Gå til innhold

Mannen min overlater alt husarbeid til meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare å sette foten ned og ikke gjøre husarbeidet, det. Er jo ingen måte han kan "tvinge" deg til å gjøre det på. Det er jo klart han ikke motiveres til å rydde selv hvis han vet at han bare kan utsette det lenge nok og så tar du det for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Musestille

Bare å sette foten ned og ikke gjøre husarbeidet, det. Er jo ingen måte han kan "tvinge" deg til å gjøre det på. Det er jo klart han ikke motiveres til å rydde selv hvis han vet at han bare kan utsette det lenge nok og så tar du det for ham.

Det kan vel dessverre ta lang tid før det er effektivt. Jeg tenker på det at mannen ikke har like lav toleranse overfor rot og møkk som TS. Kanskje det å la være å lage mat hjelper?

I og med at det er såpass viktig med orden og hygiene for TS så er det vel da, om hun følger ditt råd, også seg selv hun straffer.

Dette er kanskje slabbedasken klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er at du kun rydder etter deg selv og datteren din. Lag ditt eget skap som er ditt nhan får ikke bruke ditt bestikk og dine kopper og fat. Skjevfordel gjerne og gi han mer bestikk og fat, etc enn det du har. Ikke vask hans klær.

Sist men ikke minst vurder hushjelp. Om du syns det er vanskelig å ha fremmede i huset kan jeg love deg du blir fort vant ;-). Om dere/han ikke vil så i det minste mens han er hjemme og at han da betaler for det.

Du har snakket med han. Tror ikke hadde giddet å ta det opp flere ganger. Fortell at du er lei av å rydde opp etter han og hvordan dette påvirker dine følelser for han. Fortell at du har det bedre når han er ute...hvis det er slik og deretter forklar de nye reglene.

Og så..ikke gi etter!!!

Aner ikke om dette funker, men min eks fikk tilslutt vaske sine egne klær og jeg sluttet å plukke opp skittentøyet hans på gulvet. Men det ble slutt da så aner ikke om det ville fungert sånn etterhvert. Men utrolig frustrerende med slike mennesker. Føler med deg. Selv om typisk KG så er det viktig å sørge for sin egen lykke. Du kan ikke tvinge han til å endre seg, men om han har så liten respekt for deg så vil jo du miste respekten for han også. Det er jo uunngåelig og da går det jo mot brudd. Iallfall ville det det for min del.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt i tillegg til svaret over, be han lage en fordelingsplan og regler. Han har ikke noe imot rot. Vel be han skissere sin egen standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Musestille

Mitt råd er at du kun rydder etter deg selv og datteren din. Lag ditt eget skap som er ditt nhan får ikke bruke ditt bestikk og dine kopper og fat. Skjevfordel gjerne og gi han mer bestikk og fat, etc enn det du har. Ikke vask hans klær.

Sist men ikke minst vurder hushjelp. Om du syns det er vanskelig å ha fremmede i huset kan jeg love deg du blir fort vant ;-). Om dere/han ikke vil så i det minste mens han er hjemme og at han da betaler for det.

Du har snakket med han. Tror ikke hadde giddet å ta det opp flere ganger. Fortell at du er lei av å rydde opp etter han og hvordan dette påvirker dine følelser for han. Fortell at du har det bedre når han er ute...hvis det er slik og deretter forklar de nye reglene.

Og så..ikke gi etter!!!

Aner ikke om dette funker, men min eks fikk tilslutt vaske sine egne klær og jeg sluttet å plukke opp skittentøyet hans på gulvet. Men det ble slutt da så aner ikke om det ville fungert sånn etterhvert. Men utrolig frustrerende med slike mennesker. Føler med deg. Selv om typisk KG så er det viktig å sørge for sin egen lykke. Du kan ikke tvinge han til å endre seg, men om han har så liten respekt for deg så vil jo du miste respekten for han også. Det er jo uunngåelig og da går det jo mot brudd. Iallfall ville det det for min del.

