Gå til innhold

Rasisme mot hvite


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Meridius

Etter mokkamann kommentaren som forsåvidt var fullstendig uskyldige, og ikke morsom. Er ikke rasisme er et begrep jeg ikke bruker lenger da det er fullstendig utvannet. Hater derfor å høre ordet rasisme, hater all diskusjon om ordet rasisme.

Endret av Meridius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det kun voldelig imperialisme/kolonialisme/u-hjelp ol. som er årsaken til at det stort sett er hvite europeere som bygger/utvikler datateknologi, romskip, fly osv?

Kineserne var mye kjappere ute med det meste enn det Europa var. Ellers var vel Egypt raskest med jordbruk, som var en viktig forutsetning for videre utvikling rundt om i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meridius

Er det kun voldelig imperialisme/kolonialisme/u-hjelp ol. som er årsaken til at det stort sett er hvite europeere som bygger/utvikler datateknologi, romskip, fly osv?

Sør-Korea er verdensledende innen mye datateknologi og skipsteknologi.

De er f.eks ledende innen skjermteknologi (LED), og er også ledende innen blant annet mobiltelefoner. Da de faktisk har de beste mobiltelefonene på markedet. Største industrien foregår i Kina. Japan blant har kommet langt innen robotteknologi, datateknologi og har blant annet det mest moderne infrastrukturen.

Afrika generelt bidrar ikke med stort, men det sies at de er geografisk uheldige. De har derfor vært hemmet av det, og nå er de hemmet av deres fortid. Mens sør-Europa har alltid vært ledende på grunn av deres geografiske plassering. Det er perfekt med tanke på dyrkbar jord, temperaturen er bra, og sentralt plassert. I tillegg ligger de ved sjøen, med havn og båt er det lett å nå alle verdenshjørner. Produktiv jord, tilgang til sjø/fiske er de rike på ressurser, havn gjør det enkelt eksportere/importere varer fra nære og fjerne verdensdeler. Det er derfor mange av byene i sør-Europa er så flotte, fordi de var de rikeste/mektigste byene i Europa.

Endret av Meridius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80? fins det. Høyeste jeg har sett er 50, men men. Er dverger immune mot hudkreft pga sola? Hvorfor det? Så rart.

Det er et eller annet med veksthormonet dems som gjør at de ikke kan få kreft... Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men jeg kan godt se om jeg finner en link om det.

Noen av innbyggerne ønsker vel industri der?

Det har visst vært en del problemer med folk fra vesten som bare tar seg til rette, og begynner å bygge steder hvor de ikke har lov til å bygge, i andres land (lurer på om det var et eller annet sted borte ved Tibet der, men jeg er veldig usikker). Det er ganske lenge siden jeg leste om det, så jeg husker ikke helt hvordan det var, men det blei mye problemer pga det.

Er du et troll? Jeg latterliggjør deg og dine uttalelser fordi du ikke skjønner at du fremstår som en trangsynt person.

Er det trangsynt å være klar over at det finnes rasisme mot hvite, eller å beskrive en person med brun hud, som brun?

Jamaica og Japan er veldig gode eksempler på land som har mye rasisme mot oss... Eller, rasisme er kanskje forbeholdt hvite mennesker? Lurer på om det kanskje er du som er den trangsynte, lille, søte du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da blir det jo ikke rasisme lenger. hvite har undertrykka hvite og, hva er poenget ditt?

At det er forskjell på svarte, dvs ikke alle afrikanere har brede neser, store lepper ol. så afrikanere/grupper av afrikanere med brede/smale neser kan se ned på den andre gruppen og vice versa. Det er vel også rasisme, selvom hudfargen kan være nokså lik?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_groups_in_Africa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kineserne var mye kjappere ute med det meste enn det Europa var. Ellers var vel Egypt raskest med jordbruk, som var en viktig forutsetning for videre utvikling rundt om i verden.

Ja, men moderne teknologi, dvs idag og noen hundre år tilbake, dvs ca 1200 frem til idag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør-Korea er verdensledende innen mye datateknologi og skipsteknologi.

De er f.eks ledende innen skjermteknologi (LED), og er også ledende innen blant annet mobiltelefoner. Da de faktisk har de beste mobiltelefonene på markedet. Største industrien foregår i Kina. Japan blant har kommet langt innen robotteknologi, datateknologi og har blant annet det mest moderne infrastrukturen.

