Gå til innhold

Når dere ser ei jente eller en gutt som ligner på din søster eller bror - føler du deg utrolig "turned off"?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg så ei jente som lignet helt utrolig på søstera mi i dag. Først så tenkte jeg hun er søt, men så begynte jeg å innse at hun lignet utrolig mye på søsteren min, og da fikk jeg en sykt turnoff følelse i kroppen. Er det noen flere som har opplevd noe lignende? Naturen har jo programmert oss til å ikke formere oss med personer som har like gener som oss selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han likna så mye at jeg nesten fikk følelsen av at det var broren min, ville det vært turn off. Om han likna en del, men ikke så mye at jeg "tok feil", hadde det kanskje vært greit, for objektivt sett er broren min ganske kjekk.

Anonym poster: bd1111633a1b5c8accc3722458fe54b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ei jente som lignet helt utrolig på søstera mi i dag. Først så tenkte jeg hun er søt, men så begynte jeg å innse at hun lignet utrolig mye på søsteren min, og da fikk jeg en sykt turnoff følelse i kroppen. Er det noen flere som har opplevd noe lignende? Naturen har jo programmert oss til å ikke formere oss med personer som har like gener som oss selv...

Hmm... Jeg mener helt klart at jeg har lest/sett og fått med meg at man faktisk tiltrekkes av personer som ligner litt på oss selv.

Anonym poster: a9b9fdadb288ff9f546e7966e333200a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han likna så mye at jeg nesten fikk følelsen av at det var broren min, ville det vært turn off. Om han likna en del, men ikke så mye at jeg "tok feil", hadde det kanskje vært greit, for objektivt sett er broren min ganske kjekk.

Anonym poster: bd1111633a1b5c8accc3722458fe54b5

Hmm. Kanskje jenter er annerledes enn gutter på dette området her? For meg er det turnoff så det SYNGER med ei jente som ligner på søstra mi (selv om søstra mi er fin (i andre gutters øyne))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg mener helt klart at jeg har lest/sett og fått med meg at man faktisk tiltrekkes av personer som ligner litt på oss selv.

Anonym poster: a9b9fdadb288ff9f546e7966e333200a

Naturen har designet oss til å bli tiltrukket av andre typer gen-kombinasjoner enn oss selv - hvis vi hadde blitt tiltrukket av like gener så hadde vi dødd ut (innavl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturen har designet oss til å bli tiltrukket av andre typer gen-kombinasjoner enn oss selv - hvis vi hadde blitt tiltrukket av like gener så hadde vi dødd ut (innavl).

Er dette sant?

Anonym poster: cf9d859b0fb3a1d5e40ecf3d0ae4135c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Kanskje jenter er annerledes enn gutter på dette området her? For meg er det turnoff så det SYNGER med ei jente som ligner på søstra mi (selv om søstra mi er fin (i andre gutters øyne))

Jeg svarer egentlig på mitt eget spørsmål her:

Mange dyr har utviklet atferdsmessige mekanismer for å unngå innavl, f.eks. ved at et av kjønnene (typisk: hanner hos pattedyr, hunner hos fugl) har en tendens til å flytte lenger fra fødestedet enn det annet kjønn.

hentet fra http://snl.no/innavl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette sant?

Det vil jeg tro. Genetisk variasjon er veldig bra for oss mennesker som stadig må tilpasse oss nye omgivelser. Det er vanlig i organismer der det må kjempes for ressurser: Vi får få barn, med høy genetisk variasjon.

Også har du dette med sykdommer som ligger i recessive gener. Hvis avkommet arver det recessive genet fra både mor og far, får barnet denne sykdommen.

Anonym poster: d6d8591b94dae3eb72a32694464410a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Jeg har en "bekjent" som er PRIKK LIK meg, OG hun har det samme fornavnet som meg, det samme etternavnet som meg, vi er ikke i slekt, hun er født to dager før meg SAMME ÅR. Jeg får posten hennes og telefoner hun skulle hatt, jeg har fått bankkortet hennes da banken skulle sende henne nytt og omvendt, sånn har det vært siden vi var 10-11 og begynte med sport, da ble jeg gratulert med hennes resultater og omvendt.

