdato, og tar det opp dagen før, så har det i teorien gått en dag over.

TS sier hun er skeptisk til det, og når jeg selv er kresen på det så ytrer jeg min mening. Jeg ville ikke spist det 1 dag over. Noen matvarer kan jeg la gå over, men ikke melkematvarer. Og fjordland er ofte bestående av melk.

Dessuten selv om du fryser noe, så går det ikke til fulle utløpsdatoer. F.eks. Dersom du fryser ned en kjøttdeig som går ut på dato om to uker, lar den ligge 2 mnd i fryseren, for å så ta den opp. Da kan den ikke ligge ytterligere 2 uker i kjøleskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...