Gå til innhold

Er 120 km/t i 90-sonen farlig fort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og husk at speedometeret ditt viser ca 10kmh for mye

Vårt viser 2 km/t for fort.

Kjørte på de fantaastiske motorveien vi har her i Bergen, og de fleste lå like over fartsgrensen. Var ikke mange så kjørte for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vettel

Du kan kjøre så sakte du vil, så lenge du ikke er til hinder for annen trafikk. Dvs du skal slippe forbi de som vil forbi. Alltid. Dette gjelder også når du kjører i 120.

Og husk at speedometeret ditt viser ca 10kmh for mye

Man kan svinge av veiene ja for å slippe lang kø forbi (feks om du har campingvogn og ikke får kjøre fortere enn 80 km/t og hastigheten er høyere).

Men man kan faktisk få bot for å kjøre saktere enn fartsgrensen også. :) Med mindre vær og forhold tilsier at man skal kjøre saktere.

Ikke alle biler viser 10 km/t for mye. Vår viser ca 5 km/t for mye.

Men når det er sagt: Føler man seg ikke sikker på å kjøre i 110 km/t på motorvei og man kjører saktere, da skal man IKKE kjøre der heller! (Og jeg synes det er rart at man fikk lappen i det hele tatt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Man kan svinge av veiene ja for å slippe lang kø forbi (feks om du har campingvogn og ikke får kjøre fortere enn 80 km/t og hastigheten er høyere).

Men man kan faktisk få bot for å kjøre saktere enn fartsgrensen også. :) Med mindre vær og forhold tilsier at man skal kjøre saktere.

Men når det er sagt: Føler man seg ikke sikker på å kjøre i 110 km/t på motorvei og man kjører saktere, da skal man IKKE kjøre der heller! (Og jeg synes det er rart at man fikk lappen i det hele tatt...)

Hvis fartsgrensen er 80 og du kjører i 77, får du ikke bot, selvom kjøreforholdene er optimale. Jeg vil anta at de fleste nybegynnere i trafikken vil føle seg relativt usikre med motorveihastighet inntil de får mer trening, bortsett fra bråkjekke 18-årige gutter som tror de mestrer alle situasjoner. Det er altså ikke forbudt å kjøre noe saktere enn fartsgrensen noen steder. Det er ikke slik at 100 km er påbudt hastighet. Det er høyeste tillatte.

Endret av Arabella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis fartsgrensen er 80 og du kjører i 77, får du ikke bot

Dersom du hindrer trafikken bak deg så gjør du det. Dvs at du ikke aktivt hjelper dem forbi deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dersom du hindrer trafikken bak deg så gjør du det. Dvs at du ikke aktivt hjelper dem forbi deg

Såpass omløp i hodet bør vel alle ha at de følger med i speilene og viker til side der det er en mulighet, når noen vil forbi.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Såpass omløp i hodet bør vel alle ha at de følger med i speilene og viker til side når noen vil forbi.

Bør, ja. Men er det tilfelle? Nei. Det er et stort problem. Spesielt i venstrefila

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så er det veldig mange som tror de ikke trenger vike så lenge de holder fartsgrensa selv. Ikke søren om de skal slippe noen forbi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Bør, ja. Men er det tilfelle? Nei. Det er et stort problem. Spesielt i venstrefila

Det vet jeg. Hvis man ikke tør gasse på litt, har man ingenting i venstrefila å gjøre. Den er vel fortrinnsvis ment for forbikjøring. Men i rushtiden er jo begge/alle filer smekkfulle.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fartsgrensen 90km/t så burde en ikke hatt lappen når en konsekvent insisterer på å ligge minst 20km/t over...

Jeg gjentar, det er noe som heter akselerasjonsfelt og retardasjonsfelt. Prøv å sette dere inn i disse sin funksjon og konsekvensen av hastigheten på egen bil kontra biler som befinner seg i sonen til disse nevnte områder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vettel

Arabella: Du forklarte litt bedre enn jeg klarte. ;)

AB#47: Nei og det behøver man heller ikke. Så lenge man holder fartsgrensa så er det slik man skal kjøre.

At andre vil kjøre fortere enn tillatt er deres problem. :) (selv ved forbikjøring er det ikke lov å kjøre å kjøre fortere enn tillatt fartsgrense)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vettel

De som synes at 10-20 km/t over tillatte fartsgrense ikke gjør noe:

Jeg husker godt at det var stor forskjell på 40 og 50 km/t på sikkerhetskurset på glattbanen.

http://www.vegvesen.no/Fag/Trafikk/Trafikksikkerhetskampanjer/Fart/Fakta

Risiko

når gjennomsnittsfarten øker med 5 %, øker risikoen for personskadeulykke med 10 % og risikoen for å bli drept med 25 %

hvis farten økes fra 80 (når fartsgrensen er 80) til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke.

Kollisjonsfart og bremselengder

Selv en liten fartsøkning gir store utslag på bremselengde og på hvilken fart du har i kollisjonsøyeblikket

dersom du akkurat klarer å stanse foran en hindring etter å ha kjørt i 80 km/t, ville en fart på 90 km/t gjort at du hadde truffet hindringen i 50 km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AB#47: Nei og det behøver man heller ikke. Så lenge man holder fartsgrensa så er det slik man skal kjøre.

