Gå til innhold

Mafalda peiser på


Mafalda

Anbefalte innlegg

Lille mark er et heldig barn! De foreldrene og de storesøsknene! :)

Håper formen din er grei. Du har jo en del å holde styr på, så jeg satser på at du slipper å tilbringe dyrebar tid over doskåla...

Lillebror er fortsatt i magen. Nå er termin kun dager unna, og han kan komme når som helst. Veldig spennende. Og jeg har ikke helt forstått det. Lurer sånn på hvordan han er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 måneder senere...

Ai ai. Her har det kommet gratulasjoner og greier... Tusen takk! :blomst:

Og etter en tid som død og støvete dagbok, har jeg plutselig fått tid til å skrible litt igjen. 17 uker i jobb ble det, før ting ballet seg fullstendig til og det har endt opp med mailer og skjemaer og fram og tilbake med sjefer og lege og alt. Mitt aller første møte med sykdoms- og skjemaveldet, og jeg har fått meg noen aha-opplevelser. Og ti tonn dårlig samvittighet på kjøpet, men det må jeg rett og slett dytte litt vekk, ellers får jeg ikke gjort annet enn å gå rundt og føle meg som en sviker/slappfisk/begge deler. Så nå sitter jeg hjemme og prøver å gjøre akkurat passe mye. Det høres mye lettere ut enn det er.

Det er mye sprell for tiden, fra lille Smule (vi kalte ham/henne en periode for Bønna, men fant ut at det ga helt feil assosiasjoner. Stengetid og rullings på Galgeberg Corner "Næmmen faaan Bønna, du sa'ru sku' spanndere!"... Smule er litt mindre belastet- og kjønnsnøytralt i tillegg!). Om en uke er det tid for UL! Jeg var innstilt på å ikke spørre om kjønnet denne gangen og la det bli en overraskelse- men ble grundig nedstemt av resten av gjengen, Gubben inkludert! ;)

Så sånn er det... vi får pusle rundt og begynne med adventsting, lille Smule og jeg. I rolig tempo. Vi har foreløpig røkelsen framme, og tre flotte dorullnisser på peisen, men vi mangler en hel del lilla stæsj. Det er også tiden for å ta fram min indre rebell: hver desember gjør jeg nemlig opprør mot alt Facebook-skrytet om de fantastiske hjemmelagede superkalenderne til Per og Pål og Lise, og gir ungene en kalender på deling! Moahaha! Snakker om fæl mamma! :twisted:

(ja, men seriøst: å kjøpe dillete, ubrukelige smågaver for tusen kroner, og deretter pakke inn 96 små pakker er ikke morskjærlighet. Det er galskap. De får en pakkekalender, og trekker hver sin dag- og så har vi nellikappelsin i tillegg. De har overlevd hittil. )

Håper de som måtte snuble innom har en god før-førjulstid! :)

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! :vinke:

Legger igjen en liten hilsen i boka di :) Morro at det har klaffet for deg også, husker vi holdt til inne på prøverforument i " "Gamle" prøvere" tråden begge to i sommer :)

Så du har vært nødt til å kaste inn håndkleet jobbmessig? Kjenner på at energinivået er ganske lavt om dagen selv, men flink-pike syndromet holder meg foreløpig unna legekontoret.. Har du mye plager?

Ønsker deg en fin-fin mandag! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, koselig med besøk! :vinke::

Så langt på vei du er, da! Du runder snart 100 dager igjen, jo. Jammen går det unna- og jeg som syntes det nettopp var sommer. Neste sommer har vi hvert vårt knøtt... og det skal bli så bra! :nigo:

Når det gjelder plager, tror jeg jeg har alt i boka unntatt bekkenløsning (bank i bordet!). Det er veldig rart, dette, for det føles egentlig nøyaktig som å være høygravid med liten mage. Alle "sprekkeferdig og lei"-symptomene er her allerede, kynnere og nedpress og megahalsbrann..Orker ikke gå mer enn 50 meter, så er hjertet oppe i 100 og jeg puster og peser, og det svartner for øynene. Og greit at jeg har et par kosekilo, takket være sjokoladeskålen på jobb, men pese-feit er jeg da vitterlig ikke! :sur:

