Gå til innhold

Studie viser at kvinner bestemmer nesten alt i forholdet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest HardHitter

Det at kvinner bestemmer mest i et forlhold er da ikke noe rart, vi menn vet hvordan vi skal tilpasse oss og når valget står mellom enten å krangle med ei sur dame i ei uke eller si "det kan du bestemme" så sier vi "det kan du bestemme". Jeg har gjort dette selv mange ganger, det er som regel ikke verdt en diskusjon. Så vi lar de styre med sitt mens vi tenker "gærne kvinnfok, ja ja, slik er livet". Hvorfor? Fordi vi er menn, vi har ikke tid til alle disse tullete detaljene damene styrer med, jeg har ting som skal bygges og måkes og klippes og repareres, vi er menn og menn oppfører seg som menn der hvor jeg kommer fra, dvs. vi jobber oss ihjel mens damene styrer med detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det at kvinner bestemmer mest i et forlhold er da ikke noe rart, vi menn vet hvordan vi skal tilpasse oss og når valget står mellom enten å krangle med ei sur dame i ei uke eller si "det kan du bestemme" så sier vi "det kan du bestemme". Jeg har gjort dette selv mange ganger, det er som regel ikke verdt en diskusjon. Så vi lar de styre med sitt mens vi tenker "gærne kvinnfok, ja ja, slik er livet". Hvorfor? Fordi vi er menn, vi har ikke tid til alle disse tullete detaljene damene styrer med, jeg har ting som skal bygges og måkes og klippes og repareres, vi er menn og menn oppfører seg som menn der hvor jeg kommer fra, dvs. vi jobber oss ihjel mens damene styrer med detaljer.

Problemet med strategien din er at da skjer dette:

http://marriedmansexlife.com/2010/10/why-and-how-nice-guys-strategize-to-screw-themselves-out-of-sex-and-happiness/

Veldig mye av dagens forholdsproblemer handler nettopp opp at menn gjør en bommert ved å ta det valget og dermed havner i en negativ spiral av mindre sex og mere og mere adlyding av kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Den viktigste grunnen til denne maktubalansen er at moren er garantert å få barna ved en skilsmisse og at hvis moren vil nekte eksmaennen samvær med barna så har ikke staten noen virkemidler til å tvinge gjennom samvær selv om faren har fått dom på samværsrett. Kona får ingen bøter eller straff for å forhindre samvær og polititet eller barneværnet har ikke lov til å gjøre noe for å tvinge gjennom samvær. Kvinnen har i realiteten ALL makt over barna og mannen er rettslig sett en gjest i familien på kvinnens nåde. Dette vet han svært godt og derfor føler han at han må please henne og gi etter for hva hun vil i frykt at hun vil skilles og om hun vil skilles for å ha en sjanse til å se barna. Skilsmisselovgiviningen varierer mellom delstatene i USA og i noen stater er normen delt omsorg. I disse statene er det langt færre kvinner og langt flere menn som tar ut skilsmisse. Det viser at hvem som får barna er et avgjørende incentiv for skilssmisse, noe som forøvrig sier seg selv.

Hvis maktubalansen hadde gått i favør av at mannen bestemte praktisk talt alt i famielien og forholdet slik kvinnen gjør i dag hadde det blitt ramaskrik og rop om at menn undertrykte kvinner og krav om tiltak og kulturelle endringer for å rette på det. HVordan vet vi det? Jo for det var det som skjedde da feministene begynte å protestere mot at menn hadde for mye makt i forholdet. Når ubalansen går den andre veien er det tydeligvis ikke noe problem. DA menn bestemte mest var det fordi han var undertrykkende. Når kvinner bestemmer mest er det tydeligvis fortsatt mannens feil. Er det noen som ser mønsteret her? Mannen stemples altid som den skyldige og kvinnen som den uskyldige. Akkurat som i alle andre spørsmål om samliv og samfunnsliv. Mannen er den skyldige, den som må stå til ansvar, den som er slem, kvinnen er den uskyldige, den noble den som må hjelpes. Fy faen så drittlei jeg er av den dritten der. Fra å i yngre år ha vært en sterk tilhenger av feminisme og svært villig til å gjøre en innsats for kvinners rettigheter og situasjon har jeg nå mistet absolutt all sympati for kvinners "likestillingsspørsmål". Jeg merker et sterkt stemningsskifte hos andre menn også. Vi er drittlei, føler oss lurt og behandlet som dritt og kjøper ikke ideologien lenger. Jeg skal oppdra mine barn til å ikke kjøpe feminist indoktrineringen på skolen og i samfunnet ellers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannen bestemmer:

alt som har med bil å gjøre.

penger.

hvor vi skal bo.

hvor mange hunder,hvilken rase og kjønn.evt andre dyr.

jeg bestemmer:

hvordan huset skal styres.

barna(klær og har siste ordet på navn)

vi er veldig fornøyd med ordningen:)

Anonym poster: 5d8255c58a4c2e6e95b83160e2f2a3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen her i huset hadde tatt de avgjørelsene jeg tar i løpet av en uke hadde jeg blitt sjeleglad!

