Gå til innhold

dødsfall og fravær fra jobb


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Mistet min bestemor i dag, og tenker derfor å ikke dra på jobb i morgen og kanskje heller ikke neste dag. Er enda på det tidspunktet at jeg ikke kan snakke med folk uten å grine.

Har ikke vært i denne situasjonen før. Pleier folk å ta fri fra jobb når de mister slektninger, eller er dette bare når det er snakk om foreldre eller søsken som dør?

Beklager om dette høres dumt ut, men jeg er bare så fryktelig usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mistet også min bestemor på en søndag, og valgte da å ta meg fri på mandag fordi jeg var utslitt av all gråting, og ikke hadde sovet noe særlig.

Tror dette er veldig individuelt. Synes ikke at det skal være noen "regler" for hva som er riktig. Gjør det du føler for, og gi deg selv tid til å sørge.

Klem fra anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste kan få velferdspermisjon med lønn for selve begravelsesdagen hvis det er snakk om nær familie.

I slike tilfeller som du nevner tror jeg ikke det er noe "kutyme" for hva man gjør.

Du kan bruke egenmeldingsdager (hvis du har noen igjen) eller ta kontakt med legen din for sykemelding.

Har du en snill og forståelsesfull sjef kan du nok få fri, men ikke nødvendigvis med lønn.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med legen min, forklart saken og fått en sykemelding. Så tror jeg også at jeg hadde vært ganske ærlig overfor sjefen når sykemeldingen ble levert på jobb. Eller ringt sjefen og sagt det. (Det kommer selvfølgelig litt an på hva slags forhold du har til din sjef og hva som er "kulturen" på din arbeidsplass. Det er ingen som har krav på å få vite hva som feiler deg når du er sykemeldt. Men det kan ofte være greit å spille med åpne kort, også for at din sjef og dine kolleger skal kunne hjelpe deg igjennom dette).

Lykke til

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får fri på begravelsesdagen - lønnet.

Dersom du føler du trenger mer fri vil du eventuelt få dette som permisjon uten lønn, med mindre du har tenkt å sykemelde deg.

Egenmelding er selvsagt også et alternativ, som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lønnet fri andre dager enn på begravelsesdagen

+ eventuelle reisedager dersom det er nødvendig.

Noen arbeidsgivere kan gi lønnet eller ulønnet permisjon.

Det må man søke om.

Ellers må du bruke sykefravær,

enten egenmelding (såkalt 3-dagers)

eller du må få sykmelding av lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...