Gå til innhold

Han lar meg ikke bli lege.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et friår nå, så til neste år.

Anonym poster: 79efea78f548c6cd28107157fc667c52

Bare av nysgjerrighet, hva skal du bruke friåret til?

Det er ganske stor aldersforskjell på dere, og det kan godt hende kjæresten din har begynt å tenke på familie og barn, dette bør du snakke med ham om. Mange får barn i løpet av medisinstudiet, kanskje han ikke er klar over at det er en mulighet?

Ellers synes jeg ikke du skal la deg styre av ham. Det sies at man angrer på de tingene man ikke gjorde, og jeg tror nok at det å studere medisin går under denne kategorien. Bruk det neste året til å tenke på hva du virkelig vil gjøre, uten å bry deg om hva kjæresten mener.

Anonym poster: 62d7afbbac7097f7fa8fea649e00f516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk medisin. Han har studert lenge selv, og du er ung. Det er ingen grunn til å ikke studere medisin så fremt du brenner for det og kommer inn. Du virker ikke klar for et seriøst forhold med en 10 år eldre fyr siden du i det hele tatt trenger hjelp til å avgjøre dette. Det er fremtiden din det er snakk om, du skal ikke behøv råd fra et internettforum.

Endret av Glynis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av nysgjerrighet, hva skal du bruke friåret til?

Det er ganske stor aldersforskjell på dere, og det kan godt hende kjæresten din har begynt å tenke på familie og barn, dette bør du snakke med ham om. Mange får barn i løpet av medisinstudiet, kanskje han ikke er klar over at det er en mulighet?

Ellers synes jeg ikke du skal la deg styre av ham. Det sies at man angrer på de tingene man ikke gjorde, og jeg tror nok at det å studere medisin går under denne kategorien. Bruk det neste året til å tenke på hva du virkelig vil gjøre, uten å bry deg om hva kjæresten mener.

Anonym poster: 62d7afbbac7097f7fa8fea649e00f516

Folkehøgskole, friluftsliv. :)

Anonym poster: 79efea78f548c6cd28107157fc667c52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Folkehøgskole, friluftsliv. :)

Anonym poster: 79efea78f548c6cd28107157fc667c52

Folkehøyskole?

Du finner deg en ny kjæreste der.

Problem solved.

Fra spøk til alvor så har han kanskje innsett at han begynner å pushe 40 før du er ferdig med studier og turnus og gjerne kommet godt nok inn i karrierelivet til at du føler det begynner å bli på tide med unger. Han begynner jo å nærme seg typisk barnealder allerede nå. Men har han valgt en mye yngre dame så ryker han jo uansett på risikoen at det kan være 10 år til du er klar for å formere deg, så dette burde han legge frem på en saklig måte sånn at dere kan snakke om det.

Noe litt mindre alvorlig er jo dette med økonomi, han må nok fø litt på deg hele studietiden (han har høyere levestandard enn en student, og det blir du dratt med på), dere kan ikke kjøpe en så stor bolig som dere kunne ha gjort om begge var i jobb, dra på like fine ferier, ha like fin bil osv.

Det er uansett en egoistisk greie fra hans side, han har ikke lyst til å ofre noe for drømmen din. Han vil at du skal tilpasse den til det som passer han best.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehøgskole, friluftsliv. :)

Anonym poster: 79efea78f548c6cd28107157fc667c52

Kun dette?

Har du såpass høyt snitt at du mer eller mindre VET at du kommer inn på medisin etter friåret, eller er det en risiko for at du må bruke enda mer tid på å ta opp igjen fag?

Anonym poster: 2019650bd120e1a34070b4e3e83e8641

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å studere medisin, så gjør du det. Yrkesvalg er en for alvorlig avgjørelse til at kjæresten skal få siste ord. Klart, når man ser for seg å dele livet med hverandre så er det greit å lufte spørsmålet med partneren, men til syvende og sist så er det du som velger.

