Gå til innhold

Bo med en som røyker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde måttet si nei. Jeg er utrolig allergisk mot røyk, og reagerer også på røylukt generelt selv om det ikke er en tent sigarett i nærheten. Hadde ikke hatt lyst til å måtte nyse, harke og få vondt i hodet av å sitte ved siden av vedkommende. I tillegg sitter det så godt i klær, så hvis innflytteren sin jakke henger ved siden av din jakke har du raskt en jakke som lukter røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei takk.

Selv om det ikke røykes inne lukter det død og fordervelse av både personen etterpå og klærne.

Lite delikat å ha en innrøyket jakke hengende sammen med egne klær i gangen og forpester de også :spy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ikke denne lukta som dere nevner.

Mannen min røyker (ute) og merker egentlig bare lukta på han selv når han kommer inn, men den mer eller mindre er borte på kort tid. Lukter verken av sofa eller klær her i huset. Og ja, jeg kan stikke nesa helt inn i jakka hans uten å kjenne annet enn skinnlukta.

Når jeg bodde med eksen min, røyket han ca 50/50 ute/inne. Når jeg flyttet derfra, tok det opptil måneder før lukta forsvant fra tingene mine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ikke denne lukta som dere nevner.

Mannen min røyker (ute) og merker egentlig bare lukta på han selv når han kommer inn, men den mer eller mindre er borte på kort tid. Lukter verken av sofa eller klær her i huset. Og ja, jeg kan stikke nesa helt inn i jakka hans uten å kjenne annet enn skinnlukta.

Den jakka jeg har skrekkerfaring med er fra en storrøyker som kun brukte den jakka. Og den var av tøy, ikke skinn. Kanskje det er grunnen til forskjellen? Eller kanskje forskjellige røykemerker har forskjellig effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jakka jeg har skrekkerfaring med er fra en storrøyker som kun brukte den jakka. Og den var av tøy, ikke skinn. Kanskje det er grunnen til forskjellen? Eller kanskje forskjellige røykemerker har forskjellig effekt?

Det er mulig stoffet gjør en forskjell... og røyken, selv om HerrN røyker litt forskjellig, dog mest menthol..Gir ikke like ille lukt synes jeg.

Men skal ikke kuppe tråden og omdirigere temaet her!

Som ikke-røyker hadde jeg nok vært skeptisk til en røyker som flyttet inn i bofelleskap, minstekravet hadde vært røyk ute, godt unna vinduer/lufteluker. Det er ikke alltid det er de andre beboerne som bestemmer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde ikke hatt noe problem med det. Røyker ikke selv, men plages ikke av at andre gjør det. Har bodd med røykere før som røyket ute, og har aldri opplevd at røyklukt har satt seg i møbler eller "smittet" over til meg og mine klær. Det må da være viktigere med kjemi og personlighet til den du skal dele leilighet med, enn om vedkommede røyker?

Anonym poster: c1f3d2f3db0faa57669d30bb1fa03b0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jytte

Det må da vel lukte verre av to kaniner enn av en som røyker utendørs.

Å jada. Jeg hadde kaniner i hele barndommen min, men alltid utendørs. Men det er helt klart at det lukter når man har dyr inne i huset. De som påstår at de ikke kjenner lukten av dyr, de våger jeg å si ikke snakker sant.

Du bor i huset selv og kjenner selvsagt ingenting. Akkurat som om jeg kun kjenner lukten av hunden min dersom den er våt - aldri ellers - fordi jeg er vant til lukten av hund.

Jeg røyker ikke selv, men har en voksen sønn som røyker. Når han er på besøk så tar han seg en røyk på terassen - men lukten setter seg aldri i huset for det. Det lukter ikke av stolen han satt i eller puten bak ryggen. Ei heller av klærne i garderoben.

La meg si det sånn så er der mange egenskaper som må på plass for at jeg skulle kunne dele leilighet med en person ... at vedkommende røyker utendørs kommer veldig langt nede på den listen. Men så er jeg ikke særlig redd for røyk heller da - går gjerne ut og trekker litt "frisk" luft med noen som røyker - bare for å holde dem med selskap og for å prate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Fullstendig uaktuelt å bo sammen med en som røyker, det være seg i kollektiv eller kjæreste, eller familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her og jeg endte altså opp med å si nei. Tror hun ble litt sur, men det får bare være. Selvfølgelig er kjemi og personlighet viktigst, men merker at det kommer til å bli et så stort irritasjonsmoment at det kommer til å ødelegge et godt boforhold uansett. Virker ihvertfall ikke som jeg er den eneste som føler det slik.

Jytte: Det blir for teit å kverulere på dette, men greit. Nei, det er faktisk ikke noe problem med lukt her. Når du hadde kaniner ute så hadde du sikkert ukastrerte kaniner i et trebur med flis som underlag og renset buret en gang i uka. Det hadde jeg, og såklart lukter det, ille også. Sagflis er elendig til bruk som strø, suger verken opp urin eller skjuler lukt, og i tillegg setter det seg i treverket. Mine to er kastrerte og avgir derfor ingen lukter i seg selv og de trent å gå i en dokasse med kvalitetsstrø som byttes daglig, så det blir akkurat som en kattedo. Vi har mange besøkende, også mange som ikke kjenner meg (bor jo i kollektiv), alle har kun uttrykt overraskelse når de oppdager det er kaniner i stua og ingen har kjent noe lukt, huseier inkludert. Dette er, igjen, totalt irrelevant da det ble opplyst om at det er dyr på forhånd. Røyking blir noe helt annet og har en reel lukt. Hvis du klarer å stå ute å trekke "frisk luft" sammen med røykere, så er du tydeligvis blitt så vant til lukta at du ikkje kjenner den, men det betyr ikke at den ikke er der.