Husker da jeg var gravid med Susain Bolt, husets fjortis og friidrettsutøver. Det var tider... *mimre*

Ved siden av studiene jobbet jeg på restaurant, og selv om vi hadde trapp i restauranten var det null problem å holde på til åttende måned. Løp opp og ned med tunge brett, pfysjda, det var da ingen sak. Den gangen hadde jeg en liten, synlig blodåre på leggen under graviditeten. Fire babyer senere har blodåra vokst til en åreknute på størrelse med Texas, og det er egentlig et glimrende bilde på tingenes tilstand. Når jeg i tillegg blir veldig grinete og hormonell, og tårene renner for alt og ingenting, var det legens helhetsvurdering at det for min skyld- og ikke minst mine stakkars omgivelsers skyld- bør mure meg inne og sove bort mesteparten av svangerskapet ;)

Men premien blir bra! Tenk, neste jul har vi en liten tert krabbende rundt!

Det snør i dag også, veldig koselig. Har fått opp lilla duker, noen svibler og julestjerner, og foretok en heroisk ekspedisjon (Erling Kagge go home!) til nærmeste kjøpesenter for å finne ny julestjerne til vinduet. Skal gjøre unna noen FAU-ting og skrive referat fra fotball-foreldremøtet, og så er det vel på tide å lage middag. Hjelpe meg, verden blir jammen liten når man soser rundt hjemme :sjenert:

PS. Apropos min eldste datter.... er det lov å skryte litt? Jeg kan jo ikke skryte verken IRL eller på Facebook, det blir for kleint, men som en ekte tigermamma har jeg behov for å rope ut at frøken Bolt er noe for seg selv! Hør her: av omtrent 60000 elever som deltok i nasjonal prøve i norsk, var det 47 som fikk alt riktig. 46 av dem vet jeg ikke hvem er, men den 47. forsvant ut døra i morges med fløyter og noter under armen, tung sekk på ryggen, og julebrus til dagens tentamen. Den jenta er jaggu ikke sann. Kanskje det ikke er jeg som er moren :sjokk:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flinke Susain! :)

Og flinke deg! :) Det var bra du ble sykemeldt, selv om jeg skjønner at du ikke ønsket det. Men i blant må man jo. Og det er noe dritt å være gravid ;)

Røper du her om det blir gutt eller jente?

Jeg er forelsket. Lillebror er, ikke overraskende, et fantastisk vesen. Han er ganske ulik sin bror - mild, tålmodig, sovebaby, lite krevende. Han ligger stort sett tilfreds i armene mine med et lurt lite smil :)

Men fy f*** som storebror tester grenser om dagen! En tålmodghetsprøve av de sjeldne. Jeg hører meg selv: "Ja, du kan få vann, og nei, ikke tegn på skapdørene, nei, sa jeg, nå må jeg skifte på lillebror, vent litt, nei, ikke klatre opp på kjøkkenbenken imens, nei, du kan ikke få sjokolade, det er ikke lørdag, ja, vi skal i barnehagen, jeg kan ikke løfte deg nå, du må gå selv, nei, jeg har ikke appelsinjuice her på bussen..."

Puh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er innom og leser din underholdende dagbok :)

Det slår meg at jeg ikke har noe å klage over her jeg går med min lille babygutt og synes dagene er slitsomme... :blush:

Lykke til videre, og ha en fin førjulstid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Apropos min eldste datter.... er det lov å skryte litt? Jeg kan jo ikke skryte verken IRL eller på Facebook, det blir for kleint, men som en ekte tigermamma har jeg behov for å rope ut at frøken Bolt er noe for seg selv! Hør her: av omtrent 60000 elever som deltok i nasjonal prøve i norsk, var det 47 som fikk alt riktig. 46 av dem vet jeg ikke hvem er, men den 47. forsvant ut døra i morges med fløyter og noter under armen, tung sekk på ryggen, og julebrus til dagens tentamen. Den jenta er jaggu ikke sann. Kanskje det ikke er jeg som er moren :sjokk:

Wow, da er det definitivt lov til å skryte! :jepp:

Og jeg kan jo ikke skjønne at det kommer av annet enn gode gener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, da er det definitivt lov til å skryte! :jepp:

Og jeg kan jo ikke skjønne at det kommer av annet enn gode gener?