(Og for mange varer jobben lenger enn forholdet... )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Jeg ville i alle fall ikke tatt den store diskusjonen om det nå, siden du uansett skal reise vekk ett år på folkehøgskole (jeg regner med at du reiser vekk).

Det var mange som fikk seg en oppvekker når det gjaldt forholdet hjemme på folkehøgskolen jeg gikk på, både på godt og vondt.

Når tiden kommer må du uansett ta et valg som er riktig for deg, ønsker du ikke å bli sykepleier eller optiker, så hjelper det ikke at han synes du burde bli det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du bli lege hvis det er det du vil. Det er ikke noe å lure på engang. Det er uhørt at en voksen kjæreste prøver å påvirke sin yngre kjæreste på den måten. Du er helt i startgropen på livet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både trist og skremmende at en ung kvinne helt i begynnelsen av voksenlivet i det hele tatt vurderer å la seg diktere på den måten.

Mistenker at kjæresten hennes vil forsøke å få henne gravid i løpet av dette friåret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på her er både at du lar ham påvirke ditt valg, og at du også kommer hit på KG for å spørre oss hva du skal gjøre. Det er du som skal ta valgene i ditt eget liv. Og det er også du som må ta konsekvensene av de valgene du tar, på godt og vondt. Ikke din kjæreste, og ikke oss.

Du bør selvsagt ta til deg råd slik at valget du tar er veloverveid og du vet, så langt du kan, hva du går til. Men det er forskjell på råd og diktering. Det er kun du som skal ta slike valg for deg selv i ditt liv.

Endret av Tabris
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg tror han er redd for at du skal leve av ham i seks år for så å dumpe ham når du finner noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han er redd for at du skal leve av ham i seks år for så å dumpe ham når du finner noe bedre?

Du mener, han er sammen med en jente (TS) som holdt ham på pinebenken et helt år fordi hun ville være sikker på at det var henne og ikke bare sexen han var ute etter.

Men at dette ikke er indikasjon nok for ham på at hun ikke er typen til å droppe ut så fort det dukker opp en ny blomst.

Da lurer jeg på hva du mener en mann egentlig trenger av bekreftelser for å bygge et tillitsforhold til kjæresten sin?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe litt mindre alvorlig er jo dette med økonomi, han må nok fø litt på deg hele studietiden (han har høyere levestandard enn en student, og det blir du dratt med på), dere kan ikke kjøpe en så stor bolig som dere kunne ha gjort om begge var i jobb, dra på like fine ferier, ha like fin bil osv.

Det er uansett en egoistisk greie fra hans side, han har ikke lyst til å ofre noe for drømmen din. Han vil at du skal tilpasse den til det som passer han best.

Slik du beskriver det her, vil det jo være en like egoistisk greie fra hennes side om hun forventer at han skal forsørge henne i studietiden. Begge parter må jo tilpasse seg.

Jeg synes ellers TS sitt innlegg er litt uklart. Overskriften sier "Han lar meg ikke bli lege", og det reagerer naturlig nok folk på. Men i selve innlegget står det jo bare at han hinter til at hun kanskje bør velge en kortere utdannelse. Og det blir jo noe helt, helt annet enn at han nekter henne å bli lege. Til syvende og sist er det hennes valg å bli lege eller ikke, og det er hans valg om han vil sette livet sitt på vent og eventuelt bidra økonomisk i studietiden om det blir aktuelt.

Anonym poster: c445200bd6d89bdfc9039e113cbecf3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli lege som mange andre sier.

Han kan ikke bestemme over din utdannelse, ihvertfall ikke i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt det året du har foran deg til å finne ut så mye som mulig om medisinstudiet og arbeidshverdagen til leger. Les masse, og snakk med folk innen helsevesenet. Du har god tid på deg til å bli sikker på at det er dette du vil (om du ikke allerede er det). Det er dette som må avgjøre om du søker medisinstudiet eller ikke - hva DU vil.

