Gå til innhold

Ultralyd uke 11


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er redd for å få et barn med downs eller store misdannelser. Kan man få svar på dette i uke 11? Siden retten for selvbestemt abort er uke 12, må man vel kunne få viktig info før den tId eller?

Anonym poster: a0d02ef1a42665ecda719cc8030ccd9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk.Franzen

Ja, har hørt at man kan se det da. Dersom man finner noe på ordinær ultralyd kan man uansett ta senabort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hørt at man kan se det da. Dersom man finner noe på ordinær ultralyd kan man uansett ta senabort. :)

Er det noe man sjekker uansett eller må man be om at de skal se etter sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe man sjekker uansett eller må man be om at de skal se etter sånt?

Det er jo derfor man tar ultralyd, for å sjekke om alt er ok.

Anonym poster: 13dd8446bcb16368976b36026bc4b620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på tidlig UL fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig på møte opp og be dem sjekke etter downs. Man må i samtaler med genetiker og f.eks til oslo for å foreta en nakkefold screening. Hørtes ut som alt for mye styr.

Hadde ikke klart å ta abort uansett etter å ha sett babyen på skjermen. Om ikke det var noe alvorlig galt da seff.

Ellers så sjekka de at alt så normalt ut. Gikk ikke så grundig til verks siden ungen bare ca 4 cm. For meg var det viktig å se at babyen levde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hørt at man kan se det da. Dersom man finner noe på ordinær ultralyd kan man uansett ta senabort. :)

Jeg er gravid i uke 18 og har kjent daglige spark den siste uken. Skulle de finne misdannelser på den ordinære ultralyden, hadde abort uansett vært et uaktuelt tema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, hvor langt ut i svangerskapet kan man ta senabort?

Anonym poster: a0d02ef1a42665ecda719cc8030ccd9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Jeg er gravid i uke 18 og har kjent daglige spark den siste uken. Skulle de finne misdannelser på den ordinære ultralyden, hadde abort uansett vært et uaktuelt tema :)

Jeg er også i uke 18, og har kjent spark siden uke 16. Tror likevel jeg hadde tatt senabort dersom det var noe galt. Spørs selvfølgelig på hva det er. Downs osv er abortgrunn for meg, men hareskår osv er ikke.

Og til den over. Tror det er uke 20 som er siste mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at det ikke var fosterdiagnostikk men en sjekk for å se om alt var normalt da jeg var på tidlig ultralyd. Med andre ord ville de ikke sjekke dette. MEN her hadde det uansett ikke vært noe tema med abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 11 er et ypperlig tidspunkt å sjekke for Downs på. Jeg har tatt ultralyd den uken i begge svangerskap og uoppfordret blitt fortalt at nakkefolden var helt normal (ergo liten sannsynlighet for Downs).

I Norge sier abortlovgivningen at vi kan ha selvbestemt abort til og med uke 12. Mellom 12. og 18. Uke kan abort innvilges av en nemnd hvis ett eller flere kriterier er til stede, blant annet stor psykisk belastning for mor, fare for sykdom hos barnet eller graviditeten er resultat av voldtekt. Etter uke 18 er ikke abort lov, med mindre det finnes ekstremt tungtveiende grunner for det, og når et foster kan leve utenfor mor er abort ikke lovlig på noe grunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...