Gå til innhold

Lavt liggende morkake?


jeg skal ha barn

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg var på Ul i dag og er i uke 18+4:-). Vi fikk se på det meste av organene og heldigvis var de normale, men hu sa det var dårlig avbilding og klarte ikke å ta målingene ordentlig barnet hadde også krøllet seg slik at den lå som et ball. Til slutt sa hun at Placenta er lav altså at morkake ligger nede og jeg har fått ny Ul time i uke 32. Hun forklarte ikke veldig mye, men sa at ta det med ro det er ikke farlig. Hun sa ikke noe 100% om kjønnet heller. Hun sa "jeg tror det er jente, men ikke kjøp så mange kjoler ennå vent til neste Ul" Hva vil det si???

Etter Ul kjøpte jeg 6 bodyer og 2 nattøy i nøytrale farger og en i rosa :fnise: har sikkelig babyfeber :gjeiper:

Er det flere som har hatt det slikt :lete: Hvordan var det?

På forhånd takk :takke:

Endret av jeg skal ha barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At morkaka ligger lavt, trenger ikke bety noe ennå, for den kan "krype oppover" ettersom magen din vokser. Det er derfor du får ny UL i uke 32, slik at de kan se at den har gjort dette.

Hvis ikke den har gjort det og den fremdeles ligger i veien for åpningen, vil de isåfall planlegge et keisersnitt. Men ikke bekymre deg for dette ennå, det er svært vanlig at morkaka flytter seg oppover utover i svangerskapet. Altså, hør på legen og ta det med ro. Dette ordner seg! :)

At hun ikke ville si kjønn helt sikkert ennå, er nok bare fordi hun ikke kunne se det helt tydelig. Det er ofte tilfellet med jenter, mens gutter er enklere å se det helt tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret AB men keisersnitt. :snurt: akkurat dette vil jeg gjerne unngå og vil føde naturlig. Nå er jeg enda bekymret hva om den ikke trekker seg opp :trist:

fant også ut at det kan oppstå blødning på grunn av dette, kan det være skadelig for barnet???

Endret av jeg skal ha barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret AB men keisersnitt. :snurt: akkurat dette vil jeg gjerne unngå og vil føde naturlig. Nå er jeg enda bekymret hva om den ikke trekker seg opp :trist:

fant også ut at det kan oppstå blødning på grunn av dette, kan det være skadelig for barnet???

I de aller, aller fleste tilfellene så vil morkaka "bli med oppover" når livmora vokser utover i svangerskapet. Enn så lenge er jo ikke livmora di spesielt stor, tenk på at den skal vokse seg helt opp til ribbeina før du er ferdig.

Derfor er sjansen veldig liten for at du ender opp med keisersnitt. Blødninger trenger du heller ikke bekymre deg for. Det de mener med blødninger er at dersom morkaka fremdeles ligger i veien når livmora begynner å åpne seg til fødsel (altså, helt på slutten av svangerskapet), kan det oppstå blødninger. Men dette vil ikke skje, fordi de i de tilfellene det er fare for dette faktisk planlegger keisersnitt i god tid i forveien.

Prøv å slå deg til ro med at legen i går ba deg om å ikke bekymre deg. Enn så lenge er det veldig sansynlig at alt ordner seg helt av seg selv! Og hvis du er blant den bittelille andelen hvor det ikke gjør det, er de så flinke at et planlagt keisersnitt vil gå helt fint.

:klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller, aller fleste tilfellene så vil morkaka "bli med oppover" når livmora vokser utover i svangerskapet. Enn så lenge er jo ikke livmora di spesielt stor, tenk på at den skal vokse seg helt opp til ribbeina før du er ferdig.

Derfor er sjansen veldig liten for at du ender opp med keisersnitt. Blødninger trenger du heller ikke bekymre deg for. Det de mener med blødninger er at dersom morkaka fremdeles ligger i veien når livmora begynner å åpne seg til fødsel (altså, helt på slutten av svangerskapet), kan det oppstå blødninger. Men dette vil ikke skje, fordi de i de tilfellene det er fare for dette faktisk planlegger keisersnitt i god tid i forveien.

Prøv å slå deg til ro med at legen i går ba deg om å ikke bekymre deg. Enn så lenge er det veldig sansynlig at alt ordner seg helt av seg selv! Og hvis du er blant den bittelille andelen hvor det ikke gjør det, er de så flinke at et planlagt keisersnitt vil gå helt fint.

:klemmer:

åh for en lettelse Tusen takk :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blødninger trenger du heller ikke bekymre deg for. Det de mener med blødninger er at dersom morkaka fremdeles ligger i veien når livmora begynner å åpne seg til fødsel (altså, helt på slutten av svangerskapet), kan det oppstå blødninger. Men dette vil ikke skje, fordi de i de tilfellene det er fare for dette faktisk planlegger keisersnitt i god tid i forveien.

Dette stemmer ikke helt, så jeg vil bare korrigere i tilfelle noen andre leser denne tråden.

Jeg har selv lavtliggende morkake, og denne ble oppdaget p.g.a relativt kraftige blødninger i slutten av 1. trimester. Ved lavtliggende morkake kan det ofte oppstå blødninger på grunn av at morkaka løsner litt fra veggen (fordi den ikke sitter skikkelig fast når den ligger over livmorhalsen) dersom man er aktiv, løper eller løfter tungt. Mine blødninger kom også etter trening.

Ved lavt liggende morkake er det derfor vanlig at man blir bedt om å ta det litt mer med ro, og mange (inkludert meg selv) blir også bedt om å unngå sex (penetrering, oral er ok).

Blødningene som oppstår p.g.a. dette er i utgangspunktet ikke farlige for babyen, men dersom morkaken løsner mer er dette selvsagt uheldig. Det lønner seg derfor å ta noen enkle forholdsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...