Gå til innhold

Vi venter på det lille knøttet vårt!


My84

Anbefalte innlegg

Takk for tips og oppmuntrende ord! :klemmer: Du har ikke noen tips om hvordan man får babyen til å sovne for natta da? ;) Sitter her med en sovende bebis på armen som våkner og gråter hver gang jeg legger henne ned. :P

Usjda, ikke gøy når det blir sånn. Jeg har hoppa og byssa til han er i skikkelig drømmeland, da har det gått greit å legge han ned. Kanskje legge noe i senga, som du har brukt den dagen? Skjerf eller noe?

Eller ta på pysjen, også leker dere helt til hun er heeelt trøttleif, og bare legg henne i senga, eller et par min på puppen/flaska før hun blir lagt ned.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du hørt om utviklingssprang? Babyer gjør det rundt uke 12, og deretter mellom uke 14.5-19.5. Google det (kalles også Wonder Weeks, kan lastes ned som app). Da kan de bli mer grinete, klengete og nekte å blant annet sove alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegull sovna tilslutt ordentlig kl halv ett i går, lenge siden hun har holdt det gående så lenge. Har lastet ned wonder weeks appen nå og det viser seg at hun er midt i en sånn vanskelig periode. Interessante greier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Så koselig at du kikker innom og oppdaterer litt :) Lille My høres herlig ut, selv om jeg skjønner at det er slitsomt med legging som drar ut sånn :( Nå som Plutt er 10 mnd gammel er i grunnen min erfaring at det aller meste går i faser. Og det som har fungert før, fungerer plutselig ikke i en periode, men så fungerer det igjen..!

Men som Nuttapia foreslår, så er det jo mange som har god hjelp av å legge en koseklut eller et skjerf som lukter mamma i senga. Vi har også hatt veldig god hjelp av white noise, når han har slitt med å greie å sovne fordi han har vært oppspilt, overtrøtt og nesten litt hyper, har white noise fått han til å greie å koble av tilstrekkelig til å kjenne at han er trøtt, og dermed greie å sovne. Hvis en av dere har iPhone er det en app som heter Baby Sleep, den har vi brukt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at lille My også liker å ha noe over ansiktet, ofte sovner hun når jeg stryker henne over panna. Har vært litt redd for å bruke koseklut, for tenk om hun ikke får puste i løpet av natten liksom....litt overhysterisk kanskje?? ;)

Hun er virkelig en skjønn baby, istad lo hun skikkelig også. :rodmer: Gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest asanti

Jeg legger det sånn at det ikke tetter for nesen, men hun dreger det noen gang over. Fjerner det når jeg ser det og det er jo et helt tynt lett stoff så hun klarer ikke å pakke det så rundt nesen at hun ikke får puste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Cuski som tassen elsker! Det som er fint med Cuscki er at den er lett og fin og ikke legger seg over ansiktet på samme måte som feks en gulpeklut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koseklut-tips! :) Vi har bare sånne tykke kosekluter så kanskje vi bør kjøpe noen lettere. :)

De siste dagene har det gått litt bedre med sovingen, det skifter jammen fort! :) Nå har vi tenkt oss en liten tur på stranda, håper vesla ikke blir for varm. Det er jo nesten 30 grader ute!! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Takk, og god helg til deg også Clafoutis! :klemmer:

Her er en liten oppdatering på hvordan det går med oss!

MAT:

Her fullammes det ennå, og det går ganske bra. I det siste har det variert mellom at snuppa omtrent ikke har tid til å spise og at hun spiser hele tiden. :ler: Har tenkt litt på å begynne med smaksporsjoner med grøt snart. :) I går veide hun 6350 g og var 62,5 cm, så hun er helt gjennomsnittlig for alderen.

SØVN:

Hun legger seg nå vanligvis mellom 19:30 og 21:00, noe som er stooor framgang for oss! :) Mye lettere å få henne til å sove nå enn tidligere, da vi kunne bruke timesvis på legginga. Våkner for mat 2-4 ganger før hun våkner ca 12 timer etter at hun la seg. Har deretter en lur før kl 12, og 2-3 lurer mellom kl 12 og 18. Ofte varer de rundt 30-40 min, hvis ikke vi triller i vogna eller kjører bil da. Da kan hun sove mye lenger. ;)

UTVIKLING:

Her skjer det mye om dagen! Snuppa smiler og ler, og kommuniserer med mange forskjellige lyder. Hun blir stadig mer aktiv, og er veldig nærme å rulle fra rygg til mage! :) Hun har blitt mye sterkere i magemusklene, og prøver å komme seg opp når hun ligger på fanget. Hun holder og leker lenge med lekene sine. Hun har tatt på tærne sine noen ganger, men ligger som oftest med beina i lotusstilling og hendene på lårene - som en liten buddha. :fnise:

GENERELT:

Vesla er en fornøyd og blid liten jente, med bein i nesa. ;) Hun sier ifra hvis det er noe, gråter sjeldent ellers. Syns jeg merker litt mammadalt-tendenser allerede, og fremmede mennesker kan være skumle hvis de er for brå med henne.

Jeg koser meg veldig hjemme med babyen min! :rodmer: Har vært mye trøtt i det siste pga hyppig spising på natta, men nå har det bedret seg de siste dagene og hun har bare spist 2 ganger hver natt. Herlig! :)

Har etterhvert fått et stort nettverk med andre mammaer i permisjon, og det er så koselig å ha noen å finne på ting sammen med. :) Men jeg er for dårlig på å komme meg ut syns jeg, hvis jeg ikke har en konkret plan blir jeg fort sittende hjemme. Må slutte å være så lat. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Clafoutis

Så koselig å høre om utviklingen hos lillejenta :) Og så bra at det begynner å gå seg til med leggingen også :Nikke: Hos oss har det gått i faser hele tiden, og nå er vi akkurat kommet ut av enda en "vanskelig-legging-fase", og det har gått litt greiere igjen de siste par dagene. Men her henger det nok sammen med at jeg begynte å jobbe igjen for to uker siden, han ble merkbart mer urolig på kvelden og natten etter det.