Lykke til

Ble det slutt fordi du satte hardt mot hardt, tror du?

Det er vel alltid en risiko for at det blir resultatet dersom man vil forandre partneren alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger og krangling på siden av trådens tema.

I tillegg er tittelen endret, ettersom ts sin autokorrekt-feil som hun nevnte tidlig i tråden fikk den til å spore av.

Rainbow81, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gjem tastaturet og datamusa hans, også sier du at du vil snakke med han, og at nå skal begge to oppføre seg voksent og vi skal ikke krangle. nå skal vi SAMMEN sette opp en rengjøringsplan som begge skal følge og som er rettferdig. Tilslutt skriver han under på den, der straffen for å bryte kontrakten er at du tar strømledningen eller internettet eller noe til PCen og konfiskerer det i 3 dager.

eller at han må betale med egne penger for hushjelp.

Da har han VÆRT MED å lage en avtale og skrevet under på den, så han kan ikke klage om han selv bryter den.

Slik veit han også selv hvor han skal starte, og han har noe fast å gå etter...

Virker ikke som om det er så mange andre måter å gjøre det på.

Endret av otilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Jeg antar at folk som jobber lange skift er slitne når de kommer hjem og mener de fortjener en pause. Det kan vel være hans forsvar, tenker jeg.

TS, dersom du føler du har gjort alt, snakket med ham og tatt alt initiativ du kan, så hadde jeg gjort en mildere variant etter det som foreslås over. Jeg hadde konsekvent kun ryddet etter meg selv. Dersom han strør om seg med klær, la det ligger, dersom han ikke vasker klær, ikke vask hans, sett dine ting i oppvaskmaskinen, ikke hans. Mange menn (og kvinner) er blinde når det kommer til rot, mens andre har en langt høyere standard. (jeg for eksempel)I forhold må jeg enten senke egen standard, få en god dialog om felles standard, eller vise hva som skjer når alt flyter, for å forklare hva som faktisk trengs av rydding i et hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ts, når har dere det BRA da? Hva er det han GJØR som gjør det attraktiv å være sammen med han og bo sammen med han?

Hvordan ser han på deg? Har du tatt morsrollen ovenfor ham og ser han på deg slik?

Dere patetiske krek som drar frem lønna hans; offshore lønn gir FETT barnebidrag...Og da slipper man garantert å vaske møkka hans, samtidig som det gir barnefri. Så knepp igjen! Kudos til TS for at hun enda bor sammen med "fjortisen" og prøver, for hele familiens skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada i teorien er den enkel. Men i praksis er det visst fryktelig vanskelig. Setter jeg meg ned med datteren min blir det ikke gjort noe. Det hender ja, men han gjør jo aldri noe før jeg har kommet hjem, og før han virkelig MÅ.

Når det ender med krangel hver bidige gang og tårer fra min side, så må det jo synke inn et eller annet sted...?

Men hvis jeg lar være å rydde så bryr han seg ikke, og jeg orker ikke leve i et sånt rotehus det grier jeg bare ikke. Jeg har testet å latt være å fortelle ham at huset må vaskes hver fredag. Jeg holdt ut i to uker, han sa ikke noe, reagerte ikke på skittent gulv eller noe.

E mannfolk så grisete til vanlig eller er det bare min.....?

Ts.

Her tror jeg nøkkelen ligger. Du har et helt annet forhold til hva som er rot og skitt enn ham. Om huset ikke vasket hver fredag,..hva så? Her er det ikke VASKET mer enn en gang siden julepynten ble ryddet vekk, vi er 4 og en katt som bor her, men det er ikke skittent. Det støvsuges innimellom, og ellers er det ingen som går inne med sko, vi spiser på kjøkkenet osv.

