Gå til innhold

Exen nekter å gi barnaspass


Zeus

Anbefalte innlegg

Jeg har konflikt gående med exen vedr oppgjør etter samlivsbrudd. Barna og jeg skal reise til utlandet i sommerferien og nå nekter han å gi meg barnaspass. Han bruker dette som pressemidler for å få viljen sin. Vi har barna 50-50 men barna er fortsatt registrert i hans (der vi bodde sammen før) adresse. Dvs at jeg flyttet ut. Jeg er opprinnelig fra et annet land i europa, har norskpass selv. Familien min bor fortsatt i mitt hjemmeland. Barna gleder seg til å reise ditt og være sammen med familien. I tillegg er min far alvorlig syk, fikk kreft:-( Derfor er det ekstra viktig at vi reiser ditt og kanksje hilser min far for siste gang!!!

Vet noen om han kan virkelig nekte barna reise til utlandet?

Endret av Zeus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dersom man anser det for stor sjanse for at barna ikke kommer tilbake. Og det du skisserer er jo typisk tilfelle der mor/far reiser på ferie til hjemlandet med barna og ikke kommer tilbake.

Men du må ta kontakt med politiet og forklare saken, er de på din side hjelper de deg med nye pass/nødpass.

Anonym poster: 8c5836ea8b96b6b50759a931fb7c771c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vet veldig godt at jeg reiser tilbake. Vi var i hjemmelandet mitt i fjor også, det var ikke problem. Han bare bruker dette mot meg for å få viljen sin.

Mener du at jeg kan snakke med politiet før jeg reiser eller på flyplassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vet veldig godt at jeg reiser tilbake. Vi var i hjemmelandet mitt i fjor også, det var ikke problem. Han bare bruker dette mot meg for å få viljen sin.

Mener du at jeg kan snakke med politiet før jeg reiser eller på flyplassen?

Du må snakke med politiet lenge før du reiser. Ta kontakt med de på mandag.

Anonym poster: 8c5836ea8b96b6b50759a931fb7c771c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vet veldig godt at jeg reiser tilbake. Vi var i hjemmelandet mitt i fjor også, det var ikke problem. Han bare bruker dette mot meg for å få viljen sin.

Mener du at jeg kan snakke med politiet før jeg reiser eller på flyplassen?

Du kan selvfølgelig snakke med politiet. Dessverre så vil det ikke ha noen hensikt.

Du må ha både barnas pass og samtykkeerklæring fra far, for å ta barna dine med ut av Norge.

Kanskje du bare skal legge turen på is, til konflikten går over?

Anonym poster: 2a1f8f55c208fd7a3a5be6e42e98c4c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig snakke med politiet. Dessverre så vil det ikke ha noen hensikt.

Du må ha både barnas pass og samtykkeerklæring fra far, for å ta barna dine med ut av Norge.

Kanskje du bare skal legge turen på is, til konflikten går over?

Anonym poster: 2a1f8f55c208fd7a3a5be6e42e98c4c9

Jeg kan dessverre ikke. Min far er alvorlig kreft syk. Vi må reise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan dessverre ikke. Min far er alvorlig kreft syk. Vi må reise!

Du kan reise, men ikke mye du kan gjøre med tanke på å ta barna med.

Anonym poster: 450c1f7244b32c36c8f68255b3ee46fb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke. Min far er alvorlig kreft syk. Vi må reise!

Då bør du ordne det slik at du reiser så fort du kan til far din. Det er ikkje høve til å ta med borna før dei har passa sine + skriftlig godkjenning frå far på at du kan ta dei med ut av landet.

Kjipt, men det er det som er situasjonen no.

:klemmer:

Anonym poster: 2a1f8f55c208fd7a3a5be6e42e98c4c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om tilfeller der politiet har tatt kontakt med den som tilbakeholder passet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna dine ?

Og hvor lenge er det siden det ble slutt mellom dere ?

Min datter sitt pass har gått ut nå,jeg tok kontakt med politiet på mandagen som var og de har sendt en oppfordring til hennes pappa via brev om at han skal skrive under,da har han 14 dager på seg til og svare. Om han ikke svare kan jeg uansett søke om pass til henne da det er gått 14 dager på lik linje som andre. Men nå er dette snakk om att vi bor i Norge og dette er ett gammelt brudd.

Tror jeg hadde reist og besøkt fam uten barna mine jeg om det var sånn ,dessuten har dere 50 50 .

Min dattter har ikke sett pappaen sin på 4 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

er oppi akkurat det same

eit pass tilhøyrer barnet ikkje faren. politiet her seier at om han ikkje leverar frå seg passet skal dei ta saka. han kan ikkje nekte deg å reise i og med at han har skrive under på passøknaden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien din er veldig trist. Likevel er jeg glad det ikke er så lett å få pass til barn hvis foreldre med utenlandsk opprinnelse, skjønt de fleste barn blir kidnappet og tatt ulovlig ut av Norge.

Det er ingen som kan bekrefte at du virkelig kommer tilbake med barna siden familien din bor i ditt opprinnelseland. Det er vel det han er redd for?

Jeg ville dratt uten barna, eventuellet spurt om eksen vil bli med så han kan ta med barna hjem til Norge etter endt tur.

Anonym poster: 7ddee8a0324261f50b1b78eff30c1ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er oppi akkurat det same

eit pass tilhøyrer barnet ikkje faren. politiet her seier at om han ikkje leverar frå seg passet skal dei ta saka. han kan ikkje nekte deg å reise i og med at han har skrive under på passøknaden....

Han kan nekte å gi ut pass, dersom han mistenker at barna ikkje kjem til å komme tilbake.

Han kan også nekte å lage eit slikt tilleggskriv som tillet mor å ta borna ut av landet.