Hadde han giddet å handle mat og lage middag - topp! Han får velge fritt hva han skal kjøpe.

Hadde han gjort husarbeid og passet på at ungene hadde klær som varmet på seg - topp! Han kan få plukke ut klærne helt selv.

Hadde han kjøpt inn gaver til familie og venner - topp! Han kan få plukke de ut helt selv, jeg skal ikke blande meg.

Hadde han betalt regningene - topp!

Så tar jeg gjerne å fyller bensin, kjører bilene på verksted, velger ny bil, bestemmer over fjernkontrollen og klipper gresset.

Anonym poster: dec50648e329cd6e96436b88d0c22b12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EasyRider

Hvis mannen her i huset hadde tatt de avgjørelsene jeg tar i løpet av en uke hadde jeg blitt sjeleglad!

Hadde han giddet å handle mat og lage middag - topp! Han får velge fritt hva han skal kjøpe.

Hadde han gjort husarbeid og passet på at ungene hadde klær som varmet på seg - topp! Han kan få plukke ut klærne helt selv.

Hadde han kjøpt inn gaver til familie og venner - topp! Han kan få plukke de ut helt selv, jeg skal ikke blande meg.

Hadde han betalt regningene - topp!

Så tar jeg gjerne å fyller bensin, kjører bilene på verksted, velger ny bil, bestemmer over fjernkontrollen og klipper gresset.

Anonym poster: dec50648e329cd6e96436b88d0c22b12

Jeg er alenepappa med 2 barn.

Jeg handler mat og lager middag sammen (!) med barna.

Jeg gjør alt husarbeid og jeg har lært opp barna til å kle seg selv.

Jeg har kuttet alle gaver til familie og venner. Vi snakker med dem på telefon.

Jeg betaler alle regninger selv.

Jeg fyller diesel, bilen trenger ikke verksted for den er ny, barna bestemmer over fjernstyringen og jeg klipper gresset.

I tillegg gjør jeg dette:

1. Pender 2,5 timer hver dag

2. Jobber 9 timer hver dag i snitt

3. Maler hus utvendig og innvendig, måkker snø, klipper hekker +++ i hagen

4. Jeg kjører barna på fritidsaktiviteter.

5. Jeg hjelper barna med lekser

6. Jeg besøker min slekt som er 10 mil unna regelmessig med barna slik at de kan holde kontakt

7. Jeg trener opp til 10 timer i uka

8. Jeg reiser til kjæresten min regelmessig - hun bor 5 mil unna

9. Jeg hjelper kjæresten min med å handle, med ting på jobben +++

10. Jeg har alltid ekstra tid till kolleger på jobben som vil prate om problemer

11. Jeg håndterer masse konflikter rmed en bitter eks som saboterer samvær n¨år hun kan

12. Håndterer alt med klær, vask, oppvask, mm

Jeg kan fortsette, men dette er mer enn de fleste menn og kvinner gjør i Norge. Jeg har gjort det hver dag i snart 8 år (Og 10 år før det som hovedslave i ekteskapet). Jeg er glad jeg slipper å krabgle med min eks som alltid ville ha fordeler slik at jeg gjorde jobben og at hun dro på cafe og jenteturer pluss at hun jobbet 50% og brukte opp alle pengene (Jeg tjente 2-4 ganger så mye som henne).

I tillegg ble jeg fortalt hver dag 3 ganger hvor stor idiot jeg er og at alt jeg gjorde var dårlig eller feil. Hun var "syk" ofte mens jeg jobbet. Min lengste arbeidsdag var på 33 timer og selv da var ingenting godt nok. Jeg dumpet henne. Og nå gjør jeg mye mindre men driver en større husholdning og pusser opp hus.

