Gå til innhold

Over hvor lang tid kunne du fått deg til å spurt om du kunne få komme på besøk til noen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager dum tittel, men jeg er litt satt ut her:

Fikk akkurat telefon fra ei venninne med spørsmål om hun kunne få komme på besøk i to uker fra neste uke...? Den første uken skal datteren også bo her, mens den andre uka skal datteren være ei uke hos faren sin, også skal venninnen min "vente her" slik at hun slipper å kjøre tur/retur flere ganger på kort tid. Hun bor flere timer unna, er ei veldig god venninne og vi ses sjelden, men jeg kjente jeg ble helt satt ut. Kunne aldri falt meg inne å spurt om å få bo hjemme hos noen over så lang tid, men kanskje det bare er meg?? Hun ordner seg selv (finner seg mat, drikke, setter seg med en bok osv) og oppfører seg som hun er hjemme, så hun er ikke no ekstra jobb egentlig, men allikevel er hun jo her, og det er jo naturlig at hun må/bør inkluderes i alle planer... Mannen og jeg har bare to uker ferie sammen i sommer pga stengt barnehage, og jeg ikke fikk ferie når jeg ville, og det er nettop disse to ukene... Kjenner jeg gruer meg litt mer enn jeg gleder meg nå. Syns ikke jeg har samvittighet til å si nei heller, siden hun da må kjøre tur/retur der en vei er nesten 10 timer... Hun har ingen andre i området hun kan bo hos, da de fleste vennene våre enten akkurat har fått barn eller er på ferie.

Noen tanker?? Er det bare jeg som er sær som syns det er rart å spørre om å få bo hos noen så lenge?

Anonym poster: 24614aa79c0bfec84824e8868cc5cf8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja,jeg syns det er sært ,det er jo veninna di, hadde ikke du spurt hvis det hadde vært omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å si nei :)

Eg hadde syns det var ganske rart (ihvertfall i så lenge som to uker) og om det var de eineste ferieukene mine, så hadde det definitivt vært uaktuelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hun over her i at det hadde vært uaktuelt hvis det hadde vært ferieukene mine :) . Men skjønner veeeldig godt at det er vanskelig å si nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constance

Jeg ville følt på samme måte som det du beskriver. Synes egentlig det er litt frekt å spørre om å få bo to uker hos deg om hun vet dette er de eneste to ukene du og mannen din har ferie sammen. Samtidig er det vanskelig å si nei til en god venninne, og man ønsker gjerne stille opp.

Har hun noen mulighet til å kun være der den uken datteren skal bo hos faren mens hun venter etter leveringtil henting, altså korte ned med en uke da hun alikevel skal ha datteren hos seg selv?

Jeg tror jeg ville ringt henne, snakket tydelig og forklart at jeg selv trenger en uke der det kun er meg og mannen min siden dette er så sjeldent og at dere evt. har lagt noen planer selv.

Så kan man møtes på halvveien med en uke f.eks:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

det er jo naturlig at hun må/bør inkluderes i alle planer.

Anonym poster: 24614aa79c0bfec84824e8868cc5cf8b

Du må jo ikke inkludere henne i alle planer, i betydningen at hun må være med hvis du skal noe med familien utenfor hjemmet. Du kan heller se det sånn at du har en god venninne til å passe boligen og vanne plantene mens du er borte.

Er hun en god venninne er hun nok også forståelsesfull for at hun ikke blir invitert med på den eneste ferien du og mannen din har sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minpin

Jeg blir overlykkelig hver gang jeg får besøk av mine nære venner som bor langt unna og ville ikke engang vurdert å si nei om noen av dem hadde spurt om å få bli i to uker. Hadde jeg hatt ferie ville det jo vært ekstra koselig, for da hadde mulighetene til hva vi kunne funnet på vært flere. Du sier jo selv at hun oppfører seg som om hun skulle vært hjemme, så du trenger jo absolutt ikke å inkludere henne i alt. Hun skjønner vel at to uker er ei stund og at du har et liv utenom også.

Jeg synes dog ikke at du skal si ja hvis du egentlig ikke vil ha besøk av henne. Da blir det jo bare kjipt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minpin

Jeg ville følt på samme måte som det du beskriver. Synes egentlig det er litt frekt å spørre om å få bo to uker hos deg om hun vet dette er de eneste to ukene du og mannen din har ferie sammen. Samtidig er det vanskelig å si nei til en god venninne, og man ønsker gjerne stille opp.

