Gå til innhold

--PCOS--


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har nettopp fått vite at jeg har en "moderat" utgave av PCOS.

Har stabil syklus med EL mellom dag 14-17 hver mnd. Gyn sa jeg har 12 små cyster på eggstokkene,og at jeg har en moderat utgave av pcos. Sliter ellers med hårvekst og acne. Ble gravid på 1 forsøk, men mistet i ma uke 12. Er redd jeg i tillegg har insulinresistens, venter på blodprøvesvar....håper så inderlig at jeg er frisk og rask, bortsett fra den dumme pcos`en.

-Er det slik at sykdommen alltid kommer ETTER prevensjonsslutt? for min del p-piller.

- Kan jeg slanke av meg pcos? er 15 kg overvektig, som nå skal bort så fort som fy

- Vanlig at antall cyster øker?

-Vanlig at cystene øker i størrelse?

.Hvor mange cyster har du?

- Vanlig at vi med pcos har 12 mangel?

- Hvordan mvet jeg om jeg er insulinresistent?

-Hvordan har dere andre med pcos gått raskt ned i vekt?? (ønsker ikke lavkarbo)

-Dere med PCOS og/eller insulinresistens, hvordan hindre at insulinresistensen går over til å bli diabetes type 2????

-Kan man ved PCOS og insulinresistens ikke spise noe potetegull, sjokolade, brus, snacks etc overhodet? =(

-Hva gjør dere for å holde insulinresistensen i sjakk?? hva spiser dere???

-Kan man "spise av seg" insulinresistensen?

-Hvor mange cyster på eggstokkene er "vanlig" med PCOS?

UBESKRIVELIG takknemlig for svar...jeg er utrolig lei meg og bekymret nå :(

Anonym poster: 66e4ffd885aef60a2bc073096b87f2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kanskje dette forumet kan hjelpe deg litt:

http://www.soulcysters.net/

det er engelsk da. og de bruker noen forkortelser som kan være vanskelig å skjønne i starten.

Anonym poster: ed53c4c95b3b1f6649409f07950a7c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at sykdommen alltid kommer ETTER prevensjonsslutt? for min del p-piller.jeg vet ikke.men jeg oppdaget ikke det var noe galt før etter p-pille slutt.

- Kan jeg slanke av meg pcos? er 15 kg overvektig, som nå skal bort så fort som fy. det er flere som sier det ja.har lest flere artikler om folk som har klart å bli helt bra etter de slanket seg.

- Vanlig at antall cyster øker? jeg har ekstremt mange. i starten ikke så mange,men i dag har jeg fått flere.

-Vanlig at cystene øker i størrelse?mamma hadde og .og den ble så stor som en fotball.måtte operere,jeg opplever ikke at de blir større.ikke etter hva jeg har sett.men jeg har veldig veldig mange.

Anonym poster: db1a5d42543e17e32e4e60af40b7313d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur du stresser deg opp unødvendig mye nå. Det er ingen grunn til å bekymre seg. Veldig mange kvinner har PCOS, de fleste merker det aldri engang. Og de aller fleste med PCOS får barn uten problemer. Særlig når du har stabil syklus og allerede har blitt gravid en gang tyder det jo på at det går helt fint. MA/SA har ingenting med PCOS å gjøre.

Insulinresistens måles ved å måle blodsukker hos legen, dette hadde han rekvirert dersom det var misstanke om dette.

Du kan spise akkurat det du vil med PCOS, og du har i utgangspunktet ingen mangler på vitaminer etc.

Normalvekt er det viktigste, og det eneste, man kan gjøre for å bli kvitt PCOS, eventuelt mildne symptomene.

Antall cyster varierer over tid. Alle kvinner har cyster innimellom, de med PCOS har bare litt flere og litt oftere.

Endret av Athene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PCO og ble gravid på naturlig måte etter å ha slanket meg 10 kg :)

Anonym poster: 57810ea004c9da2da36af7350125903c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur du stresser deg opp unødvendig mye nå. Det er ingen grunn til å bekymre seg. Veldig mange kvinner har PCOS, de fleste merker det aldri engang. Og de aller fleste med PCOS får barn uten problemer. Særlig når du har stabil syklus og allerede har blitt gravid en gang tyder det jo på at det går helt fint. MA/SA har ingenting med PCOS å gjøre.

Insulinresistens måles ved å måle blodsukker hos legen, dette hadde han rekvirert dersom det var misstanke om dette.