Kvinner som stadig klager og synes de gjør så mye bør prøve å følge meg en måneds tid. Jeg tror du ville fått kjørt deg :-) yohooo :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg kan fortsette, men dette er mer enn de fleste menn og kvinner gjør i Norge. Jeg har gjort det hver dag i snart 8 år (Og 10 år før det som hovedslave i ekteskapet). Jeg er glad jeg slipper å krabgle med min eks som alltid ville ha fordeler slik at jeg gjorde jobben og at hun dro på cafe og jenteturer pluss at hun jobbet 50% og brukte opp alle pengene (Jeg tjente 2-4 ganger så mye som henne).

I tillegg ble jeg fortalt hver dag 3 ganger hvor stor idiot jeg er og at alt jeg gjorde var dårlig eller feil. Hun var "syk" ofte mens jeg jobbet. Min lengste arbeidsdag var på 33 timer og selv da var ingenting godt nok. Jeg dumpet henne. Og nå gjør jeg mye mindre men driver en større husholdning og pusser opp hus.

Kvinner som stadig klager og synes de gjør så mye bør prøve å følge meg en måneds tid. Jeg tror du ville fått kjørt deg :-) yohooo :-)

Du sier selv at du mener ditt liv ikke er representativt for de fleste: "dette er mer enn de fleste menn og kvinner gjør i Norge", så hva protesterer du på?

Men hva ønsker du egentlig? Ønsker du heder og ære?

Da bør du søke det hos de som ikke gjør det samme som du gjør hver eneste dag, og har gjort det i årtider, for det du beskriver er faktsik ikke noe annet enn det en vanlig utearbeidende husmor gjør hver eneste dag året igjennom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EasyRider

Du sier selv at du mener ditt liv ikke er representativt for de fleste: "dette er mer enn de fleste menn og kvinner gjør i Norge", så hva protesterer du på?

Men hva ønsker du egentlig? Ønsker du heder og ære?

Da bør du søke det hos de som ikke gjør det samme som du gjør hver eneste dag, og har gjort det i årtider, for det du beskriver er faktsik ikke noe annet enn det en vanlig utearbeidende husmor gjør hver eneste dag året igjennom.

Jo, dette er nok betydelig mer enn en gjennomsnittlig utearbeidende husmor gjør. Punktum.

Kvinner jobber generelt mindre enn menn gjør, de har større sykefravær enn menn, de lever lengre enn menn muligens fordi de har enklere og lettere liv enn mannen. De bruker også mannen som tjener og vaktmester så snart de ser sitt snitt.

Dette er en årsak til at stadig flere menn ikke ønsker å ha en kvinne over dørterskelen (De vil ikke forplikte seg lengre). Med en gang en kvinne kommer inn i huset vet menn hvem som må gjøre alt pluss få kritikk og kjeft.

Så jeg gjør derfor alt selv uten kritikk og kjeft. Og så koser jeg meg med en vakker og snill kjæreste som tar seg tid til å sminke seg, pynte seg og som vil være feminin. Mindre arbeide på meg, mer arbeidsglede og mer positiv fritid med masse spennende erotikk og sex. Flott løsning frem til barna er ute av hiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Dere må gjerne forklare, analysere, diskutere og evaluere dette fenomenet opp og i mente med alskens vitenskapelige tilnærminger men det er faktisk ikke nøvendig.

Forklaringen er ganske enkel.

Kvinner har til dels helt andre forventninger til et forhold enn det menn har.

Kvinner og menn har til dels ulike og av til motstridende interesser og syn på hus og heim. (tro ikke at Kiss plakatene hos Jokke i serien Pondus eller begrepet ungkarsrede er tatt ut av det blå)

Postulatet "menn må ha sex for å ha det bra mens kvinner må ha det bra for å ha sex" holder vann i det fleste parforhold. Kvinner har eiendomsretten til barn, både fordi de vil, de forventer det, mannen forventer det og samfunnet forventer det (selv om delt omsorg er hett fordi noen har skjøvet denne ordningen opp og frem).

Det er altså en del dyptliggende grunnleggende faktorer og premisser som styrer dette og det handler ikke bare om det å bestemme alt. Det handler vel så mye om tilrettelegging, planlegging, organisering og strategisk jobbing for åssen familien skal ha det/være neste år, om fem år og om femten år.

En kvinne kan navnene på alle i klassen til den håpefulle, hun har navnene og nummer på nesten alle foreldre lagret på telefonen sin, husker de fleste bursdager og er alltid tilstedeværende førstelinjesupport når den håpefulle har slått seg eller depper grunnet kjærlighetssorg. Så sier dere; "ja - men det er fordi hun må, mannen gidder jo ikke" Det er i beste fall en halvkvedet vise. Det er fordi hun har de antennene og egenskapene, i motsetning til mannen.