Også har de(Sør-Korea, Japan, Taiwan, og Kina stiller ikke i samme klasse) en svært nær tilknytning til USA/Vesten.
Afrika generelt bidrar ikke med stort, men det sies at de er geografisk uheldige. De har derfor vært hemmet av det, og nå er de hemmet av deres fortid. Mens sør-Europa har alltid vært ledende på grunn av deres geografiske plassering. Det er perfekt med tanke på dyrkbar jord, temperaturen er bra, og sentralt plassert. I tillegg ligger de ved sjøen, med havn og båt er det lett å nå alle verdenshjørner. Produktiv jord, tilgang til sjø/fiske er de rike på ressurser, havn gjør det enkelt eksportere/importere varer fra nære og fjerne verdensdeler. Det er derfor mange av byene i sør-Europa er så flotte, fordi de var de rikeste/mektigste byene i Europa.

Men jeg sikter til forskning/studier/kartlegging/fortåelse/innsikt innen fysikk, kjemi, bilogi ol.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mokkamann kommentaren som forsåvidt var fullstendig uskyldige, og ikke morsom. Er ikke rasisme er et begrep jeg ikke bruker lenger da det er fullstendig utvannet. Hater derfor å høre ordet rasisme, hater all diskusjon om ordet rasisme.

Så hva er da en konflikt mellom mennesker med forskjellig utseende/etnisitet/kultur ol. basert på forskjeller i utseende/etnisitet ol. om ikke rasisme(selvom MF påstår han ikke registrer hudfarger ol.)?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har visst vært en del problemer med folk fra vesten som bare tar seg til rette, og begynner å bygge steder hvor de ikke har lov til å bygge, i andres land (lurer på om det var et eller annet sted borte ved Tibet der, men jeg er veldig usikker). Det er ganske lenge siden jeg leste om det, så jeg husker ikke helt hvordan det var, men det blei mye problemer pga det.
Uten støtte/velsignelse fra noen i lokabefolkningen overhodet?
Er det trangsynt å være klar over at det finnes rasisme mot hvite, eller å beskrive en person med brun hud, som brun?

Jamaica og Japan er veldig gode eksempler på land som har mye rasisme mot oss... Eller, rasisme er kanskje forbeholdt hvite mennesker? Lurer på om det kanskje er du som er den trangsynte, lille, søte du.

http://en.wikipedia.org/wiki/Racism_in_Japan#Ethnic_issues
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det, ja.

Veit ikke helt om jeg skjønte det der. Det er ikke lov å være rasist i Japan, men myndighetene bryr seg egentlig ikke noe om det?

Men ikke bare mot hvite, tom mot andre asiatere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men moderne teknologi, dvs idag og noen hundre år tilbake, dvs ca 1200 frem til idag?

Poenget mitt var at de klarte seg veldig bra før europeerne kom og herset med de. Derfor er det naturlig å tenke at de også ville gjort det bra i vår nåtid hvis det ikke hadde vært for alt den hvite mann gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at de klarte seg veldig bra før europeerne kom og herset med de. Derfor er det naturlig å tenke at de også ville gjort det bra i vår nåtid hvis det ikke hadde vært for alt den hvite mann gjorde.

Det var konflikter/krig/slaveri ol. i diverse verdensdeler før europeerne kom på besøk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rasisme handler mye om makt, og saken handler om vestligjøring av verden, og at den vestlige verden er idealet. Og at ofte har hvite mer makt.

Så rasisme mot hvite rammer ofte ikke på samme måten, for hvites plass på pidestallen er ikke truet i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article1995634.ece#.T8YNGmthiSM

Hvorfor skal ikke en etnisk norsk kunne si noe mindre positivt om en innvandrer uten å bli kalt rasist?

Mens andre veien er det bare fritt frem. Rasisme mot hvite heter dette og det er helt ok.

Hvorfor skal det være sånn?

(Vær vennlige å ikke henge dere opp i årstallet artikkelen ble publisert. Denne problemstillingen er like aktuell i dag.)

Rasisme handler mye om makt, og saken handler om vestligjøring av verden, og at den vestlige verden er idealet. Og at ofte har hvite mer makt.

Så rasisme mot hvite rammer ofte ikke på samme måten, for hvites plass på pidestallen er ikke truet i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elissima

Det er en kjent sak dette. I New Orleans fikk jeg mange stygge blikk da jeg gikk gjennom et typisk svart nabolag. Det sies at de ikke liker hvite. Japanere er også ikke så fan av hvite. Aner ikke hvorfor, men husker det gikk en dokumentar på tv for lenge siden om flere utlendinger som hadde blitt drept i Japan, og at motivet var rasistisk.

Jeg syns egentlig de hvite jeg har møtt fra Sør-Afrika har vært temmelig drøye i sine uttalelser om svarte jeg da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...