Du kan spise akkurat det du vil med PCOS, og du har i utgangspunktet ingen mangler på vitaminer etc.

Normalvekt er det viktigste, og det eneste, man kan gjøre for å bli kvitt PCOS, eventuelt mildne symptomene.

Antall cyster varierer over tid. Alle kvinner har cyster innimellom, de med PCOS har bare litt flere og litt oftere.

-Kvinner med PCOS har 50% større sjanse for å miste

- De har 7 ganger så stor risiko for hjerteinfarkt

- PCOS`ere har ofte insulinresistens, som igjen øker sjansen for bla diabetes type 2

+ en rekke andre ting, se link: http://tidsskriftet.no/article/1250857#lightbox1

Anonym poster: 66e4ffd885aef60a2bc073096b87f2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har PCO og ble gravid på naturlig måte etter å ha slanket meg 10 kg :)

Anonym poster: 57810ea004c9da2da36af7350125903c

Kun PCO, ikke PCOS? kan jeg spørre hva du veide før du gikk ned i vekt, og om du hadde andre ting som bla høyt blodtrykk, insulinresistens, diabetes etc?

Flott å høre at alt gikk bra for deg! :)

Anonym poster: 66e4ffd885aef60a2bc073096b87f2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun PCO, ikke PCOS? kan jeg spørre hva du veide før du gikk ned i vekt, og om du hadde andre ting som bla høyt blodtrykk, insulinresistens, diabetes etc?

Flott å høre at alt gikk bra for deg! :)

Anonym poster: 66e4ffd885aef60a2bc073096b87f2b4

Jeg har kun PCO, men vet selv at jeg har flere andre symptomer som samsvarer med PCOS så jeg vet egentlig ikke helt.

Jeg veide 89 før jeg gikk ned til 79. Veide også rundt 84 i mange år, men hadde ikke eggløsning da heller.

Anonym poster: 57810ea004c9da2da36af7350125903c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun PCO, men vet selv at jeg har flere andre symptomer som samsvarer med PCOS så jeg vet egentlig ikke helt.

Jeg veide 89 før jeg gikk ned til 79. Veide også rundt 84 i mange år, men hadde ikke eggløsning da heller.

Anonym poster: 57810ea004c9da2da36af7350125903c

Har du tatt utvidede blodprøver for å se?

Jeg veier 87 kg fordelt på 171 cm, håper jeg klarer å gå ned til ca 75.... Kan jeg spørre om hvordan du gikk ned og om det tok lang tid? :)

Anonym poster: 66e4ffd885aef60a2bc073096b87f2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt utvidede blodprøver for å se?

Jeg veier 87 kg fordelt på 171 cm, håper jeg klarer å gå ned til ca 75.... Kan jeg spørre om hvordan du gikk ned og om det tok lang tid? :)

Anonym poster: 66e4ffd885aef60a2bc073096b87f2b4

Jeg tok en blodprøve for noen år siden da vi skulle prøve på førstemann, og den viste hormonelle-avvik men ikke nok til at jeg kunne få diagnose PCO/PCOS med engang. Ble henvist til gynekolog som ga meg diagnosen PCO pga alle cystene og manglene mens/el.

Etter mitt andre barn meldte jeg meg inn på vektklubb.no på VG, og fulgte matprogrammet jeg fikk utdelt der, jeg brukte ca 2 mnd på disse 10 kiloene :) La på meg 5kg ETTER fødsel nummer to som var fullstendig unødvendige, så det var nok derfor jeg gikk forholdsvis kjapt ned i vekt. Kan virkelig anbefale vektklubb.no, skal tilbake dit etter dette svangerskapet også! :)

Anonym poster: 57810ea004c9da2da36af7350125903c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Kvinner med PCOS har 50% større sjanse for å miste

- De har 7 ganger så stor risiko for hjerteinfarkt

- PCOS`ere har ofte insulinresistens, som igjen øker sjansen for bla diabetes type 2

+ en rekke andre ting, se link: http://tidsskriftet.no/article/1250857#lightbox1

Anonym poster: 66e4ffd885aef60a2bc073096b87f2b4

Hjerteinfarkt og abortrisiko er forbundet med alvorlige grader av PCOS, der syklusforstyrrelser også er til stedet. TS har fått diagnostisert en mild PCOS, og har regelmessig menstruasjon.