... eller bare råflaks. En eller annen form for heldig mutasjon?! :fnise:

Men seriøst, det føles veldig rart å se min lille jente vokse opp og bli så... flink og fornuftig. Nå er det en god del igjen av tenårene, så jeg skal ikke heise flagget for tidlig, men starten er veldig lovende! Hun er jo så bissi med trening og dansing og musikk, at hun ikke har tid til den verste utageringen. Det mest fjortisaktige er hittil at hun er helt opphengt i One Direction, men hun hadde vel ikke vært skikkelig tenåring uten en viss fascinasjon for fæle boyband? :ler:

Er innom og leser din underholdende dagbok :)

Det slår meg at jeg ikke har noe å klage over her jeg går med min lille babygutt og synes dagene er slitsomme... :blush:

Lykke til videre, og ha en fin førjulstid! :)

Takk det samme, og er det ikke koselig å ordne til jul med en liten en i hus?

For øvrig er det ingen ferie å ha en liten knott å passe på heller. Et halvt år, da begynner han vel etterhvert å bli både kontaktsøkende og mobil av seg? Synes å huske at det er en periode der hvor alt i gulvhøyde lever ganske farlig...

Men jo, det blir en del ståk her hjemme. Det var litt deilig da mann og barn endelig fikk rotet seg ut av døra i dag morges, stillheten senket seg, og jeg kunne sitte ned med Nøtteknekkeren på CD'spilleren og en god kopp kaffe. Lese avisen har jeg også gjort, hadde alle delene helt for meg selv, o lykke!

Jeg elsker måten du skriver på. Så underholdende!

Her skal jeg følge med :)

Tusen takk for det, og velkommen skal du (og lille knøttet i magen, gratulerer!!) være!

Og det er noe dritt å være gravid ;)

Ah, det er så godt å ha en støtte på dette punktet! Både gravidbøker, kurs og de fleste dagbøkene omhandler mirakelet i magen og hvor flott det er. Og bevares, det ER jo flott og jeg er uendelig takknemlig. Men det forhindrer ikke at graviditeten er en tvungen øvelse som må gjennomføres for å få en baby, det er for ubehagelig til at det er moro i seg selv. Selv om de fleste av mine venninner synes det er kjempestas. Jeg er glad på deres vegne, selvsagt, men det er godt å ikke være den eneste i verden som ikke synes det er fantastisk å gå gravid.

For øvrig høres lillebror ut som en drøm, Ciara! Fikk fryktelig lyst til å se vidunderet, men det aner meg at du har hendene fulle med to små og levering og henting... Og så fikk jeg litt vondt av denne:

Men fy f*** som storebror tester grenser om dagen! En tålmodghetsprøve av de sjeldne. Jeg hører meg selv: "Ja, du kan få vann, og nei, ikke tegn på skapdørene, nei, sa jeg, nå må jeg skifte på lillebror, vent litt, nei, ikke klatre opp på kjøkkenbenken imens, nei, du kan ikke få sjokolade, det er ikke lørdag, ja, vi skal i barnehagen, jeg kan ikke løfte deg nå, du må gå selv, nei, jeg har ikke appelsinjuice her på bussen..."

:kose:

Det skal ikke være lett bestandig. Han er ikke store karen, eldstemann? Da kan det lett bli litt tøft når trass og småsjalusi blandes i en fin cocktail. Jeg slapp i stor grad unna den verste rivaliseringen her hjemme (bortsett fra den gangen hvor en sjalu Susain prøvde å knuse skallen på lillebror...), men jeg husker godt helger med svart samvittighet over å innerst inne være fryktelig lettet over at eldstejenta var på besøk hos besteforeldre... Fred, ro, ingen trass, og jeg kunne konsentrere meg om lillebror. Da følte jeg meg fæl da! :overrasket: Men etterhvert har jeg jo skjønt at det er mer normalt enn normalen selv. Og det går over, som alt annet mas i småbarnstiden. Men fy søren så tøft det kan være når det står på!

