Gå til innhold

Skal jeg si noe?


Wednesday

Anbefalte innlegg

Jeg har en god venninne som jeg ofte tilbringer tid med. Jeg har bil, og det har ikke hun, så derfor er det alltid jeg som henter/bringer, og kjører dit vi skal osv. Ved en anledning nå i vinter var vi på vei hjem fra shopping, og jeg stoppa for å fylle drivstoff. Hun skulle inn en tur. Hun satt i passasjersetet fremme. Jeg sa "vær forsiktig med døren" når jeg hadde stoppa ved pumpa, fordi jeg så at det ikke var all verden med plass, men alikevel plass til at hun kom seg ut. Hun smalt opp døra, slik at det kom er bulk akkurat i kanten på døra. Jeg ble såklart veldig lei meg akkurat da det skjedde (dette er en 2011 audi, sparte opp lenge for å kjøpe den), og sa noe sånt som "men herregud da!!!". Hun ble stille og mutt og sa ikke er ord resten av turen..

Her om dagen kjørte jeg henne hjem, parkerte langs veien, hvor det er et slags gjerde. Igjen, her var det rikelig med plass til å komme seg ut, men hun skal absolutt ha døren HELT opp, til det ytterste "hakket" helst. Hun dyttet døren opp, og PANG sa det. Igjen - bulk, og denne gangen også skrape i lakken.

Hun sa noe slikt som "OIII, SORRY snuppa. Men du, jeg ringer deg i morgen angående den lunsjen, okei? :) "

Jeg ble helt satt ut av heie greia....... Burde jeg si noe til henne om dette ? Skal jeg kreve at hun betaler for å reparere skadene hun har påført bilen ?...

Jeg er redd for hva som ville skjedd med vennskapet vårt i såfall...

Hva tror dere ? :sjenert:

Endret av Wednesday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er hun klar over hva det koster å reparere slike tilsynelatende små skader?

Mange som ikke har bil har ikke peiling på hvor dyrt det faktisk er, og da kan man lett reagere med "Oisann, hups, her ble det en liten skrape".

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg tippe så tror jeg ikke hun aner hva det koster, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få et verksted til å taksere skadene og legg det frem for henne...

Ja egentlig tenker jeg at det ville vært rett og rimelig, men samtidig er jeg redd for hvordan hun ville tatt det ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Mafalda sa, så er det ikke sikkert hun aner hvor dyre sånne skader er. Siden det nå har skjedd to ganger, ville jeg nok tatt det opp med henne, og fortalt henne at hun nå har bulket bilen din to ganger, at slike skader koster mange tusen kroner og at hun er nødt til å være mer forsiktig. Bulker hun igjen da (og det er tydelig at det skjedde fordi hun var uforsiktig, ikke uheldig), ville jeg nok faktisk vurdert å la henne betale for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

er du sikker på at denne venninna di ikke bare utnytter deg for din vennlighet?

du bør ikke bare si til henne at hun skal betale for seg- du bør kreve det!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Mafalda sa, så er det ikke sikkert hun aner hvor dyre sånne skader er. Siden det nå har skjedd to ganger, ville jeg nok tatt det opp med henne, og fortalt henne at hun nå har bulket bilen din to ganger, at slike skader koster mange tusen kroner og at hun er nødt til å være mer forsiktig. Bulker hun igjen da (og det er tydelig at det skjedde fordi hun var uforsiktig, ikke uheldig), ville jeg nok faktisk vurdert å la henne betale for det.

Så du mener at jeg burde gi henne nok en sjangs før jeg krever at hun betaler for det ?

Egentlig synes jeg det høres bra ut selv, er bare det at den er kjipt når det er en såpass ny bil som ellers er HELT strøken :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er en god venninne bør du vel kunne prate med henne om det? Hvis hun er over en viss alder vet hun vel hvordan man åpner døra når man går ut av en bil, og de fleste skjønner vel at det koster penger å reparere bulker?

Om du ikke krever at hun skal dekke reparasjon kan du vel i alle fall fortelle henne hva det koster, sånn at hun ikke gjør det igjen (forhåpentligvis).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god venn ville vel tilbydt seg å betale for skaden...?

Det kan du godt si.. Hadde jeg gjort noe slikt hadde jeg lagt meg paddeflat og insistert på å betale for skaden jeg hadde påført! Men så er jeg altfor kontrollfrik til at noe slikt kunne skjedd meg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du sikker på at denne venninna di ikke bare utnytter deg for din vennlighet?

du bør ikke bare si til henne at hun skal betale for seg- du bør kreve det!

Nei altså, vi har vært venner mange år og kjenner hverandre godt, så det tror jeg ikke. Jeg er bare altfor snill (les: ingen ryggrad) :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er en god venninne bør du vel kunne prate med henne om det? Hvis hun er over en viss alder vet hun vel hvordan man åpner døra når man går ut av en bil, og de fleste skjønner vel at det koster penger å reparere bulker?

Om du ikke krever at hun skal dekke reparasjon kan du vel i alle fall fortelle henne hva det koster, sånn at hun ikke gjør det igjen (forhåpentligvis).

Hun er 31.... Så ja, man skulle tro at hun skjønte det. Hun er veldig klumsete (uforsiktig) av seg, men det er ingen unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener at jeg burde gi henne nok en sjangs før jeg krever at hun betaler for det ?

Egentlig synes jeg det høres bra ut selv, er bare det at den er kjipt når det er en såpass ny bil som ellers er HELT strøken :(

Du har i grunnen ditt på det rene uansett om du velger å kreve penger av henne nå eller gi henne en sjanse til. Som sagt, så tenker man av og til litt kort når man ikke er klar over konsekvensene - jeg fikk selv helt hakeslapp første gang jeg fikk høre hva det kostet å rette opp i småriper. Jeg mener ikke bestemt at du burde gi henne en sjanse til, men hvis ripene er små, kan du kanskje kjøpe sånne små lakkflasker og ordne dem selv, og så heller gjøre henne klar over at hun faktisk må betale for det neste gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Nei altså, vi har vært venner mange år og kjenner hverandre godt, så det tror jeg ikke. Jeg er bare altfor snill (les: ingen ryggrad) :sjenert:

okey :) det er jo bra!

Men som skrevet oppiher, så ville vel en god venn tilbydt seg å gjøre opp for seg? ihvertfall etter gang nr 2 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i grunnen ditt på det rene uansett om du velger å kreve penger av henne nå eller gi henne en sjanse til. Som sagt, så tenker man av og til litt kort når man ikke er klar over konsekvensene - jeg fikk selv helt hakeslapp første gang jeg fikk høre hva det kostet å rette opp i småriper. Jeg mener ikke bestemt at du burde gi henne en sjanse til, men hvis ripene er små, kan du kanskje kjøpe sånne små lakkflasker og ordne dem selv, og så heller gjøre henne klar over at hun faktisk må betale for det neste gang?

hadde det bare vært ripe så, men det er snakk om bulk liksom. Slik at døra har et "hakk" akkurat i kanten. Utrolig surt.. ødelegger veldig inntrykket av bilen. Så jeg kommer nok uansett til å få det reparert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TO ganger?!?! Da hadde jeg klikket tror jeg! Krev penger fra henne!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart du må si i fra om dette! De fleste med litt vett i skallen vet da at man skal være forsiktig med bil! Og at det ikke er bare bare med bulker og riper. Skjekk hvor mye skadene koster og fortell henne hvor mye dette faktisk koster deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis henne verkstedregningen og si at neste gang hun tar døra di så må hun betale for det selv. Det burde være motivasjon nok for å utvise en smule mer forsiktighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...