Når det gjelder insulinresistens, diabetes og hjerteinfarkt viser den aktuelle artikkelen til overvekt. Dette er ofte en ond sirkel overvekt - insulinresistens og hjerte/karsykdommer - PCOS - overvekt. Artikkelen omtaler risikoen for denne typen sykdom i andel av kvinner med PCOS, uten å hensynta at en større andel av kvinner med PCOS er overvektige enn ellers i befolkningen.

Gynekologen min sa til meg en gang at man kunne diagnostisert over 50% av den kvinnelige befolkningen med PCOS, da definisjonen er uklar. Og at leger slang om seg med diagnose i alle retninger. Normalt snakker man ikke om sykdomstrekkene artikkelen viser til med mindre det er snakk om alvorlige syklusforstyrrelser og hormonavvik, noe TS ikke har fått påvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjerteinfarkt og abortrisiko er forbundet med alvorlige grader av PCOS, der syklusforstyrrelser også er til stedet. TS har fått diagnostisert en mild PCOS, og har regelmessig menstruasjon.

Når det gjelder insulinresistens, diabetes og hjerteinfarkt viser den aktuelle artikkelen til overvekt. Dette er ofte en ond sirkel overvekt - insulinresistens og hjerte/karsykdommer - PCOS - overvekt. Artikkelen omtaler risikoen for denne typen sykdom i andel av kvinner med PCOS, uten å hensynta at en større andel av kvinner med PCOS er overvektige enn ellers i befolkningen.

Gynekologen min sa til meg en gang at man kunne diagnostisert over 50% av den kvinnelige befolkningen med PCOS, da definisjonen er uklar. Og at leger slang om seg med diagnose i alle retninger. Normalt snakker man ikke om sykdomstrekkene artikkelen viser til med mindre det er snakk om alvorlige syklusforstyrrelser og hormonavvik, noe TS ikke har fått påvist.

Håper du har rett. Nå ble jeg enda mer urolig :( Skal gjøre en livsstilsendring med en gang, det går ikke an å gå rundt å ha 7 ganger så stor risiko for hjerteinfarkt m.m.

Er du sikker på at det bare gjelder de som er hardt rammet / eller evt de som er kraftig overvektige?

-TS

Anonym poster: 66e4ffd885aef60a2bc073096b87f2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har rett. Nå ble jeg enda mer urolig :( Skal gjøre en livsstilsendring med en gang, det går ikke an å gå rundt å ha 7 ganger så stor risiko for hjerteinfarkt m.m.

Er du sikker på at det bare gjelder de som er hardt rammet / eller evt de som er kraftig overvektige?

-TS

Anonym poster: 66e4ffd885aef60a2bc073096b87f2b4

Du har ingenting å uroe deg for. Det er idiotisk av personen over å linke til en slik artikkel. For det første har du en moderat versjon, du har jo til og med regelmessige sykluser. For det andre er de som ikke har medisinsk kometanse i stand til å tolke det som står i den artikkelen, da det er en rekke forbehold og parametre som ligger bak studien som der er gjort.

En livsstilsendring gjør nok mer for helsen din enn det at du har PCOS gjør. Risiko for hjerteinfarkt øker betraktelig mer dersom man har BMI over normalvektig, enn den gjør ved en PCOS diagnose alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg har pcos og jeg klarte å bli gravid uten noen medisinsk behandling på 4 pp. Har trolig en litt mildere variant da jeg stort sett har hatt regelmessig mensen. Alarmklokka ringte når jeg plutselig gikk 14 dager over tida uten å være gravid. Har gått ned noen kilo og etter den tid har jeg hatt mensen regelmessig. Har cyster, ekstra fett på magen, overvekt og litt økt hårvekst gjevnt over.

Jeg også var dritnervøs for at jeg ikke skulle bli gravid overhodet, så for meg både prøverør, adopsjon og barnløshet.. hele pakka med andre ord :fnise:

Jeg er nå 14 uker på vei med første spire og har ikke hatt tegn til å skulle miste :)

Anonym poster: 8de6550a54327815dcf587f80993800a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten at det at du har fått denne milde diagnosen gjør at du tenker at alt er mye værre. SÅ mange kvinner har PCO-S, mange vet det ikke. Jeg tror du blåser det opp altfor mye, selv om ja... det følger med risikoer.

Anonym poster: 1827d87940436599b9f7d6b3a839a0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...