Gå til innhold

Menssmerter utenom mensturasjonsperioden


Papilio

Anbefalte innlegg

Jeg opplever ofte følelsen av menssmerter i tiden mellom mensturasjon. DIsse kan både være like skarpe som menssmertene, eller bare kjennes som en ubehagelig "tyngde".

Er det noen andre som har det slik?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er undersøkt av lege og gynekolog uten at de fant noe galt med meg. Legen min (som også er kvinne) forklarte det med at det er forskjell på kvinner og npen har slike smerter uten at det kunne forklares og uten at det nødvendigvis er noe galt av den grunn. Jeg synes dette er litt frustrerende og ønsker derfor å høre erfaringer og kanskje noen råd fra dere i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du hvor du er i syklusen når du kjenner det da?

Kan det være eggløsningen du kjenner?

Jeg kjenner eggløsningen godt og det kan minne om menstruasjonssmerter. På det verste har jeg også smerter opp mot en uke.

Anonym poster: cf8c57cb7f94c88d9f058451f1b427e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at jeg går på p-piller, så dermed har jeg ikke eggløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sterkere eggløsningssmerter enn menssmerter, men siden du ikke har eggløsning vet jeg ikke.

Anonym poster: 1607c32cfec0755a4b25a2d0c5ca4ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sterkere eggløsningssmerter enn menssmerter, men siden du ikke har eggløsning vet jeg ikke.

Anonym poster: 1607c32cfec0755a4b25a2d0c5ca4ebf

Hehe, nei det blir ikke helt det samme da. Men skulle ønske det var forklaringen, det hadde vært så grei forklaring. Noen andre der ute, på p-piller, som opplever det samme som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tomtom

Har opplevd det samme.

Smerter midt i pillebrett. Fikk forklaring på at man kan ha "eggløsningssmerter" selvom man går på piller :) Og jeg har kraftige menssmerter hver uke ca en uke etter mensen er ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også dette problemet, hvis eggløsningen er de smertene som kommer nesten nøyaktig 14 dager før mensen starter(?)...

MÅNEDEN MIN:

Dag 1-7: To uker før mensen får jeg masse "cravings" på sjokolade og hvete (jeg er veldig tynn men jeg går opp 1-2 kilo før mensen hver måned, mister disse kiloene automatisk etter mensen...) Merker litt humørsvigninger allerede 2 uker før mensen (humørsvigninger grunnet eggløsning hvis det er mulig??). Får smerter og litt blødninger allerede 2 uker før mensen, nesten like mye blod som ved mensen bare tynnere (eggløsningen?)

Dag 7-14: Ekstremt dårlig konsentrasjon "som å være i en tåke" i 7 dager. Vanskelig å jobbe, vanskelig å ta avgjørelser i en hel uke. Og jeg er høyt utdannet og har en litt krevende jobb! :tristbla:

Dag 14-22: Mensen som var i 8 dager (noen ganger 9...) med sterke smerter i 4 dager.

Dag 22-30: Den eneste uken i måneden hvor jeg føler meg 100% bra! :)

...Men så er det på'n igjen... :frown:

Det føles så meningsløst! Jeg er 30 og er av typen som virkelig ikke ønsker barn (er stemor, det holder for meg). Hvis det å fjerne livmor/eggstokker hadde vært en rask og bivirkningsfri operasjon så hadde jeg gjort det med én gang! Føler at mensen ødelegger så mye i livet mitt.... :( Kan og vil ikke begynne med p-piller eller hormoner for å stoppe mensen fordi blodpropp ligger i familien min... :(

Legemiddelindustrien kunne ha funnet opp en hormonfri-pille som gjør at man slipper mensen uten hormoner, men de er "sponset" av Libresse og Tampax...så slike piller kommer ikke på markedet. :tunge1:

Anonym poster: 7c30a4abad33ecf7104f3c870e4b7214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også mensensmerter når jeg ikke har mensen. Hadde det før jeg begynte på p-piller og har det også nå når jeg går på p-piller. Har det ikke på noe fast tidspunkt, kan være en uke før mensen, to og tre.. Har trodd det var normalt, men nå ble jeg litt redd når du sa det kunne være noe feil :s

Vet du hvordan sykdommer eller hva det kan være? Bør jeg også bli sjekket opp av lege og gynekolog? :sjenert:

Anonym poster: a5bb53da4a9f4ae0ee6cf600bc7f51ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har det slik, og jeg har endometriose.

Man kan noen ganger mistenke endometriose utifra ultralydbilder, om det spesielle cyster på eggstokkene, mens i mange tilfeller ser man ingenting, og diagnosen kan ikke stilles uten laparoskopi (kikkhullsoperasjon).

Om du synes smertene er veldig plagsomme ville jeg bedt opp en ordentlig utredning. Hvis ikke, kan du bare fortsette som du gjør, og fortsett med p-piller. Endometriose behandles gjerne med p-piller, ta dem gjerne sammenhengende uten pause slik at du hopper over menstruasjonen og se om du da opplever noen bedring. Man trenger strengt tatt ikke ha mensen hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...