Dagens grandiose planer: finne ut nøyaktig hva som kræsjer i desember. Jeg vet allerede om en nissefest som må utgå pga konsert, og en konsert som må utgå pga en danseprøver, men hva med NaniRonaldo717 og treningene framover? Vi må sørge å få gitt skikkelig beskjed i alle retninger. Og varsle besteforeldre om Julesangaften og julekonserter. Og har vi noen som kan se på Hello Kitty-jentas siste ballettkveld, hun må jo stille med publikum? Nøyaktig hvor mye boller, gevinster og kaker skal vi beregne? Og Gubben skal vel på minst ett julebord?

Hadde det ikke vært for at jeg kan dasse rundt i morgenkåpe, minner dette mistenkelig mye om jobb. Jeg har til og med Excel-arket oppe! Velkommen til Familien A/S, Mafalda CEO! :hoho:

Jammen godt lille Smule fremdeles er bærbar og ikke trenger annen tilrettelegging enn dæsj Omega 3 innimellom. Neste år skal han/hun få kjørt seg i førjulstida, stakkars!

Og Ciara, tror du jeg klarer å holde tett om kjønnet eller? :fnise: Når vi først får vite det, klarer jeg helt sikkert ikke å holde meg, så her blir det avsløringer på løpende bånd framover...

Ha en strålende dag, alle som dumper innom!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å traske hjem fra butikken med ekorn hoppende og dansende på alle kanter. Og ganske utrolig, vi bor jo bare fem minutters kjøretur unna Oslo S. Men veistubben vår ligner virkelig på et Astrid Lindgren-postkort nå på vinteren.

Bare synd bakkene har det med å bli fullstendig speilglaserte av is, det tar liksom vekk noe av sjarmen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann er en fantastisk liten fyr. Jeg dropper alt av selvkritisk sans og skriver hva jeg helt inhabilt tenker som mor ;) Han er forferdelig søt og sjarmerende, smart og tidlig ute både språklig og fysisk. Men sosialt tror jeg han er helt gjennomsnitts, det er fortsatt mange koder han ikke har knekt ennå naturlig nok, og jeg ser han strever med å finne plassen sin med lillebror i huset. Det skjærer langt inn i hjerterota når han sier han vil til mamma, men der er fanget fullt av lillebror som ammes. Og selv om han er sjalu er han først og fremst betatt av lillebror, han også. Lillebror er den første han spør etter om morgenen, og han vil stadig til lillebror og kose :hjerte:

Summa summarum er det ikke godt å si om det er trass eller familieomveltninger som har skylda når han raser. Mest sannsynlig begge deler :)

Men jeg tror guttungen kommer fint ut av det til slutt, og jeg tror virkelig han kan drive det til noe med det pågangsmotet han har. Lille tassen! Som sier så mye morsomt og fint. I dag da vi stod opp spurte jeg om han hadde drømt noe fint, hvorpå han svarer: "Jeg har drømt om sjokolade og deg, mamma." :ler:

Jeg har tid til å møtes, jeg. Jeg er fleksibel, så vi kan ta det en gang CEO Mafalda finner hull i timeplanen sin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av det mest utfordrende med det å ha barn generelt og trass spesielt er at man må synes. Det høres kanskje rart ut. Men jeg trives ikke med å synes, har null behov for å synes i en forsamling eller ute. Jeg trives i bakgrunnen. Men med barn kan man ikke alltid være der... Oppdragelse krever at man er synlig, også for andre. For eksempel bør man gå foran som et godt eksempel og gripe inn i situasjoner som involverer andre barn. Og så må man selvsagt oppdra barnet sitt også utenfor hjemmets fire vegger. Og da føler jeg meg pinlig selvbevisst, og innbilsk! Som om alle andre næranalyserer hva jeg sa og hvordan. Det er i hvert fall personlig utviklende å ha barn...

