Gå til innhold

Forskjell på lei seg/sur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg er lei meg for noe, blir jeg stille, tar meg selv i å stirre ut av vinduet/ut i lufta, blir litt tankefull og svarer på spørsmål men har ikke så mye å si utover det.

Nå kommer det frem at de gangene jeg har vært lei meg, har samboer trodd at jeg har vært sur, og har oppfattet hele settingen som negativ.

Dette gjør selvfølgelig at jeg blir enda mer lei meg, at han ikke ser at jeg er lei meg..

Kan nevne at når jeg er sur, så sier jeg fra hvorfor jeg er sur, og er saklig uten noe mer dramatikk enn det. Kan også nevne at min samboer per dags dato aldri har sett meg sur, da jeg sjelden er det.

Hva sier dette om min samboer (eller meg?), mangler han evnen til empati eller hva er det for noe?

Anonym poster: ee0abefcc4482c1da89449a7c0d561d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sier vel ikke noe spesielt.

En mann mangler ikke empati bare fordi han ikke kan se forskjellen på om du er lei deg eller sur. Alle mennesker reagerer på forskjellige måter...kanskje du er litt gretten når du er lei deg uten at du er klar over det selv?

Bare si tydelig ifra om at du ikke er sur, men lei deg. Enklere enn det blir det ikke

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier vel ikke noe spesielt.

En mann mangler ikke empati bare fordi han ikke kan se forskjellen på om du er lei deg eller sur. Alle mennesker reagerer på forskjellige måter...kanskje du er litt gretten når du er lei deg uten at du er klar over det selv?

Bare si tydelig ifra om at du ikke er sur, men lei deg. Enklere enn det blir det ikke

Jeg er ikke gretten. Såpass selvinnsikt har jeg jo. Ikke gråter jeg og sipper heller, men man kan vel se på en person at han eller hun er lei seg? Hele ansiktet blir jo trist og oppførselen deretter. En sur person derimot, har lett for å bli morsk i ansiktet, gjøre brå vendinger og generelt svare kort og kanskje til og med spydig.

Jeg fortalte han dagen før at jeg var lei meg fordi xxxxxxx og xxxxxx og at dette plaget meg om dagene. Dagene som fulgte tok han opp at han ikke skjønte hvorfor jeg var så sur om dagene, og at dette var så negativt og lagde en sur stemning i huset.

*oppgitt* :tristbla:

Anonym poster: ee0abefcc4482c1da89449a7c0d561d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere må kommunisere bedre?

Jeg oppfører meg som du gjør når du er lei deg når jeg er sur. Så det er høyst individuelt hvordan folk oppfører seg etter div sinnstilstander. Du kan ikke forvente at kjærsten din er tankeleser heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer også kort og sier ikke noe utenom når jeg blir sur. Så hvis du aldri har vist ham din sure side så kan du ikke forvente at han automatisk skal skjønne forskjellen..

Anonym poster: 5c66066a365da9158f82dc1e4337e316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at du er sammen med en tankeleser? Isåfall skjønner jeg godt at du er snurt for at han ikke kan se på deg hva du føler... :sjenert:

Anonym poster: 61199d7c916a7827ba5d3ddef40d401a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eneri

Hei!

Syns ikke dette nødvendigvis vitner om at kjæresten din mangler empati. Og hvis du "aldri" er sur, så vet han ikke hvordan du oppfører deg da og har ikke sammenligningsgrunnlag.

Jeg og søsteren min pleier å spøke med at menn tror damer bare enten er "sure" eller "blide". Det fins liksom ikke noe imellom der!

Da jeg forsøkte å forklare kjæresten min at damer ikke nødvendigvis er "sure" når menn tror det, men kan være fortvilte, frustrerte, lei seg, skuffet, slitne, utafor,sørge osv fikk jeg kommentaren "Du er klar over at du snart får meg til å frike ut her?!?" Ble visst for mye å ta innover seg.

Du får bare fortsette å fortelle som du har gjort når du er lei deg for noe, hva som er årsaken til humøret ditt. Etterhvert erfarer han vel nok av dine sinnsstemninger til å sette rett "merkelapp" på følelsesuttrykket ditt.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg fortalte han dagen før at jeg var lei meg fordi xxxxxxx og xxxxxx og at dette plaget meg om dagene. Dagene som fulgte tok han opp at han ikke skjønte hvorfor jeg var så sur om dagene, og at dette var så negativt og lagde en sur stemning i huset.

Han virker ufølsom. Dersom han selv ikke har så stort følelsesregister og/eller innlevelsesevne, er det sikkert vanskelig for han å tolke sinnsstemninger hos andre. Men hvis dette er tilfelle, vil jeg tro du hadde merket denne begrensningen i andre situasjoner også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Som mann er min erfaring følgende.

Kvinner har forskjellige måter å være lei seg på. Den måten som er lettest å forstå er selvsagt når det blir gråting.

Men så har man en del tilfeller hvor tristheten først og fremst uttrykkes gjennom generelt dårlig humør. Da er det ikke så lett å vite hva som skjer, for menn blir ikke sinte når de er lei seg (i hvert fall ikke jeg).

Jeg har hatt mange slike hendelser med min kjære kone gjennom årene. Hvor jeg, på tross av å være ganske flink til å lese henne, har feiltolket tristhet som dårlig humør. Kona pleier å reagere akkurat som TS gjør i denne tråden, men jeg kan love at det er vanskelig å forstå at klaging over noe helt meningsløst akkurat i dag betyr at jeg skal kaste det jeg har i hendene og holde rundt henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...