Gå til innhold

Hva vil det si å være arisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer egentlig hva det vil si å være arisk? Har hørt ordet mye i forbindelse med rettsaken, og tenker da på en person som har blondt hår og blå øyne. Jeg selv er ihvertfall 75% norsk, og resten fra Danmark og Sverige etter det jeg vet. Men jeg har brunt hår og grønnbrune øyne, og ser ganske mørk ut, selv om jeg har veldig lys hud. Ser vel ikke utenlandsk ut, men er jeg det man kaller arisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blondt hår og blå øyne var "idealet", men selv Hitler hadde ikke disse trekkene. Likevel tilhørte han den ariske rase, noe du også gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet arisk rase ble definisjonen på en spesielt smart og sivilisert rase av folk som snakket indoeuropeiske språk. Dette forårsaket at nazistene så på den ariske rase som overlegende og mente at folk av den ariske rase hadde rett til å styre over mennesker av ikke arisk rase.

Finn deg et bedre ord å bruke du!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondt hår og blå øyne var "idealet", men selv Hitler hadde ikke disse trekkene. Likevel tilhørte han den ariske rase, noe du også gjør.

Hitler var nok en av de få som ikke måtte vise til stamtavle. Men det ryktes at han hadde annet blod i årene enn det som var godtatt av han selv på den tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

Arisk = foreldet begrep for det som idag er kaukasoid i biologien... som igjen er et begrep for en genetisk distinkt populasjon (rase) innenfor homo sapiens (mennesker). Som alle vet så er også religiøse fanatister ikke glad i utviklingslære, fysisk kjærlighet og vitenskap så det er et sosialt belastet ord...i tilegg så assossieres det med nazisme.

Endret av Vanemagi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Det er flere definisjoner av begrepet "arisk", men det betyr i bunn og grunn et menneske som ikke har svart hår og brune eller svarte øyne. De fleste i nord-europa er ariske. Mennesker med brunt, rødt eller blondt hår og lyse øyne og lys hud er ariske.

Under 2.verdenskrig målte nazistene graden av "ariskhet" gjennom prinsippet om at jo blondere, jo mer arisk - for da er du fjernest fra "de mørke". De målte også hvor ariske mennesker er gjennom neseform og hodeskallefasong, for det er forskjeller på folk - også i Europa. De germanske, eller skandinaviske, folkeslagene ansees som å være mest arisk.

Mange rynker på nesa når de hører bruk av begrepet "arisk", men det er altså ikke annet nord-europeere.

Anonym poster: e99cd9a402fc6bf64cf37b09baea0c44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Dere har feil hele gjengen ariere var det persiske folk altsa iranere. germanere stammer og fra arisk tror jeg.

Anonymkode: 54d40...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2012 den 14.23, AnonymBruker skrev:

Begrepet arisk rase ble definisjonen på en spesielt smart og sivilisert rase av folk som snakket indoeuropeiske språk. Dette forårsaket at nazistene så på den ariske rase som overlegende og mente at folk av den ariske rase hadde rett til å styre over mennesker av ikke arisk rase.

For noe vås.

Anonymkode: 736ef...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2012 den 13.58, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer egentlig hva det vil si å være arisk? Har hørt ordet mye i forbindelse med rettsaken, og tenker da på en person som har blondt hår og blå øyne. Jeg selv er ihvertfall 75% norsk, og resten fra Danmark og Sverige etter det jeg vet. Men jeg har brunt hår og grønnbrune øyne, og ser ganske mørk ut, selv om jeg har veldig lys hud. Ser vel ikke utenlandsk ut, men er jeg det man kaller arisk?

Det betyr enkelt og greit å være hvit, eller av europeisk avstamning. Det er imidlertid litt upresist hvis du skal gå i detaljer. Den ariske rasen befolket opprinnelig India og Iran og var dermed en gren av den hvite (indoeuropeiske) rasen. Den kalles også den indoariske rasen. Den indoeuropeiske rasen befolket opprinnelig området over Svartehavet, men emigrerte i forskjellige retninger ca. år 5000 f.kr. Nazistene trodde derimot at den indoeuropeiske rasen stammet fra India, men dette har senere vist seg å være feil. Derav begrepsforvirringen.

"Arier" kommer forøvrig fra sanskrit og betyr "herre"; det ariske folk blir dermed "herrefolket". Nazistene så aldri på seg selv som et herrefolk (de brukte aldri ordet i betydningen "overlegen", kun som en ren oversettelse).

Anonymkode: 736ef...cab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...