Problemet med mange kvinner er at de nedsabler mannen nettopp fordi han ikke er/tenker som henne, det er mange kvinners største hemsko. Det funker ikke sånn folkens, det må dere snart begynne å ta inn over dere.

Bottom line - redebygging (som er sekkeposten i forhold, hus, heim, relasjoner osv) er kvinnens domene, ikke fordi hun tvinges til det men fordi hun er skapt for det.

Da kan dere begynne å kaste stein :fred:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dette er nok betydelig mer enn en gjennomsnittlig utearbeidende husmor gjør. Punktum.

Kvinner jobber generelt mindre enn menn gjør, de har større sykefravær enn menn, de lever lengre enn menn muligens fordi de har enklere og lettere liv enn mannen. De bruker også mannen som tjener og vaktmester så snart de ser sitt snitt.

Men kvinner er stresset mye oftere.( kilde1 kilde2 )

Results showed that women reported a higher prevalence of high distress days and a lower prevalence of distress-free days than men. Gender differences in daily distress were attributable largely to women experiencing more onsets of distress episodes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften er feil. Den burde heller være: "Studie viser at menn bryr seg for lite i forholdet".

Anonym poster: a4cc8741daa2ee43071188688f9337f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Overskriften er feil. Den burde heller være: "Studie viser at menn bryr seg for lite i forholdet".

Anonym poster: a4cc8741daa2ee43071188688f9337f1

Det mener alle de som går i den fella jeg prøvde å belyse, kvinner speiler seg selv i mannen og blir like skuffa hver gang,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Men kvinner er stresset mye oftere.( kilde1 kilde2 )

Men, det er fordi de stresser seg selv. Single kvinner uten barn er også mere stresset enn single menn uten barn fordi kvinner har en naturlig større evne enn men til å bekymre seg og bli stresset.

En av de aller viktigste grunnene til denne maktubalansen i forholdene og til at det er kvinner som går i 70% av tilfellene er at kvinnen har alle rettigheter til barna og mannen bare får se dem om hun vil. Hun får alltid barna ved en skilsmisse og selv om han får rett til samvær så får hun ingen bot eller straff om hun nekter ham gjennomføring av samvær hvilket gjør at en hver man vil kunne ende opp med at en ekskone som bokstavelig talt hater ham er den som bestemmer om han aller nådigst får se barna. Dette leder til at menn føler seg maktesløe i forhold med barn og at de er de som må innrette seg. I kina er derimot ekteskapsloven motsatt. Mannen får samværsretten. Og hva er det da som skjer? Det er mennene og ikke kvinnene som skiller seg:

http://tech.mit.edu/V118/N57/wan.57c.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Molly

Jeg har levd under samme tak med samme mann i snart 25 år. Vært sammen i snart 30.

Vi har delt arbeidsoppgaver mellom oss.

Litt hensyn til hva man synes er okay og gjøre -og hva man har interesse/kunnskaper om.

Men vi har klart og fordele oppgavene ganske så jevnt mellom oss.

Min mann har aldri hatt noe problem med å vaske gulvet. Og jeg har ikke problemer med og hogge ved....

Det har vært snakk om å få hverdagen til å gå rundt. At ingen har blitt utslitt og stått alene med alt. Familie, hjem, barn er et felles ansvar. Større avgjørelser blir tatt opp og diskutert i fellesskap. Her er snakk om grunnleggende ting som respekt og rein skjær folkeskikk!!

Jeg blir så LEI av disse påstandene om at alle kvinner er noen hespetre!

Og jeg blir så LEI disse mannfolkene som sitter som noen sutrende dotter og griner over hvor fælt de har det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt logisk at kvinner bestemmer litt mer enn menn i et forhold?

FORDI: Menn bryr seg bare ikke. De ser ikke rot like kjapt/bra som damer, de bryr seg ikke såååå forferdelig om hva barna skal hete ellr hva de skal ha på seg osv osv osv.

Damer er litt mer nøye der. Vi er litt mer detaljerte enn mennene. Mens menn jobber og ordner med bil, kanskje taket trenger ny takstein, ja da fikser størst sannsynlig mannen det. Men det er ikke ting som trengs å gjøre ofte.

