Gå til innhold

Umulig å få jobb med "bare" bachelor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nesten alle jeg kjenner sliter med å få jobb etter å ha avsluttet bacheloren, unntaket er de som fortsatte som masterstudenter. Skal selv begynne på ingeniørstudier til høsten og frykter det samme...

Anonym poster: a5121410144541916e2a654b3ea92f01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesten alle jeg kjenner sliter med å få jobb etter å ha avsluttet bacheloren, unntaket er de som fortsatte som masterstudenter. Skal selv begynne på ingeniørstudier til høsten og frykter det samme...

Anonym poster: a5121410144541916e2a654b3ea92f01

Jeg gikk ut bachelor ingeniør i fjor og det har vært umulig å jobb. Har jobba i barnehage og butikk som vikar det siste året. Det er vanskelig å få jobb som ingeniør er mitt inntrykk. Hadde selv et karaktersnitt på rundt C.

Dersom du vil ha jobb vil jeg heller anbefale feks førskolelærer, sykepleier e.l., de får alltid jobb.

Anonym poster: c31b1e46bb3316b4362acf7dcaf774ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ut bachelor ingeniør i fjor og det har vært umulig å jobb. Har jobba i barnehage og butikk som vikar det siste året. Det er vanskelig å få jobb som ingeniør er mitt inntrykk. Hadde selv et karaktersnitt på rundt C.

Dersom du vil ha jobb vil jeg heller anbefale feks førskolelærer, sykepleier e.l., de får alltid jobb.

Anonym poster: c31b1e46bb3316b4362acf7dcaf774ae

Huff. Har selv studerte på høgskole før og var en typisk C-student jeg også. Fikk heller aldri noe jobb...

Anonym poster: 5a0b581ebe01f7ac8162ab6e930e4f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke umulig å få jobb med "bare" bachelor. Hvor vanskelig det er avhenger av hva slags utdanning.

Alle de du kjenner som sliter med å få jobb etter endt bachelor, hva har de studert? Mitt inntrykk er at ingeniører er såpass ettertraktet at de fint finner jobb med bachelorgrad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste får jobb med ing.grad, og absolutt alle som er ivrige med jobbsøknader/ringer/ikke har E i snitt/er villige til å flytte/har ståpåvilje, får jobb.

Anonym poster: 05927a74921d9491f0bf681620c7b8a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikkje er for kresen på kva jobb og kvar du vil jobbe så er det fullt mulig å få jobb men kun bachelorgrad. Eg hadde bachelor pluss tilleggsfag når eg begynte å jobbe, og veit om andre som har fått jobb med "bare" bachelor. Slik markedet er i dag trur eg du greit får jobb med ingeniørutdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at jeg var ferdig med bachelorgraden så var jeg nødt til å jobbe meg fra bunn til dit jeg er i dag, men den jobben jeg har i dag hadde jeg ikke fått uten bachelorgraden, så utdannelse er ofte ikke bortkastet, men det tok noen år på å finne ut av hva jeg kunne bruke den til, men nå som jeg fikk en veldig bra jobb så angrer jeg ikke på den.

Anonym poster: 60a639f28b40518213e56391c18b80d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Har en bachelor i generell psykologi. Har til nå ikke sett noen stillingsannonser som krever en slik utdannelse.

Anonym poster: 7161144ad1b4aa6870e338ac2bf7e2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nemorosa

Jeg begynte å søke på jobber et halvår før jeg ble ferdig med min bachelor. Fikk jobb etter ca. 4 mnd. Det kan være lurt å være tidlig ute! Det er veldig mange som venter med å søke til etter de er ferdige med siste eksamen, når også alle andre som er ferdige med bacheloren søker jobb og det er større pågang. Det sier seg selv at det da kan være vanskeligere å finne seg noe relevant. En stiller helt klart bak i køen som nyutdannet, sett i forhold til arbeidssøkere med mer erfaring, og det er viktig å spille på de positive sidene ved å være nyutdannet i søknadsprosessen! Dersom det er veldig vanskelig å finne seg en relevant jobb, søk heller på litt mindre relevante jobber i firmaer hvor du kan vise deg fram og jobbe deg opp til den stillingen du vil ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest virveldyr

Jeg gikk ut bachelor ingeniør i fjor og det har vært umulig å jobb.

Hvilket ingeniørstudie var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bachelor i revisjon, og fikk meg jobb et år før jeg var ferdig med 3.året.... Så det ER mulig, men avhenger nok av hva man studerer :)

Anonym poster: 63aed90a8c2a7000054aebe22d2808bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd at det er umulig å få jobb med kun bachelor. Men ikke superlett heller. Mitt inntrykk er at det hjelper at man har yrkeserfaring. Enten før eller under utdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniøren og sivilingeniøren gjør som regel ikke den samme jobben (noe på kryss er det, men ganske lite). Dette blir som å spørre om en trenger å ta ingeniørutdanning etter fagskole for å få jobb. Svaret er selvfølgelig nei.

Anonym poster: 05927a74921d9491f0bf681620c7b8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacheloringeniørene jeg kjenner har alle fått jobb innen fullført utdanning, med unntak av en som selv valgte å reise det første halvåret etter eksamen, han fikk jobb noen uker etter hjemkomst. Selvfølgelig, dette er i Stavanger, hvordan situasjonen er i mindre hysteriske deler av landet vet jeg lite om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Har en bachelor i generell psykologi. Har til nå ikke sett noen stillingsannonser som krever en slik utdannelse.

Anonym poster: 7161144ad1b4aa6870e338ac2bf7e2e8

Den utdannelsen har jeg også tenkt å få meg, gjerne i tillegg med master. Er det virkerlig så dystre framtidsutsikter?

Anonym poster: 7cba32b5fcd5e24f35ebbcac353ac9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Studer Drift av datasystemer på HIST, en jeg kjenner studerer der, og han sier at omtrent alle har blitt tilbudt jobb før de er ferdige med 3. klasse ;) Tror IT-fag er veldig ettertraktet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kompisen min som er ferdig utdannet ingeniør nå i juni, har vært på fem jobbintervjuer og fått dertil fem jobbtilbud...

Det her er i Østfold.

Anonym poster: 599bea2fa4c1561bd83ea6544da9b97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min er siv.ing innen data. I firmaet hans ansatte de nettopp en fyr med bachelor, og han hadde ikke fullført alle eksamener engang!

De ansetter også "gode folk" uten utdannelse som tjener nesten det samme som de med master. Så mitt inntrykk er at ingeniører får jobb selv om de knapt har en bachelor.

Selv er jeg utdannet lærer. Har master og B i snitt, og jobbtilbudene er mange. Mange av mine medstudenter med bare 4 år og dårligere karakterer får også nok av jobbtilbud.

Anonym poster: c83bc412fc7e6370e0e9337d3f790038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den utdannelsen har jeg også tenkt å få meg, gjerne i tillegg med master. Er det virkerlig så dystre framtidsutsikter?

Anonym poster: 7cba32b5fcd5e24f35ebbcac353ac9f2

Jeg tror nok at kun med bachelor kan det være vanskelig for man må ha nok informasjon om hva man kan jobbe med med en slik utdannelse og hva man selv faktisk vil jobbe med. Framfor å finne en nøyaktig stilling som søker den utdannelsen. Med master er det nok en del enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få en fagrelatert jobb med kun en bachelor, da de fleste tar en master og dermed er mer kvalifiserte - dette er ihvertfall mitt inntrykk på de aller fleste jobber som krever utdanning. Men du kan ta en jobb i butikk eller noe slikt uten, men det er kanskje ikke akkurat det man vil når man har studert noen år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...