Jeg tror dere må bli enige om en standard som begge kan leve med, ellers må du bare finne deg i å vaske og rydde selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som foreslår at hun kun tar sitt eget.. Hva da når han drar ut på jobb igjen.. skal rotet etter ham ligge til neste gang han kommer hjem? Hun skal tross alt leve med datteren i dette også..

Jeg bare lurer; Var det slik før dere fikk datteren? For i så lurer jeg på hvorfor det er så mye verre nå?

Jeg har selv levd slik i mange år med en langpendler, og vi fikk barn før jeg merket hvor ille det var. Det endte etter mange år med skilsmisse, men jeg lærte etterhvert å senke kravene, og ta det som måtte tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble slutt fordi vi var for forskjellige og ville forskjellige ting. Pluss hadde ikke de riktige følelsene for han. Men det at han var så umoden og ego omkring huslige ting var en viktig faktor. Vil ha en mann og ikke en forvokst tenåring. ;-). Men var forholdsvis enkelt å gå. Var ung, 25 år og vi hadde ikke barn sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Tjah. Avtal med barna at dere har en ryddeopp-boikott. At dere ikke rydder/vasker/går ut med søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

legg alle tingene hans i søpleposer:-) oppvask, klær og andre ting som han har brukt. du "slipper" å "rydde" og du får det ryddig :-) lurer han på hvor noe er så sier du at det ligger i en av søpleposene.

eller så kan du nekte sex o.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannen din jobber jo offshore, kan du ikke bare bli hjemmemor da? så kan du stelle og rydde etter han og dere mens han tjener pengene.. det er tydelig at det er det han ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannen din jobber jo offshore, kan du ikke bare bli hjemmemor da? så kan du stelle og rydde etter han og dere mens han tjener pengene.. det er tydelig at det er det han ønsker.

Skal alt gå etter hva han ønsker da? Hva om hun vil jobbe? Ærlig talt, får være måte på hvor mye man skal føye seg etter mannen og da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hufsa

Spørsmål til TS:

Er du avhengig av pengene til mannen din (regner med at han tjener fett i nordsjøen)?

1. Hvis Ja -> You´re fucked.

2. Hvis Nei -> Stikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å bare rydde etter med selv og ungen. Men han bryr seg jo ikke! Hun ser bare på skrotet som bygger seg opp og blir verre og verre for hver dag som går. Og ja jeg her det faktisk mye bedre på flere måter når han er bortreist. Jeg slapper mer av og slipper å irritere meg når jeg kommer hjem. Huset er akkurat sånn det var da jeg forlot det. Og nei jeg har ikke tenkt å senke kravene mine igjen, nå har jeg føyd meg flere ganger uten hell. Da han aldri har giddet å møttes på midten. Når skal han føye seg etter mine ønsker? Jeg syns ikke det er mye å be om heller. Å holde sitt eget hus rent og ryddig burde vært et minstekrav hos alle voksne mennesker.

Jeg kommer ikke til å ta fra han pc en. Han er en voksen mann og skal behandles deretter. Jeg har ikke tenkt å synke til hans nivå.

Nå har han jo sagt mange ganger når jeg har spurt han rett ut, at ja han syns det er på tide å gjøre noe, ja han er enig i at huset er litt i overkant rotete og skittent. Og han sier han skal skjerpe seg. Nå har vi bodd samen i 2 år, og dette har han sagt siden dag 1. Jeg har til nå enda ikke sett noen forbedring, kanskje en ørliten forandring, men det er fordi han vet jeg blir sur, men ikke noe fordi han vil selv. Fatter ikke at det skal være så vanskelig.

Jeg har kanskje en litt annen standard enn han, men jeg mener nå jeg ikke har noe høyere krav enn normale hjem i dette landet. Veke gulv, gjerne støvsuge, vaske bad, do og kjøkkengulv pluss litt støvtørk i vinduskarmene er ikke vanskelig å få til en gang i uka om man er to om det. Nå tar jeg alltid initiativ til dette. Jeg kan ikke huske at han har gjort det siden vi flyttet inn sammen.

