Gå til innhold

Livet like før- og etter fødsel


julegrana

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve meg på å skrive dagbok. Kan jo være kjekt å se tilbake på, iallefall når det gjelder disse dager med fødsel i vente. Tenker også på at det kan være greit å ha etter fødsel, med tanke på å ha en oversikt over vektnedgang- noe jeg har tenkt å begynne på så fort som mulig.

Har hatt et greit svangerskap så langt. Hadde egentlig ikke noe spesielle plager de første 12 ukene. De fleste blir jo litt kvalm i den tiden, men det slapp jeg unna med. Eneste var vel at jeg var konstant trøtt. Utover det så har jeg heller ikke hatt spesielle plager etter det, bortsett fra at jeg våknet opp med vannføtter en dag. Det gikk raskt over, så det var vel pga varmen som var et par dager.

Som førstegangsfødende har jeg kjent på vært et tegn i kroppen siden uke 36. Noe som nesten har gjort meg litt gal :gjeiper: Har hatt nedpress, kynnere, mensmurringer- ja så å si alle tegn på modning i flere uker.

I dag har jeg termin. Hadde time til jordmor 0930 i dag og den gikk greit. Ingen tegn på at noe er i ferd med å skje. Ettersom jeg følte at det hadde vært litt mindre liv i magen de siste dagene, ble jeg sendt videre for en sjekk på sykehuset. Alt sto bra til. Jeg ble også tøyet til 2 cm noe som har ført til at kynnerne har tatt seg opp igjen. Nå er jeg spent på å se om det går over, eller om det kan bli fødsel ut av det.

Har jo lyst til at babyen skal komme ut nå, men prøver også å ikke ha så høye forventninger ettersom jeg vet at førstegangsfødende som regel går over tiden.

Ellers så blir det en tur til skolen straks, og muligens en tur ned til stranden etterpå. Digger at det er finvær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kynnerne har tatt seg opp veldig. Må stoppe opp for vær gang de kommer, og enkelte er så vonde at jeg må puste meg igjennom. kjenner det i tillegg i ryggen nå. Har ringt mamma, og hun har bestilt fly fra Troms så hun kommer nedover i morgen. Forhåpentligvis rekker hun å være med på fødselen. Håper iallefall ikke at det dabber av nå, men det kjennes ikke ut som det vil gjøre det heller. Skal ta meg en dusj nå og så pakke ferdig toalettsakene i fødebaggen, så er jeg klar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! To cm er jo veldig greit når det er første gang. Skal bare se at det popper ut en liten junibaby straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 juni ble det baby etter 30 timer med rier. Utrolig tung fødsel som endte med keisersnitt pga langsom fremgang. Frisk og fin gutt som kom til verden, 49 cm og 3670g.

Var på sykehuset fram til mandag, så er 4. dagen hjemme nå. Har slitt litt med å få opp melkeproduksjonen og babyen har hatt litt feber pga dehydrering. Men nå etter å ha pumpet selv og gitt morsmelkerstatning i tillegg så har det blitt bra. Er fortsatt veldig sliten så kommer nok sterkere tilbake her litt senere.

Skal forresten gå på vekta i dag, ettersom det er akkurat en uke siden fødsel. Skjønner plutselig litt mer av alle trådene som dreier seg om bolledeigmage :fnise: Gikk opp 19 kg under svangerskapet, og har fortsatt litt vann i kroppen så er spent nå. Må bare vente på å orke å reise meg fra sofaen :gjeiper: Operasjonssåret er fortsatt vondt når jeg reiser meg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått på vekta gitt. 11.5 kg ned- akkurat en uke siden fødselen. Fortsatt en del igjen. Har ikke begynt med trilleturer enda da operasjonssåret fortsatt er litt vondt, men jeg kommer da til den biten også forhåpentligvis.

Ellers så har lillegull holdt mamma våken i flere timer i natt. Ville absolutt ikke sove, men gikk greit tilslutt da han fikk komme over i min seng. MEN ikke skulle han ligge å sove på ryggen, så det ble til at jeg lå våken i flere timer for å passe på at han pustet. Utrolig hvor bekymret jeg plutselig har blitt, men det hører vel til det også. :rodmer:

Nå lager samboer frokost (ja det er litt sent for frokost men...) og jeg sitter her i sofaen med puppa ute :fnise:

Får besøk av svigers i dag også, det blir koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for første gang etter fødselen ut av huset i går (utenom da vi var på veiing) for å hente søsteren min på flyplassen. DIGG!! Da ble det musikk på full vreng i bilen og det var sååååå deilig!

Skal forresten til legen i dag. Etter fødselen har jeg fått utslett som klør noe helt sinnsykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært til legen med utslettet jeg har fått etter keisersnittet. Fikk beskjed om at jeg hadde reagert allergisk, mest sannsynlig på noe av smertestillende jeg fikk under sykehusoppholdet. Fikk beskjed om å ta allergi tabletter, pluss at jeg fikk med 3 sterkere tabletter som jeg skulle ta om de vanlige allergi tablettene ikke fungerte. Gleder meg til å bli kvitt kløen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 uker etter fødsel og jeg har gått ned 2,5 kg denne uken :) Mangler fortsatt å gå ned litt, så må vel jobbes litt ekstra for dem :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klarer du fint!

Men kutt ut all gatekjøkkenmat, pizza osv. Og begynn med gode, lange trilleturer når du er kommet deg litt etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært ut på trilletur for første gang i dag. *superstolt* Gikk ikke så langt men fy hvor sliten jeg ble. måtte sjekke hvor langt det var når jeg kom hjem, 3,4 km.. Kjentes ut som jeg hadde løpt en mil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lillegutt er 3 uker og 3 dager i dag :) I løpet av den 3. uken har vi vært på flere trilleturer, både i nabolaget og i byen. Har også vært på besøk til familien på begge sider, og det er kjempe godt å være i form til å komme seg ut igjen :) Sist helg ble det til og med et glass vin :)

Men så var det den vekta da.

1 uken 11,5 kg ned.

2 uken 2,5 kg ned.

3 uken 0,8 kg ned.

Håper på nedgang også denne uken, har fortsatt 4,2 kg igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...