Gå til innhold

Hvorfor skal jeg gjøre jobben for DEG, "kjære" kollega?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Til deg kjære kollega og lærerstudent: Hvorfor gir du alt ansvaret til en jente som er seks-sju år yngre enn deg selv? Hvorfor er det jeg (som kun er sommervikar) som må skrive avvik, rapport og andre skriftlige oppdrag, noe du, som vikarierer der året rundt og som har jobbet der mye mer enn det jeg har gjort, kunne gjort. Hvorfor skyver du alt ansvaret over på meg? Hvorfor skal jeg som er i begynnelsen av tyveårene skrive og ta ansvar for det du, som er tredve år, skulle gjort? Hvorfor gjemmer du deg bort når det er noe skriftlig som skal formuleres eller noe som skal fremføres? Du gir meg alt ansvaret og simulerer at du skal gjøre noe annet "viktig", når du egentlig bare tusle rundt og utfører irrelevante gjøremål?

Du skyver alt ansvaret på meg, som har mye mindre erfaring -hvorfor? Du tar det med ro og gjør minst mulig på mest mulig tid, jeg stresser og sørger for å få alt gjort. Når skal du begynne å ta litt ansvar og være nyttig på jobben?

Måtte bare skrive dette ned, er litt frustrert over å måtte gjøre alt som er litt vanskelig på jobben, da denne kollegaen aldri gjør noe som hun opplever som vanskelig. Det er jeg, som er sommervikar, som må stå på og utføre alle gjøremålene på jobben, som hun unngår å gjøre og bevisst skyver det over på meg.

Har noen av dere opplevd noe lignende på jobb (sommerjobb)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sitrondrops

Ja. Det er ganske vanlig å få all drittjobben når man er nederst på rangstigen, spesielt i helsevesenet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

off, kjenner den der! jobber i klesbutikk da ( kanskje ikke helt det samme/er ekstra hjelp)) men jeg får alltid sånn drittarbeid som ingen andre vil gjøre..det som de egentlig skulle gjøre det bare sparer de til jeg kommer på jobb, så kan jeg gjøre det. mens de går å tar 40 røykepauser, går tidlig når det er kaos i butikken og mye folk og bare gjør som de vil.. ganske irriterende altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun vil at du skal få god erfaring? At du skal lære mye når du er der?

Skrive avvik og rapport høres ut som gode ting å ha med seg på veien i et yrkesliv. Kanskje hun vil at du skal lære hvordan du skal fomulere deg skriftlig osv for at dette skal bli en god og viktig erfaring for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags jobb er det?

Anonym poster: bed2ec250f1948b82b35b45117ef0de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja. Det er ganske vanlig å få all drittjobben når man er nederst på rangstigen, spesielt i helsevesenet.

Jeg syns bare det er rart at jeg skal ta meg av rapporteringen, skrive alt som skal skrives og fremføre det som skal fremføres, mens hun, som har jobbet der mye lengre og er mye eldre enn meg, ikke tar noe ansvar og gjør de enkleste arbeidsoppgavene, som å rydde f.eks. Jeg gjør ikke "drittjobben", jeg gjør jobben som hun skulle gjort, men som hun tydeligvis ikke behersker..

Toppen av kransekaka var da hun gjemte seg på toalettet da HUN skulle fremføre noe. Jadda, nok en flink lærerspire..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

off, kjenner den der! jobber i klesbutikk da ( kanskje ikke helt det samme/er ekstra hjelp)) men jeg får alltid sånn drittarbeid som ingen andre vil gjøre..det som de egentlig skulle gjøre det bare sparer de til jeg kommer på jobb, så kan jeg gjøre det. mens de går å tar 40 røykepauser, går tidlig når det er kaos i butikken og mye folk og bare gjør som de vil.. ganske irriterende altså..

Ja, det er irriterende når en sommervikar må gjøre alt, til og med ting hun\han ikke har kompetanse til å gjøre, fordi de som vikarierer der fast ikke kan eller vil gjøre jobben. Hva med å voksen og faktisk ta litt ansvar? Er det sommervikarene som har hovedansvaret nå? Skulle nesten tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kanskje hun vil at du skal få god erfaring? At du skal lære mye når du er der?