Mens vi damer er litt mer.. vi jobber vi også selvfølgelig, men vi gjør mer dameting hjemme. Det er jo nesten naturlig insikt at vi damer er den som lager et hjem. Mennene er takknemlig for å komme hjem til varm middag, glade unger og en blid kone, right?

Altså, det finnes selvfølgelig forhold der det er helt motsatt også. Der dama kanskje jobber mer enn mannen, og mannen til og med er flinkere enn dama til å lage mat, ja, da er det mannen som står for middagen feks. Og en sliten kone kommer hjem til varm middag som mannen har laget.

Det kommer egentlig helt an på hvert enkelt forhold. Men gjennomsnitts forhold så pleier det jo å være sånn at menn bestemmer biltype, klipper gresset, ser mest på tv, fikser taket eller reparerer doen. Mens damer støvsuger, bretter klær, kler på barna, lagr mat, og får dermed oversikt over hva, hvor, hvordan og når ting og tang skal gjøres. Og dermed blir det jo slik at damer må fortelle mannen sin "Kunne du kjørt Ola og Mads til barnehagen i morra klokka 9? Husk på det" Fordi det er som regel HUN som kjører barna til barnehagen mens HAN allerede er på jobb.

Syns det bare er logisk jeg. Men blir det for kontrollerende, så er det snakk om feks. at dama bestemmer NÅR mannnen skal legge seg, NÅR han får se på tv osv. Da blir det for mye. Han er mannen hennes, ikke ungen hennes. Det er lett å skille mellom kontrollerende og den som har oversikten på ting og tang.

Anonym poster: 1436c9e9d1c493fa0ee748e4911a5771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest EasyRider

Men kvinner er stresset mye oftere.( kilde1 kilde2 )

Kildene du viser til er basert på i hvilken grad menn og kvinner vil innrømme at de opplever stress. De sier ingenting om arbeidsmengde.

Kvinner har både en mindre arbeidsbelastning (10% færre kvinner jobber og da oftere i detidsstillinger) OG høyere sykefravær (60% høyere enn menn - 1,4 uker mer pr år). Se på denne f.eks: Kvinner er mye mer borte fra jobben

Man påstår i artikkelen at årsaken er at kvinnen i større grad har anvar for barn og hjem pluss at de jobber. Men de jobber vitterlig mindre enn menn. Og mannen gjør i dag like mye som kvinnen hjemme i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EasyRider

Mens vi damer er litt mer.. vi jobber vi også selvfølgelig, men vi gjør mer dameting hjemme. Det er jo nesten naturlig insikt at vi damer er den som lager et hjem. Mennene er takknemlig for å komme hjem til varm middag, glade unger og en blid kone, right?

Anonym poster: 1436c9e9d1c493fa0ee748e4911a5771

Nei. Jeg vil heller ha fred og ro og lager maten selv sammen med unger som blir glade fordi de får delta. Blid kone har jeg omtrent aldri sett. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Det er jo litt logisk at kvinner bestemmer litt mer enn menn i et forhold?

FORDI: Menn bryr seg bare ikke. De ser ikke rot like kjapt/bra som damer, de bryr seg ikke såååå forferdelig om hva barna skal hete ellr hva de skal ha på seg osv osv osv.

Anonym poster: 1436c9e9d1c493fa0ee748e4911a5771

Ganske frisk hersketeknikk det der: Menn tenker/prioriterer annelerdes enn kvinner=bryr seg ikke :sjokk:

Endret av Gorgonzola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemor

Jeg har levd under samme tak med samme mann i snart 25 år. Vært sammen i snart 30.

Vi har delt arbeidsoppgaver mellom oss.

Litt hensyn til hva man synes er okay og gjøre -og hva man har interesse/kunnskaper om.

Men vi har klart og fordele oppgavene ganske så jevnt mellom oss.

Min mann har aldri hatt noe problem med å vaske gulvet. Og jeg har ikke problemer med og hogge ved....

Det har vært snakk om å få hverdagen til å gå rundt. At ingen har blitt utslitt og stått alene med alt. Familie, hjem, barn er et felles ansvar. Større avgjørelser blir tatt opp og diskutert i fellesskap. Her er snakk om grunnleggende ting som respekt og rein skjær folkeskikk!!

Jeg blir så LEI av disse påstandene om at alle kvinner er noen hespetre!

Og jeg blir så LEI disse mannfolkene som sitter som noen sutrende dotter og griner over hvor fælt de har det.

:helen:

Jeg har samme erfaring som deg, og er veldig enig med deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...