Anonym poster: abe4942e6c0dbea4133a9c2f192d631e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her og jeg endte altså opp med å si nei. Tror hun ble litt sur, men det får bare være. Selvfølgelig er kjemi og personlighet viktigst, men merker at det kommer til å bli et så stort irritasjonsmoment at det kommer til å ødelegge et godt boforhold uansett. Virker ihvertfall ikke som jeg er den eneste som føler det slik.

Jytte: Det blir for teit å kverulere på dette, men greit, kan ta den diskusjonen hvis du vil ;) Nei, det er faktisk ikke noe problem med lukt fra kaninene. Når du hadde kaniner ute så hadde du sikkert ukastrerte kaniner i et trebur med flis som underlag og renset buret en gang i uka. Det hadde jeg, og såklart lukter det, ille også. Sagflis er elendig til bruk som strø, suger verken opp urin eller skjuler lukt, og i tillegg setter det seg i treverket. Mine to er kastrerte og avgir derfor ingen lukter i seg selv og de trent å gå i en dokasse med kvalitetsstrø som byttes daglig, så det blir akkurat som en kattedo. Vi har mange besøkende, også mange som ikke kjenner meg (bor jo i kollektiv), alle har kun uttrykt overraskelse når de oppdager det er kaniner i stua og ingen har kjent noe lukt, huseier inkludert. Og hvis jeg er hos venner som har hund og de spør om det lukter hund inne, svarer jeg jo ærlig og forventer å få ærlig svar tilbake. Dette er, igjen, totalt irrelevant da det ble opplyst om at det er dyr på forhånd. Røyking blir noe helt annet og har en reel lukt. Hvis du klarer å stå ute å trekke "frisk luft" sammen med røykere, så er du tydeligvis blitt så vant til lukta at du ikkje kjenner den, men det betyr ikke at den ikke er der.

Anonym poster: abe4942e6c0dbea4133a9c2f192d631e

Anonym poster: abe4942e6c0dbea4133a9c2f192d631e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos noen som røyker i helgen. Selv om de bare røyker ute, stinket det av meg når jeg dro hjem etter en helg.

Plutselig var jeg den som stinka på bussen...

Jeg er ikke sensitiv, men ville ikke bodd sånn om jeg hadde din helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, visste ikke at det var så mangen som ikke "tåler" røyk.

Røyker av og til selv, ca 5 røyk i uken, og skal flytte sammen med to jenter som ikke røyker etter sommeren, håper virkelig ikke at de er like ømfintlige.

Anonym poster: 0dab5ed7867eeaeb0829c90f84e3d76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Makan til dømming av mennesker er det lenge siden jeg har lest! Mener dere virkelig dette? Da er det jaggu ikke rart det blir krig i verden.......... Jeg røyker ikke selv, men det hadde aldri falt meg inn å ikke ta inn en samboer pga at denne røyker! Det hadde såklart vært et krav om at røyking skulle foregått på utsiden. Jeg har selv bodd sammen med folk som røyker, og så mye lukter det faktisk ikke. Har aldri opplevd at lukten har satt seg i klær og møbler når røyking kunn foregår utendørs. Så lenge folk har en normal personlig hygiene og vasker klærne sine og ikke sitter inne i et rom og nidamper så kan jeg virkelig ikke se problemet. Personlig har jeg mye mere problemer med all parfymen enkelte skal dynke seg i og dårlig personlig hyggiene enn folk som lukter svakt av røyk...

Anonym poster: ee2efb90037303bee68881fc4113c682

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp med foreldre som røyker, og kjæresten min røyker også. Har ikke problemer med det, kanskje fordi jeg er vant til det. Er ikke-røyker selv. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg røyker.. å jeg ville IKKE ha bodd med en ikke røyker.. makan til sytepaver. Ja det stinker når jeg kommer inn, men det er borte etter 2 min!

Anonym poster: 52d724ec9a42507a2193065545154ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei får astma anfall, endte på sykehuset sist jeg besøkte en som røykte! Så jeg kunne aldri bo under samme tak som en røyker pga helsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var i din setting, hadde jeg aldri sagt "nei, du får ikke bo her".

Men ville i tilfelle sagt noe slik som "det er greit at du flytter inn, men håper vi kan bli enige om regler på forhånd, om at røyking foregår i god avstand fra vinduer og dører, og at sneiper o.l blir tatt hånd om utendørs, så vi slipper lukten inn. Beklager, men det er bare sånn det må bli, siden jeg blir så sjuk av det. Ellers er jeg stort sett grei!;)"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i kollektiv sammen med 2 jenter og begge røyker. Men de går ut og røyker begge to. Da ser jeg ikke problemet. Ganske negativ til røyking selv og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...