Skrive avvik og rapport høres ut som gode ting å ha med seg på veien i et yrkesliv. Kanskje hun vil at du skal lære hvordan du skal fomulere deg skriftlig osv for at dette skal bli en god og viktig erfaring for deg?

Nei, det vil hun absolutt ikke. Hun er vikar hun også, men hun vikarierer der året rundt, i motsetning til meg, som kun vikarierer i sommerferien. Ja, jeg lærer jo mye av dette, men jeg syns det er frustrerende at det er jeg som skal gjøre all jobben, mens hun gjemmer seg på do eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du at du skal gjøre da?? Rydde? Det er vel meningen at du skal utføre en skikkelig jobb du og. Ikke late deg og rydde litt hvis du synes det ser rotete ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva mener du at du skal gjøre da?? Rydde? Det er vel meningen at du skal utføre en skikkelig jobb du og. Ikke late deg og rydde litt hvis du synes det ser rotete ut?

Nei, jeg mener at vi skal fordele oppgavene, slik at jeg ikke bestandig ender opp med å gjøre det som er vanskelig og ta ansvar for det HUN skal gjøre. Er det rettferdig at en sommervikar skal gjøre alt dette, mens en som har mer erfaring og som er en del eldre, unngår å gjøre det som er litt komplisert og velger å gjemme seg bort i arbeidstiden for å slippe å gjøre ting?

Jeg gjør en god jobb, men jeg vil bare ikke sitte med alt ansvaret og fungere som en leder på en måte. Jeg er faktisk sommervikar og vil ikke påta meg alt ansvar, jeg jobber tross alt med en fast vikar som egentlig burde gjøre alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har hatt det slik i min jobb (fast jobb/ikke sommerjobb). Jobber innen entreprenørvirksonheten, og første prosjektet jeg var med på var det jeg som endte opp med å gjøre mesteparten av arbeidet. Neste prosjekt det samme. Samme personen jeg jobbet med begge gangene. Da deler av systemet vi bruker er nytt, og jeg har vært en av de første til å ta det i bruk har jeg lært meg det meste på egenhånd.

Det var vanskelig i starten at alt ble lagt over på meg. Men nå 6 mnd etter jeg startet er jeg glad for det, jeg har lært mye på det. Og får stadig større ansvar. Heldigvis har jeg en sjef som ser hva som har foregått. På det siste prosjektet sto jeg som ansvarlig og hadde to-tre til å hjelpe meg. Alle har jobbet lengre enn meg og er eldre enn meg. Jeg føler jeg har tillitt hos sjefen og de andre jeg jobber med. Nå stortrives jeg med ansvar, og tar uten problem noen timer på kvelden de gangene det er behov for det. (er ikke så ofte)

Jeg tror man blir belønnet for god innsats, så langt har det stemt for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er ekstremt frustrerende, hadde det tidvis slik på stedet jeg jobbet før. En av mine kolleger tok det veldig rolig på jobben for å si det sånn, og mens jeg bokstavelig talt løp i gangene for å få ting gjort og rekke over alt så la jeg merke til at hun stadig satt og surfet på ikke relevante nettsider med en kaffekopp i hånda. Så ja, det kan være veldig frustrerende.

Men, man kan faktisk lære mye av det. Når det er du som fremfører og skriver rapporter så lærer du faktisk mye, og du kan stille deg selv i et godt lys. Husk bare på å synliggjøre oppgavene dine til nærmeste sjef slik at du ikke sitter igjen med svarteper fordi du henger på etterkant på enkelte av dine ordinære arbeidsoppgaver fordi du ble satt til alt mulig annet underveis også. Om nødvendig, skriv ned hva du gjør, og når du gjør det samt hvem som egentlig har ansvar for arbeidsoppgaven du utfører. Dette kan så brukes som dokumentasjon hvis det skulle oppstå konflikter i etterkant.

Anonym poster: d8f2c0d427c87d0f663c26fd32812f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...