Det er altså 2 ting mor må få av far, før ho kan ta dei ut av landet.

Og sidan dette paret tydeleg er i ein konfliktsituasjon, så vil det bli heller vanskeleg å få politiet til å presse han til å gje frå seg passa til ho.

Anonym poster: 2a1f8f55c208fd7a3a5be6e42e98c4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kan nekte å gi ut pass, dersom han mistenker at barna ikkje kjem til å komme tilbake.

Han kan også nekte å lage eit slikt tilleggskriv som tillet mor å ta borna ut av landet.

Det er altså 2 ting mor må få av far, før ho kan ta dei ut av landet.

Og sidan dette paret tydeleg er i ein konfliktsituasjon, så vil det bli heller vanskeleg å få politiet til å presse han til å gje frå seg passa til ho.

Anonym poster: 2a1f8f55c208fd7a3a5be6e42e98c4c9

Han kan ikke nekte å gi tilbake passene nei. Det er kun retten som kan beslutte utreiseforbud, ikke forelderen.

Nekter han mor å ta med barna på ferie, må han gå til retten med saken.

Anonym poster: e0d38f95b296aef366af80cc14316d53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er oppi akkurat det same

eit pass tilhøyrer barnet ikkje faren. politiet her seier at om han ikkje leverar frå seg passet skal dei ta saka. han kan ikkje nekte deg å reise i og med at han har skrive under på passøknaden....

Han kan selvfølgelig ikke nekte TS å reise. ALENE.

Selv om han har skrevet under på søknaden om pass, så er det ikke det samme som samtykke til å ta barna ut av landet.

Anonym poster: 2a1f8f55c208fd7a3a5be6e42e98c4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

§ 41. Utanlandsferd med barnet.

Den som har sams foreldreansvar eller foreldreansvaret åleine, kan ta barnet med på stuttare utanlandsferder. Har foreldra sams foreldreansvar, kan retten i orskurd setje forbod mot utanlandsferd med barnet, dersom det er uvisst om barnet vil kome attende. Forbodet kan gjelde ei enkelt reise eller ålment, og kan også setjast i ei sak om foreldreansvaret, kven barnet skal bu saman med eller samværsrett. Retten kan ta førebels avgjerd for tida fram til saka er endeleg avgjord.

I sak der det vert nedlagt reiseforbod, skal barnet førast ut av passet til den som vil forlate landet, eller barnet sitt pass skal trekkjast attende, eller barnet kan setjast bort til andre på forsvarleg måte til saka er avgjord.

Dersom det er fare for at barnet ikkje vil kome attende, kan politiet leggje ned førebels utreiseforbod fram til saka kan handsamast av retten. Andre stykket gjeld tilsvarande.

Den av foreldra som ikkje har foreldreansvaret, kan ikkje reise til utlandet med barnet utan samtykkje frå den som har foreldreansvaret. Retten kan likevel etter krav frå den som vil reise, gje samtykke til utanlandsferd med barnet når det er openbert at barnet vil kome attende. Første stykket tredje og fjerde punktum gjeld tilsvarande for samtykkjet.

Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), endra med lov 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 43 a (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

Anonym poster: e0d38f95b296aef366af80cc14316d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 41. Utanlandsferd med barnet.

Den som har sams foreldreansvar eller foreldreansvaret åleine, kan ta barnet med på stuttare utanlandsferder. Har foreldra sams foreldreansvar, kan retten i orskurd setje forbod mot utanlandsferd med barnet, dersom det er uvisst om barnet vil kome attende. Forbodet kan gjelde ei enkelt reise eller ålment, og kan også setjast i ei sak om foreldreansvaret, kven barnet skal bu saman med eller samværsrett. Retten kan ta førebels avgjerd for tida fram til saka er endeleg avgjord.

I sak der det vert nedlagt reiseforbod, skal barnet førast ut av passet til den som vil forlate landet, eller barnet sitt pass skal trekkjast attende, eller barnet kan setjast bort til andre på forsvarleg måte til saka er avgjord.

Dersom det er fare for at barnet ikkje vil kome attende, kan politiet leggje ned førebels utreiseforbod fram til saka kan handsamast av retten. Andre stykket gjeld tilsvarande.

Den av foreldra som ikkje har foreldreansvaret, kan ikkje reise til utlandet med barnet utan samtykkje frå den som har foreldreansvaret. Retten kan likevel etter krav frå den som vil reise, gje samtykke til utanlandsferd med barnet når det er openbert at barnet vil kome attende. Første stykket tredje og fjerde punktum gjeld tilsvarande for samtykkjet.

Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), endra med lov 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 43 a (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

Anonym poster: e0d38f95b296aef366af80cc14316d53

Which means?

Anonym poster: 2a1f8f55c208fd7a3a5be6e42e98c4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Which means?

Anonym poster: 2a1f8f55c208fd7a3a5be6e42e98c4c9

Det står klart og greit i loven at så lenge begge har felles foreldreansvar, kan ikke en av partene nekte den andre å ta med barnet på ferie. Skulle man ha grunnlag for å tro at forelderen ikke kommer tilbake med barnet, må man gå til retten med saken.

Anonym poster: e0d38f95b296aef366af80cc14316d53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står klart og greit i loven at så lenge begge har felles foreldreansvar, kan ikke en av partene nekte den andre å ta med barnet på ferie. Skulle man ha grunnlag for å tro at forelderen ikke kommer tilbake med barnet, må man gå til retten med saken.

Anonym poster: e0d38f95b296aef366af80cc14316d53

Nei, men den som sitter på passet kan trenere reisen, da man har to uker på å svare på politiets begjæring om utlevering av passet til andre forelderen.

Anonym poster: ccd941a6494b6f1000bec2b66960cd45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...