Oh well. Dette hørte ikke hjemme i din dagbok, egentlig. Du får unnskylde at jeg skravler i vei her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har all grunn til å være stolt av Susain Mafalda! Hun virker som en herlig jente (og det gjør jo de andre barna dine også) :) Kjedelig at du er sykemeldt da, men noen ganger må man bare erkjenne at man må kaste inn håndkledet. Håper formen bedres litt etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille tassen! Som sier så mye morsomt og fint. I dag da vi stod opp spurte jeg om han hadde drømt noe fint, hvorpå han svarer: "Jeg har drømt om sjokolade og deg, mamma." :ler:

:hjerter:

Hva skal man si til sånt da? Det er jo nesten så jeg får tårer i øynene her, hehe. Han høres ut som en underfundig og smart liten fyr, eldstemann, og så lenge lillebror er topp mesteparten av tiden tenker jeg at han gjør en utmerket jobb som storebror!

Men sånt brødreforhold kan være rart, altså. Mine to ville helt klart gått gjennom ild og vann for hverandre, men i hverdagen skal du lete godt for å få øye på søskenkjærligheten. De er hverandres absolutt verste kritikere og er klart mer rivaliserende seg imellom enn mot jentene... og så plutselig er alt fryd og gammen og de setter i gang legoprosjekter eller går ut og sykler/spiller fotball/aker og har det kjemepgøy. I starten prøvde jeg å forstå alle mekanismene, men jeg har resignert og tenker at det rett og slett er litt guttegreier. Blir det for ille, griper jeg inn selvsagt. NaniRonaldo717 er så perfeksjonistisk at det gjør vondt, og det fremgår kanskje av navnet at SnillVimsen ikke er helt samme typen... Så jeg må til tider inn og stoppe kjeften på husets ubestridte kritikersjef, og påpeke at det faktisk er lov å overse småting og ikke gjøre alt til en kjempesak... ;) Så hos oss er det nok storebror som er sjefen, men jeg vet om mange søskenforhold der det er omvendt. Så du går absolutt en spennende tid i møte, det er fascinerende å se små mennesker forholde seg til hverandre!

Vi tekstes angående visning av lillebror! :hoppe:

Oh well. Dette hørte ikke hjemme i din dagbok, egentlig. Du får unnskylde at jeg skravler i vei her :)

Ærlig talt, det er bare koselig! Kjør på med skravling :)

For øvrig skjønner jeg godt hva du sikter til med synlighet som forelder. Jeg er nok litt heldig ettersom jeg jobbet som lærervikar under store deler av studietiden- jeg opparbeidet meg god trening i å irettesette i full offentlighet. Så til nabolagets barns store fortvilelse koster det meg ikke fem flate øre å si fra hvis det trengs :ler:

Du har all grunn til å være stolt av Susain Mafalda! Hun virker som en herlig jente (og det gjør jo de andre barna dine også) :) Kjedelig at du er sykemeldt da, men noen ganger må man bare erkjenne at man må kaste inn håndkledet. Håper formen bedres litt etter hvert :)

Hei Doh, så koselig å se deg!

Og takk for barne-komplimenter. Vi får se om glorien til Susain varer helt til rommet skal ryddes i helga, jeg har mine tvil... ;) Men jo, hun er ei utrolig flink jente, og da er det nesten litt godt at hun har sine sider hun også. Noe annet ville jo være skummelt!

Formen er "så där", så når den dårlige samvittigheten er lagt bort er det klart best å holde seg hjemme. Jeg har fryktelig lav tålegrense for hva som er slitsomt. I går sov jeg mesteparten av dagen, og så ble det litt rydding, en handletur på butikken, hente i barnehagen og ta kveldsstell- og da var jeg jammen klar for senga igjen. Det er ikke mye fart i meg, så her må ting gå sakte og i små porsjoner. Ikke akkurat en god beskrivelse av jobben min (eller de fleste jobber, vil jeg tro!).