At andre vil kjøre fortere enn tillatt er deres problem. :)

Feil, feil, feil. Kjører du sånn så bør du levere inn sertifikatet ditt på flekken. Du lager mange farlige sitasjoner og bidrar til dårlig flyt.

Du skal aktivt slippe forbi de som vil forbi uansett om du så måtte ligge i 120 i 90-sona selv. Dette burde ALLE vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feil, feil, feil. Kjører du sånn så bør du levere inn sertifikatet ditt på flekken. Du lager mange farlige sitasjoner og bidrar til dårlig flyt.

Du skal aktivt slippe forbi de som vil forbi uansett om du så måtte ligge i 120 i 90-sona selv. Dette burde ALLE vite.

Fartsgrensene gjelder selv ved forbikjøring, det er ikke lov til å kjøre fortere enn 80 i en 80-sone selv ved forbikjøring. Når det er sagt, hvis man allerede ligger i 120 så har man en gang for alle vist at man driter i reglene så da forundrer det meg ikke om vedkommende også driter i å hjelpe andre som evt vil forbi ved å senke farten og ligge godt til høyre.men den som skal forbi har i et slikt scenario ikke mye han skulle ha sagt, for med den farten bidrar han like mye til farlige situasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vettel

Hvis noen skal levere lappen inn, så er det ikke meg. ;)

Når tok du lappen og hvilket land, kan man jo lure på.... men du kan jo forsøke overtale UP til ikke gi deg bot pga "uvitenhet". :foto:

http://www.klikk.no/motor/bil/article468328.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.6649282

http://hedmark.kna.no/?ItemID=4212

..og så videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter å ha kjent på kroppen hvordan det er å kollidere i bare 50-60 km/t, har jeg ikke lyst til å oppleve hvordan det føles i 120 km/t.

Gøy at folk er så selvsikre at de trøster seg med at "jeg har full kontroll og er en dritgod sjåfør, så jeg kommer ikke i noen ulykke!" Uansett hvor god sjåfør man er selv og hvor trygg bil man har, kan det skje mye uforutsett i trafikken. Andre kan være fulle, få et illebefinnende, dyr kan plutselig løpe ut i veien eller andre kan være dårlige sjåfører som mister kontroll eller ha en bil som streiker på galt tidspunkt. Greit at enkelte ikke burde ha sertifikat, men det er enda viktigere at folk flest blir mindre aggressive og mer ydmyke i trafikken. Ingen er uovervinnelige eller udødelige, så stress ned.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fartsgrensene gjelder selv ved forbikjøring, det er ikke lov til å kjøre fortere enn 80 i en 80-sone selv ved forbikjøring.

Det er riktig. Men du skal slippe forbi trafikken bak uansett. Det er ikke din oppgave å leke politi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Når tok du lappen og hvilket land, kan man jo lure på.... men du kan jo forsøke overtale UP til ikke gi deg bot pga "uvitenhet". :foto:

http://www.klikk.no/motor/bil/article468328.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.6649282

..og så videre...

Hva i disse linkene er det som viser min uvitenhet? Det er ingenting her som sier at du har lov å sperre for biler så lenge du kjører fartsgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra din egen link,

– Den som blir forbikjørt har plikt til å slippe fram den som skal forbi. Den forbikjørte skal legge seg til høyre og ikke øke farten, sier Leif N. Olsen.

Selv under forbikjøring har man ikke lov til å overskride fartsgrensen. Men dersom man blir forbikjørt i høy hastighet skal man ikke leke politi og forstyrre forbikjøringen ved selv å øke farten.

Det er helt riktig at du skal aktivt hjelpe biler bak deg forbi hvis de vil. Uansett hvilken fart du selv har. Lærer man ingenting på kjøreskolene lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er riktig. Men du skal slippe forbi trafikken bak uansett. Det er ikke din oppgave å leke politi.

Hvis jeg kjører i 80 i 80-sone tenker jeg ikke at jeg må gjøre noe spesielt for å slippe folk forbi, faktisk, annet enn å lette litt på gassen dersom noen prøver å kjøre forbi. Hvis jeg ser at det danner seg kø eller jeg var at jeg kjører uforholdsmessig sakte (i forhold til fartsgrensa) kan det derimot hende at jeg kjører inn til sida og slipper folk forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kjører i 80 i 80-sone tenker jeg ikke at jeg må gjøre noe spesielt for å slippe folk forbi, faktisk, annet enn å lette litt på gassen dersom noen prøver å kjøre forbi. Hvis jeg ser at det danner seg kø eller jeg var at jeg kjører uforholdsmessig sakte (i forhold til fartsgrensa) kan det derimot hende at jeg kjører inn til sida og slipper folk forbi.

Nei, altså det er lov å ha biler bak seg. Men tyder det på at du sinker dem, eller det dannes kø, så plikter du hjelpe han forbi. Om så kjøre inn til siden om nødvendig.

Det er mange som tror denne plikten forsvinner når man selv følger fartsgrensen. Det er selvfølgelig feil.

Endret av kråkefjas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...