Nå var det bomba der han bodde før når han bodde sammen med en kompis. Men jeg trodde han hadde vokst fra det og kanskje kom til å endre seg når han fikk noe eget med meg. Men nei.

Og til dere tomskaller som mener at jeg er sammen med ham pga pengene, tar FEIL. At han over offshore betyr ikke at han jobber i oljeindustrien, det var bare noe jeg skrev for å ikke bli gjenkjent om han skulle kikke innom KG. Han jobber 50% og er 50%hjemme.

Ts..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at folk som jobber lange skift er slitne når de kommer hjem og mener de fortjener en pause. Det kan vel være hans forsvar, tenker jeg.

Hvem trenger flere ukers pause for å komme seg etter noen uker på jobb? Jeg gir han en dag eller to uten mas, kun fri og tid til å sove ut., jeg har jobbet turnus selv og er fullt klar over hvordan det er. Og mer enn 2 dager på å komme seg trenger han virkelig ikke.

Ts.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg TS, dette skal du ikke finne deg i! Et forhold består av to likeverdige parter, hvor goder og byrder bør fordeles likt mellom disse. Derfor sier det seg selv (for meg, hvertfall) at mannen din selvsagt skal bidra når han er hjemme - jeg har vanskelig for å se en grunn til at han IKKE skulle bidratt på lik linje med deg. Når han er på jobb blir byrden dobbelt så stor for deg (dog i ditt tilfelle ser det ut til at det blir "bedre" når mannen er borte, men du skjønner sikkert hva jeg mener), og jeg skjønner ikke at mannen din synes det er greit at du skal vaske, rydde, fikse og ordne mens han ligger på sofaen/spiller på pcen.

For å være ærlig, så ville jeg aldri orket å bo med en sånn mann (selv om han sikkert er veldig ålreit på andre punkter). I et forhold er ikke jeg interessert i å være hushjelpa - det får han betale noen andre for dersom han ikke gidder å bidra selv. Det er tydelig at dette ergrer deg veldig (og det skjønner jeg godt, tror jeg hadde blitt minst like provosert selv), og jeg tenker på ditt velbefinnende. Det er klart at dette tærer på deg, både fysisk og mentalt, og dette fører til klaging og krangling dere imellom, og så blir enden på visa at begge er ulykkelige.

Jeg tror du bør sette deg ned å tenke over om dette er et forhold du ønsker å være i. Når du har sagt ifra gang på gang, og han helt tydelig ikke bryr seg selv om han vet at dette er viktig for deg (hvem vil vel bo i en "svinesti"?), så vitner det for meg om at han ikke respekterer deg som likeverdig partner, og at han rett og slett ikke skjønner at et forhold handler om gi og å ta. Han tar mer enn han gir, i mine øyne.

Dette er ikke ment som noe bastant "dump fyren"-opplegg, og jeg mener ikke å fremstå som en besserwisser, men dersom det var meg, ville jeg tenkt grundig over hva dette forholdet egentlig gav meg, hvor mye partneren krevde av meg, og hva jeg egentlig satt igjen med. Dersom jeg hadde kommet frem til at det egentlig bare var irritasjon, småkrangling og psykisk slitsomt, ville jeg gått.

Du kan jo eventuelt prøve å gi ham et siste ultimatum, med en tidsfrist? F.eks. at du drar bort en uke, også kan han ta seg av alt som du ellers gjør, og dersom han ikke gjør det (inkludert vasking osv), er det kroken på døra. Noen trenger rett og slett en skikkelig oppvekker (selv om det høres ut på meg som om mannen har fått det allerede). Det som kan være problematisk med ultimatum er jo å følge opp, så klart, og hvis man ikke gjør det vil ikke ultimatumet få noen gjennomslagskraft.

Uansett hva du velger å gjøre, ønsker jeg deg masse lykke til - husk å tenk på deg selv, og hva som skal til for at du skal ha det bra :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...