Gå til innhold

Sambo kaller sønnen vår for feiten


Gjest sjenert

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Bettyboop:

Hva om han er overvektig?

Må da være bedre og oppmuntre sønnen til og gjøre noe med det, så slipper han høre slikt senere og, fra andre.

Riktignok, hjemme hos oss var det motsatt, sønnen til stefaren min var ganske tynn og svak,

så jeg fikk alle de harde jobbene og rosen som hørte med (Nå har riktignok lillesøsteren tatt oss igjen, untatt meg på det fysiske).

Jeg er mer tilhenger av og gjøre noe med problemet.

Såklart burde ikke faren (Ste?) si slike ting, det er rett og slett ufint, men jeg er mer for og ta problemet med roten, og er enda bitter fordi moren min ikke gjorde noe slikt med meg,

men heller motarbeidet meg, enda det viste gode resultater og hjalp på selvtilliten.

Jo selvsagt er det greit å oppmuntre han, men likevel så må hun få han faren til å slutte å gi han kallenavn pga det, og heller motivere på en positiv måte han også. Gutten skal ikke tåle å bvli kalt feiten av noen. Spesielt ikke av sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Hva er sykt med å mene at han kan gjøre noe med det selv? Hvis han stadig blir kalt "feiten" av folk så burde han kanskje gjøre noe med det?

Anonym poster: 70f63986f4621b52ea6cf43d16f82301

HÆÆ. Det at faren hans kaller han feiten er jo ikke noe gutten skal klandres for. Om han er feit så skal han ikke kalles feit likevel på den måten. hva skal mora si da. Du gutten min, hvis du vil at faren din skal slutte å kalle deg feiten så gjør noe med det. Halloo. Er ikke sånn det skal være. Gutten er ikke selv ansvarlig for at han blir mobba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Tilgi meg dersom noe har gått meg hus forbi, men har lest igjennom tråden nå og fortsatt ikke fått svar på den helt vesentlige tingen som noen har spurt om tidligere også:

- Tar gutten det ille opp?

Menn/gutter er nemlig ikke alltid så hårsåre når det kommer til vekta. Noen kompiser erter man dersom de er feite (fordi en vet at de tåler det), andre gjør en det ikke med (dersom de har issues med vekta).

Kan hende de bare har en sånn vennskapelig tjåmmi-tone seg i mellom som TS ikke kan forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Tilgi meg dersom noe har gått meg hus forbi, men har lest igjennom tråden nå og fortsatt ikke fått svar på den helt vesentlige tingen som noen har spurt om tidligere også:

- Tar gutten det ille opp?

Menn/gutter er nemlig ikke alltid så hårsåre når det kommer til vekta. Noen kompiser erter man dersom de er feite (fordi en vet at de tåler det), andre gjør en det ikke med (dersom de har issues med vekta).

Kan hende de bare har en sånn vennskapelig tjåmmi-tone seg i mellom som TS ikke kan forstå.

Jeg tror mange menn kan være hårsår med vekta men de viser det ikke for de vil ikke vise svakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man "oppmuntrer" ikke ungene sine ved å kalle dem feiten, tjukken, bolla eller blubbe. Da har man ikke en halvspikka idé om hva oppmuntring er. Ærlig talt.

Det er helt greit å ta opp vektproblemer med barnet sitt etter en gitt alder (og før man er voksen er det faktisk mor og fars ansvar å lære ungene gode matvaner!), men da får man gjøre det på en ålreit måte.

Hjemme ble jeg kalt bluppi og tjukka - selv når jeg var helt normalvektig og etter at jeg utviklet spiseforstyrrelser (jo takk) og var undervektig. Ingen andre i min omgangskrets, venner eller mennesker jeg møtte på, mobbet meg noengang eller kalte meg ting, annet enn mine egne foreldre.

Da får man naturlig nok ikke et godt forhold til mat, og det endte med at jeg til slutt ble kraftig overvektig da den ene spiseforstyrrelsen tok over for den andre.

Foreldrene mine var normalvektige selv, men det var ikke akkurat takket være matvanene, så per idag sliter de begge for å holde vekta. Og mens de fortsatt serverer cola til middag flere ganger i uka (jeg har selvsagt flyttet ut for flere år siden og drikker vann:P), maser de på søsknene mine om å ikke bli "tjukkaser". Jeg tror ikke de skjønner selv hva som er sunn mat, men vil gjerne fortelle andre at de ser overvektige ut. Fint opplegg.

Jeg hadde tatt opp dette med stefar og forklart at det ikke er A-okay å kalle barna sine "feiten". Det er kanskje ikke noen big deal fra hans side, men det er jo helt unødvendig. Kanskje han kan finne et annet kallenavn til sønnen sin, som gjenspeiler interesser, personlighet eller annet på en POSITIV måte? :)

Jeg hadde en gang en engelsklærer som kalte meg "Geniet" (ikke ironisk heller, faktisk!) og det ga meg masse selvtillit selv om jeg selvfølgelig visste at jeg ikke faktisk var et geni, men at jeg i det minste hadde en enorm kunnskapsappetitt og interesse for språk :)

Endret av Måndagsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Jeg tror mange menn kan være hårsår med vekta men de viser det ikke for de vil ikke vise svakhet.

Sikkert, men det er sånn som en gjerne merker dersom det er en kompis. Tror uansett det beste er å spørre gutten hva han tenker om å bli kalt "feiten". Dersom han ikke bryr seg, er det ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Sikkert, men det er sånn som en gjerne merker dersom det er en kompis. Tror uansett det beste er å spørre gutten hva han tenker om å bli kalt "feiten". Dersom han ikke bryr seg, er det ikke noe problem.