Jeg ville også så snart som mulig tatt en god prat med kjæresten, og fått avdekket hva som egentlig ligger bak hans motvilje mot at du skal studere medisin. Kanskje er han bekymret for at det skal gå lang tid før dere får startet en familie, kanskje er han redd for å miste deg, kanskje er han lite lysten på de økonomiske konsekvensene - det er det bare han som vet.

Om han nå har svært sterke motforestillinger, og du virkelig ønsker å bli lege må dere sammen vurdere om dette er forenlig med et videre forhold. Dersom hans fremtidsplaner egentlig er å starte en familie innen tre år, og dine er å leve det glade studentliv i sju år sier det seg selv at dere enten må finne en form for kompromiss, eller at en av dere må modifisere sine planer.

Anonym poster: 4832bcf0f811ded5bf713962bb89a97d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke nødvendigvis bety at han ikke liker velutdannede jenter. Det kan feks være så enkelt som at han ønsker familie snart og er skeptisk til en utdannelse som tar mange år. Men du bestemmer selv, vil du bli lege, så blir du lege.

Anonym poster: c445200bd6d89bdfc9039e113cbecf3c

Det er nok noe i dette, vil jeg tro. Men jeg ville ikke latt dette styre meg, for siden du uansett skal ta en høyere utdannelse, så vil dere leve svært ulike liv e nærmeste årene. Han er ferdig med studietiden, som er svært fleksibel, men med svak økonomi, mens du begynner på reisen mot ditt voksne liv nå. Husk bare at dersom dere mot all formodning holder sammen, så vil dere begge måtte ofre ganske så mye. Han vil måtte ofre å kunne få en solid og stabil økonomi, da han automatisk vil måtte delforsørge deg når du studerer (hvem ønsker å se kjæresten sin bokstavelig talt leve på nudler når man selv reiser på ferie), og du vil måtte leve et voksent liv uten de store studentutskeielsene (som medisinstudenter i høyeste grad er gode på).

Men lykke til. Siden du skal reise bort på folkehøgskole nå, så vil jeg også som noen andre i tråden her skriver tro du kommer hjem med ny kjæreste om ikke mange månedene. Husker selv da jeg begynte på profesjonsstudium så var det noen på kullet som var i forhold som hadde vart lenge. Siste av disse forholdene ble slutt i påsken første studieår.

Anonym poster: 116178333f5c5997fa4fc62110f39c17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han er 10 år eldre enn deg, så klart han ikke vil vente i 6 år på at du skal bli ferdig utdannet. Han er jo så mye eldre enn deg og vil ha barn han nå. Hvis ikke får ungene dine en gammel pappa.

Anonym poster: e84bb9c615cdf23d9b7ed79a71fffeeb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

1. Du slår opp med fyren din. Han er ike god for deg.

2. Du bare søker p legestudiet.

3. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil bli lege så bør han støtte deg! Er det en spesiell grunn til at han ikke vil at du skal bli lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Slik du beskriver det her, vil det jo være en like egoistisk greie fra hennes side om hun forventer at han skal forsørge henne i studietiden. Begge parter må jo tilpasse seg.

Klart det, men det som faktisk skjer i praksis er at selv om den fattige parten i forholdet hadde hatt et fin-fint liv på nudler og ukens søndagsfilm på hybelen så vil den med penger ha lyst til å spise ute og gå på kino og bo bedre. Og studenten i forholdet blir da "tvunget" opp på en levestandard h*n egentlig ikke har råd til. Ingenting er dyrere enn å være sammen med en med penger.

Det ender da med at den velbemidlede i forholdet både betaler litt på den fattige og/eller må avstå fra noen ting som den andre ikke har råd til å bli med på. Jeg skrev ikke at TS forventer at han skal fø på henne, det blir bare gjerne sånn i forhold med stor forskjell i inntekt.

Så jeg skjønner om han skulle synes at den delen var kjedelig, men skulle økonomi være problemet så får han åpne munnen og si det og så kan de sette noen helt klare rammer for hvordan de skal ordne dette sammen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...