Har dere begynt å teste ut litt med grøt nå, da? Eller grønnsaksmos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må være fint å ha litt flere rundt seg som også er i permisjon! :jepp:

Dørstokkmila ble enda lenger med baby her i huset, i hvert fall :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre om utviklingen hos lillejenta :) Og så bra at det begynner å gå seg til med leggingen også :Nikke: Hos oss har det gått i faser hele tiden, og nå er vi akkurat kommet ut av enda en "vanskelig-legging-fase", og det har gått litt greiere igjen de siste par dagene. Men her henger det nok sammen med at jeg begynte å jobbe igjen for to uker siden, han ble merkbart mer urolig på kvelden og natten etter det.

Har dere begynt å teste ut litt med grøt nå, da? Eller grønnsaksmos?

Ja, har merket at det går litt i faser her også. Nå er vi inne i en fase hvor det er ekstremt lett å legge henne, det er helt sprøtt! :ler: Idag tok det vel 2 min fra jeg la henne i senga til hun lukka øynene. Og så var hun litt urolig slik at vi måtte gå att og fram til soverommet noen ganger, men hun roet egentlig seg selv ned hver gang. Og så bare sov hun. :Nikke: Utrolig deilig!

Vi har ikke testet annen mat ennå, men er veldig klar for å gjøre det snart! :) Har hørt at man bør blande mm i grøten i starten, men da må jeg kanskje pumpe meg da? :klo: Er ikke noe racer på håndmelking..

Det må være fint å ha litt flere rundt seg som også er i permisjon! :jepp:

Dørstokkmila ble enda lenger med baby her i huset, i hvert fall :ler:

Ja det er helt supert. :nigo: Har havnet i en super barselgruppe også, som stort sett treffes hver uke. Det er godt å ha andre voksne å prate med på dagtid innimellom! ;) Selv om de dagene jeg og snuppa henger sammen alene også er veldig fine. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har Cuski jeg også, så jeg svarer på den jeg også :)

Det er vel ikke noe spesielt med Cuski utover at det er en god koseklut som kommer i fine farger og som kan vaskes på 60 grader. I tillegg så har den lange "armer" i stede for å være et stort klede sånn at den ikke legger seg over ansiktet til baby på samme måte som feks en gulpeklut kan gjøre.

Vi fikk vår i gave, og vi har blitt veldig glad i den :)

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Cuski jeg også, så jeg svarer på den jeg også :)

Det er vel ikke noe spesielt med Cuski utover at det er en god koseklut som kommer i fine farger og som kan vaskes på 60 grader. I tillegg så har den lange "armer" i stede for å være et stort klede sånn at den ikke legger seg over ansiktet til baby på samme måte som feks en gulpeklut kan gjøre.

Vi fikk vår i gave, og vi har blitt veldig glad i den :)

Har fått flere kosekluter, men syns alle er så tykke og store. Ser ikke for meg at han kan bruke en sånn type før han er nærmere året. Hadde vært fint med noe "tryggere", så kanskje jeg skal bestille meg en sånn også :D Når begynte dere med cuskien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått flere kosekluter, men syns alle er så tykke og store. Ser ikke for meg at han kan bruke en sånn type før han er nærmere året. Hadde vært fint med noe "tryggere", så kanskje jeg skal bestille meg en sånn også :D Når begynte dere med cuskien?

Vi fikk den i gave når tassen ble født, så vi har brukt den siden han var nyfødt. Det var imidlertid ikke før han ble 2-3 måneder at han fikk behov for å ha noe i ansiktet for å sovne, så den har ikke blitt brukt aktivt før nå i det siste.

Vi har også fått mange kosekluter, de fleste tykke og store i fløyel, velur etc. Cuskien er i mykt og deilig frottèstoff, og selv om det egentlig er galskap å bruke 200 kr på en koseklut så er vi veldig fornøyd med den. Faktisk så fornøyd at vi har kjøpt en til :)

Og når de er nyvasket så fester jeg den i bhen med hodet på Cuski i kløfta og går med den sånn en dag eller to (bare når jeg er hjemme selvsagt ;) ), og legger den i senga vår om natta, så lukter den trygt og godt når tassen får den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk den i gave når tassen ble født, så vi har brukt den siden han var nyfødt. Det var imidlertid ikke før han ble 2-3 måneder at han fikk behov for å ha noe i ansiktet for å sovne, så den har ikke blitt brukt aktivt før nå i det siste.

Vi har også fått mange kosekluter, de fleste tykke og store i fløyel, velur etc. Cuskien er i mykt og deilig frottèstoff, og selv om det egentlig er galskap å bruke 200 kr på en koseklut så er vi veldig fornøyd med den. Faktisk så fornøyd at vi har kjøpt en til :)

Og når de er nyvasket så fester jeg den i bhen med hodet på Cuski i kløfta og går med den sånn en dag eller to (bare når jeg er hjemme selvsagt ;) ), og legger den i senga vår om natta, så lukter den trygt og godt når tassen får den :)

Så lurt! Står mellom en sånn og disse bambustørklene som ble så populære etter babyfødselen i UK :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...