Har hun noen mulighet til å kun være der den uken datteren skal bo hos faren mens hun venter etter leveringtil henting, altså korte ned med en uke da hun alikevel skal ha datteren hos seg selv?

Jeg tror jeg ville ringt henne, snakket tydelig og forklart at jeg selv trenger en uke der det kun er meg og mannen min siden dette er så sjeldent og at dere evt. har lagt noen planer selv.

Så kan man møtes på halvveien med en uke f.eks:)

Sier meg forsåvidt enig i dette. Dersom hun kunne vært hos deg kun den uka dattra er hos faren, slik at du får tid alene med familien din også, ville jo det vært det aller beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er sært, spesiellt med tanke på ferieløsningen deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt forskjell fra kultur til kultur og hvordan man er vokst opp, men jeg syntes slikt er hyggelig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke typen som orker å ha folk i huset så lenge, så jeg hadde kanskje foreslått en mellomløsning?

Hyggelig med besøk, men ikke i 2 uker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hennes situasjon, hadde nok også jeg spurt - men lagt til at "du må bare si fra hvis det ikke passer, altså".

Og i din situasjon hadde jeg forklart at det ikke passer så godt, da det er akkurat de to ukene du og mannen har ferie sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke du er sær. I mitt hode går det en grense for selvinviterte gjester på sånn omtrent 4 dager. Utover det begynner det å høres mye ut, selv om jeg gjerne kunne invitert en god venninne på et ukesopphold og satt stor pris på det om hun takket ja.

Men to uker er mye uansett hvor selvgående gjesten er, og det blir i ditt tilfelle ikke det minste bedre av at det er de to eneste ukene du og mannen din har ferie samtidig. Dere blir vel ganske låst med henne i huset?

Kanskje hun kan passe huset en av de to ukene mens dere selv reiser vekk (hvis dere likevel hadde planer om å reise bort en tur)?

Ellers så er jo alternativet med at hun bor der bare i den uka mens hun "venter på datteren" en bra løsning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var ganske frekt av venninnen din. To uker er MYE. Det hadde vært helt uaktuellt for min del å si ja. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å si at nei, dessverre, det passer ikke, for det er bare disse ukene jeg og mannen har tid sammen i sommer. At hun må kjøre 10 timer hver vei synes jeg ikke er så ille, når det er såpass mange dager imellom.

Jeg er introvert, og liker IKKE å ha gjester boende hos meg. Selv om de er de næreste av venner, eller til og med familie, så slapper jeg ikke helt av med folk i huset.

Når man inviterer seg selv på overnattingsbesøk hos andre så tenker jeg max en helg er "lov".

Anonym poster: c3bda0758f1bba268d3905be5233c584

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt hvor godt dere kjenner hverandre. Hadde jeg hatt hus og ledig gjesterom, samt at det hadde vært en god venninne, så hadde jeg bare syntes det hadde vært koselig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her.

Oi, tusen takk for overveldene mange svar!!! :) Og jeg må si jeg er lettet over at så mange forstår meg...

Den første uken har vært planlagt lenge, og vi har allerede kjøpt biletter til flere ting som skjer den uken, så jeg kan ikke spørre om de kan komme senere enn lørdagen. Barna kommer til å bli så skuffet hvis de ikke får være med på alt vi har lovet dem. MEN, jeg kom på at hun nevnte for en tid tilbake at når hun først kjørte så langt burde hun ta seg tid til de ekstra tre timene nordover til en by der hun har et annet vennepar, så jeg tror jeg skal ringe henne og forslå at hun kan ta turen opp der noen dager den andre uken... At mannen og jeg bare har to uker sammen burde være argument nok, men dette er også første sommeren vi har vært i jobb siden barn nr 3 kom, så jeg har gledet meg til en uke hjemme alene uten stress bare oss fem...

Jeg er ganske så sikker på at hun kommer til å forstå meg!!!

Mulig det var en desperat handlig fra hennes side, da hun fikk vite at faren til datteren hadde ment å sette datteren på seks år på fly sørover, noe som bl.a. inkl ett flybytte.

Tusen tak for mange tilbakemeldinger!!! :)

Anonym poster: 3ca38045f1ea27cc7e772e196183fc83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes to uker er litt i det lengste laget, og i dette tilfellet så synes jeg det er bra med et kompromiss som det blir nevnt i tidligere poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...