Gubben har til og med gitt med fotballforbud! *skrekk*

NaniRonaldo spiller match i kveld. Man må jo bare elske opplegget: avspark klokka 20:00, fredagskveld, utendørs. Det ligger an til en veldig behagelig kveld for foreldrene ;) Men sist jeg var med på kamp ble jeg så i farta at jeg ble svimmel og måtte sette meg ned hele andre omgang, og det var innendørs... så Gubben har beordret meg til sofakroken mens han går på kamp. Føles svikeraktig av mor, dette, men er det en ting som er sikkert, er det at det kommer flere sjanser. Sjanser i fleng, faktisk!

Og sakte men sikkert nærmer det seg UL på mandag. Nå har også min bestemor på 84 begynt å mase om det er gutt eller jente, så det er godt det bare er noen dager igjen. Men det er jo moro-biten av det. Opprinnelig er jo dette en viktig medisinsk undersøkelse om termin, morkake, fosterets helse osv. Underlig nok- eller kanskje ikke, siden vi seriøst vurderte å adoptere et handicappet barn?- er jeg rolig som skjæra på tunet. Skulle vi få en vanskelig beskjed, er jeg sikker på at vi takler det også. Uansett skal det bli utrolig stas å se baby-omrisset på skjermen på mandag!

Med det ønsker jeg alle en god helg før jeg spurter vagger ut for å kjøpe en siste liten-bursdagsgave. SnillVimsen spesial, det: "Åh mamma, jeg har glemt å gi denne til deg"- og ut kommer en bursdagsinvitasjon med beskjed om at barna hentes på SFO og går rett i bursdag. Alltid like praktisk å få noe slikt servert ved frokosten.

I tilfelle jeg ikke får frekventert KG noe særlig i helga, håper jeg alle har en knall første adventshelg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

UL på mandag! :hoppe: Hva sier magefølelsen? Og har dere noen ønsker? Minnes vel at du lengtet etter jente forrige gang ;)

Og du, du er ingen Quisling selv om du står over en fotballkamp! Smula skal nok bidra til å holde deg i aktivitet i årene framover også!

Her råder idyllen i dag. Tidlig henting, harmoniske gutter. Ved kjøkkenbordet satt lillebror og beundret storebror. Seriøst, den to måneder gamle guttungen så helt forgapt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Her er det jo dagbok, jo.

Lykke til på UL i morgon. (Same dag som meg. Spent på om me endar opp med (fremdeles) termin på same dag òg. ;) ) Det blir spennande med referat. Eg er, i motsetning til deg, litt i overkant spent på/bekymra for ultralyden. Sjølv om me allerede har vore på tidlig UL, der alt såg fint ut. :sjenert:

Her er det òg light-versjon av adventskalender, sjølv om det er noko kvar dag. Det er stort sett eitt eller to vindusklistremerker til å lima på stovevindua, som er delt inn i 24 ruter med raud teip. Til den nette sum av 160 kroner. Absolutt nok for ein adventskalender, spør du meg. Men så er det jo i tillegg litt julepynt, då. ;) *rettferdiggjer utgifta*

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er notert, Frøken Vims! Om noen timer vet vi om det stemmer! :)

Ciara, jeg har ikke egentlig noen magefølelse, annet enn at lille Smule er av den aktive typen (det er til gjengjeld en meget konkret magefølelse...)! Sist gang var jeg jo veeeldig klar for jente, det har du helt rett i. Og jammen fikk vi det ikke også, en skikkelig jentete jente-jente- så da har vi kanskje ikke flere ønsker igjen?

Med to gutter og to jenter er det jo egentlig revnende likegyldig hva som skjuler seg der inne, men ungene har jo sine preferanser. For oss er vel det eneste argumentet av praktisk art: vi har mye jenteklær i skapet! Men her er begge deler like velkomment, og jeg kjenner at det egentlig skal bli moro å vite det... *nysgjerrig*

Og dreia, jeg er veldig spent på terminen jeg også... får se om vi ender opp med å bli værende eller flyttet, begge to. Du får ha lykke til i dag. Smart julekalender du har, forresten, har ikke tenkt på at det går an å gjøre det på den måten.

Men nå som barna har fått sin julekalender, gleder jeg meg til min luke 3: :babyjente: eller :babygutt: !! Tjohei, dette er spennende!

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...