Syke greie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Når jeg ser ei som ligner på min søster så løper jeg bort til henne og skriker til henne "Du ligner på søstra mi" så går jeg vekk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En god del forskning på området viser at vi blir lettere tiltrukket av mennesker som ligner oss selv.

The notion of "birds of a feather flock together" points out that similarity is a crucial determinant of interpersonal attraction. Studies about attraction indicate that people are strongly attracted to look-a-likes in physical and social appearance ("like attracts like"). This similarity is in the broadest sense: similarity in bone-structure, characteristics, life goals, ethnicity and appearance. The more these points match, the happier people are in a relationship (Folkes, 1982, Wilson et al., 2006).

The lookalike effect plays an important role called self-affirmation. A person typically enjoys receiving confirmation of every aspect of his or her life, ideas, attitudes and personal characteristics and it seems that people are looking for an image of themselves to spend their life with. One of the basic principles of interpersonal attraction is the rule of similarity: similarity is attractive. It is this underlying principle that applies to both friendships and romantic relationships. There is a high correlation between the proportion of attitudes shared, and the degree of interpersonal attraction. Cheerful people like to be around other cheerful people and negative people would rather be around other negative people (Locke & Horowitz, 1990).

According to Morry’s attraction-similarity model (2007), there is a lay belief that people with actual similarity produce initial attraction. Perceived similarity develops for someone to rate others as similar to themselves in on-going relationship. Such perception is either self-serving (friendship) or relationship-serving (romantic relationship). Newcomb (1963) pointed out that people tend to change perceived similarity to obtain balance in a relationship. Additionally, perceived similarity was found to be greater than actual similarity in predicting interpersonal attraction. A 2004 study, based on indirect evidence, concluded that humans choose mates based partly on facial resemblance to themselves.[7]

Anonym poster: cbc6fab0c052ba3947ba094bc7d78d8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har en "bekjent" som er PRIKK LIK meg, OG hun har det samme fornavnet som meg, det samme etternavnet som meg, vi er ikke i slekt, hun er født to dager før meg SAMME ÅR. Jeg får posten hennes og telefoner hun skulle hatt, jeg har fått bankkortet hennes da banken skulle sende henne nytt og omvendt, sånn har det vært siden vi var 10-11 og begynte med sport, da ble jeg gratulert med hennes resultater og omvendt.

Syke greie.

Det er nok den hemmelige tvillingsøsteren din som bare ploppet ut to dager før deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Det er nok den hemmelige tvillingsøsteren din som bare ploppet ut to dager før deg.

Da er det nok derfor jeg ikke har lyst til å pule henne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke folk flest føler seg utrolig turned off av folk som likner familie nei, mener faktisk det kan være tvert imot.

Mange mannfolk/ kvinner faller for jenter som deler mange kvaliteter med mor eller far. Og det er vel en kjent sak at man ofte tiltrekkes av folk som likner en selv, så hvorfor ikke søstra? ;)

Uten sammenlikning forøvrig; Sønnen min på 6 er helt klar på at søstra hans er den fineste jenta han kan tenke seg, og ingen andre han kjenner er penere enn henne. Senest i morges kom han med denne opplysende kommentaren;

"når jeg flytter hjemmefra skal jeg bo sammen med *****, men vi skal ikke ha barn sammen for da blir dem litt annerledes..." :Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nok ikke vært sammen med noen som ligner på broren min; men så er han ikke akkurat "min type", og da er det ikke naturlig at jeg faller for noen som ligner han heller.

Har derimot fått høre av kjæresten at jeg ligner veldig på søsteren hans (både utseende, personlighet, humor osv..), men dette har (heldigvis!) bare vært positivt (vi går nå veldig godt overens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ser noen som ligner på min bror, så tenker jeg bare - han ligner på min bror. Går jo ikke rundt og er "turned on" akkurat.

Anonym poster: fa683adec85267b84f7c482cf15af7b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...