Gjør man? Gutter er vel ikke de flinkeste til å lese signaler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Gjør man? Gutter er vel ikke de flinkeste til å lese signaler..

Ikke deres signaler for dere er en helt annen art (kvinner). Det blir som å prøve å forstå hva katten din tenker. Men andre menn leser vi rimelig greit, dem kjenner vi på oss selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlig kallenavn?! KJÆRLIG!? Herregud jeg har ikke ord!

Mora mi kalla meg Bolla hele oppveksten, enda det var fordi jeg gikk på prednisolon(medikament som får deg til å blåse opp så du ser tjukk ut, bla.), og ikke fordi jeg faktisk var tjukk. Jeg hater henne langt inn i sjelen selv som voksen.

Selvsagt skal foreldre gripe inn i forhold til overvekt, men man kommer ingen vei med å regelrett mobbe barnet. Det er barnemishandling.

Anonym poster: a408d6563964313ac0f63c70083d9966

Jeg ble kalt trollet og bolla da jeg var liten, fra før jeg kunne gå, og det var aldri ment negativt mot meg, og jeg tok det dermed ikke negativt heller.

Da bestemor derimot nevnte at jeg hadde lagt på meg, tok jeg det negativt.

Alt spørs hvordan man sier det:) Støtter forslaget om å spørre sønnen om hva han selv syns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøffel

Jeg husker godt at faren min ved èn anledning sa at "hun har jo ikke vondt av å hoppe over en middag" når jeg var 12-13 år gammel (og hadde en del valpefett). Det var utrolig sårende, når jeg allerede var svært usikker på kroppen min. Men jeg snakket hverken med faren eller moren min om det. Dette husker jeg altså enda, selv om jeg nå er 30 år(og slank).

Snakk med samboer. Bare si det sånn løst og ledig at "tror du ikke gutten blir lei seg når du kaller ham feiten?" Min mann går i forsvarsposisjon og blir sur dersom jeg "irettesetter" ham, men om jeg lurer det inn på en finurlig, undrende og mindre "kjeftende" måte så når jeg alltid gjennom (og ofte trur mannen min at mitt forslag da var hans idè i utgangspunktet) :)

Endret av Trøffel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bandit

I stedet for å slenge drit til sin egen unge, kan han være med å hjelpe til dersom ungen er overvektig. Unger blir stort sett overvektige av lite aktivitet. Der har far også et ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært litt lubben, og det vet jeg, unger har en tendens til å gjøre deg oppmerksom hvis du "skiller deg ut".

Husker fortsatt veldig godt den gangen pappa kalte meg for tjukk, det stakk hardt....

Anonym poster: 85f1b59ac74d6f769d55eee057f72487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg har alltid vært litt lubben, og det vet jeg, unger har en tendens til å gjøre deg oppmerksom hvis du "skiller deg ut".

Husker fortsatt veldig godt den gangen pappa kalte meg for tjukk, det stakk hardt....

Anonym poster: 85f1b59ac74d6f769d55eee057f72487

Det verste av alt med slike kommentarer fra foreldre, er jo at slike kommentarer sårer jo aller mest når de kommer fra noen en er glad i. Det burde enkelte sleivkjefta foreldre tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har det noe å si om faren er norsk? Sånt er da uakseptabelt uansett....?

I mange kulturer blir det brukt som et kjælenavn. Er ikke overalt det blir sett på som så negativt å være tjukk som her i Norge ;-)

Endret av La Luna
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ingenting jeg nå, haha.

Jeg kunne sverget på at du skrev i et innlegg at faren din kalte deg beinrangel?! :klaske:

Til mitt forsvar var klokken over 00:00, og jeg var trøtt! :kul:

Ønsketenkning kanskje? :glare:

Hehe,det forklarer ihvertfall hvorfor alle reagert på kommentaren din! Skjønner deg godt da;)

Det som er merkelig er at jeg faktisk var beinrangel når jeg var liten... Mystisk!

Lykke til TS,fra meg og! Ordner seg dette:)

Og tenk så gøy det hadde vært å spandere 1 år abonnement på en treningsenter da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ønsketenkning kanskje? :glare:

Hehe,det forklarer ihvertfall hvorfor alle reagert på kommentaren din! Skjønner deg godt da;)

Det som er merkelig er at jeg faktisk var beinrangel når jeg var liten... Mystisk!

Lykke til TS,fra meg og! Ordner seg dette:)

Og tenk så gøy det hadde vært å spandere 1 år abonnement på en treningsenter da! :D

Om man er et beinrangel så er det ikke kjekt å bli kalt det fordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke sikkert han mener noe vondt med det. Jeg ble kalt beinrangel av faren min når jeg var i tenårene. Men du kan gjerne gjøre han oppmerksom på at det kan oppfattes sårende av sønnen din. Kanskje han ikke har tenkt på det.

Jeg husker forøvrig ikke at jeg tok meg nær av å bli kalt beinrangel. Så det satt visst ikke varige mén.

Jeg skjønner ingenting jeg nå, haha.

Jeg kunne sverget på at du skrev i et innlegg at faren din kalte deg beinrangel?! :klaske:

Til mitt forsvar var klokken over 00:00, og jeg var trøtt! :kul:

Du blandet bare Papirbit med Numi her. Så du leste rett, du bare blingsa på navnene. =)

Jeg måtte sjekke, skjønner du, for jeg var også ganske sikker på at jeg hadde lest det et sted. :fnise:

Det var litt off topic, men jeg måtte bare fortelle deg at det ikke har tørna for deg. =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...