Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg en stavmikser, og har lyst å bruke den til å lage noen oppskrifter til middagsmat o.l. Men hva i all verden kan man bruke en stavmikser til? :fnise: Eneste jg har forstått at den kan bruker til er å lage supper, eller?

Kom gjerne med oppskrifter også om noen har noe på lager :jepp:

Skrevet

En stavmikser kan man egentlig bruke til hva som helst. En stavmikser er en "mini blender"

Du kan bruke det til, supper, sauser, dressinger, pesto, milkshake, smoothies, pizzafyll, sytetøy, dip, peanøttsmør, hakke grønnsaker osv.

Har du en sterk stavmikser knuser den også is :)

• Liker 2
Skrevet

Potetstappe, rotmos.

Is: frosne jordbær (eller andre bær), vaniljeyoghurt og evt. banan.

Skrevet

Grønnsakssupper - kok mørt i litt vann sellerirot, gulrot, løk et par poteter etc, fint å rydde i kjøleskapet. Hell av litt av kokevannet og mos med stavmikseren. Tilsett melk/fløte/smør/krydder etter smak og spe evt ut med kokevannet. Det lønner seg å ha med minst en potet i suppa, da blir den jevnere og holder seg mere "samlet".

Pureer av grønnsaker - alt i fra blomkål til frosne grønne erter. Jeg gjør litt på samme måte som over, men heller av mesteparten/alt kokevannet.

Sauser - lett å "gjemme" litt grønnsaker i sausen så barna ikke ser dem, eller for å lage sauser med masse god smak av grønnsaker til voksne. Fint også om du surrer litt løk i sausbasen men ikke ønsker biter av løk i sausen. Til hverdags moser jeg dem bare og orker ikke sile dem ut. Sausen blir litt mattere men det går finfint. Stavmikseren fjerner også lett eventuelle klumper i en saus.

Coulis - Enten av frukt eller bær til desserter. Bare moser bærene som de er og smaker til med sukker. Noen frukter må kokes litt først, men mango funker fint uten å koke. Eller som tilbehør til fisk/kylling : grill gule paprikaer og fjern skinnet, mos dem sammen med litt olivenolje og krydder. Knallgult og knallgodt.

• Liker 3
Skrevet

Bringebæris: frosne bringebær, litt melis og vaniljeyoghurt / fløte

Skrevet

Har en stavmikser med forskjellig tilbehör og bruker den til alt fra å stivpiske egghvitet til mosing av grönnsaker.

Skrevet

Majones, guacemole, hummus, ulike typer paste, supper (kjører mikseren etter at det er kokt opp), smoothies (mindre oppvask enn mikseren når jeg lager til en), sauser, pureer av ulike grønnsaker, miks til iskremmaskinen, brødsmuler til fiskepinner/kylling.... Bruker min 1-2 ganger om dagen, og sliter ut ett-par i året. Har også to ulike størrelser på hodene, og ulike beholdere.

• Liker 2
Skrevet

Bruker min 1-2 ganger om dagen, og sliter ut ett-par i året.

Du har ikke Bamix, nei? Du må ha Bamix!

Skrevet

Du har ikke Bamix, nei? Du må ha Bamix!

Jeg har prøvd den, og var ikke helt fornøyd. Jeg vet den er suveren på holdbarhet. Men jeg likte ikke at den hadde få innstillinger for hastighet. Jeg synes også den var dårlig på enkelte oppgaver. Jeg behøver også der motordelen kan monteres på ulike munnstykker/beholdere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...